MEDARBEJDER-INDDRAGELSE

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Medlemsrekruttering – hvem gør hvad og hvordan?
Advertisements

Medborgerskab – på sporet
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Efter selvevalueringen Tovholderens rolle og opgaver 22. august 2007.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Vis hjælpelinjer som er en hjælp ved placering af billeder 1.Højre klik på den aktuelle side og vælg ’gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
Velfærdseksperimentarium, Odense Samarbejdsforum for frivilligt socialt arbejde Den 14. marts 2013.
Brugerinddragelse i sundhedsvæsenet HVAD SKAL VI MED ET BRUGERRÅD? Alexandra B. R. Jønsson Videnscenter for Brugerinddragelse i Sundhedsvæsenet.
Hvad skal I huske fra i dag! Viden, erfaringer, råd og redskaber.
Kvalitet i Sundhed Pressemøde den 11. februar 2011.
Privat beskæftigelse under pres personer Aktuel mangel på arbejdskraft – Demografisk tab af arbejdsstyrke Offentlig finansieret beskæftigelse.
Projekt : ”Styrket samarbejde mellem borgeren, myndighed og udførende virksomheder ” Deltagere er Ledere og medarbejdere indenfor Handicap og Socialpsykiatriområdet.
Sunde arbejdspladser 14.marts 2016 Una Arnbjørn Projektleder for partnerskabet Projekt: Sammen står vi stærkt – ny model til mere sundhed på arbejdspladsen.
Rundt om stress Et dialogværktøj til hospitalspersonale Hvidovre Hospital Ledende lægesekretær Mie Kroll Udviklingskonsulent Pernille Scheuer.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Psykisk arbejdsmiljø – en styrket indsats Indsatsen består af Ekspertrådgivning og inspiration Forskningsprojekt på de regionale arbejdspladser.
Hvad er jeres kerneopgaver? Institutionen? Hvordan oplever du, at kerneopgaven i din organisation har ændret sig de sidste 5 år – og hvordan vil den forandres.
Kvalitet i Sundhed Pressemøde den 11. februar 2011.
Aftagerforventninger – og problemstillinger vedr. professionsmasteruddannelser v/ Direktør Per B. Christensen.
Inddragelse af borgerne i kerneopgaven Greve Workshop med åben universitet i Greve Kommune.
CSR - HR Beskæftigelsesrådets handicapkonference december 2008  Præsentation af Coop/CSR  Erfaringer med ansættelse af personer med.
Forandring med psykologi og indsigt. Den lokale forandringsagents kommunikative kvaler …og en vej til større gennemslagskraft Kommunikationsforsker og.
MED-skabelse som en styrkelse af samarbejdet
FTF er danskere FTF er hovedorganisation for offentligt og privat ansatte. Medlemstallet er steget med i løbet af de sidste ti år.
Forslag fra arbejdsgrupperne
Høje-Taastrup Kommune er kendt for sine stærke lokalsamfund, hvor det er attraktivt at være frivillig, og hvor borgerne er aktivt engagerede, har indflydelse.
Spot og håndtér stress - før medarbejderen bliver sygemeldt
Hvordan ved MUS? Anvend uddybende redskaber i RMUK og e. dok FØR
Forberedelse til kick off 7. december 2016
CfL 2016 INDIKATOR™ om Organisation og HR
Velfærdskommunen under forandring – kultur, kompetencer og komplekse problemer Kommunens (næst)største arbejdsplads.
Et fælles grundlag for forældresamarbejde Et godt samspil mellem forældrene og de ansatte i dagtilbud og på skolerne er en styrke i den lokale indsats.
//Niveau 3-ledere Uge 50-5/Pakke 3 Lederpakke 3.
Antal besvarelser: 52.
Relationer på arbejdet.
På job i samskabelsessamfundet -Udfordringer og muligheder
Arbejdsmiljø og ledelse går hånd i hånd
Sådan arbejder den gode TR
Samarbejdskursus for tillidsrepræsentanter
Erfaring fra fire statslige arbejdspladser
Lokale strategier i kommuner for borgere, ansatte og beslutningstagere
Stress, angst og depression kan ramme alle.
Hvorfor resultatløn?.
Værktøj 2: Kan og skal krav - fokus på kerneopgaven
DTHS synsfaglige netværksdage 2017
Katrine Schepelern Johansen Leder, seniorforsker, ph.d.
Halvårsmøde om arbejdsmiljøarbejdet
Hvad betyder en konflikt for mig?
Fælles ledelsesgrundlag
Til ambassadører: Hvordan kan Colibo understøtte jeres behov?
- Fælles forståelse af kerneopgaven
Kvalitet i dagtilbud Pointer fra forskning Juni 2017
Hvilke punkter vil jeg komme ind på?
PROJEKTLEDERENS PERSPEKTIV
1. dag - Modul 1A Velkomst og præsentation Indflydelse og interessevaretagelse Frokost (kl ) Områdeopdeling kommunal / privat Overraskelse (kl )
Kulturmetropolen Festival & Events 2.0.
Rum for uformel læring, 28. april 2011
Styring af professionshøjskoler – og uddannelsesudvalgenes rolle
Ekspertgruppen for voksen,- efter,- og videreuddannelse
Skolebestyrelsens årsberetning
1. Relationel kommunikation
Ledelsesevaluering.
Arbejdsmiljøgruppens ansvar, etik og samarbejde
Det er en politiske bestilling!
Region Midtjyllands opgave
Afdækning og forhandlinger med BUF og SKK
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Dialogforum Vil du være med til at præge Psykiatrisk Center Amager – så meld dig ind i centerets Dialogforum. Du er også velkommen at dele dine input.
HORSENS STATSSKOLE Ledelseskommissionens anbefalinger En refleksion fra en praktiker - Vejle d. 14. august Flemming Steen Jensen Rektor, Horsens Statsskole.
Organisatorisk Implementering af Machine Learning
Præsentationens transcript:

MEDARBEJDER-INDDRAGELSE SPRINGENDE PUNKTER OG FALDGRUBER? Tina Øllgaard Bentzen, Post Doc, Institut for Samfund og Erhverv, Roskilde Universitet

TRADITION FOR MEDARBEJDERINDDRAGELSE Samarbejds- og MED-system er mere udbredt, og opleves også som mere velfungerende i den offentlige sektor sammenlignet med den private sektor (Jensen, 2004, Larsen et al., 2010). Villigheden til at inddrage og give medindflydelse er højere på offentlige arbejdspladser. Det handler bl.a. om, at offentlige ledere har færre muligheder for at belønne og sanktionere adfærd blandt medarbejderne. Offentlige ledere er derfor i højere grad nødt til at sikre sig medarbejdernes opbakning for at kunne skabe forandringer på arbejdspladsen (Jensen, 2004).

Rollen som Tillids-repræsentant? Fra forhandler/talerør for kollegerne til i højere grad at være problemløser og formidler mellem ledelse og medarbejder Tættere relation med ledelsen. Højt (og stigende) tillidsniveau imellem ledelse og tillidsrepræsentanter og Tendens til, at ledelsen i højere grad ønsker at dele ansvar med tillidsvalgte (Larsen et al, 2010; Navrbjerg & Larsen, 2011).

Medarbejderrepræsentantens rolle-udfordring Medarbejderrepræsentantens rolle-udfordring? - at bevare tillidsrelationer i alle rum MED-LEDER FOR-HANDLER Organisationen - Ledelsen Kollegaerne - medarbejderne Professionen - fagforeningen KOLLEGA-SUPPORTER

Et fælles billede af MED-samarbejdet i kommunerne? Samarbejdet i og udenfor MED fungerer gennemgående godt, uanset at man oplever arbejdet i kommunerne som værende under et ganske betydeligt pres, og uanset at man som både leder og medarbejderrepræsentant oplever en stor og kompliceret mængde opgaver. ”Den danske model fungerer i det store hele godt.” (Fokus på den danske model i kommunerne, 2017)

BEHOV FOR SERVICEEFTERSYN! Et kritisk blik på samarbejdssystemet: For ressourcekrævende Understøtter ikke altid inddragelse Understøtter ikke målet om at sætte borgerperspektivet først Fælles ambition om mindre styring tackles af arbejdstidsregler Behov for forenkling BEHOV FOR SERVICEEFTERSYN!

MED I det kommunale? STYRKER? UDFORDRINGER? Mere uformelle, smidige dialoger – også imellem møder Mere tillid imellem ledelse og medarbejdere Mere strategisk fokus end før… Jo mere strategisk – des mere abstrakt for den menige medarbejder Jo mere inddragelse i ”akutte” beslutninger – des mindre tid til information af medarbejderkollegaer Centrale parter opleves ikke altid så langt i ”moderninseringen” af samarbejdet imellem parterne Mellemniveuaerne fungerer ikke altid optimalt (Område-MED) (Fokus på den danske model i kommunerne, 2017)

Fremtidige pejlemærker for MED-systemet? Behov for mere forskningsbaseret viden om MED-systemets aktuelle status og behovet for fremtidig udvikling Teste udbredelse af de styrker og udfordringer der peges på I eksisterende rapporter. Opsamling af viden fra frontløberorganisationer? Evaluering af eksperimenter med nye møde- og samarbejdsformer?

Tina Øllgaard Bentzen, Roskilde Universitet tinaob@ruc.dk Tak fordi lyttede! Tina Øllgaard Bentzen, Roskilde Universitet tinaob@ruc.dk