Jonna Jepsen Specialkonsulent, underviser og forfatter

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
1 Om pædagogik Pædagogikken i Thorning Skoles Specialafdeling bygger på 5 principper: 1.Hånden under barnet. Lærere og pædagoger skal sikre barnet nærvær,
Advertisements

Projektkonsulent June Højgaard Simonsen Krop & kompetencer Kommunalt kompetenceløft i idræt og bevægelse.
Hvad laver en skolebestyrelse? Skolebestyrelsen har indflydelse på alle områder, der vedrører skolens virksomhed inden for rammerne af folkeskoleloven.
Børn i familier med alkoholproblemer Pia Baumgarten, Alkoholkoordinator Alkoholbehandlingen, Kolding Kommunes Misbrugscenter, Elvej 2a, 6000 Kolding
Madkamp - DM i madkundskab OVERSKRIFT MADKULTUREN INTRODUKTION TIL MADKAMP.
Morgendagens Børne- og Ungeliv MEDARBEJDERE Resultater af spørgeskemaundersøgelsen 2016 Published by Birgitte Færregaard Larsen April at 12:5 Powered.
Forældreinfomødet mandag Skovvejens Skole Velkomst v/ distriktsskoleleder Gitte Graatang Aftenens emner: En fusioneret skole – første.
Eva Thune Jacobsen, strategisk sundhedskonsulent Lasse Rye Rasmussen, idrætskonsulent Borgermødet på Tibberupskolen 16. marts 2011 Børn, bevægelse og læring.
Børns Beredskab mod vold og overgreb Kuno Sørensen | Psykolog Gitte Jakobsen | Socialrådgiver, cand.scient.soc. Stærke sammen i resiliente læringsmiljøer.
FORNYELSESFONDEN - Fond til grøn omstilling og erhvervsmæssig fornyelse Lone Rosen,
Hjælp til en god debat om forældresamarbejdet John Andersen UdviklingsForum.
Folkeskolereformen en god skole skal gøres endnu bedre Velkommen til et nyt spændende skoleår på Vibenshus Skole Forældreinformation om FSR – lærernes.
Velkommen Social kritik – og faglighed, der forpligter. Børns og unges invitationer til ny- orientering.
ADHD Forstyrrelse af aktivitet og opmærksomhed. Diagnostiske kriterier – Kernesymptomer Opmærksomhed Hyperaktivitet Impulsivitet.
Fakta om skilsmisse Ca. 1/3 af alle danske børn oplever, at deres mor og far går fra hinanden, inden de bliver 18 år Der er pt. ca delebørn i.
Forældres opfattelse af Den Danske Folkeskole
At styrke barnets selvstændighed
Krop og bevægelse for de 3-6 årige
Elever løser opgaver i fællesskab og er sammen om en aktivitet
Hvor gør du af din bekymring for dit barns skolegang?
Et fælles grundlag for forældresamarbejde Et godt samspil mellem forældrene og de ansatte i dagtilbud og på skolerne er en styrke i den lokale indsats.
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Find trafikpolitikken her: (skriv URL)
Styrk forældreansvaret
Tænketankens vision i en skolekontekst
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Børnehuset Peblingevej
ADHD Andreas Glahn Wernlund Speciallæge i psykiatri
Robusthed på Lillebæltskolen
Tro på dig selv - det gør vi
Baseline.
Aula: hvordan vil vi bruge det i forældresamarbejdet?
Inddragelse af udsatte børn, unge og deres forældre i sager om frivillige og tvangsmæssige foranstaltninger efter servicelovens regler v/ ankechef Henrik.
Velkommen til Brøndbyvester skole og SFO.
Dit samarbejde med Center for Socialpædagogik og Psykiatri Oplysning om Tæt på Familien i CSP – udarbejdet i samråd med ForældrePanelet i CSP november.
Bevægelse i skolen Fysisk aktivitet med høj intensitet øger BDNF i hjernen. Læring fremmes bedst, hvis aktiviteten er udfordrende, varieret og indebærer.
Digital kultur og trivsel på skolen – mod et fælles værdisæt
Line Leth Jørgensen Dysleksivejleder og læsekonsulent
Kultur på recept i Aalborg
FSAIO ‘s Efterårs Fagdag 6 Oktober 2017
Inklusion i Folkeskolen
Kvalitet i dagtilbud Pointer fra forskning Juni 2017
Hvilke punkter vil jeg komme ind på?
Informationsmøde Førskolen
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
Dagens program Du skal have kendskab til:
Erfaringer fra virksomhedsbanken
Introduktion til kurset
Tendenser i forældresamarbejdet
Kognitive udfordringer - og de nødvendige forudsætninger
Baba – Modul X.
STYRK KLUBBENS TRÆNINGSMILJØ
Find trafikpolitikken her: (skriv url)
Samtale om folkeskolen i
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. årgang Fællesskolen HMV
Dialogmøde d.9.april Samarbejde om læring – folkeskolen, ungdomsskolen og folkeskolereformen.
Implementering af den styrkede pædagogiske læreplan på PAU
Udviklingen af elevtal samt timetal m. v
At arbejde datainformeret
Børn som vores vigtigste ressource – fra dokumentation til relation
Dagsorden Udviklingspsykologiske vilkår
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
Velkommen til forældremøde
Velkommen til Risskov Skole
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. årgang Fællesskolen HMV
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Elevtrivsel Gymnasier og VUC'er 2018
Velkommen til forældremøde
Hvordan motiverer vi de unge?
Ældre Sagens Distriktsdag, den
Præsentationens transcript:

Jonna Jepsen Specialkonsulent, underviser og forfatter Bag symptomerne og ind til barnet Trivsel, glæde og udvikling = inklusion Mange års erfaring Dokumenteret Jonna Jepsen Specialkonsulent, underviser og forfatter © Jonna Jepsen

Hvori består udfordringerne? © Jonna Jepsen

Situationen Uro i klasserne Konflikter Reduceret tid til undervisning Særforanstaltninger Reduceret læring 20 % får specialundervisning = 1/3 af totale skoleudgifter ADHD-diagnose og medicin er en udfordring © Jonna Jepsen

Løsningen i dag virker ikke 30,2 % af 7-årige børn har problemer med mindst én motorisk funktion 264 % flere børn har fået stillet diagnosen ADHD fra 2005 til 2011 12.000 danske børn u. 18 år får medicin for ADHD. 50 % er 6-12 år Specialundervisning Særforanstaltninger ADHD = Symptombeskrivelse Medicin = Symptombehandling 1.400 % stigning i antallet af personer, der får ADHD-medicin 2001-2011 © Jonna Jepsen

Hvad er konsekvensen? © Jonna Jepsen

Bag symptomerne og ind til barnet Helhedsperspektiv Derfor har vi udviklet RC Bag symptomerne og ind til barnet © Jonna Jepsen

Løsningen - at optimere børnenes forudsætninger for trivsel, udvikling og indlæring 3 dages kursus for skolefolk Som lærere og SFO-pædagoger klædes I på til at skabe optimal trivsel, udvikling og indlæring. Det bliver nemmere at leve op til rammer for og krav til inklusion. Med sansemotoriske øvelser træner og stimulerer vi områder i hjernen Via kreative processer hjælper vi børnene til at bearbejde de svære følelser Via tæt forældresamarbejde skaber vi et godt og positivt samspil mellem forældre, børn, lærere og pædagoger – trygge og nære relationer Via fokus på trivsel og samarbejde i personalegruppen øger vi arbejdsglæden og skaber grundlag for et positivt skolemiljø Produktpris Bæredygtighed – varig effekt Lindevangskolen – succes. Se filmen. © Jonna Jepsen

Løsningen er dokumenteret Interventionsprojekt På bare 4 måneder – en 100 % succesrate på at afhjælpe: Ekstraordinært kraftige reaktioner Lav stresstærskel Hyppige ritualer Manglende konfliktløsningsevne Desuden 75 % af eleverne med koncentrationsbesvær fik en markant bedring 80 % af eleverne med mgl. impulskontrol fik væsentligt forbedring 80 % af eleverne med svækket indlæringsevne fik den optimeret og blev bl.a. bedre til at læse. + ved spørgeskemaundersøgelse + ved tilbagemeldinger fra forældre, kursister m.fl. © Jonna Jepsen

Der er penge at spare Færre konflikter/mere ro = mere tid til undervisning Bedre trivsel = højere IQ/bedre indlæringspotentialer = mindre specialundervisning Flere elever kan udsluses fra specialklasser til normalklasser Færre faglige mødetimer og psykologtimer Øget forældreansvarsfølelse, inddragelse af forældreressourcer Flere elever vil gennemføre skolegang/afgangsprøve Vores samlede indsatsforløb for 8 børn i specialklasse inkl. lærer-/pædagogkurser koster kr. 25.000 pr. barn. Her forbedres ikke blot læseevnerne, men den samlede trivsel og udvikling for både det enkelte barn og klassen som helhed, og der skabes fundament for en god inklusion. Til sammenligning koster 10 ugers læseløft i kommunalt regi kr. 70.000 pr. barn. © Jonna Jepsen