Værktøj 4: Aktiverende APV

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Arbejdspladsudvikling
Advertisements

Anerkendende APV.
Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Vejledning af eleven 1.
Webinar 1 i fase 2 Tema: Differentiering – med særligt fokus på kortlægning af elevernes forudsætninger Indhold: 1)Hvad er et webinar? 2)Forud for selve.
Hold balancen med et stærkt og velfungerende familieliv Workshop Balancekonference, Region Syddanmark, August 2010 Lisbeth Fruensgaard.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Danmarks økonomi.
Rundt om stress Et dialogværktøj til hospitalspersonale Hvidovre Hospital Ledende lægesekretær Mie Kroll Udviklingskonsulent Pernille Scheuer.
Værktøj 2: Kan og skal krav - fokus på kerneopgaven Vi forebygger stress sammen.
Lav din egen funktionskæde Fokuser først på et væsentligt indsatsområde som du er med til at realisere i dit daglige arbejde Nævn de 3 vigtigste interessenter.
Udarbejdelse af spilleregler for god omgangstone og håndtering af konflikter 1. møde Anbefalet varighed: 2 – 2½ timer.
Det gode interview På jagt efter ny viden – altså noget, som du IKKE ved i forvejen…
Samtalen Fokus på handleplan og delmål. Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro.
Dias om psykisk arbejdsmiljø
Forslag fra arbejdsgrupperne
Online arbejdsmiljøuddannelse
One Friday Morning.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
At udfordre eleverne på deres valg, også i forbindelse med uddannelsesmessen Lektor Marianne Tolstrup, UCL
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
Lektion 1A Formålet med denne lektion er at give eleverne et billede af Netwerk for at forberede dem på forløbet og på, hvor lang tid det varer, samt at.
Arbejdsmiljørundering /tjeklister
Reorganisering af procesarbejde
Rapportstruktur Medarbejderundersøgelse 2016 Version pr 11. maj 2016
CO-CREATION I DANSK POLITI
Vidensbrønden Et interaktivt læringsgulv
Forberedelse til eksamen
Velkommen Robusthed basiskursus
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Organisering af procesarbejde
Værktøj 2: Kan og skal krav - fokus på kerneopgaven
Program Introduktion Gennemgang af vores idé
En tur i galleriet….
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Netværksmøder - Drejebog
Innovationsforløb Modul 3 ©
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
Dagens program Du skal have kendskab til:
1. dag - Modul 1A Velkomst og præsentation Indflydelse og interessevaretagelse Frokost (kl ) Områdeopdeling kommunal / privat Overraskelse (kl )
Lektion 1B Formålet med denne lektion er at gøre eleverne opmærksomme på, at et stærkt fællesskab i klassen/på skolen handler om det gode kollegaskab.
Dias om Følgende dias giver et overblik over, hvad hæftet indeholder og kan bruges til. Der findes også en række dias, der beskriver, hvad.
Karl Henrik Flyums model
Northwind Traders Hvem er vi?
Næste skridt og lavthængende frugter
Sådan bruger du præsentationen
Ledelsesevaluering.
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Dialogspil om lærerarbejdsliv
Dialogen med klubben SPØRGEGUIDE UNDERVISNINGSMETODER
1½ times arbejde i gruppen
På tværs af region og kommune – og med borgeren i centrum
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Igangsættelse af tankeprocesser – at formulere spørgsmål i forbindelse med flerfaglige projekter 7-trinsmodellen Karl Henrik Flyums model.
Velkommen.
På tværs af region og kommune – og med borgeren i centrum
arbejdspladsvurdering (apv) februar – 13. marts 2019
Hvordan opnår vi bedre kommunikation og dermed trivsel?
Lektion 1-2 i Blok 8 Teknologiforståelse som fag - Mellemtrin
Hvad finder vi vigtigt for vores elever?
Værktøj 10: Forandringer og stress - Arbejdsgruppen
Værktøj 6: Omgangstone og kollegialitet
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Værktøj 10: Forandringer og stress - Individet
Værktøj 5: Lederens opgaver med stress - stressforebyggende lederstil
Velkommen til halvårsmøder i MED maj 2019
Overvej spørgsmålet. Interview en makker.
Værktøj 8: Supervision og sparring
Værktøj 7: Det gode personalemøde og arbejdspladskulturen
Idegenererings-øvelse
Præsentationens transcript:

Værktøj 4: Aktiverende APV Vi forebygger stress sammen

Baggrund og formål https://www.etsundtarbejdsliv.dk/stress/4-aktiverende-apv

Vi forebygger stress ved… At vi tager hånd om konkrete udfordringer i det psykiske arbejdsmiljø At vi udbygger vores egen ”agency”; dvs. finder frem til, hvor og hvordan vi i fællesskab kan ændre på tingenes tilstand At vi modarbejder magtesløshed OBS tovholdergruppe: Der er et overlap mellem pointerne i introduktionsfilmen. Overvej, om I skal vælge en af delene, eller om I vil bruge denne slide som opsamling på filmen

Proces 1) Identifikation og kortlægning kort 3-mandsgruppearbejde: Introøvelse længere gruppearbejde i større grupper: Ønsker til APV-arbejdet kendskab til hinandens overvejelser 2) Beskrivelse og vurdering fælles: Prioritering af ønskerne 3) Prioritering og handleplan gruppearbejde med udgangspunkt i specifikt emne 4) Retningslinjer for handleplan aftale for det videre arbejde med APV’en

Identifikation og kortlægning I Interview hinanden på skift i grupper på tre. Tredjemand tager referat på flip-over. 5 minutter til hver. Når I er færdige, skal I hænge jeres flip-over op på væggen

Identifikation og kortlægning II Gå i nye grupper på 5-6 personer Lav en fælles brainstorm over spørgsmålene og notér undervejs på flip-over (30 minutter) Når I er færdige, hænger I jeres flip-over på den anden væg

Identifikation og kortlægning III Gå en tur i lokalet og læs de forskellige ønsker fra grupperne OBS tovholdergruppe: Husk at samle ønskerne på én liste inden næste gruppearbejde (der er sikkert gengangere)

Beskrivelse og vurdering Skriv ønskerne fra gruppearbejdet op på post-its Placér hver post-it på modellen på næste slide OBS tovholdergruppe: Vær opmærksom på, at der er to muligheder for prioritering på side 8 i hæftet. Dette er den anden model.

OBS tovholdergruppe: Ved afslutningen af denne øvelse bør der være 3-5 ønsker i øverste højre kvadrant, som er dem, I arbejder videre med

Prioritering og handleplan Vælg det ønske af de prioriterede, som du brænder mest for at arbejde videre med. Fordel jer herefter i grupper efter det ønske, I har valgt. Diskutér i grupperne spørgsmålene på næste slide og husk at tage referat. OBS tovholdergruppe: Husk at præsentere, hvordan resultaterne vil blive bearbejdet efterfølgende, inden I sætter gang i dette gruppearbejde

Retningslinjer for handleplan: Det videre arbejde OBS tovholdergruppe: Her præsenterer I, hvordan I har tænkt, der arbejdes videre med de prioriterede ønsker (se side 11 i hæftet)

Vi forebygger stress sammen Tak for i dag! Vi forebygger stress sammen