Innovationspartnerskab for sundere mad

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dias 1 – kompasset udfoldet for frugt og grønt
Advertisements

Flashcard-spil Kost - kostråd
Dorte Færgemann Master i sundhedspædagogik
Information om Nøglehullet 2011
Lene Feldthus Andersen
Nyt projekt ”Nordisk sundere mad på farten”
Nye samarbejdspartnere – nye udfordringer
Mad til unge på høj- og efterskoler
Økonomien i det boligsociale arbejde Bo Andersen Konsulent Boligsocial Funktion.
Fundraising Jakob Ugelvig Christiansen
Introduktion til kriterium 4 Partnerskab og ressourcer Excellence netværk 2004 Jørgen Kjærgaard.
Hvorfor et Nøglehul på spisesteder?
Introduktion til NY SUNDHEDSPOLITIK 28. Februar 2012 kl –
Kort indspark til strategiprocessen - Afsætningen • MA’s Rolle • Sådan tænker vi • Hovedområder • Målsætninger/område • Udfordringer i markedet • 3 Dilemmaer.
PR Kampagne for folkeskolen
Hvad er Nøglehullet og hvordan kan din virksomhed bruge det
FØDEVAREANPRISNINGER
6 om dagen 2009 Netværksmøde 27. februar 2009.
Skolereform august 2014………………
Information om Nøglehullet 2011
Sådan skaber vi Fuldkornsfordele sammen
Nem planlægning af børnemad
Omsætning af viden til handling
SUND LIVSSTIL DER BETALER SIG!
Kommende mærkningsregler og GDA
Velkommen. Sund livsstil Regelmæssige mættende måltider (gerne 4-6 måltider) Kost som indeholder frugt og grønt Kost med rigt indhold af fuldkorn og.
Udmøntning af reform på specialområdet BUU 30
Tjek-ud konference Projekt styrket genoptræning og rehabilitering af personer med erhvervet hjerneskade 22. September 2014 Velkommen.
Dagsorden Generelt om organisationen Varde Kommune
Indsæt – Billede – Fra fil… her En fælles national satsning - den generiske model og forløbsprogrammerne Adm. direktør Else Smith 28. september 2011.
21/09/2006 BEDRE HYGIEJNE I DANMARK 2006 SLIDE 1 KONFERENCE OM BEDRE HYGIEJNE I DANMARK 2006 Morten Rønager Formand for erhvervssektionen i SPT Adm. direktør.
Kostråd og sundhed.
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014 v. Conni Christiansen Sundhedsaftale 2015 – 2018.
Det afgørende er derfor , hvordan du spiser hver dag.
6.1. Nøglehullet – et sundere valg 6.2 Fødevaregrupper og variation Spis noget fra alle fødevaregrupper hver dag og varier de produkter du spiser inden.
KULTUR FOR ALLE. Hovedbudskaber I: ”Ikke brug for flere kulturinstitutioner!”
Samarbejde om forebyggende hjemmebesøg – hvordan spiller de forskellige aktører sammen? Ved SUFO (Landsforeningen for ansatte i Sundhedsfremmende og Forebyggende.
State of the union INDKØB INFRASTRUKTUR FORMIDLING UDVIKLING.
Klik for at redigere i masteren Klik for at redigere teksttypografierne i masteren –Andet niveau Tredje niveau.
Hovedpunkterne i en ny strategi
sammen om sundhed Sundhedsforum
Fødevare-rådet som ekspertråd for Vækstforum. Vækstforum – et partnerskab Vækstforum KommunerErhvervslivet Regionsråd Andre vækstfora Danmarks Vækstråd.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Anbefalinger fra Vækstforum Hovedstadens task force om erhvervsuddannelser Vækstforum Hovedstadens møde den 21. juni 2012 v/ Klaus Nørskov,
Workshop 4 Hjerteforeningens politiske arbejde
Fredsholm’s sukkerpolitik 2011-? Yvonne N Mourad, mor til Emma og Sebastian - på vegne af forældrebestyrelsen.
HVORDAN FÅR JEG MINE BØRN TIL AT SPISE SUNDT? -GIV DINE BØRN SUNDE KOSTVANER Kristoffer Schou Klinisk Diætist.
Skole Camp Sund og Sjov De 8 kostråd Anbefalinger Kulhydrat E % - heraf max 10 % fra sukker Protein E % Fedt25 – 35 E % For fedt.
Kost til gravide Kendskab til de ernæringsmæssige behov til gravide.
Fælles fremtid – fælles ansvar Ledelsens strategi Hoved-MED 27. februar 2013.
Beskrivelse af strategisk projekt: Prioriteret forskningsportefølje Strategi Indsatsområde: Forskning og Samarbejde Programejer: Tomas Joen Jakobsen.
Mad og sundhed på Flakkebjerg Efterskole 142 elever 6 linier à 2 hold 9-12 elever pr hold 2 køkkenuger pr. år.
Reduktion af saltindtaget i DK ved Else Molander, Fødevarestyrelsen 3. oktober 2011.
Danmark i en global verden Dansk Industri 28.okt. 15 Danmark i en global verden Seniorchefkonsulent Allan Sørensen.
Dansk Handicap Idræts-Forbund Mission, Vision og Mål
Hjerteforeningens interessevaretagelse Politisk konsulent Signe Elkrog Friis Den 20. oktober 2015.
30. marts 2016 Kort om Hjerteforeningen Patientforening, stiftet i medlemmer og Danmarks næststørste patientorganisation 3 faste rådgivninger.
‘En bevægende kommune - Bevæg dig for livet’
Simon Rask Chefkonsulent Forebyggelsesafdelingen
Sådan skaber vi Fuldkornsfordele sammen
KosMuS-projektet - Kost og Multipel Sclerose
Seks veje til din sundhed
Investering i efterværn
Møde m. 1. Hovedforløb 2015 kost og sundhed på skemaet
Strategi 2022 Stærkere Firmaidræt – Mere kollegamotion.
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014
Gladsaxestrategien omfatter også erhvervslivet
Kosmetik- og hygiejnebranchens syn på den brugerrettede kommunikation
Møde 11. april 2019 GRØNT RÅD.
Præsentationens transcript:

Innovationspartnerskab for sundere mad Initiativ i regeringens nye strategi for sundere mad og måltider Fødevarestyrelsen

Møder med detail, ngo’er og branche organisationer / Fødevarestyrelsen / Innovationspartnerskabet

Baggrund for regeringens strategi Det går fortsat den forkerte vej for danskernes sundhed… Kilde: Sundhedsstyrelsen. Danskernes sundhed - Den nationale sundhedsprofil Flere overvægtige end normalvægtige 51,0% 47,4% 46,8% Kilde: Sundhedsstyrelsen. Danskernes sundhed - Den nationale sundhedsprofil Flere spiser usundt 72,0% 65,0% 67,7% / Fødevarestyrelsen / Innovationspartnerskabet

Et endnu større problem i EU Derfor arbejdes der med sundere fødevarer på både EU og nationalt plan Kilde: WHO Europe, European Health Report 2018 / Fødevarestyrelsen / Innovationspartnerskabet

Usund kost og livsstilssygdomme koster Livsstilsrelaterede sygdomme er skyld i 69% af alle dødsfald i Danmark Diabetes 250.000 danskere har diabetes. I 2030 forventes 430.000. Diabetes koster årligt samfundet 31,8 mia. Hjerte-kar 468.000 danskere har en hjerte-kar sygdom. 990.000 har forhøjet blodtryk. Hjerte-kar sygdomme koster årligt samfundet 10,8 mia. Kræft 267.000 danskere lever med kræft. Hver 3. dansker får kræft, før de fylder 75 år. Kræft koster årligt samfundet 11,5 mia. Kilder: Global Burden of Disease 2017, Diabetesforeningen, Hjerteforeningen, Kræftens Bekæmpelse. / Fødevarestyrelsen / Innovationspartnerskabet

Regeringens nye strategi for sundere mad og måltider Sunde børn og unge i fremtiden Gode mad- og måltidsvaner i famlier med små børn Mærkningsordning for sunde dagtilbud, grundskoler og ungdomsuddannelser Maddannelse i dagtilbud og grundskoler Officielle anbefalinger til sund mad og gode rammer om måltidet Sunde lokalområder kan gøre en forskel Lokal måltidsindsats Sund og aktiv længst muligt Vidensbank for kommunale cases om mad, måltider og ernæring på ældreområdet Kommunikation om supplerende kostråd til borgere 65+ Miljø- og Fødevarer – Sundhed – Undervisning – Ældre – Børne- og Social / Fødevarestyrelsen / Innovationspartnerskabet

Regeringens nye strategi for sundere mad og måltider Proaktive myndigheder skal sikre bedre viden til danskerne Styrket kommunikation og proaktiv indsats mod “fake news” Styrket tilgængelighed evidensbaseret viden Danmark som foregangsland Prioriteret forskningsindsats International vidensudveksling Nordisk samarbejde Sammen kan vi nå langt Forum for mad, måltider og sundhed Det sunde valg skal være det lette valg Innovationspartnerskab Miljø- og Fødevarer – Sundhed – Undervisning – Ældre – Børne- og Social / Fødevarestyrelsen / Innovationspartnerskabet

Regeringens nye strategi for sundere mad og måltider Baggrund for Innovationspartnerskabet Gode resultater med tværgående partnerskaber Succes med mange nøglehulsmærkede produkter Sammen kan vi gøre mere Formål med Innovationspartnerskabet Fremme udvikling af sundere og velsmagende fødevarer til attraktive priser Arbejde for at de sunde valg bliver de lette valg for danskerne Udbrede og synliggøre de sundere fødevarer - herunder nøglehulsmærkede produkter – betragteligt Miljø- og Fødevarer – Sundhed – Undervisning – Ældre – Børne- og Social / Fødevarestyrelsen / Innovationspartnerskabet

Danmark har et højt indhold af sukker i drikkevarer Sukkerindhold i førende sodavandsmærker (gram pr 330 ml dåse) Kilde: WHO / Fødevarestyrelsen / Innovationspartnerskabet

Innovationspartnerskabets vision ”Øge udbud og tilgængelighed af sundere fødevarer og måltider” En partner skal underskrive intentionsaftalen – og arbejde aktivt i partnerskabet med ét eller flere indsatsområder; Øge udbud og tilgængelighed af sundere fødevarer og måltider (inkl. fx Nøglehulsmærket) Produktinnovation med mere fuldkorn, fisk og grønsager i alle kategorier Produktinnovation med mindre salt, sukker og/eller mættet fedt Øge markedsførings- og kommunikationsindsatsen for sundere fødevarer og måltider Påvirkning af forbrugernes bevidsthed om madens betydning for det gode og sunde liv KONTRAKT / Fødevarestyrelsen / Innovationspartnerskabet

Organisering af Innovationspartnerskabet Styregruppe Formand - Per K. Christiansen - Vækst- og Innovationsdirektør 8 erhvervsrepræsentanter (1 per projektgruppe) 2 NGO repræsentanter Projektgruppe formænd Forsknings institutioner Sekretariat Fødevare styrelsen Deltagere: Virksomheder, detail, foodservice, brancheorganisationer og evt. ngo’er Brød og cerealier Frugt & Grønsager Kød, fjerkræ, fisk, viktualier Mejeri og æg Måltider Snacks & søde sager Drikkevarer Marketing og kommunikation Deltagere: Ngo’er, projektgruppe formænd, detail, foodservice og evt. virksomheder / Fødevarestyrelsen / Innovationspartnerskabet

Styregruppen - deltagere, ansvarsområder og aktiviteter Alle på topniveau fx adm. direktør, marketingschef, innovationschef, salgschef, kategori direktør etc. 8 fra erhvervet – 1 fra hver projektgruppe 2 fra ngo’erne 1 formand - Per K. Christiansen - Vækst- og Innovationsdirektør Aktiviteter 2 styregruppemøder årligt Ansvarsområder Fastlæggelse af partnerskabets overordnede strategi Sikre fremdrift i projektgrupperne Risikovurdering ift. om målene nås Sætter rammer for økonomi, projektmål og aktiviteter / Fødevarestyrelsen / Innovationspartnerskabet

Organisering af Innovationspartnerskabet Styregruppe Formand - Per K. Christiansen - Vækst- og Innovationsdirektør 8 erhvervsrepræsentanter (1 per projektgruppe) 2 NGO repræsentanter Projektgruppe formænd Forsknings institutioner Sekretariat Fødevare styrelsen Deltagere: Virksomheder, detail, foodservice, brancheorganisationer og evt. ngo’er Brød og cerealier Frugt & Grønsager Kød, fjerkræ, fisk, viktualier Mejeri og æg Måltider Snacks & søde sager Drikkevarer Marketing og kommunikation Deltagere: Ngo’er, projektgruppe formænd, detail, foodservice og evt. virksomheder / Fødevarestyrelsen / Innovationspartnerskabet

Sekretariat - deltagere, ansvarsområder og aktiviteter Deltagere (alle fra Fødevarestyrelsen) Ernæringsfaglige eksperter Lovgivningseksperter ift. anprisninger, kriterier mv. Innovation samt marketings sparring og inspiration Kommunikationsteam Ansvarsområder Mødekoordinering, referater, booking af eksterne speakers osv. Indsamling og opfølgning på KPI’er i samarbejde med partnerne Oplæg til alle projektgrupper ift. prioritering af indsatsområder for næringsstoffer og kategorier / Fødevarestyrelsen / Innovationspartnerskabet

Organisering af Innovationspartnerskabet Styregruppe Formand - Per K. Christiansen - Vækst- og Innovationsdirektør 8 erhvervsrepræsentanter (1 per projektgruppe) 2 NGO repræsentanter Projektgruppe formænd Forsknings institutioner Sekretariat Fødevare styrelsen Deltagere: Virksomheder, detail, foodservice, brancheorganisationer og evt. ngo’er Brød og cerealier Frugt & Grønsager Kød, fjerkræ, fisk, viktualier Mejeri og æg Måltider Snacks & søde sager Drikkevarer Marketing og kommunikation Deltagere: Ngo’er, projektgruppe formænd, detail, foodservice og evt. virksomheder / Fødevarestyrelsen / Innovationspartnerskabet

Produktgrupperne - deltagere, ansvarsområder og aktiviteter Fra virksomheder – fx marketing, salg, brand management, produktudvikling, kvalitet mv. Fra detail og foodservice – kategorichefer, innovationschefer eller lignende Fra brancheforeninger – Konsulenter indenfor kvalitet, mærkning mv. Evt. fra Ngo – Konsulenter indenfor ernæring eller lignende. Aktiviteter 2-3 projektgruppe møder årligt 1 årligt fælles inspirationsmøde for alle grupperne om innovation, forbrugeradfærd, trends, topkokke osv. Ansvarsområder Udarbejde gruppens mål, handlingsplaner og aktiviteter Indspil til partnerskabets overordnede strategier Valg af gruppens formand for 2 år Innovationssparring – fx med kokke, ingrediensvirksomheder, smagstests, forbrugeradfærd, trends osv. Arbejde selvstændigt i egen virksomhed for at nå målene / Fødevarestyrelsen / Innovationspartnerskabet

Oplæg til mål og aktiviteter for kød, fjerkræ, fisk og viktualier Indsatsområder Mindske fedtindhold – særligt det mættede fedt Max 40% af energien fra fedt. 33% spiser for fedt. Max 10% af energien fra mættet fedt. 97% spiser for meget mættet fedt. Mindske saltindhold Max 6 g salt dagligt. Voksne spiser i gns. 9,5 g dagligt. Øge indtaget af fisk Spis 350 g fisk om ugen. 71% spiser ikke fisk nok. Indsatsområder – kategorier Pålæg, hakket kød og fisk Innovationsområder Mindske fedt og salt i eksisterende produkter Løbende og lidt ad gangen mindske fedt og/eller saltindholdet i eksisterende produkter Innovative produkter med kød, fjerkræ, fisk og viktualier Flexitarian produkter – dvs. pålæg, pølser, hakket kød osv. tilsat fx 30% grønsager Mere pålæg med fisk Måltidsretter med fedtfattigt kød / Fødevarestyrelsen / Innovationspartnerskabet

KPI eksempler for kød, fjerkræ, fisk og viktualier Fælles KPI’er for gruppen fx Øge sortimentet og tilgængeligheden af produkter med et lavere fedtindhold med xx antal varer Reducere saltindhold i pålæg med xx % senest i år xx Øge andelen af produkter med Nøglehulsmærket med xx % Øge sortimentet og tilgængeligheden af produkter med fisk eller grønsager – også i andre kategorier som fx måltidsløsninger, pålæg, snacks osv. / Fødevarestyrelsen / Innovationspartnerskabet

Organisering af Innovationspartnerskabet Styregruppe Formand - Per K. Christiansen - Vækst- og Innovationsdirektør 8 erhvervsrepræsentanter (1 per projektgruppe) 2 NGO repræsentanter Projektgruppe formænd Forsknings institutioner Sekretariat Fødevare styrelsen Fælles innovations- og inspirationsmøder 1 gang årligt Gruppemøder: 2-3 årligt i hver gruppe Mødeindhold: Udarbejdelse af mål for gruppen Innovation/idégenerering om sundere fødevarer Inspirationsindlæg fra fx Deltagere: Virksomheder, detail, foodservice, brancheorganisationer og evt. ngo’er Brød og cerealier Frugt & Grønsager Kød, fjerkræ, fisk, viktualier Mejeri og æg Måltider Snacks & søde sager Drikkevarer Marketing og kommunikation Deltagere: Ngo’er, projektgruppe formænd, detail, foodservice og evt. virksomheder / Fødevarestyrelsen / Innovationspartnerskabet

Marketing og kommunikation gruppen Deltagere Fra Ngo – marketing, kampagne eller lignende Fra detail og foodservice – marketing, kampagne, brand mangement eller lignende Vare projektgruppe formænd Evt. fra virksomheder - marketing, brand management eller lign. Aktiviteter 2-3 projektgruppe møder årligt 1 årligt fælles inspirationsmøde for alle grupperne om innovation, forbrugeradfærd, trends, topkokke osv. Ansvarsområder Udarbejde gruppens mål, handlingsplaner og aktiviteter Indspil til partnerskabets overordnede strategier Valg af gruppens formand for 2 år Marketingssparring og koordinering af fælles kampagner, aktiviteter – evt. tale om at gå sammen om kampagner Arbejde selvstændigt i egen virksomhed/ngo for at nå målene / Fødevarestyrelsen / Innovationspartnerskabet

Marketing og kommunikation gruppen Hvem kan sige hvad i markedsføringen? Ngo’erne og Fødevarestyrelsen Sygdomme Sammenhæng mellem sygdomme og enkelte fødevarer/grupper og kost Nøglehullet generelt Påvirkning af forbrugernes bevidsthed om madens betydning for det gode og sunde liv Detail, foodservice og virksomheder Sund kost generelt fx kostrådene Nøglehullet på enkelte produkter Ikke Nøglehuls mærkede produkter / Fødevarestyrelsen / Innovationspartnerskabet

Organisering af Innovationspartnerskabet Styregruppe Formand - Per K. Christiansen - Vækst- og Innovationsdirektør 8 erhvervsrepræsentanter (1 per projektgruppe) 2 NGO repræsentanter Projektgruppe formænd Forsknings institutioner Sekretariat Fødevare styrelsen Fælles innovations- og inspirationsmøder 1 gang årligt Gruppemøder: 2-3 årligt i hver gruppe Mødeindhold: Udarbejdelse af mål for gruppen Innovation/idégenerering om sundere fødevarer Inspirationsindlæg fra fx Deltagere: Virksomheder, detail, foodservice, brancheorganisationer og evt. ngo’er Brød og cerealier Frugt & Grønsager Kød, fjerkræ, fisk, viktualier Mejeri og æg Måltider Snacks & søde sager Drikkevarer Marketing og kommunikation Deltagere: Ngo’er, projektgruppe formænd, detail, foodservice og evt. virksomheder / Fødevarestyrelsen / Innovationspartnerskabet

Forventninger til jeres bidrag Hovedkrav Underskrive intentionsaftalen Bidrage aktivt med deltagere på møderne til udvikling og opfyldelse af mål, handlingsplaner og aktiviteter Opfølgning på KPI’er Bidrag også gerne med Egne indsatser der støtter op om vision og formål Relevante undersøgelser om fx forbrugerbehov, tests osv. Dialog om Nøglehulsmærkets kriterier og nye produktgrupper Profilering af virksomhederne Skabe positive incitamenter for medlemsvirksomheder Kun for danske virksomheder. Details PL varetages af detail. / Fødevarestyrelsen / Innovationspartnerskabet

Hvad får I ud af Innovationspartnerskabet? Synergieffekt ved bred tværgående indsats fra ngo’er, detail, producenter og Fødevarestyrelsen Innovation og netværk Indflydelse på mål og handlingsplaner Udvidelse af netværk og samarbejde med andre partnere Inspiration og sparring til innovation af sundere fødevarer Markedsføring og kommunikation De mest innovative produkter kan skabe PR og brandværdi Markedsføring af CSR indsatsen Adgang til nyeste viden om fx sund kost, nudging og andre forskningsresultater Mulighed for at give input til fremtidige forskningsundersøgelser Indsatser til CSR rapporten Innovationspartnerskabet og jeres produktinnovationer Arbejdet bidrager til FNs verdensmål FN verdensmål (3 - sundhed, 10 – mindske ulighed, 17 – partnerskab) / Fødevarestyrelsen / Innovationspartnerskabet

for Innovationspartnerskabet Næste skridt for Innovationspartnerskabet 31. jan – 6. feb Stormøder i Århus, Vejle og København – 225 deltagere i alt 7. feb – 28. feb Mulighed for spørgsmål og dialog med Fødevarestyrelsen 1. mar – 17. mar I kontaktes ift. tilmelding til Innovationspartnerskabet 2. kvartal Første gruppemøder

for spørgsmål, dialog og tilmelding Kontaktpersoner for spørgsmål, dialog og tilmelding Sanne Nielsen Innovation og marketing konsulent Tlf 52 21 30 45 – sanni@fvst.dk Hanne Høberg Hansen Bromotolog/specialkonsulent Tlf 72 27 66 78 – hhh@fvst.dk (OBS retur fra ferie på mandag 11. februar)