APV - Arbejdspladsvurdering

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lovlig sagsbehandling
Advertisements

Fortolkning af AMO reformen
Psykisk arbejdsmiljø.
Informationsmøder om rengøring
Amu-faglærere Vingstedcentret 21. juni 2011
Roskilde Handelsskoles APV-procedure
Organisering af arbejdsmiljøapparatet
Hjemmeopgaven i arbejdsmiljøuddannelsen
3F vidensdag om ultrafine partikler fra køretøjer og fly i Københavns Lufthavn 8. sept
Slå dog SU og SIU sammen 17. september 2009
TRIOENS OPGAVER.
Dansk El-Forbund Dansk Journalistforbund Dagbladene DDFF Emballageindustrien Grafisk Arbejdsgiverforening HK/Industri Kvindeligt Arbejderforbund Lederne.
Nybyggeri og arbejdsmiljø
Arbejdsmiljø og beredskab.
Hændelsesanalyse - kort beskrivelse af metoden
Aftale om trivsel og psykisk arbejdsmiljø (Tillægsaftale til SU-aftalen) Baggrund for aftalen: Arbejdsmiljøloven gav mulighed for, at overenskomstparter.
at arbejde med ledernes psykiske arbejdsmiljø?
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
1 COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 Seminar 7 – Opfølgning og evaluering Statusmålinger Fremdrift Svedan:
Leder APV v/ arbejdsmiljøkonsulent Maj-Britt Stobberup
24. januar CFU OK 08 Delforlig - staten Attraktive arbejdspladser Fokus på samarbejde, kompetenceudvikling og arbejdsmiljø.
Hans Jørgen Limborg & Hans Hvenegaard
Lederen og sygefraværet - om at arbejde med sygefravær som leder
ArbejdsPladsVurdering (APV)
Arbejdsfastholdelse Hvad laver de på AMK?
Workshop om trivselsmålinger SSID – årskonference Rita Jensen Personalestyrelse 29. April 2009.
Kortlægning – seminar 2 INDLEDENDE STATUS PROJEKTPLAN KORTLÆGNING
Sygefravær som indsats i Region Hovedstaden Kan ledelse kurere sygdom…?
Seminar 2 – Kortlægning og risici APV
1 COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 ARBEJDSMILJØLEDELSE OHSAS Seminar 1 Arbejdsmiljøledelse OHSAS
Arbejdsmiljøledelse – hvad er det? Oktober Formål Arbejde målrettet og systematisk på at sikre medarbejdernes sundhed, trivsel og arbejdsglæde.
Sikkerhedsrepræsentantens arbejde set med 3Fs øjne
Fremtidens arbejdsmiljø 2020
Projekt Seniorordning Sundhedsforvaltningen Københavns Kommune
Håndtering af Sygefravær
Odense Kommune 2007 v. Jørgen Clausen, Stadsdirektør
Ny arbejdsmiljøreform Hvad kontrollerer Arbejdstilsynet?
Hvad er en APV og en arbejdspladsbrugsanvisning?
Rækkefølge for screening BST-pligtige inden 2008:  Park og Vej  Affald- og genbrug  Spildevand  Hjælpemiddelafdelingen Samtidig screenes arbejdspladser.
Dinbundlinje.nu Tilbud om Kampagne Kick-off på jeres center.
Seminar 6 – Arbejdsmiljøledelse
Dias om Følgende dias giver et overblik over, hvad hæftet indeholder og kan bruges til. Der findes også en række dias, der beskriver, hvad.
Arbejdsmiljøorganisationen StoreMEDdag, den 29. april 2014.
MTU og APV 2015 Sct. Knuds Gymnasium. Generelt om undersøgelsen Data er indsamlet i perioden marts 2015 Der er tale om anonyme besvarelser Resultatet.
Dias om psykisk arbejdsmiljø Følgende dias beskriver, hvad psykisk arbejdsmiljø er for en størrelse. Der findes også en række dias, der beskriver, hvad.
ALENEARBEJDE FOA Randers 11. november Flere sider af alenearbejde Når man er helt alene på arbejdspladsen Når man arbejder isoleret fra (fag)kolleger.
1 Screening, tilpasset tilsyn, rådgivning og smiley-ordning fra 1. april 2007 Indlæg ved temamøde hos Miljøforum Fyn den 8. maj 2007.
Landsorganisationen i Danmark Det nye arbejdsmiljøsamarbejde.
Ka´du klare det? Dialogredskab - Krav i arbejdet HR Arbejdsmiljø, O&P 2015.
1 Fokus på det psykiske arbejdsmiljø oplæg
Dagplejepædagogernes årsmøde den 14. september 2010 Hvad kan du selv gøre for at få et godt arbejdsmiljø i dagplejeformidlingen?
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
ErgoMap® Corporate Occupational Health Service (COHS) Novo Nordisk A/S Jacob Ragborg KASPER KOFOD Denmark Ergonomiseminar 2012.
Regionshospitalet Randers/Grenaa Det er ok at være syg – og ok at ledelsen forholder sig til det Oplæg ved personalechef Mette H. Dehlendorff, november.
Landsorganisationen i Danmark Har Arbejdstilsynet et godt øje til arbejdsmiljøet ? - Den 25. august LO-sekretær Ejner K. Holst Landsorganisationen.
Sygefravær eller arbejdsglæde APV – kørekort til et godt arbejdsmiljø.
Et suppleringskursus til den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse
Psykisk arbejdsmiljø – en styrket indsats
Kort gennemgang – der kommer en nærmere beskrivelse på modul 3
5 veje til produktivitet og bedre bundlinje (Dansk Byggeri og 3F, 2011)
1 October 2015 COWI Powerpoint presentation
Risikovurdering Livet Forstås Baglæns - men må leves forlæns.
Mere MOST - mindre fravær
MEDvirk NU - en digital tjekliste til at nå i mål med arbejdsmiljøet
Planens 4 hovedelementer 1. Et godt arbejdsmiljø kan være med til at
Flere gode år på arbejdsmarkedet
Tag snakken – bryd vanerne
Arbejdsmiljøledelse Status på Kronesmileyordningen og samarbejdet mellem AT og de certificerende organer 28. januar 2019 Kåre Appel Weng Sales and Marketing.
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

APV - Arbejdspladsvurdering v. Gabriella Nagy

Hvorfor udarbejde en APV? APV’en er ikke bare en forpligtelse, som virksomheden har i forhold til arbejdsmiljølovgivningen. APV’en er et værktøj, som virksomheden kan bruge til at sætte sit arbejde med arbejdsmiljøet i system, og som kan bidrage til et godt arbejdsmiljø. Der er fordele for virksomhederne i at have et godt arbejdsmiljø. Det kan nemlig medføre: Færre omkostninger som følge af ulykker og erhvervsbetingede lidelser Mindre sygefravær Mindre udskiftning blandt medarbejderne Øget arbejdsglæde, motivation og produktivitet. Virksomheden kan selv vælge de metoder og redskaber, som den vil bruge til at gennemføre APV’en. Arbejdstilsynet skal ikke godkende APV’en, men fører tilsyn med, at virksomheden gennemfører APV-processen i overensstemmelse med lovgivningens krav.

APV Processen Gruppearbejde Enkeltmandsinterview: Formål at teste om metode er brugbar i forbindelse med at få kortlagt evt. arbejdsmiljøudfordringer. Værktøj: Udleverede spørgeguide (Gruppeopgave om APV – enkeltmandsinterview) Se Arbejdstilsynet Vejledning om APV. Søg evt. på www.amid.dk om arbejdsmiljøvejvisere, tjeklister m.v.. Håndbogen om Arbejdsmiljø 2019 og Bekendtgørelsen om arbejdets udførelse

Inden APV; vejledninger, AT vejvisere, tjeklister og vejledninger Aftal spilleregler og forventningsafstemning F.eks. kan spilleregler være: hvad vil vi med vores APV? Hvilke metoder er de bedste? Hvem leder og fastholder processen? Hvilken opbakning og mandat har vi fra ledelsen? Hvor mange ressourcer (økonomi, tid, ekstern bistand) skal der afsættes? Hvordan synliggør vi processen og resultaterne hos lederne og medarbejderne?

1. Kortlægning og afdækning af risici og påvirkninger Alle områder / alle dele af virksomheden skal inddrages i kortlægningen Der skal lægges vægt på risici Kortlægningen kan beskrive ”problemer” indenfor hele arbejdsmiljøområdet (fysiske og psykosociale områder) og i alle områder: risiko for ulykker! Metoder kan være: Interview (spørgsmål) til udvalgte ledere og medarbejdere Fokusgruppeinterview Spørgeskema til alle Trivselsundersøgelser, rundbordssamtaler Brug fx materiale fra AMID, branchearbejdsmiljøråd

2. Beskrivelse og vurdering af risici og påvirkninger Er der arbejdsmiljøpåvirkninger, skal de noteres og vurderes og der skal findes årsager til problemerne og disse skal beskrives Systematisk årsag/løsningsforslag Løsningernes kvalitet; når der vælges løsning så ind tænk om løsningen bidrager til helt at fjerne problemet, tilpasses den enkelte medarbejder, beskytte så mange som muligt, eller oplære og instruere dem, der skal varetage opgaverne

3. Sygefravær (1) Er der forhold i arbejdsmiljøet, der kan være årsag til sygefravær? Hvad kan virksomheden gøre for at nedbringe sygefraværet? Årsager til sygefravær kan være f.eks.: Tunge løft, arbejdsskader, indeklima, dårligt psykisk arbejdsmiljø, faktorer udenfor virksomheden Sygefraværet: Er der et højt sygefravær, bør årsagerne findes og løsningen indgå i handlingsplanen. Der lægges op til at virksomheder selv finder metoder til nedbringelse af sygefraværet

Sygefravær (2) Er sygefraværet rimeligt? Når man gennemfører arbejdspladsvurdering, skal man vurdere, om sygefraværet på arbejdspladsen er ”rimeligt”. Hvordan vurderer man sygefraværet?  Det kan man fx gøre ved:  At analysere sygefraværet på baggrund af den viden, virksomheden har om sygefraværet. Fx ved at dele det op i langtidsfravær og korttidsfravær. En målrettet indsats i forhold til langtidssyge medarbejdere kan ændre det samlede fravær drastisk. At vurdere, om der er forhold i arbejdsmiljøet, der kan medvirke til sygefraværet. Er medarbejderne mere fraværende, når de arbejder med nogle bestemte opgaver eller i nogle bestemte afdelinger? Det kan være tegn på, at der skal sættes ind i arbejdsmiljøet.  At tage samtaler med medarbejdere, der har været fraværende og høre deres vurdering af arbejdsmiljøets betydning. Hvis arbejdsmiljøet har indflydelse på sygefraværet, skal det behandles i den videre arbejdspladsvurderings-proces. 

Sygefravær (3) Arbejdsmiljø har betydning for sygefraværet En undersøgelse af sygefravær i Norden viser, at ca. en tredjedel af sygefraværet på arbejdspladserne skyldes forhold i arbejdsmiljøet.  Her er nogle eksempler på forhold i arbejdsmiljøet, der erfaringsmæssigt har betydning for sygefraværet: Manglende indflydelse og udfordringer  Arbejdspres Dårlige arbejdsstillinger Arbejdsulykker  Samarbejdsvanskeligheder

4. Prioritering og handlingsplan Kan problemet løses let og med det samme bør det gøres Er der en akut fare, skal der øjeblikkelig træffes foranstaltninger, der fjerner faren eller reducerer den. Kan problemerne ikke løses med det samme, udarbejdes en prioriteret handlingsplan, skal indeholde flg.: Hvad er problemet? Hvordan skal det løses? Hvem skal gøre hvad, hvornår?

5. Opfølgning af handlingsplanen Aftaler om hvem der sikrer, at der bliver fulgt op Aftal kriterier for, hvornår løsningen er god nok Aftal revisioner af handlingsplanen Revision af aktuelle APV: når der sker væsentlige forandringer (se AT´s APV vejledning) APV´ en skal revideres mindst hver 3. år eller før ved væsentlige ændringer på arbejdspladsen APV skal underskrives af AMO´en AT skal ikke godkende APV´en men de skal kunne se den Medarbejderne skal kunne finde APV fx på intranet eller i papirudgave i virksomheden

Tips og jeres erfaringer Benyt AMID´s vejvisere (Arbejdstilsynet) Hent også inspiration i www.bar-web.dk indenfor din egen branche Flere skemaer til interview og inspiration til andre metoder til APV? Prøv Survey Monkey (selvom det koster penge). Politikker fx hvis I har et højt sygefravær se ex. Fra Horsens Kommune