Velkommen Ny Studieordning fra efteråret 2019 Kort introduktion og oversigt i forhold til studieordning 2019. - Princip fordeling for kliniske undervisnings.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kvantitativt studie ~ PaRIS - spørgeskemaundersøgelsen Spørgeskemaundersøgelse Forår 2009 Mickael Bech, Trine Kjær, Eva Draborg Institut for Sundhedstjenesteforskning,
Advertisements

 Engelsk er et valgfag – det strækker sig fortrinsvis over sammenlagt 10 dage fordelt over de første to skoleperioder  Det betyder, at du har mulighed.
Projekt: Fælles indsats på psykiatriområdet i Haderslev Kommune og Region Syddanmark.
Klinisk forskning - i dag og i morgen Torben V Schroeder Overlæge, Karkirurgisk Klinik, Rigshospitalet og Professor, Institut for Klinisk Medicin, Københavns.
Grundforløbets 2. del SSH-rettet. Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene dansk og naturfag samt valgfag.
Brugerinddragelse i sundhedsvæsenet HVAD SKAL VI MED ET BRUGERRÅD? Alexandra B. R. Jønsson Videnscenter for Brugerinddragelse i Sundhedsvæsenet.
VIRKSOMHEDSSPECIALE Why the struggle? Anne Mette Ravn Nielsen, cand. mag. i tværkulturelle studier (færdig forår 2015) - skriv.
Sundheds- og Forebyggelsesudvalgets høring om sektorovergange og samarbejdet mellem regioner, kommuner og almen praksis Hvordan skaber vi sammenhængende.
Kvalitet i Sundhed Pressemøde den 11. februar 2011.
Tværfaglig tænkning i opgaveløsningen Bente Nissen, seniorkonsulent Cabi Korsør d hvordan spiller vi hinanden gode?
Plan for den ældre medicinske patient Seminar om fremtidens indsats for ældre medicinske patienter Danske Regioner maj 2009 Pernille Slebsager.
Kvalitet i Sundhed Pressemøde den 11. februar 2011.
1 INDSATSEN FOR PERSONER MED KRONISK SYGDOM I REGION SYDDANMARK - ET SAMARBEJDE MELLEM REGION SYDDANMARK, REGIONENS KOMMUNER OG ALMEN PRAKSIS Charlotte.
Patientuddannelse – en medicinsk teknologivurdering Helle Ploug Hansen Marie Henriette Madsen Niels Viggo Hansen.
Samarbejdet i rehabiliteringsteamet Sundhedskoordinator Afdelingslæge, ph.d. Jens Christian Jensen Klinisk Socialmedicin og Rehabilitering.
Nye SOSU – uddannelser Social- og sundhedshjælper Mål for ændringen: SOSU – hjælper: Løse borgernære opgaver indenfor følgende kompetenceområde: Professionel.
Er patienterne klar til telemedicin? Morten Freil Direktør
Naturvidenskabelig faggruppe - forsøgslæreplan Fredag d. 26. september 2008 Mulernes Legatskole.
Sygeplejefaglig problemløsningsmodel -samarbejdsmodel
Spændingsfelt Sygepleje, klinisk lederskab og ulighed i sundhed
Hvordan ved MUS? Anvend uddybende redskaber i RMUK og e. dok FØR
AMU _ FKB 2258 Omfang på HåndværkerAkadmiet 54 virksomheder besøgt
Studieretningsprojektet
Akutteamets målgruppe
Studieretningsprojektet
Uddannelsesplanen.
Vi fletter sammen om hjerterehabilitering
Velkommen til et nyt kvalitetsprogram…
Landsledelses møde marts 2017
(s. 1) De projekterende og udførende sammen med bygherren gennemgår grundigt og udfordrer projektet i overgangen fra projektering til udførelse. Ved projektoptimering.
Er din klinik klar til surveyorbesøg?
Hvad går det hele ud på?.
Indhentning af CPR-nummer og samtykke
Tværfagligt samarbejde om udsatte unge
Oplæg infodag dec 2017 AKN.
Team 1a Thyra, Charlotte, Poul
Katrine Schepelern Johansen Leder, seniorforsker, ph.d.
Introduktion til kursus for erfarne sygeplejersker
Studieaktivitetsmodellen - præsentation af modellen, - formål, baggrund og begrundelser - erfaringer og anbefalinger Studieaktivitetsmodellen.
Klinisk lederskab, sygepleje og kvalitet – 4. semester
Den pædagogiske assistentuddannelse (PAU)
Fælles ledelsesgrundlag
Praktik på Ernæring- og sundhedsuddannelserne
TEMADAGE OM PALLIATION 2018

Til ambassadører: Hvordan kan Colibo understøtte jeres behov?
Social- og sundhedsassistent uddannelsen
Kvalitet i dagtilbud Pointer fra forskning Juni 2017
Hvilke punkter vil jeg komme ind på?
Temadag 2018.
Forældremøde.
Temaeftermiddag onsdag d. 3/1-2018
Den sygeplejefaglige omsorg – og dens aktuelle udfordringer
Akutberedskabet i Region Hovedstaden
Geografi Geografi omhandler samspillet mellem mennesker og natur og konsekvenserne heraf, som det kommer til udtryk gennem naturgrundlagets udnyttelse,
(Strategispor og strategiske indsatser)
Det rette tilbud fra første kontakt.
Rammesætning for dagen
At tænke uddannelse som en del af et læringsforløb
Landskonference for reumatologiske sygeplejersker
Studieområdet, htx (2017-udgave)
Tværsektorielt samarbejde: Hvad virker integrativt, hvordan og hvorfor? Ninna Meier, Anne Lyngby Pedersen, Maja Boelsmand Østergaard og Janne Seemann Forskningsgruppen.
På tværs af region og kommune – og med borgeren i centrum
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
På tværs af region og kommune – og med borgeren i centrum
arbejdspladsvurdering (apv) februar – 13. marts 2019
Bekendtgørelse 2016 Studieordning 2019.
Undervisningsplanlægning
Præsentationens transcript:

Velkommen Ny Studieordning fra efteråret 2019 Kort introduktion og oversigt i forhold til studieordning 2019. - Princip fordeling for kliniske undervisnings uger - forudsætningskrav, FK og studieaktivitetskrav, SAK i klinisk undervisning - kliniske prøver - mål for læringsudbytter, viden, færdighed og kompetencer Kliniske læringsforløb Gensidig drøftelse af læringsforløb med fokus på klinisk beslutningstagen og klinisk lederskab, på tværs af sektorer og områder, med inddragelse af tværprofessionalitet og digitale kompetencer. Workshops med fokus på klinisk undervisning på de enkelte semestre Det er muligt at vælge mellem 3 workshops, 1. 2. og 3. studieår. Kort præsentation af de enkelte semestre og efterfølgende drøftelse og input i forhold til udvalgte fokuspunkter. Videndeling om indsatser inden for uddannelsesområdet - Bornholms regionskommune - Bornholms hospital - Psykiatrisk center - Sundheds- og sygeplejeskolen, Studiementor forløb for studerende/Lotte Myler Besøg af Professor Erik E. Sørensen, Fundamental of Care/Bonnie

Nyt som følge af studieordning 2019 i forhold til klinisk undervisning Mødepligten for de studerende i klinisk undervisning er ny formuleret i studieordningen. Der er fortsat mødepligt svarende til 30 timer ugl. i gennemsnit. Men der længere en procentsats, hvor de studerende kan være fraværende. Selvfølgelig kan de studerende være syge eller have andet lovligt fravær. ”Rammer og Krav” et nyt dokument, hvor der bl.a. tydeligt rammesættes en måde at håndtere mødepligt uden procenter. Mere fokus på at træne, øve, gøre og reflektere tæt på borger/patient Logbog for medicinhåndtering er under revision og tilpasning til studieordning 2019.

Fortsat Forudsætnings krav (FK) og studieaktivitets krav (SAK) erstatter de tidligere Forudsætningsgivende studieaktiviteter (FSA) FK er de obligatoriske aktiviteter der være opfyldt for at den studerende kan gå til eksamen og som er rammesat i studieordningen og beskrevet nærmere i semesterbeskrivelserne. Fx mødepligt eller bestemte dele af logbog for medicinhåndtering SAK er aktiviteter, der er fastlagt og beskrevet i semesterbeskrivelserne og som er et krav til alle studerende, de kan og skal gennemgå i løbet af semesteret, men hvor det ikke direkte har betydning for deres mulighed for at gå til prøve. Fx studiesamtaler, individuel studieplan. ”rammer og krav” vil beskrive tiltag hvis der er problemer med at sikre SAK. 2 kliniske prøver, 4. og 6. semester, der har fokus på kliniske kompetencer

Principfordeling af kliniske undervisningsuger Bornholm Sundheds- og sygeplejeskole 2. udkast   1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11. 12. 13. 14. 15. 16. 17. 18. 19. 20. Sem 1 Hos70 Kom30 Eks mu Sem 2 skr Sem 3 Psyk ½ 1 gru Sem 4 Hos30 Kom70 klinisk Sem 5  Eks TP Sem 6 Hos 70 Kom20 Psy10

Mål for læringsudbytte er angivet inden for kategorierne: Viden angiver viden om et emne samt forståelse Færdigheder angiver, hvad en person kan gøre eller udføre Kompetencer handler om ansvar og selvstændighed og angiver evnen til at anvende viden og færdigheder i en arbejdssituation eller i studiemæssig sammenhæng

Forslag til kliniske læringsforløb med fokus på klinisk beslutningstagen og klinisk lederskab, på tværs af sektorer og områder, med inddragelse af tværprofessionalitet og digitale/teknologiske kompetencer. 1. semester bred introduktion til området , set i forhold til det samlede sundhedsvæsen. Herunder typiske patientforløb på tværs af områder og sektorer. Viden om betydning af kontekst, forløb og relation ved observation og vurdering af pt/borger sundhedsudfordringer og sygdomssammenhænge. 2. semester, følge patientforløb på tværs af sektorer/områder/tværprofessionelt. Fokus på patientens oplevelse og reaktioner og oplevelse af mening, mhp klinisk beslutningstagen 3. semester kommunikation og samarbejde, analogt og digitalt, der støtter patientens/borgerens og de pårørendes oplevelse af involvering i forløb og behandling i det samlede sundhedsvæsen. 4. semester, systematisk udveksle med studerende fra anden sektor/område, fokus er klinisk lederskab af individuelle patientforløb og med involvering af pårørende 5. semester, overgange i de akutte og kritiske forløb, med fokus på skriftlig og mundtlig kommunikation og information med patient, pårørende og samarbejdspartnere. 6. semester klinisk lederskab af komplekse patientforløb, med akut/kritisk-, multi- og/eller kronisk sygdom på gruppe niveau, på tværs af sektorer og områder.