Jonna Jepsen Specialkonsulent, underviser og forfatter Bag symptomerne og ind til barnet Trivsel, glæde og udvikling = inklusion Mange års erfaring Dokumenteret Jonna Jepsen Specialkonsulent, underviser og forfatter © Jonna Jepsen
Hvori består udfordringerne? © Jonna Jepsen
Situationen Uro i klasserne Konflikter Reduceret tid til undervisning Særforanstaltninger Reduceret læring 20 % får specialundervisning = 1/3 af totale skoleudgifter ADHD-diagnose og medicin er en udfordring © Jonna Jepsen
Løsningen i dag virker ikke 30,2 % af 7-årige børn har problemer med mindst én motorisk funktion 264 % flere børn har fået stillet diagnosen ADHD fra 2005 til 2011 12.000 danske børn u. 18 år får medicin for ADHD. 50 % er 6-12 år Specialundervisning Særforanstaltninger ADHD = Symptombeskrivelse Medicin = Symptombehandling 1.400 % stigning i antallet af personer, der får ADHD-medicin 2001-2011 © Jonna Jepsen
Hvad er konsekvensen? © Jonna Jepsen
Bag symptomerne og ind til barnet Helhedsperspektiv Derfor har vi udviklet RC Bag symptomerne og ind til barnet © Jonna Jepsen
Løsningen - at optimere børnenes forudsætninger for trivsel, udvikling og indlæring 3 dages kursus for skolefolk Som lærere og SFO-pædagoger klædes I på til at skabe optimal trivsel, udvikling og indlæring. Det bliver nemmere at leve op til rammer for og krav til inklusion. Med sansemotoriske øvelser træner og stimulerer vi områder i hjernen Via kreative processer hjælper vi børnene til at bearbejde de svære følelser Via tæt forældresamarbejde skaber vi et godt og positivt samspil mellem forældre, børn, lærere og pædagoger – trygge og nære relationer Via fokus på trivsel og samarbejde i personalegruppen øger vi arbejdsglæden og skaber grundlag for et positivt skolemiljø Produktpris Bæredygtighed – varig effekt Lindevangskolen – succes. Se filmen. © Jonna Jepsen
Løsningen er dokumenteret Interventionsprojekt På bare 4 måneder – en 100 % succesrate på at afhjælpe: Ekstraordinært kraftige reaktioner Lav stresstærskel Hyppige ritualer Manglende konfliktløsningsevne Desuden 75 % af eleverne med koncentrationsbesvær fik en markant bedring 80 % af eleverne med mgl. impulskontrol fik væsentligt forbedring 80 % af eleverne med svækket indlæringsevne fik den optimeret og blev bl.a. bedre til at læse. + ved spørgeskemaundersøgelse + ved tilbagemeldinger fra forældre, kursister m.fl. © Jonna Jepsen
Der er penge at spare Færre konflikter/mere ro = mere tid til undervisning Bedre trivsel = højere IQ/bedre indlæringspotentialer = mindre specialundervisning Flere elever kan udsluses fra specialklasser til normalklasser Færre faglige mødetimer og psykologtimer Øget forældreansvarsfølelse, inddragelse af forældreressourcer Flere elever vil gennemføre skolegang/afgangsprøve Vores samlede indsatsforløb for 8 børn i specialklasse inkl. lærer-/pædagogkurser koster kr. 25.000 pr. barn. Her forbedres ikke blot læseevnerne, men den samlede trivsel og udvikling for både det enkelte barn og klassen som helhed, og der skabes fundament for en god inklusion. Til sammenligning koster 10 ugers læseløft i kommunalt regi kr. 70.000 pr. barn. © Jonna Jepsen