Meningsskabelse som relationskompetence

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skabelse af dialogiske rum ”
Advertisements

Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Den Danske KvalitetsModel i institutionskøkkener
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Den som opgiver at blive bedre, ophører med at være god.
Kontaktfænomener opstår i relation, og kan kun forstås i den kontekst.
Divergent og Konvergent
Hvordan kan du arbejde med meningsfuldhed?
Psykoedukation til unge i OPUS
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Hvordan kan man arbejde meningsfuldhed i forandringsprocesser?
Er mit barn klar til skolestart ?
Arbejdspladsudvikling
Vi gennemførte en række interview ifm
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
Sprogpakken Forældresamarbejde.
Reservatet Kapitel 1: Reservatet - Virksomheden som et reservat
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
Annette Kamp og Pernille Bottrup Nyborg Strand januar 2011
Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 1 tankeeksperiment 1. Eksperiment: Forestil dig følgende situation: du vil sige til et andet menneske.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Ledelse i fremtiden Konstruktionisme Relationelt lederskab
Innovation – et mindset hos ledere og medarbejdere Tina Lambrecht Danske Fysioterapeuter.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
ORIENTERING OM LEDELSESEVALUERING – til medarbejdere
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
James G. March & Johan P. Olsen: Organizational Learning and the Ambiguity of the Past                    James G. March Johan P. Olsen.
TRÆNER VI ”RIGTIGT”? ”Har vi en høj kvalitet og kompetence i arbejdet med at udvikle spillerne?” Oplæg, spørgsmål og debat!
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Bente Bondebjerg, workshop - lokalt fortalerarbejde Side 1 Workhop: Lokalt fortalerarbejde Oplæg Bente Bondebjerg Årsmøde for frivillige d.28.september.
Hvordan afgør vi væsentlighed? Kursus: ‘Væsentlighed’ og miljøvurdering Miljøvurderingsdag 2012.
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Forandring og forankring i gymnasiet
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Procesværktøjer.
Den anerkendende interviewform
Omgangstone og kollegialitet
Formulering af strategi ud fra analyse og ”Scenarier”
Kodeks for offentlig topledelse
Læring i spændingsfeltet mellem det planlagte og det uforudsete Lone Thellesen, adm. direktør i Dacapo Teatret.
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
Gruppeudviklingssamtaler
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Hvordan spørger man anerkendende?
Læsning.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Knæk kurven! Med en transparent kultur og fokus på kerneopgaven Henrik Kongsbak Resonans A/S.
Opsamling på cafeseminaret i går Hvad siger I selv om god velfærdsledelse - i praksis?
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Program for eftermiddagen 29/ Mindfulness (psykolog) og intro til Sokratisk Dialog (Vibeke) Kort Sokratisk Dialog i grupper.
Ka´du klare det? Dialogredskab - Krav i arbejdet HR Arbejdsmiljø, O&P 2015.
Organisation & Kultur SOL3 september 2015 Elsebet Gjetting Cand.comm., konsulent.
Forandringskompasset. Program 9:00- 9:15Velkommen og formål med dagen 9:15- 10:00Introduktion til kompassets forandringsfaser + mini øvelse 10:00-10:15Pause.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Psykoedukation skizofreni Session 6 – Kommunikation og samvær med den skizofreniramte Undervisere:
Mentors rolle og mentoropgaver. En mentor er... …en personlig sparringspartner, der stiller sig selv og sin viden, indsigt og erfaring til rådighed for.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
I kan begynde med at fortælle om det! Den måde, I vejleder på efterskolerne, er unik! I gør det i ”det skjulte” – og taler ikke højt om det Få det frem.
At tænke i spørgsmål At tænke i spørgsmål er et system af værktøjer til at transformere tænkning, handling og resultater gennem en dygtig anvendelse af.
De syv fortællinger - hvad var det, vi ville, og hvad gjorde vi?
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
UDVIKLINGSKATALOG - A Lavt “D” kan udvikle sig ved at:
Velkommen til undervisning af arbejdsmiljøgrupper
Konfronterende, passiv eller aktiv?
Læringstimer med kliniske sygeplejelærer i
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Meningsskabelse som relationskompetence 19. September 2018 Sverri Hammer - Mobilize- må ikke kopieres

Sverri Hammer - Mobilize- må ikke kopieres De svenske kærestepar Sverri Hammer - Mobilize- må ikke kopieres

Sverri Hammer - Mobilize- må ikke kopieres

Sverri Hammer - Mobilize- må ikke kopieres The Mann Gulch Disaster Sverri Hammer - Mobilize- må ikke kopieres

The Mann Gulch Disaster Brandchef Wagner Dodge Hellman Navon Sallee Ramsey ….. Transportsyg brandmand Ranger Harrison Sverri Hammer - Mobilize- må ikke kopieres

Hvordan ser jeres organisation ud?

Sverri Hammer - Mobilize- må ikke kopieres Eller fungerer det snarere sådan? Sverri Hammer - Mobilize- må ikke kopieres

Sverri Hammer - Mobilize- må ikke kopieres Eller det her? “Forestil dig, at du er enten dommer, træner, spiller eller tilskuer til en ukonventionel fodboldkamp: banen er rund; der er flere mål spredt tilfældigt omkring på den runde bane; folk kan deltage og forlade spillet, når det passer dem; de kan kaste bolde ind, når det passer dem; de kan sige “det er mit mål”, når de har lyst, så mange gange det passer dem, og for så mange mål, som det passer dem; hele spillet finder sted på en skråning; og kampen bliver spillet, som om det giver mening” (March i Weick, 1976) Sverri Hammer - Mobilize- må ikke kopieres

Sverri Hammer - Mobilize- må ikke kopieres Kan I genkende de tre organisationsbilleder? Hvilke relationskompetencer kalder de hver især på? Hvad betyder det for at bedrive ledelse? Sverri Hammer - Mobilize- må ikke kopieres

Sverri Hammer - Mobilize- må ikke kopieres Læg mærke til altanen: Hvad er meningen? Sverri Hammer - Mobilize- må ikke kopieres

Sverri Hammer - Mobilize- må ikke kopieres Meningsskabelsens substans er: En ledetråd/signal (Et billede, en mail, et vredt blik, en besked om fusion etc.) En ramme (Vores billede af hvordan verden er sat sammen: ideologi, kultur, erfaringer, tro, holdninger etc.) Og at de to forbindes Sverri Hammer - Mobilize- må ikke kopieres

Sverri Hammer - Mobilize- må ikke kopieres Meningsskabelse er: Social: Mennesker opdager ikke mening; de skaber den – sammen Vi må opmuntre til dialog og samtale Sverri Hammer - Mobilize- må ikke kopieres

Sverri Hammer - Mobilize- må ikke kopieres Meningsskabelse sker ud fra vores: Identitet: Den identitet vi påtager os har betydning for den mening vi skaber Vi må understøtte tilblivelsen af andre identiteter Sverri Hammer - Mobilize- må ikke kopieres

Sverri Hammer - Mobilize- må ikke kopieres Meningsskabelse sker ud fra: Ledetråde: Når vi møder udfordringer søger vi efter ledetråde, som kan hjælpe os med at konstruere en meningsfuld historie Vi skal forsøge at udvide antallet og variationen af ledetråde Sverri Hammer - Mobilize- må ikke kopieres

Sverri Hammer - Mobilize- må ikke kopieres Meningsskabelse er: Retrospektiv: Mening skabes ”baglæns”: ”Hvordan kan jeg vide, hvad jeg tænker, før jeg ser, hvad jeg siger?” Lad os lytte og hjælpe med at finde nye ord, som kan hjælpe til styrke frem for at fokus kommer på svagheder og det uoverskuelige Sverri Hammer - Mobilize- må ikke kopieres

Sverri Hammer - Mobilize- må ikke kopieres Meningsskabelse er: Kontinuerlig: Oversættelse og meningsskabelse er en kontinuerlig proces Vi må understøtte, at historierne modificeres løbende Sverri Hammer - Mobilize- må ikke kopieres

Sverri Hammer - Mobilize- må ikke kopieres Meningsskabelse er fokuseret på: Plausibilitet – ikke akkuratesse: Vi har brug for en forklaring – ikke forklaringen. Derfor vil vi hurtigt søge i gamle mønstre for at danne en sandsynlig historie herudfra Vi må hjælpes ad med at finde en plausibel historie, men også hjælpe til at udvide, berige og ændre den Sverri Hammer - Mobilize- må ikke kopieres

Sverri Hammer - Mobilize- må ikke kopieres Meningsskabelse er: Enactment (at skabe): Vi udvælger begivenheder, som vi handler på og fortolker, og skaber derved vore egne muligheder og begrænsninger. Enactment er handlen, mens vi tænker og tænkning, mens vi handler. Vi må sikre, at medarbejdere og kolleger fortsætter med at handle og samtidig er opmærksomme Sverri Hammer - Mobilize- må ikke kopieres

Sverri Hammer - Mobilize- må ikke kopieres Sidemandsrefleksion Hvordan skabes der mening i din organisation? Hvilke identiteter ser du? Hvilke ledetråde lægger du mærke til? Hvilke plausible forklaringer knyttes der an til – forklaringer der kunne ”tyknes”? Hvilke handlinger iværksættes som både udvider og begrænser Jer? Etc? Sverri Hammer - Mobilize- må ikke kopieres

Sverri Hammer - Mobilize- må ikke kopieres Den ungarske alpeenhed Sverri Hammer - Mobilize- må ikke kopieres

Den meningsskabende leders 10 skud Sverri Hammer & James Høpner Sverri Hammer - Mobilize- må ikke kopieres

1. skud Find ud af, hvad der er værd at tale om - Men gør det aktivt! Sverri Hammer - Mobilize- må ikke kopieres

Sverri Hammer - Mobilize- må ikke kopieres 2. skud Ord skaber mening - Vælg dine ord med omhu! Sverri Hammer - Mobilize- må ikke kopieres

3. skud Du ved først, hvad du foretager dig, når du har gjort det - Gør ting for at forstå dem! Sverri Hammer - Mobilize- må ikke kopieres

4. skud Forventninger er med til at skabe virkeligheden - Vær opmærksom på dine forventninger! Sverri Hammer - Mobilize- må ikke kopieres

5. skud Det er de små detaljer i dagligdagen, der betyder mest - Vær opmærksom og skab opmærksomhed! Sverri Hammer - Mobilize- må ikke kopieres

6. skud Forandringer finder sted hele tiden - Tag en time-out, hvis du vil ændre retning! Sverri Hammer - Mobilize- må ikke kopieres

Sverri Hammer - Mobilize- må ikke kopieres 7. skud Træf ikke konventionelle beslutninger – Lad meningsskabelse være din beslutning! ”Hvis jeg træffer en beslutning, bliver det til en besættelse. Det berører min stolthed. Jeg forsvarer min beslutning, og lytter ikke til dem, der stiller spørgsmål til den. Hvis jeg skaber mening, så er det mere dynamisk, og jeg lytter og er åben overfor ændringer. En beslutning er noget du værner om - meningsskabelse er en retning for den forestående periode” Sverri Hammer - Mobilize- må ikke kopieres

Sverri Hammer - Mobilize- må ikke kopieres Wildland Firefighters Situation: Her er, hvad jeg tror, vi står overfor Opgave: Her er, hvad jeg tror, vi skal gøre Hensigt: Her er, hvorfor jeg tror, vi skal gøre det Opmærksomhed: Her er, hvad vi skal være opmærksomme på, og som, hvis det ændrer sig, betyder, at vi står i en ny situation Kalibrering: Hvad tænker I om dette? Sverri Hammer - Mobilize- må ikke kopieres

Sverri Hammer - Mobilize- må ikke kopieres 8. skud Vær strategisk - Brug kulturen! Sverri Hammer - Mobilize- må ikke kopieres

9. skud Organisationer er løst koblet - Udnyt det klogt! Sverri Hammer - Mobilize- må ikke kopieres

10. skud Undgå simplificeringer - Gør ting netop så komplicerede, som de er! Sverri Hammer - Mobilize- må ikke kopieres