VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2018

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Foreningsudviklingstesten
Advertisements

Velkommen til jer   Og velkommen til de dygtige designassistenter.  Vi har alle glædet os usandsynligt meget til endelig at møde jer.
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Portfolioeksamen Studieområde 2
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Præsentation af materialer på personalemøde
©Jenny Bohr – Til underviserne At arbejde med mål kan være udfordrende for voksne med ADHD, og selvom du tilrettelægger arbejdet med vægt.
Arbejdspladsudvikling
©Jenny Bohr – Til underviserne Denne kursusgang er planlagt som den første. Den skal bruges til introduktion og præsentation. Det er meningen.
100 år er gået… Tag på historiejagt og lyt til fortællinger
Kondenceret konceptudvikling DDK ITU F2007 John Paulin Hansen.
Fagdidaktisk kursus i religion
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Relationer – børn og voksne
Karl Henrik Flyums model
Relationer – børn imellem
Præsentation af materialer på personalemøde
Velkommen til Klasseforældremøde i x klasse. Aftenens program 1. Status på arbejdet med ”Forventninger til elever” v. klasselærer/ forældre 2. Udvikling.
Delphi-evaluering og Green Field Evaluering af event Som start på Green Field.
Klik for at redigere undertiteltypografien i masteren Ole Laursen Danmarks Naturfredningsforening Uddannelse er afgørende for at fremme en bæredygtig udvikling.
Skabelon til udarbejdelse af YoungCRM Årshjul
Hvad gør vi sammen, når vi kommer hjem? DET FÆLLES BEDSTE – Næste-skridt-workshops søndag d. 24. april kl. 10 – 14 for dit lokalområde. Forslag til facilitering.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Den Sociale Højskole/ Introduktionsdag ©Visionpool Aps Spilleregler i en god gruppe Workshop, Den Sociale Højskole, 9. juni 2008.
Educational Battle seminar. Vejledning til PP Alle blå PP er skjult for deltagere. Anvendes som huskesedler af facilitator.
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Video med Anders Bondo Christensen om formålet med mødet
TEMA 3 Problemløsning: Lav en prototype
Ordbank på Islandsk og dansk – Venskaber (papir)
Modul 3.3 – At arbejde med læring
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Ordbank på Islandsk og dansk – Dyreliv og natur (sten)
TEMA 6 Præsentation: Sælg idéen
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Læringsuge 47 & 12.
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
projekt eller lignende
Ordbank på Islandsk og dansk – Årstider/efterår (træ)
Lektion 5 Formålet med denne lektion er at følge op på, hvordan det går med fællesskabet og klassekulturen samt at afrunde makkerskaberne. Alle rettigheder.
WORKSHOP 2, Gribskov Kommune, 2017
Ordbank på Islandsk og dansk – Højtider (Kul og kridt)
Øvelser til DREAM fasen
Åbent hus Skolens navn Dato.
Velkommen til PowerPoint
Innovation = nytænkende forbedring af noget i verden
Mål Viden om og inspiration Kompetencer aktiviteter Evaluering
VELKOMMEN TIL B-BOX! Power Point Slides.
Innovation.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Del 2 - Synliggørelse af hvordan vi hver især bidrager til løsningen af kerneopgaven. Til proceslederen: Inden du gennemfører processen med medarbejderne,
Instruktion s. 1/3 : Introduktion CAMPUS+ forberedelse.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Design Thinking Consultant Agnete Design Thinking Consultant
Lektion 5 Formålet med denne lektion er at følge op på, hvordan det går med fællesskabet og klassekulturen samt at afrunde makkerskaberne. Alle rettigheder.
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
For at kunne afspille de film, som er indlagt i denne PowerPoint-præsentation, skal præsentationen vises i fuld skærm. Vær opmærksom på, at afspilning.
Velkommen til webinar: Brug de digitale ressourcer i børnebiblioteket.
FN’s Verdensmål som konkurrenceparameter: Guide til interaktivt spil
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2019
En ny bog er i gang – skrevet af addicts, for addicts
FORBERED KLASSEN TIL DAGEN GØR JER KLAR TIL CAMPUS+
VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2018
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2018

Engineering Day 2018

Engineering Day 2018 Hvad er engineering? Obs. Du kan først afspille videoen, når du kører præsentationen som et slideshow. Bemærk at dette slide har brug for et par sekunder til at ”indlæse” videoen i slideshowet, inden du får mulighed for at klikke på pilen i midten af billedet (pilen skal nok dukke op ). Klik så på pilen og afspil video med lyd og gerne på fuld skærm. Afspil videoen ”Hvad er Engineering?” med lyd og på fuld skærm. Find den også på www.engineeringday.dk.

Program for Engineering Day Introduktion Forstå udfordringen Undersøge Få ideer Konkretisere Konstruere og Forbedre Præsentere Engineeringmodellen

Grupper og rammer Gruppe 1: Gruppe 2: Gruppe 3: Gruppe 4: Gruppe 5: Engineering Day 2018 Grupper og rammer Gruppe 1: Gruppe 2: Gruppe 3: Gruppe 4: Gruppe 5: Gruppe 6: … Husk jeres gruppenummer Alle grupper skal gennem alle delprocesser I får besked, når det er tid til at arbejde med en ny delproces. Skriv grupperne ind her. Eleverne skal huske hvilket nummer deres gruppe har.

Byg boliger til Brasiliens børn (15 minutter) Engineering Day 2018 Byg boliger til Brasiliens børn (15 minutter) FN’s verdensmål nr. 11: BÆRE-DYGTIGE BYER OG LOKALSAMFUND Vi skal gøre byer, lokalsamfund og bosættelser inkluderende, sikre, robuste og bæredygtige.

Byg boliger til Brasiliens børn (15 minutter) Engineering Day 2018 Byg boliger til Brasiliens børn (15 minutter) Obs. Du kan først afspille videoen, når du kører præsentationen som et slideshow. Bemærk at dette slide har brug for et par sekunder til at ”indlæse” videoen i slideshowet, inden du får mulighed for at klikke på pilen i midten af billedet (pilen skal nok dukke op ). Klik så på pilen og afspil video med lyd og gerne på fuld skærm. Afspil inspirationsvideoen med lyd og på fuld skærm. Find den også på www.engineeringday.dk.

Byg boliger til Brasiliens børn Engineering Day 2018 Byg boliger til Brasiliens børn Tal sammen i grupperne og hjælp hinanden med at forstå udfordringen Skriv ned på metodekortet Brug evt. metodekortet PROBLEMSKITSE, som kan hjælpe eleverne med at forstå udfordringen. Du kan printe dette metodekort til hver gruppe, så har de har et ark at skrive ned på. Find det på https://astra.dk/engineering/proces

Byg boliger til Brasiliens børn Engineering Day 2018 Byg boliger til Brasiliens børn Fælles opsamling i klassen Hvordan skal vi forstå udfordringen? Hvad er problemet? Hvem er det et problem for? Hvilke krav er der til løsningen?

Byg boliger til Brasiliens børn (30 minutter) Engineering Day 2018 Byg boliger til Brasiliens børn (30 minutter) I skal nu undersøge og eksperimentere med forskellige former, som I skal samle på forskellig vis I må bruge materialerne fra startpakken og skal Teste formernes og samlingernes styrke Vurdere om I kan bruge formerne og samlingerne til jeres bygninger Materialer i startpakken Del UNDERSØGELSESARKET ud til alle grupper og gennemgå det med dem. Grupperne kan nu få en startpakke og gå i gang med deres undersøgelser.

Byg boliger til Brasiliens børn Engineering Day 2018 Byg boliger til Brasiliens børn Timeout i matrixgrupper Fortæl hinanden hvad I finder frem til Hvor stærke er de former I har undersøgt? Er der nogle former og samlinger der er stærkere end andre? Hvilken form er allerstærkest? Hvilken samling er allerstærkest? Hvilke former overvejer I at bruge til jeres bygninger? Eleverne skal gerne finde frem til at trekanterne er de stærkeste former samt at man kan stabilisere en firkant ved at indsætte en tværstiver.

Byg boliger til Brasiliens børn Engineering Day 2018 Byg boliger til Brasiliens børn Fælles opsamling i klassen Hvad ved vi om formernes og samlingernes styrke? Hvilken form er stærkest? Og næst-stærkest? Hvordan skal vi bruge vores nye viden når vi arbejder videre? Ved den fælles opsamling i klassen sikrer du at alle elever ved at trekanten er stærkere end fx firkanter (uden tværstivere) og femkanter samt at de kan stabilisere en firkant ved at indsætte en tværstiver.

Byg boliger til Brasiliens børn Engineering Day 2018 Byg boliger til Brasiliens børn Hvilke former at man valgt at bruge i dette byggeri? Hvorfor?

Byg boliger til Brasiliens børn (15 minutter) Engineering Day 2018 Byg boliger til Brasiliens børn (15 minutter) Find på mindst 3 ideer, som løser udfordringen Brug resultaterne fra jeres undersøgelser Husk krav til bygningen Brainstorm sammen

Byg boliger til Brasiliens børn Engineering Day 2018 Byg boliger til Brasiliens børn Almindelig brainstorm Skriv hver for sig så mange ideer som muligt ned. Tal ikke sammen, mens I gør det. Brug gerne post-its eller andre små sedler. Sæt alle jeres sedler ind på midten af bordet. Hjælp hinanden med at organisere sedlerne i temaer. Klæb evt. de små sedler op på A3-ark. Bliv enige om den bedste ide inden for hvert tema. Tag fat i de bedste ideer inden for hvert tema, og saml dem på et nyt A3-ark. Prøv om det er muligt at kombinere flere af ideerne. Brug fx en almindelig brainstorm til at skabe ideer – vælg det metodekort der hedder ALMINDELIG BRAINSTORM, eller vælg en anden brainstormmetode blandt metodekortene her https://astra.dk/engineering/proces Sørg for at post-its og A3-ark til eleverne.

Byg boliger til Brasiliens børn Engineering Day 2018 Byg boliger til Brasiliens børn Opsamling i matrixgrupper Hvilke ideer har I fundet på? Hvordan bruger I det, I fandt frem til i jeres undersøgelser? Har I overvejet at bruge ”moduler”? Med moduler tænker vi fx trekanter og kvadrater (med eller uden tværstiver) m.m. som kan gøre det ud for de moduler/elementer der bliver brugt i rigtigt byggeri.

Byg boliger til Brasiliens børn (30 minutter) Engineering Day 2018 Byg boliger til Brasiliens børn (30 minutter) I skal nu gøre to til tre af jeres ideer konkrete Lav for hver ide en skitse, som viser hvordan modellen af etagebygningen skal se ud Udvælg den ide I vil arbejde videre med Lav en indkøbsliste med de materialer og værktøjer I tænker at I skal bruge Husk at bruge resultater og viden fra jeres undersøgelser Brug eventuelt det metodekort der hører under delprocessen KONKRETISERE og hedder ”METODEKORT - LÆG EN PLAN 1-3”. Du kan printe et metodekort til hver gruppe, så har de både overblik over hvad de skal gøre og et ark at skrive indkøbsliste på. Du skal dog huske eleverne på at de skal udvælge en af deres ideer inden de laver indkøbslisten. Sørg for at have papir eleverne kan tegne skitser på. I behøver ikke at gennemføre punkt 3 og 4, og du behøver derfor ikke at printe side 2 og 3. Du finder metodekortet sammen med de andre metodekort her https://astra.dk/engineering/proces

Byg boliger til Brasiliens børn Engineering Day 2018 Byg boliger til Brasiliens børn I må bruge materialer fra startpakken og fra materialebørsen I kan leje værktøj I har 1000 Engineering Dollars (END) at handle for per gruppe

Byg boliger til Brasiliens børn Engineering Day 2018 Byg boliger til Brasiliens børn Brug regnearket og få overblik over jeres økonomi og indkøb

Byg boliger til Brasiliens børn Engineering Day 2018 Byg boliger til Brasiliens børn Opsamling i matrixgrupper Vis jeres skitser for hinanden og fortæl hvad I har gjort jer at overvejelser Stil spørgsmål og giv gode råd til hinanden

Byg boliger til Brasiliens børn (90 minutter) Engineering Day 2018 Byg boliger til Brasiliens børn (90 minutter) Nu skal I bygge en model af en etagebygning ud fra jeres skitse Husk at Bruge regnearket så I har overblik Holde styr på tiden når I lejer værktøj Teste om bygningen kan bære loddet Materialebørsen er nu åben – Velkommen

Byg boliger til Brasiliens børn Engineering Day 2018 Byg boliger til Brasiliens børn Når I tester om jeres etagebygning lever op til kravene og forbedrer bygningen, skal I løbende tage fotos af etagebygningen før og efter forbedring og hver gang forklare Hvorfor I vil forbedre Hvad I vil forbedre Hvordan I vil forbedre Husk at forklare hvordan I bruger resultater og viden fra jeres undersøgelser og test

Byg boliger til Brasiliens børn Engineering Day 2018 Byg boliger til Brasiliens børn Timeout i matrixgrupper efter test og forbedring Hvad skete der med jeres bygning da I testede den? Hvordan har I forbedret bygningen? Hvilken viden fra jeres undersøgelser har I brugt til at forbedre? Vi gentager timeouten igen når I er ved at være færdige Gennemfør evt. denne timeout en ekstra gang

Byg boliger til Brasiliens børn (15 minutter) Engineering Day 2018 Byg boliger til Brasiliens børn (15 minutter) Præsenter etagebygningerne for hinanden Fortæl hvordan I har brugt resultaterne fra undersøgelserne Om de tanker I har gjort jer om design, valg af materialer og forbedringer Test bygningerne i fællesskab

Byg boliger til Brasiliens børn Engineering Day 2018 Byg boliger til Brasiliens børn Flot arbejde! I har nu givet jeres bud på hvordan man bygger sikre boliger, der er til at betale og som kan erstatte de primitive huse i favelaerne i Brasiliens næststørste by Rio de Janeiro. På den måde hjælper I med, at vi i 2030 opfylder FN’s verdensmål nr. 11, som handler om gøre byer, lokalsamfund og bosættelser inkluderende, sikre, robuste og bæredygtige.

Byg boliger til Brasiliens børn Engineering Day 2018 Byg boliger til Brasiliens børn Husk at lægge fotos eller videoer af jeres bygninger op i det virtuelle galleri. Find det på www.engineeringday.dk. Husk at I kan vinde fede præmier, hvis I Har lagt fotos i galleriet Har lavet Engineering Day i uge 45 Jeres lærer svarer på et spørgeskema på www.engineeringday.dk TAK FOR NU

Engineering Day 2018