Elevguide Innovations-brobygnings-opgave (IBO)

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Advertisements

Når lærere samarbejder med forældre
Deltagere Cirkelledere Cirkel I – målgruppe: normalklasser
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Henriette Lungholt Uge Kreative metoder.
Præsentationsskabelon til Forpremiere 26. februar 2013 UDFYLD KONCEPTNAVN.
Innovation og iværksætteri
Hvor der er fokus på klimaet.
’Afklaring om valg af erhvervsuddannelse via frivillig brobygning’
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
Kondenceret konceptudvikling DDK ITU F2007 John Paulin Hansen.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
9. klasse Ranum Efterskole Formål med opgaven Du skal arbejde med et tværgående emne med en problemstilling. I får et overordnet emne. Herunder.
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Vejledning Alle skal have en uddannelse (95 %) Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar:
Valg af introduktionskursus. 8. Klasse efterår/vinter.
Uddannelsesafklarende samtaler
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
Eksamen.
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Obligatorisk selvvalgt opgave
Vejledning i 9. klasse. Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar: UU Skive, i samarbejde.
OBS – gør som det passer dig!  Denne skabelon er med vilje ikke særlig stramt designet. Det er for at du selv kan lægge det indhold og detaljeniveau i.
Bacheloropgavens mundtlige dimension onsdag d. 4/5-11
Projekt uge 40 Tradium Hobro. Udgangspunkt: Vi ville øve eleverne og os selv i den kreative platform Bruge et fælles udgangspunkt for innovation: lav.
Udeskolekursus Tårnby Kommune, august 2011
Obligatorisk selvvalgt opgave
OSO.
8.CD Erritsø Centralskole Efterår 2012 MOBICATION.
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Forældremøde 8. klasse Orientering om Vejledning & UEA-undervisning.
Velkommen 9. klasses forældre Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland UU-vejleder Janne Matthiassen Tlf:
Obligatorisk selvvalgt opgave
Præsentation af egen institution En forudsætning for en konstruktiv erfaringsudveksling og sparring indenfor netværket er, at kendskabet til hinanden er.
Aftenens program Kl – 19.15Velkomst på torvet – Forældre sidder på stole og elever står op. Kl. ca Elever går med lærere til teamlokaler.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
SSO Orientering om Større Skriftlig Opgave SSO er en skriftlig eksamen SSO er en eksamen - ikke bare en almindelig opgave Rammerne for SSO er bestemt.
Integreret vejledning i efterskolen Vingsted, september 2013 Lars Mouritzen (SKALs Efterskole)
AT Problemformulering, problemstillinger og innovation.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
UU - Centrenes lovgivningsmæssige ramme og opgaver Lov om vejledning om valg af uddannelse og erhverv: - Vejledningen skal bidrage til at valg af uddannelse.
KNÆK KODEN. Tidsplan TidspunktAktivitet 12. april Information om intern prøve i Studieområdet Del 1 Lodtrækning om område i klasserne 29 april Valg af.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
Introduktion til første lektionsstudie. Uddannelsesplan.
KNÆK KODEN Opgave 4 Det erhvervsøkonomiske område.
Innovation og kreativ idégenerering AMU-kursus © Ministeriet for Børn og Undervisning. Marts Materialet er udviklet af Efteruddannelsesudvalget.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
I mentor ordningen på elevmentor.dk
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
TEMA 4 Inspiration & Feedback: Idéen ud i virkeligheden
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Elevguide Innovations-brobygnings-opgave
Masterplan for Uddannelse og Job
OSO opgaven på Midtjysk
TEMA 6 Præsentation: Sælg idéen
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Trivselsmålingens resultater på vores skole
Department of Marketing and Management
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Digital præsentation som grundlag for den faglige samtale om projektarbejdet ved eksamen i dramatik.
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
1. Trin – Problemstilling
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Hvorfor dansk på GF1?.
Velkommen til fagligt samspil
Fra anledning til udvikling
AT-EKSAMEN 2019 SSM 28. januar kl
VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2018
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Elevguide Innovations-brobygnings-opgave (IBO)

IBO opgavebeskrivelse: Opgaven går ud på at udvikle en ide til en modtager uden for skolen. Det kan være en virksomhed, organisation, forening, kommune, borgergruppe, ungdomsuddannelse etc. Det er den udviklede ide, som er opgavens produkt.

IBO i 6 faser

Hvad skal vi: FASE 1 FASE 2 FASE 3 Temavalg 1.Vælge et tema, som du/I synes er vigtigt ( fx design, sundhed, sikkerhed) 2. Finde en ekstern samarbejdspartner/ virksomhed og aftale besøg. FASE 2 Erhvervs-brobygning Undersøg hvordan I kan forbedre/nytænke noget hos virksomhed ud fra temaet. (se slide 7 for uddybning) FASE 3 Ideskabelse I skal udvikle ideer til hvad der kan løse de identificerede problemfelter på virksomhed ud fra jeres tema Eventuelt føre den ud i livet.

Hvad skal vi: FASE 4 FASE 5 FASE 6 Uddannelses-brobygning 1. Tage jeres IBO ide med i brobygning til ungdomsuddannelse. (Se slide 8 for uddybning.) FASE 5 Ideforbedring 1. Indarbejd sparring fra uddannelses-brobygning. 2. Genbesøge samme virksomhed (eller ny) med henblik på ideforbedring (Se slide 9 for uddybning) FASE 6 Aflevering 1. Endelig udformning af ide 2. Optage en pitch af ideen på video og indarbejd videoen i præsentationen. 3. Lave en præsentation af jeres ide.(se slide 10 og 11 for uddybning)

Tidsplan Uge Dag Lokation Fase Indhold Mandag d. Forberedelsesdag 1. (På Efterskolen) Fase 1 Find tema gennem idegenereringsøvelser – idegenerering – finde ekstern samarbejdspartner IBO dag (På efterskolen) Fase 2 Opstart af projektet. Forbered erhvervsbrobygning Oparbejd viden om tema, udarbejd interviewguide. Tirsdag d. Brobygningsdag 1 (På virksomhed) Erhvervsbrobygning – der arbejdes med projektet om eftermiddagen + første besøg ved samarbejdspartner/virksomhed. Onsdag d. Fase 3 Ideskabelse - Udvikle en ide til virksomhed Torsdag d. Brobygningsdag 2 (på erhvervsuddannelse) Fase 4 Uddannelsesbrobygning - Del af ideforbedringsproces Fredag d. Brobygningsdag 3 Fase 5 Ideforbedring Brobygningsdag 4 Erhvervsbrobygning - Genbesøg virksomhed, præsenter skitse til ide og få feedback Ideforbedring– udfærdigelse af prototype Fase 6 Forberede fremlæggelse – optage pitch. IBO og Brobygningsdag 5 Aflevering og fremlæggelse under overværelse af virksomhed. (Virksomhedsbrobygning)

Fase 2: Første erhvervsbrobygningsbesøg Besøgene aftales til at ligge ifølge tidsplanen og udarbejdet ”Besøgsformular” til vejleder. I sender Informationsbrev + evt. ”kontrakt” ud til virksomheden umiddelbart efter I har taget kontakt til dem. Besøget har en varighed af 2-3 timer Aftal en rundvisning/rundtur på stedet + snak med minimum 1 medarbejder Til første besøg har I: Forberedt jer på jeres tema og virksomheden – så I ved en masse om både virksomhed og jeres tema. Udarbejdet en interviewguide

Fase 4: Uddannelsesbrobygning I skal i uddannelsesbrobygning til ungdomsuddannelser I skal tage IBO ideen med i brobygning Erhvervsuddannelsen udarbejder et brobygningsforløb, hvor I kommer til at forbedre jeres IBO ide. I skal indarbejde den viden som uddannelsesbrobygningen bidrager med i jeres præsentation. HUSK at være parate til at ændre på jeres ide i forhold til den sparring I får i brobygning. Det handler ikke om at blive hurtigt færdig.

Fase 5: Anden erhvervsbrobygningsbesøg Aftal besøg 2 – enten hos samme virksomhed eller hos en der på anden vis kan forbedre jeres ide. Husk at aftalte indhold med virksomhed på forhånd) Evt. en fast kontaktperson, som I kan maile eller ringe til – bruge som sparringspartner Evt. spørgeundersøgelser, interviews, observationer eller andet hos samarbejdspartneren Evt. afprøvning af idéen Afsluttende præsentation hvor samarbejdspartneren inviteres ud på efterskolen til præsentationerne fredag d. - det er den 3. virksomhedsbrobygningsdag.

Fase 6: Aflevering For at kunne lave en god præsentation af jeres ide til Aflevering, kræver det at. … I præsenterer jeres tema og ide I udviser viden om jeres tema. I kan lave en god, oplysende og levende beskrivelse af jeres samarbejdspartner/virksomhed. Beskrive 3 forskellige professioner hos samarbejdspartner og uddannelsesveje her til. I kan begrunde og argumentere for, hvorfor jeres idé har relevans (Her skal I bruge teorier, undersøgelser, eksperter mv.) I kan redegøre for den sparring som uddannelses- og virksomhedsbrobygning har betydet for jeres endelige ide. I kan pitche og forklare jeres idé på en spændende og interessant måde

Fase 6: Aflevering Alle grupper fremlægger og præsenterer deres projekt til den afsluttende IBO Messe d. xx.xx.xxxx I har inviteret jeres samarbejdspartner til overværelse af fremlæggelse. Samarbejdspartner giver jer feedback på jeres endelige ide. Alle får en individuel udtalelse, som lægges ved eksamensbeviset til sommer.

Det bedømmer vi jer på. …. Del 1: At udvise viden om det valgte tema At tænke nyt og forbedrende om modtagers virkelighed ift jeres tema At konkretisere sin ide til modtager. (hvad går den ud på, hvordan skal forandringen ske, hvilket resultat forventes der af ideen) At udvise handlekraft i forhold til at besøge modtager, og inddrage viden og inspiration fra sit netværk. At opsøge viden om tema samt det erhvervs-og fagområde, som modtager repræsenterer. At aflevere opgaven på en relevant måde. Husk det ikke er kvaliteten af ideen, som bedømmes, forstået på den måde, at en sådan bedømmelse vil være afhængigt af bedømmerens viden og kendskab til ideen. Eksempelvis kan en ide opleves god for læreren år 1, men sammenlignes hvis en ny elev udvikler samme ide året efter. Det er elevens evne til at tænke nyt som er det essentielle.

Det bedømmer vi jer på. …. Del 2: At beskrive og reflektere over opgavens samfundsmæssige relevans. (I hvilken grad bidrager ideen til en bedre verden) At beskrive og vurdere nyhedsværdien af sin opgave (graden af nyhed – lokal eller global) At beskrive og vurdere opgavens forbedringspotentiale – (hvad forbedrer opgaven og for hvem) At evaluere arbejdet med opgaven – hvilke tanker og refleksioner har opgaven resulteret i hos eleven. At levere en Pitch – levering, indhold, relevans ift. ideen. Præsentationen – informationsniveau og dybde, levering, deltagelse.

Husk At teori og empiri kan læses i bøger og på nettet – MEN det kan i høj grad også fås ved at snakke med folk og afprøve ting I har vide rammer – Det er jer, der skal fylde dem ud – Tænk ud af boksen Husk – ”Vildere, vildere, vildere” – ”ja, og så. …ja,og så. …. Ja, og så. ….” Det er NU, der skal knokles 

God arbejdslyst