Hvordan skaber vi rammen for kvalitet?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Advertisements

Forandringsteori for Frue i Eget Liv / Indvandrerkvindecenteret 2013
Mission Unge, der ønsker at tage en ungdomsuddannelse, sikres mulighed for at gennemføre ved hjælp af et tæt og koordineret samarbejde mellem uddannelsesinstitutionerne/
Professionsuddannelserne - De studerendes vurdering af studiemiljø, studieformer og motivation for at gennemføre oplæg med fokus på bioanalytikeruddannelsen.
Fastholdelsesstrategier på EUC Syd Udfordringen  95 % af en ungdomsårgang skal gennemføre en ungdomsuddannelse.  Det er nødvendigt at vi alle i fællesskab.
22. juni 2014 Status på projektet ’Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært’
Blended learning – hvordan?
Møde med KKR den 28. august 2012 Oplæg v/ Johannes Flensted-Jensen & Harald Mikkelsen.
Udvikling og implementering af en kommunal model for
Udvikling af informationskompetencer hos folkeskoleelever i 9. klasse
3. april 2017 Torben Iversen, Master IT og læring.
UNIVERSITY COLLEGE SJÆLLAND
Internationalisering International rekruttering af arbejdskraft: Erfaringer og perspektiver.
Vejledningsforløb med læringskontrakt
Øget overgangsfrekvens til de videregående uddannelser
Regional strategi og kompetenceudvikling
18. April 2012 Fællesskaber for Alle - Dagtilbuddets Fællesskaber Velkommen.
Videre efter HF … med professionssigte undervejs.
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
KL - Danske Regioner – FTF og Professionshøjskolernes Rektorkollegium præsenterer National strategi for velfærdsuddannelserne.
Præsentation til opstartsmøde for projektledere 12. oktober 2010.
Fokus på E-læring den 19.april Den netbaserede arbejdsmiljøuddannelse Fokus på e-læring Brian Knudsen Arbejdsmiljørådets Service.
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
1 Vi har brug for mange virtuelle læringsfunktionaliteter – og når vi har dem kan vi tage dem for givet og glemme dem for en stund - først herefter kan.
Opfølgning på trivselsundersøgelsen
De første erfaringer med…
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Ledelsesmæssige og kvalitets- udviklingsmæssige overvejelser Ved udarbejdelsen af Handlingsplan for øget gennemførelse 2013 på SOSU C Oplæg på orienterings-
Velkommen til Konference om rammeforsøgene: Studietid, Timepuljer og Studiefællesskaber 26. Februar 2013 Konference om rammeforsøg 26. februar
Oplæg på ”Go Glocal”, Professionshøjskolernes Internationale Årskonference 13. november 2014 Tine Andersen,
v/ Jakob Harder, vicedirektør Undervisningsministeriet
Sygeplejerskeuddannelsen på nettet B aggrund/idé L æringssyn & værdier S tudie-og undervisningsformer O rdinær – fjernstudie K ommunikationsplatform E.
Fleksibel Master i Friluftsliv Arbejder du med sundhed, rekreation, idræt, friluftsliv eller turisme? Kunne du tænke dig at få en dybtgående viden om,
Univeristy College Syddanmark, 23. marts 2015 – set fra evaluators perspektiv Dorthe Carlsen. Odense,
Udvid din didaktiske værktøjskasse.
Oplæg til LO Torsdag den 30. august 2007 Bedre vejledning og rådgivning.
Praktikcentre og Elevplan Elevplankonference 23. og 24. september 2013 Gert Nielsen Undervisningsministeriet.
Inspireret af 4 F’er: Foretagsomhed, Fusk, Fordybelse, Finjustering
Velkommen Første seminardag om RKV Den 23. februar 2010 i Silkeborg.
Nye akkredieringskriterier Input fra EVA i forbindelse med Erhvervskolernes konference sidste i april Kriterierne er endnu ikke godkendte i UVM Eksisterende.
Internationalisering på SUND - strategi At styrke den internationale dimension i fakultetets uddannelser. Studerende skal tilegne sig et globalt perspektiv,
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
KVALITET OG DATA. Kvalitet og data 1.Kvantitative data Fremmøde Frafald Gennemførelse Karakterer - Indgang & Udgang  løfteevne Årselever - Fordelt efter.
Evaluering og dokumentation af efterskolens vejledning Af Rie Thomsen og Ulla Højmark Jensen Forskningsenheden i Vejledning, Erhvervs- og Professionsuddannelse.
LUU konference d. 20. oktober 2009 Oplæg v. Gitte Vind, formand for EPOS Samarbejdet mellem EPOS og de lokale uddannelsesudvalg.
Alle I Uddannelse Altid AIUA Rikke Kirkensgaard Skive.
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Kontor for Videregående Uddannelse Konference om rapport fra følgegruppen for ny læreruddannelse.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light AARHUS UNIVERSITET AU VELKOMMEN TIL SCIENCE AND TECHNOLOGY.
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
Nyt hf: Professionsorientering mod professionsbachelorudd.
Underviserseminar Økonomi- og forretningsudvikling for ledere og
ESL foreningen - nu og i fremtiden
Pædagogiske intentioner ved inspirationsforløb i erhvervsøkonomi
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
– de studerendes læring sat i centrum
Introduktion til det tværsektorielle samarbejde om kompetenceudvikling
Metamodel for domænemodellen
Next Step for at fremme telemedicin
Program Kl : Velkomst ved studieleder Mette MARIE Gräs Kokholm kl : Oplæg ved meritlærerstuderende Mette Kirstine Skjødt Kl :
Program Kl : Velkomst ved studieleder Mette MARIE Gräs Kokholm kl : Oplæg ved meritlærerstuderende Signe Dahlerup Kl :
Program Kl : Velkomst ved koordinator for Åben Uddannelse, Mette MARIE Gräs Kokholm kl : Oplæg ved meritlærerstuderende, Charlotte.
Academic Information Seeking
Academic Information Seeking
Mød UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
Digitalisering af VEU VEU-udbydernes brug og vurderinger af e-læring og blended learning - surveyresultater FLUID konferencen, tirsdag den 11. december.
Årshjul Baggrund Indholdet i Årshjulet tager udgangspunkt i Folkeskolelovens § 44, stk. 1 som siger, at skolebestyrelsen har pligt til at føre tilsyn.
Metamodel for domænemodellen
Reformer af erhvervsuddannelserne i et historisk perspektiv
Præsentationens transcript:

Hvordan skaber vi rammen for kvalitet? Om kvalitetspolitikker m.v. Oplæg Fluid, 11. december 2018 Christian Moldt, Ph.d. kvalitetschef

Hurtige facts om Absalon Etableret i 2008 Selvejende institution finansieret via finansloven Bestyrelse på 13 medlemmer 11 professionsbacheloruddannelser 8 udbudssteder Ca. 8.500 studerende på professionsbacheloruddannelserne og over 3.500 på efter- og videreuddannelse Ca. 750 medarbejdere, årlig omsætning på ca. 560 mio. kr. Institutionsakkrediteret i 2015 som den første professionshøjskole 8. april 20198. april 20198. april 20198. april 20198. april 20198. april 20198. april 20198. april 20198. april 20198. april 20198. april 2019

8.459 studerende hos Absalon i 2018 Opgjort ekskl. meritlærer og meritpædagog 8. april 20198. april 20198. april 20198. april 20198. april 20198. april 20198. april 20198. april 20198. april 20198. april 20198. april 2019

Faser i udviklingen af e-læringsudbud i Absalon 2013 – Beslutning: Alle uddannelser udbydes også som e-læring. 2014-15 – Kvalitetspolitik for e-læringsudbud udvikles. 2016 – Analyse af e-læringsuddannelsernes forsyning af arbejdsmarkedet i regionen. Beslutning: En række e-læringsudbud sættes på ”pause”. 2017-18 – Absalon E-projektet sættes i gang, som handler om styrkelse af e-læringsuddannelserne.

De første erfaringer Fælles ramme for alle e-læringsudbud: Der skal være tale om blended learning med indkald. Derudover begrænset fælles koordinering på Absalon-niveau. Studietilfredshed og karakterer er tilfredsstillende, men frafaldet er meget højt. Særlige udfordringer på nogle uddannelser fx uddannelsen til fysioterapeut: De studerende søger ind på e-læring (lavere optagelseskrav) og søger overflytning. Ressourcekrævende at udvikle kvalitet i e-læring – lav rentabilitet i små hold. De studerende værdsætter studietilbuddet højt men er på flere områder kritiske i forhold til tilrettelæggelsen og gennemførelsen af undervisningen.

Eksempler på udfordringer - studerende Stor forskel på de studerendes studieegnethed Manglende forventnings-afstemning Manglende it-kompetencer blandt studerende Vi bliver glemt som e-læringsstuderende Højt frafald Lavt fremmøde ved indkald og lav deltagelse i undervisningen Oplevelse af at være sekundær i forhold til ordinær studerende Det opleves svært i forhold til gruppe-dannelse og gruppearbejde

Styrken ved e-læring ifølge Absalons ledere Kilde: Delphi-evaluering med 12 Absalon ledere, efteråret 2013

Svagheden ved e-læring ifølge Absalons ledere Kilde: Delphi-evaluering med 12 Absalon ledere, efteråret 2013

Kvalitetspolitikken for e-læring formuleres i 2014-15 Kvalitetsmål for e-læring Absalons generelle kvalitetspolitik Koncept for e-læringsudbud Forventnings-afstemning overfor de studerende Opmærksomhed på planlægning og struktur Digitaliseret studieinformation og support Undervisernes e-didaktiske og tekniske kompetencer

Udviklingen i gennemførelse og fastholdelse Ordinært tilrettelagt E-læring

Beslutning i 2016 om at sætte en række e-læringsbud på ”pause” Leisure Management Fysioterapeut Ergoterapeut Bioanalytiker Administrationsbachelor (ny kombineret e-læring/ordinær uddannelse) Ernæring og Sundhed (beslutning truffet i 2018) Baggrund: Uddannelsernes frafald, forsyning af arbejdsmarkedet i Regionen (dvs. de studerende skal gerne være bosat her), uddannelsernes størrelse. E-læringserfaringerne og ekspertisen overføres til de ordinært tilrettelagte udbud og der investeres i udviklingen af de resterende e-læringsudbud.

Absalon E projekt-perspektiv Oprindelig tilgang Ny tilgang Kompetenceudvikling Eksperimenter med undervisning og design Principper for tilrettelæggelse og gennemførelse af undervisningen Principper for uddannelserne Design af uddannelser og forløb Kompetenceudvikling m.v.

E-læring – driverdiagram under udvikling i 2018 Formål Øget studie-engagement Øget gennemførelse og lærings-udbytte Drivere Krav og konsekvens Uddannelsens tilrettelæggelse og gennemførelse Organisering & rammer Udmøntning – eksempler Markedsføring, vejledning: Fleksibelt fuldtidsstudie! Principper for praktik, virtuel-le dele, indkald & bachelor-p. Kollaboration: Gruppearbejde m.v. Lærings-designer på hver uddannelse? Optagelses-samtaler, studiestarts- og stopprøver LMS – overskueligt, ensartet og velfungerende Faglige og sociale aktiviteter ved indkald Teamstruktur og opfølgning Klarhed om praktik i regionen Progression og sammenhæng i uddannelse og moduler/ semestre Tilgange som fremmer deltagelse Opkvalificering: e-undervisere E-lærings – en sammenhængende uddannelse - de studerende i centrum Kvalitets-indhold

ABC curriculum design Learning types