- En genre som alle andre

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kan en kærlig Gud dømme mennesker? Gud er kærlighed. Det står selv i Bibelen. Han elsker hele verden, altså alle mennesker. Hvorfor i al verden har han.
Advertisements

Workshop 4 Anerkendelse i praksis Psykolog Susanna de Lima Aarhus Kommune Ungdomscentret Socialforvaltningen.
Sproglærer Lone Elbjørn - lærer Sprog : engelsk, tysk, fransk - Sprogkonsulent : Internationale dimension i sprogundervisningen.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Danmarks økonomi.
Skriftlighedsforløb Fokus på eksamensgenren kronik (redegørelse). Slutter af med en skriftlig opgave. Vi skriver på denne opgave i timerne. I skal være.
SRO SKRIV!. OVERORDNET STRUKTUR SRO SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2016 OPGAVENS HOVEDDEL FORSIDE ABSTRACTABSTRACT INDHOLDS- FORTEG- NELSE INDLEDNING.
Inddragelse af børn og unge med særlig fokus på det udviklingsstøttende perspektiv Work shop 2 Socialrådgiver, lektor Birthe Elholm, Institut for Socialt.
Dagens program Aktiv lytning + øvelse Forumspil om aktuelle situationer.
Fagprøve - en kort oversigt.
Se støjen E-læringsmodul Fysik/kemi It-færdighedsniveau:
SKRIVEFAGET Modul 4: Faglighed og taksonomi Lektion 2: Den redegørende skrivemåde.
Det gode interview På jagt efter ny viden – altså noget, som du IKKE ved i forvejen…
Disposition for auditgennemgang  Datagrundlag og vurderingen af audit  Journalaudit  Præsentation af resultater  Summe med sidemanden om relevans og.
Danskopgaven Struktur. Opgavens struktur (Forside(r) Indholdsfortegnelse) Indledning – hoveddel – Konklusion (Fodnoter Litteraturliste evt. bilag) 5-7.
STX Uddannelse.
Modul 2.
Fordybelse i et projekt
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Modul 4: Faglighed og taksonomi Lektion 2: Den redegørende skrivemåde
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Instruktion til mødeledere
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Michael Svendsen Pedersen Lektor emeritus
Forberedelse til eksamen
Velkommen Robusthed basiskursus
Ledelse i fremtiden … Betyder ikke vi skal kaste fortiden over bord
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Læseløft Syd Samarbejde mellem faglærer ved industriel produktion og mekanik og læsevejleder Aktionslæringsforløb KEND DIT VÆRKTØJ.
Medlemsweekend FAKS Ved Fysioterapeut Maria Balslev Larsen.
SRP - Skriveperioden ÅSG 2017.
Og valg i det hele taget... Lær HVAD-modellen at kende.
Skriv ansøgning 10 gode råd.
FRA DIAGNOSE TIL DØD Tidlig palliation
ÅRHUS AFDELING.
Informationssøgningskursus i sprogligt og kulturelt område Studieområdet del Maj
Fang publikum og sælg dit budskab v/ Maria Vissing Bachara &
UDDANNELSE OG JOB 8. klasse
Line Leth Jørgensen Dysleksivejleder og læsekonsulent
En tur i galleriet….
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Tjenestemandspension
PROBLEMFORMULERING | SYNOPSIS | METODEAFSNIT
Fortæl om påkørsel.
Varmetillæg Folkepension.
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
SRP - Skriveperioden ÅSG 2018.
Flyums 5-afsnitsmetode
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Karl Henrik Flyums model
Knallertens udstyr.
Reklamer Definition af begrebet 'reklame'
Dag 1 3 Oktober 2016 Velkommen til projektuge!
Krav til informationsformidling
MUNDTLIG FREMSTILLING
Titel på videnskabeligt projekt
Videnskabeligt projekt
Igangsættelse af tankeprocesser – at formulere spørgsmål i forbindelse med flerfaglige projekter 7-trinsmodellen Karl Henrik Flyums model.
Om feedback til terapeutisk arbejde på SEOP
Nyt fra forskningen – med fokus på kvalitet og kvalitetssikring
Videnskabeligt projekt
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Kursus for personer med demens og pårørende
SRO SKRIV!.
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Igangsættelse af tankeprocesser – at formulere spørgsmål i forbindelse med flerfaglige projekter 7-trinsmodellen Karl Henrik Flyums model.
Skrivedag 3: Fra skriftlig opgave til mundtligt oplæg
Danmarkspanel uge
Spørgsmål til ‘spis og snak’ session
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Overvej spørgsmålet. Interview en makker.
Præsentationens transcript:

- En genre som alle andre Akademisk retorik - En genre som alle andre

Hvad det hele egentlig handler om FORTÆL DEM, HVAD DU VIL FORTÆLLE DEM. FORTÆL DEM DET.   FORTÆL DEM, HVAD DU HAR FORTALT DEM!

Hvem og hvad skriver jeg? Du skriver genren ”akademisk retorik” Alle genrer har nogle genrekrav. Akademisk retorik er ikke en undtagelse. I akademisk retorik må du aldrig henvise til dit personlige jeg, kun til dit faglige jeg. I akademisk retorik skriver man til ”ligeværdige akademikere” (symmetrisk kommunikation). Du skal derfor forestille dig, at du skriver til en 12-tals-3.g’er. Derfor er du altid ydmyg i din tone (tænk i styrkemarkører). I akademisk retorik skal man belære læseren om noget nyt (”problemet” i en ”problemformulering”). Det er derfor at man analyserer og fortolker. Man skal altså ville noget samlet med sin opgave (formålet) Redegørelsen skriver man for at gøre læseren klar til analysen. Du skal derfor altid lave en fokuseret redegørelse, som klæder din læser så meget på som muligt, ift. dit specifikke problem og dit formål. I diskussionen skal du ofte problematisere dit eget arbejde. Dvs. rækkevidden, kvaliteten, konklusionernes gyldighed, etc.

Forskellen på en (spændende) beretning og en god (kedelig) akademisk opgave.

Overordnet disposition af en opgave

Tekstnær disposition af en opgave

Tekstnære argumentkæder (1) indledende metakommunikation, (2) påstand, (3) belæg, (4) eksempel, (5) rygdækning, (6) afrundende metakommunikation. Det kan se sådan her ud: (BEMÆRK AT INDHOLDET ER DET RENE MUNDLORT!) (1) I det følgende vil jeg forsøge at give en analyse af Frikadellens flugt over plankeværket (FFP). Analysen tager særligt udgangspunkt i Olsen og Onsbergs artikel om samme, men vil ligeledes inddrage andre perspektiver, når dette har særlig relevans. (2) På mange måder kan man kalde FFP for et lyrisk eksperiment i overdrevet. (3) Det skyldes primært dens meget kreative spring mellem fortællerstilene i midten af 2. akt. (4) F.eks. Kan vi i scene 4 se hvordan 3.personsfortællingen om Pia, springer til en introspekt fortælling om følelser og afmagt. (5) Disse forhold kommer Olsen og Onsberg også ind på i deres artikel, men de fremhæver ikke det introspekte perspektiv nærmere, hvilket ud fra ovenstående kan siges at være helt centralt. (6) På denne måde kan vi se hvordan et nyt fokus på en introspekt vinkel kan kaste nyt lys over scene 4 i FFP, og yderligere styrke betoningen af det lyrisk eksperimenterende.

Gode sætninger til at lyde klog: Vigtigt: Der findes vejledere, som ikke vil se ordet ”jeg” i en opgave (selv ikke et fagligt jeg). Derfor: spørg din vejleder! ”I det følgende vil jeg(…)” ”Nedenfor vil nærværende opgave kort (…)” (hvis din vejleder ikke vil se ordet ”jeg”) ”I den forbindelse er det ligeledes vigtigt at huske…” ”Dette afsnit tager først og fremmest udgangspunkt i(…)” ”For at give en nærmere analyse af(…)” ofte fulgt af ”(…) er det først vigtigt at(…)” ”Med udgangspunkt i spørgsmålet om X, er det nærliggende først at se på Y (…) ”Nærværende afsnit kan også løst kædes sammen med… som jeg tidligere har været inde på” ”Det er med andre ord(…)” ”Altså kan man kortfattet sige, at(…)” ”Ovenstående har bredt forsøgt at(…) ”Som det fremgår af ovenstående(…)”  ”I det ovenstående har jeg forsøgt(…)” ”Jeg har på de forudgående sider forsøgt(…)”

Husk fodnoter og litteraturliste I akademisk retorik skal du altid kunne dokumentere, hvor du har din viden fra. Det skal du både i redegørelse, analyse, diskussion og vurdering. To slags fodnoter: henvisende fodnoter og forklarende fodnoter. Formålet med fodnoter: at lette læsningen for din læser. Formålet med litteraturlisten: at gøre det muligt for din læser at finde dit materiale selv. Husk at se mit dokument om fodnoter og litteraturliste. Det har du brug for! Det kan fortælle dig alt om henvisninger (og ellers skriv til mig).

Ja, der er ikke mere (kun hårdt arbejde)