Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Hvad er Nøglehullet og hvordan kan din virksomhed bruge det

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Hvad er Nøglehullet og hvordan kan din virksomhed bruge det"— Præsentationens transcript:

1 Hvad er Nøglehullet og hvordan kan din virksomhed bruge det
Hvad er Nøglehullet og hvordan kan din virksomhed bruge det? Trine Grønlund Nielsen Ernæringsfagligmedarbejder Fødevarestyrelsen

2 Lille film om Nøglehullet

3 Nyt nordisk Nøglehulsmærke
DK, NO og SE sammen om de nye kriterier Officielle ernæringsmærke for sundere madvarer Frivillig mærkeningsordning Mærket kan bruges på madvarer, der bidrager til en sund kost

4 Nøglehullet - formål Gør det lettere for forbrugerne at vælge sundere madvarer i butikken - uafhængig af sprog og viden om ernæring ”Produkterne vil være de bedste valg inden for deres varegruppe. Fordelen ved mærket er, at man hurtigt kan blive guidet til sunde alternativer, selv om man ikke normalt læser næringsdeklarationer” siger Else Molander, chef for Ernæringskontoret i Fødevarestyrelsen.

5 Nøglehullet - formål Bidrage til udvikling af flere sundere produkter ”Vi ser at leverandører allerede driver produktudviklingen ud fra de grænseværdier som Nøglehullet har, siger adm. direktør Helge Hasselgård i Dagligvareleverandørernes forening. Han tror at de 97 producenter og importører i foreningen vil se det som et konkurrencefortrin at have flest mulig nøglehuls-produkter, skriver Stavanger Aftenblad. Bidrage til sundere madvaner i befolkningen

6 Hvilke fødevarer kan mærkes?
Generelt fødevarer som indgår i en almindelig sund kost Mejeriprodukter (mælk, yoghurt, ost) Vegetabilske produkter med samme brugsområde som mejeriprodukter Margariner og olier

7 Hvilke fødevarer kan mærkes?
Kød, fisk og produkter af disse Færdigretter (middag, pie/pizza, smørrebrød/wraps, supper) Frugt, bær, kartofler, grønsager Brød- og andre kornvarer (knækbrød, melblandinger, pasta, mel, grød)

8 Hvilke fødevarer kan ikke mærkes?
Eksempler: Syltetøj, slik, is, pandekager, kager Sukkersødede drikkevarer, juice, øl Sovser Nødder Madvarer der indeholder kunstige sødestoffer Specielle fødevarer til brug for børn under 3 år

9 Nøglehullet – hvilke kriterier
25 fødevaregrupper Mindre og sundere fedt, mindre salt og sukker og flere kostfiber/fuldkorn end andre madvarer af samme type Næringsdeklaration

10 Hvordan kan mærket brugs?
Hvilke fødevarer? Nøglehulsmærket kan sættes på alle fødevarer der overholder de fastsatte kriterier Det er frivilligt at bruge Nøglehullet, og det er leverandørernes, detailhandlens og markedsførernes ansvar at følge reglerne for brug af mærket. Husk næringsdeklaration Nøglehulsmærket = anprisning. Anprisninger af fødevarer udløser krav om næringsdeklaration. Der er dog undtagelser for nogle enkelte produkter/produktgrupper.

11 Designmanual for varemærket Nøglehullet
Hvordan ser mærket ud Sort/grønt mærke? Nøglehulsmærket kan enten være sort eller grønt. Begge mærker symboliserer det samme Grønt mærke bør bruges hvis der er farvetryk på emballagen Læs mere om designretningslinierne i Designmanual for varemærket Nøglehullet

12 Brug af mærket Hvad koster det?
Der er ingen afgifter eller gebyrer knyttet til brugen af mærket. Mærket kan downloades gratis fra: Hvem skal godkende at det sættes på? Den enkelte virksomheds eget ansvar at sikre, at den gældende lovgivning på området er overholdt. Kontrol med Nøglehulsmærket sker som led i regionernes ordinære kontrol af virksomhederne.

13 Placering af mærket Hvor skal mærket sidde?
Ingen regler for hvor mærket skal sidde Ingen regler for størrelsen af mærket God ide at placere mærket på forsiden af emballagen så det er synligt for forbrugerne Husk at hyldekanter mv. i butikker kan komme til at skjule mærket 

14 Brug af mærket og placering
Hvordan kommer vi i gang? Implementer Nøglehulsmærket på jeres emballager når denne udskiftes Klistermærkater med Nøglehullet kan sættes på produkter Andre mærkningsordninger kan bruges samtidig med brug af Nøglehulsmærket

15 Hvor kan mærket sættes? Produkter På emballerede produkter
I butikkerne På hyldeforkanterne På prisskilte – emballerede produkter På prisskilte – uemballerede produkter fx. frisk fisk og frugt og grønt I tilbudsaviser ud for mærkede produkter

16

17 Hvordan bliver mærket kendt?

18 Nordisk samarbejde Lancering: offentliggørelse af bekendtgørelsen
Designmanual: brug af mærket, pay-off etc Vejledning til bekendtgørelsen: national, men fælles indhold Forbrugerrettet: brochure + undervisningsmateriale til sundhedsfagligt personale Evaluering: Salgstal mv.

19 Forbrugerundersøgelse

20 Fødevarestyrelsen i DK
Bevilliget midler til kampagne i juni Personale Egentlig kampagne

21 FVST sætter Nøglehullet ind i al materiale
Nøglehulskampagne FVST sætter Nøglehullet ind i al materiale

22 Nøglehulskampagne Hjemmeside

23 Nøglehulskampagne Indstik til BT i uge 48 16 siders tillæg ½ annoncer

24 Nøglehulskampagne www.youtube.com/watch?v=hZjzCGio4Ck Uge 43-44
TV-spot Trykt annoncer Dagblade Magasiner og ugeblade

25 Nøglehulskampagne – uge 5-9, 2010
Tema: Kåring af supermarkeder i Danmark, der gør det nemt at vælge sundere Ikke kæde, men en konkret butik. Super Best i Nr. Alslev fx Formål: Øge kendskab til nøglehulsmærket og hvad det betyder Involvere forbrugerne Adskille fra andre kampagner for fødevaremærker Skabe grundlag for en PR-indsats

26 Nøglehulskampagne – uge 5-9, 2010
Annoncering: Web Søgemaskineoptimering Printmedier Fx mælkekartoner eller andre produktemballager Butikkers tilbudsaviser

27 Nøglehulskampagne – uge 5-9, 2010
PR: Valgmøde, indstillinger, nominering, valg af vinder Mini-analyser Evt. gode input fra Facebook med forslag til at gøre det lettere at leve mere sundt Generelle fødevarehistorier: regionale forskelle i danskernes fødevareforbrug, hvad betyder det for din sundhed at vælge nøglehulsmærkede produkter…

28 Nøglehulskampagne – uge 5-9, 2010
PR: Via dagspressen, regionale og lokale aviser, fagpressen, elektroniske medier Fødevarestyrelsens netværk. Tilbud om: Banner til nettet Kampagnemateriale Quiz til at lægge på egen hjemmeside Link til Facebook-gruppe Kort nyhed til brug i nyhedsbreve, på hjemmeside m.m. inkl. illustrationer, faktabokse m.m. Længere artikel til brug i trykte medier, inkl. illustrationer, stemmeseddel, citater, faktabokse m.m.

29 Kampagnemateriale Trykklare filer: Flyers om konkurrencen i M65
Annonce til tilbudsaviser Hyldeskilte Plakater Netbannere et GOK Filer med logoer der kan bruges til fx indkøbsposer, vareskillere, T-shirts, forklæder, badges m.v.

30 Konklussion Hvorfor skal jeg som producent bruge Nøglehullet?
Officielt ernæringsmærke Nemt at bruge – koster ikke noget at være med i ordningen og kræver ikke nogen godkendelse Nemt for alle typer af forbrugere at bruge mærket når de handler Mærket bliver markedsført af ministeriet → stor opmærksomhed Din virksomhed signalerer ansvar og åbenhed, da Nøglehullet er en genvej til de vigtige informationer i næringsdeklarationerne.


Download ppt "Hvad er Nøglehullet og hvordan kan din virksomhed bruge det"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google