Værktøj 6: Omgangstone og kollegialitet

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Omgangstone og kollegialitet
Advertisements

Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen.
+ Hold af dig selv - en workshop om at finde styrken I sig selv. Marie-Louise Wegener.
Rundt om stress Et dialogværktøj til hospitalspersonale Hvidovre Hospital Ledende lægesekretær Mie Kroll Udviklingskonsulent Pernille Scheuer.
FDF-PÆDAGOGIK. PROGRAM Hvorfor taler vi om en FDF-pædagogik Hvordan er temperaturen i kredsen? Anerkendende pædagogik er FDFsk Tips og tricks Undervejs:
Værktøj 2: Kan og skal krav - fokus på kerneopgaven Vi forebygger stress sammen.
Lav din egen funktionskæde Fokuser først på et væsentligt indsatsområde som du er med til at realisere i dit daglige arbejde Nævn de 3 vigtigste interessenter.
Hvem er vi? 136 elever 16 lejligheder med hver sin kontaktlærer Almen med fokus på boglige fag, gymnastik og valgfag Omstillingsparate kolleger Vi insisterer.
Udarbejdelse af spilleregler for god omgangstone og håndtering af konflikter 1. møde Anbefalet varighed: 2 – 2½ timer.
Det gode interview På jagt efter ny viden – altså noget, som du IKKE ved i forvejen…
Undervisning for pårørende Unipolar depression Hvordan påvirkes familien?
Børn og Unge Århus Kommune 1 Børn /unge med særlige behov Oplæg d til Projekt KRUT Alice Klinge,psykolog.
Samtalen Fokus på handleplan og delmål. Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro.
Ungdommens Folkemøde
Modul 2.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Hvordan tror du kravene til ledere forandres i løbet af de næste 5 år?
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
At udfordre eleverne på deres valg, også i forbindelse med uddannelsesmessen Lektor Marianne Tolstrup, UCL
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
Lektion 1A Formålet med denne lektion er at give eleverne et billede af Netwerk for at forberede dem på forløbet og på, hvor lang tid det varer, samt at.
Alle rettigheder forbeholdes
Rapportstruktur Medarbejderundersøgelse 2016 Version pr 11. maj 2016
Organisering af procesarbejde
Værktøj 2: Kan og skal krav - fokus på kerneopgaven
Det gode skolelederliv - vilkår for god skoleledelse
Forløb: Unge identitet, socialisering og sociale medier
Aula: hvordan vil vi bruge det i forældresamarbejdet?
Historien om Ib Madsen er skrevet af: Mette Eike Neerlin
Den gode tone Lse.
”Hvordan man kan få glæde af i engelskundervisningen”
Styrk samarbejdet - med social kapital
Digital kultur og trivsel på skolen – mod et fælles værdisæt
Til ambassadører: Hvordan kan Colibo understøtte jeres behov?
UDDANNELSE OG JOB 8. klasse
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Fortæl om påkørsel.
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Netværksmøder - Drejebog
Kommunikation - trykstil
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
Lektion 1B Formålet med denne lektion er at gøre eleverne opmærksomme på, at et stærkt fællesskab i klassen/på skolen handler om det gode kollegaskab.
Forløb: Ligestilling mellem køn i Danmark
Truck og elhest.
Workshop 1: ”Elevrettet formidling af praktikpladser samt coaching og vejledning om praktikpladssøgning”. Indsatsarbejde på Grundforløb 1.
Næste skridt og lavthængende frugter
Sådan bruger du præsentationen
Demokrati og medborgerskab
Ledelsesevaluering.
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Videnskabeligt projekt
Videnskabeligt projekt
1½ times arbejde i gruppen
På tværs af region og kommune – og med borgeren i centrum
Alle rettigheder forbeholdes
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Skrivedag 3: Fra skriftlig opgave til mundtligt oplæg
På tværs af region og kommune – og med borgeren i centrum
Hvordan opnår vi bedre kommunikation og dermed trivsel?
Indsæt billede af din skole
Fald og snublen Transport.
Værktøj 10: Forandringer og stress - Arbejdsgruppen
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Værktøj 10: Forandringer og stress - Individet
Værktøj 5: Lederens opgaver med stress - stressforebyggende lederstil
Velkommen til halvårsmøder i MED maj 2019
Værktøj 8: Supervision og sparring
Værktøj 4: Aktiverende APV
Værktøj 7: Det gode personalemøde og arbejdspladskulturen
Idegenererings-øvelse
Præsentationens transcript:

Værktøj 6: Omgangstone og kollegialitet Vi forebygger stress sammen

Baggrund og formål https://www.etsundtarbejdsliv.dk/stress/6-omgangstone-og-kollegialitet

Proces Omgangstone og spilleregler for omgangstonen: Kort introoplæg Miniøvelse hver for sig: Tale op og tale ned Gruppearbejde: Diskussion og oplæg til spilleregler Fælles: Tilbagemelding og aftaler Omsorg og kollegial støtte ved stress: Gruppearbejde to og to Kort læsepause Gruppearbejde om tankefælder

Vi forebygger stress ved… At vi udbygger den sociale støtte via tydelighed omkring, hvordan vi ønsker at kommunikere med hinanden At vi modarbejder risikoen for, at stress smitter At vi lærer at spotte stress hos hinanden, og dermed kan tage hånd om den i tide OBS tovholdergruppe: Der er et overlap mellem pointerne i introduktionsfilmen. Overvej, om I skal vælge en af delene, eller om I vil bruge denne slide som opsamling på filmen

Omgangstone: Hvorfor sprog? Sproget sætter grænser: Den måde, vi taler sammen, er med til at bestemme, om en dag opleves stressende Stress afspejles i sproget: Den måde, vi kommunikerer med hinanden, ændrer sig, når vi er stressede, eller ved at blive det

Omgangstone: Anerkendende kommunikation Barnett Pearces sprogkodeks kan muligvis tjene til inspiration: OBS tovholdergruppe: Husk at tilpasse oplægget til jeres arbejdsgruppe

Miniøvelse: Taler vi op til hinanden? Overvej for dig selv:

Gruppearbejde: Spilleregler Diskutér i 3-5 mandsgrupper med udgangspunkt i spørgsmålene Stil derefter tre regler op for omgangstonen, som I tror vil virke stressforebyggende og skriv dem på flip-over (max 20 minutter) (min 10 minutter)

Tilbagemelding og aftaler Præsentér jeres forslag til spilleregler Bagefter finder vi i fællesskab frem til de tre vigtigste

Omsorg og kollegial støtte ved stress Kollegial støtte kan forhindre stress Erfaring, empati og distance

Omsorg og kollegial støtte ved stress Gå sammen to og to og tal med udgangspunkt i spørgsmålene Skriv hver især ned, hvordan I ønsker, jeres kolleger skal drage omsorg for jer, hvis I oplever stress (20 min) (10 min)

At genkende stress hos en kollega OBS tovholdergruppe: Tag stilling til, hvordan I synes, dette punkt gøres bedst på jeres arbejdsplads. Skal alle læse for sig selv, skal I holde et oplæg eller skal der et lille gruppearbejde til?

Kort gruppearbejde: ”Undskyldningernes bog” Lav en liste med undskyldninger, I bruger for ikke at gøre noget ved det, der belaster i hverdagen Giv listen overskriften ”Undskyldningernes bog”

Afslutning Hvad er det vigtigste, I hver især tager med fra i dag og vores snakke om kollegial støtte og omsorg?

Vi forebygger stress sammen Tak for i dag! Vi forebygger stress sammen