PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP9 Sidst redigeret februar 2019.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Portfolioeksamen Studieområde 2
Advertisements

Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Avatars i voki.com Om facilitering af mundtlighed i fremmedsprogsundervisningen.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Læringsstile og lektier
Udarbejdelse af poster
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Prøveformer og evaluering af kompetencer i biologi
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
Historie 9. kl. uge 6 1.Intro 2.Sang 3.Samtale 4.Opgave 5.Opsamling Mål: At blive fanget af undervisningen mindst én gang!
HISTORIE Den mundtlige prøve
Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
MUNDTLIG FREMSTILLING
Eksamen og eksamensbilag :
Sproglærerforeningen 9. april 2010 Ved Lore Rørvig og Rita Mogensen
Mundtlig prøve i engelsk og tysk.
MUNDTLIGT krav – form – indhold
En kogebog Synopseprøven i dansk.
Den gode synopse oplæg i demokratiugen 2013
Bacheloropgavens mundtlige dimension torsdag d. 19/1-12 Mål med mødet: 1.At etablere et forum for refleksion over opgavens mundtlige del. 2.At I efterfølgende.
Mundtlig eksamen Mat B Spørgsmålene til den mundtlige prøve skal offentliggøres i god tid inden prøven Eksaminationstiden er 30 minutter pr. eksaminand.
Eksamen.
DREJEBOG: Titel på drejebog skrives her
Obligatorisk selvvalgt opgave
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
Bacheloropgavens mundtlige dimension onsdag d. 4/5-11
Hej Karina!Hvor pænt at læse din mail! :) Jeg er 27 år og studerer dansk og engelsk og vil gern blive lærer. Ærlig talt er jeg ikke mere så rigtigt sikker.
Obligatorisk selvvalgt opgave
Folkeskolens afgangsprøve
Objektorienteret Netværkskommunikation Præsentation 28: Eksamen.
EKSAMEN OG PRØVER.
ITNET2 Præsentation 22: Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 5 Pensum Pensum uddrages fra lektionsplanen ALT der er angivet med betegnelsen ”Pensum”
Undervisning i 5. klasse – 45 minutter
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP9.
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP10.
Almen Studieforberedelse Orientering mandag den 31. januar 2011.
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
Kommunikation – Muligheder og begrænsninger
Undervisning i 5. klasse – 45 minutter Mål: at eleverne lærer ”juleord” og chunks Først præsenterer vi os kort. Vorfase: Billede af julemanden ved juletræ.
KNÆK KODEN Opgave 1. Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte.
Hvordan ruster man bedst sine elever til prøven? Jacob Ragnvid Chammon Alinea 29. september 2009.
KNÆK KODEN. Tidsplan TidspunktAktivitet 12. april Information om intern prøve i Studieområdet Del 1 Lodtrækning om område i klasserne 29 april Valg af.
Die mündliche Prüfung FSA in Deutsch Dienstag, den bei Jacob Chammon, Emilie, John Hyltoft, Lore Rørvig.
C PRØVEN I FYSIK/KEMI 2016 Prøveform A. Formalia om prøven Eleverne kan gå op enkeltvis eller i grupper på 2-3 elever (2 er mest hensigtsmæssigt) Inden.
Beskrivelse af krav og procedure ved mundtlig eksamen
Sso SKRIV!.
Større skriftlig opgave i 2.hf
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP10.
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP9.
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP9.
Udkast til justering af KS
Præpositioner med akkusativ
Teoretisk pædagogikum
Præsentationsportfolio
Den nye mundtlige eksamensform
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
Studieretningsprojektet
Et tip: find din attraktion på en tysk hjemmeside for turister – læs om den på tysk, og vælg det ud du vil bruge. Berlins Attraktionen Nur Wörter an Dia.
Hvorfor dansk på GF1?.
MUNDTLIG FREMSTILLING
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
Præpositioner med akkusativ
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP10 Sidst redigeret februar 2019.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP9 Sidst redigeret februar 2019

Den mundtlige prøve i FP9 tysk Prøven er todelt og varer 20 minutter inklusive karaktergivning Der er ingen forberedelsestid. Dispositionen har eleven lavet i forvejen 1. del: redegørelse for et selvvalgt emne ud fra det valgte tema (cirka 5 minutter) 2. del: samtale ud fra et spørgsmål, som trækkes inde til prøven (cirka 8 minutter). Dette ligger inden for et af de andre temaer, vi har arbejdet med

Mulighed for gruppeforberedelse Du har mulighed for at forberede dig i en gruppe på 2-3 elever I afleverer dog hver jeres disposition og går til hver jeres prøve

Valg af tema Du skal vælge et af de temaer, vi har arbejdet med i løbet af året: Das ist Deutschland Berlin Österreich Schule und Zukunftspläne Jugendliche und die Medien

Valg af underemne Sport in Österreich Når du har har valgt dit tema, skal du selv vælge et emne under dette tema. Emnet skal kunne perspektiveres til kulturforhold i tysktalende lande Das ist Deutschland Oktoberfest Berlin: Der Fall der Mauer Österreich: Sport in Österreich Schule und Zukunftspläne: Das Schulsystem in Deutschland und Dänemark Jugendliche und die Medien: Deutsche YouTube Stars

Tekster til underemnet Dispositionen til det valgte underemne skal udarbejdes på baggrund af kilder, som både kan bestå af tekster fra pensumlisten eller nye tekster, som du finder i samarbejde med læreren. Der er krav om, at der skal bruges mindst 2 kilder En kilde kan være en artikel, en video, en sang, et interview, en novelle osv. Kilderne skal være på tysk

Dispositionen Er på tysk Er i stikordsform (undtagen overskrifterne) Må gerne indeholde et eller flere billeder Statistikker og grafiske illustrationer kan afleveres sammen med dispositionen som bilag

Dispositionen Skal indeholde: Elevens navn og klasse Titel på det overordnede tema, som det selvvalgte emne er valgt i forbindelse med Titel på det selvvalgte emne Kort begrundelse for valg af emnet Dispositionen (ca. 3-6 punkter) – husk et punkt, hvor tysk kultur- og samfundsforhold inddrages Kildefortegnelse over læste tekster og andre oplysninger, der er anvendt i forberedelsen (min. 2 kilder) Lærerens og elevens underskrift.

Unser Thema: Sport, Mein Thema: Fuβball Name: Klasse: Unser Thema: Sport, Mein Thema: Fuβball Warum habe ich dieses Thema gewählt? - Persönliche Interesse - Meine Familie - Viel Fuβball - Mein Jahr in dieser Schule 1. Fuβball in Deutschland - Entwicklung der letzten 50 Jahren - Die Bundesliga - Bedeutung für Deutschland - Meine Lieblingsmannschaft in der Bundesliga 2. Deutschlands Nationalmannschaft - Die wichtigsten Spieler - Ost- und Westdeutschland - Weltmeister 2014 3 Meine Meinung - Die Bedeutung des Fussballspieles Quellen Unterschrift Schüler: Unterschrift Lehrer:

Name: Klasse: Thema: Berlin Mein Thema: Die Mauer Warum habe ich dieses Thema gewählt? persönliches Interesse von der Mauer gehört 1: Die Mauer im Allgemeinen -Massenflucht DDR BRD -Mauerbau 12./13. August 1961. Massenflucht verhindern. -Größe: 3,6 Meter – 155 Kilometer -Mauerfall: 9. November 1989   2. Peter Fechter -Mauergeselle. Checkpoint Charlie -Was passierte? Fluchtversuch. Grenzsoldaten. 35 Schüsse -Maueropfer Nummer 39 3. Leute über den Mauerfall Reaktionen – Leute in den Straßen Freude und Tränen  4. Deutschland nach dem Mauerfall -Vereinigten Deutschland -VM in Fußball in Deutschland 5. Meine Meinung von der Mauer  Quellen: Unterschrift Schüler: Unterschrift Lehrer:

Selve præsentationen Når du har afleveret dispositionen, må du gerne lave et powerpoint, en planche eller en prezi som kan understøtte din præsentation med fx billeder KUN ord fra dispositionen og ikke-levende billeder må indgå i den valgte præsentationsform. Du må IKKE have flere stikord til rådighed, hverken på dispositionen eller på den eventuelle præsentation, end dem, der står på den underskrevne disposition.

1. del: Præsentationen Udgangspunkt i dispositionen og de to valgte tekster. Varighed: 5 minutter Du skal præsentere dit underemne ud fra bl.a. de valgte kilder. Der skal være en tydelig anvendelse af kilderne Husk at du skal inddrage kultur- og samfundsforhold i tysktalende lande

2. del: samtalen Den sidste del af den mundtlige prøve er en samtale på baggrund af et igangsættende spørgsmål/oplæg, som du trækker. Varighed: 8 minutter Dette spørgsmål hører under et af de andre temaer Hvis du selv har valgt Jugendliche und die Medien, trækker du et spørgsmål indenfor enten Schule und Zukunftspläne, Berlin, Österreich eller Das ist Deutschland Sørg for at være godt forberedt på de andre temaers tekstopgivelser

Eksempler på spørgsmål: Schule und Zukunftspläne: Wie kann man das deutsche und dänische Schulsystem vergleichen? Das ist Deutschland: Was ist typisch Deutsch, deiner Meinung nach? Jugendliche und die Medien: Welche Medien benutzen Jugendliche in Dänemark und Deutschland? Berlin: Was kann man in Berlin erleben? Österreich: Was kann man in Österreich erleben?

Arbejdsgangen Du vælger et af årets temaer Du definerer et emne inden for det valgte tema. Dette godkendes af læreren Du udvælger kilder og fordyber dig i dit selvvalgte emne. Læreren er vejleder Du udformer og afleverer en disposition for din redegørelse Du og din lærer underskriver dispositionen Dispositionen afleveres, så den kan være censor i hænde senest 14 kalenderdage, før prøven afholdes Den mundtlige prøve afholdes, og karakter gives

Arbejdsgangen Der gives ca. 8-10 lektioner til at vælge underemne, vælge tekster og lave selve dispositionen Til de forskellige punkter i dispositionen kan du skrive små hjælpetekster til brug under forberedelsen frem til prøven. Disse må ikke medbringes til selve prøven.

Held & lykke Hals & Beinbruch FP9