Videnskabsteori og fagligt samspil Aarhus, januar 2018

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Strukturerede datakilder. Spørgeskemaer, interview og dokumentanalyser. Metode, Evaluering og Videnskabsteori i relation til området lærings- og uddannelsesforskning.
Advertisements

AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Metode i international økonomi
Når et fag tilhører to hovedområder – at kunne religion som samfundsvidenskabeligt og som humanistisk fag.
Videnskabsteori & metode
Metode i AT Religion.
Det Internationale Område Studieområde 3/
htx-hverdagen set med videnskabernes briller
Almen studieforberedelse
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
Almen studieforberedelse
Kvantitative metoder
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering
Analyse af praksis.
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Videnskabsteori og faglige metoder
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
Almen sTudieforberedelse - AT
Videnskabsteori i geografi/naturgeografi i gymnasiet/HF
Vt-9 kursus program 2. møde
Faglige metoder I fagene international økonomi, samtidshistorie og engelsk Kilde: hhx-håndbogen til studieområdet (Systime)
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Konference om Almen Studieforberedelse
Synopsis VIP3/2012.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab?
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering Sarah m. L. Krøtel
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab?
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
Velkommen.
Videnskabsteoretisk køreplan til AT på FG
Samfundsfaglig metode – kapitel 25 Samfundsfagsbogen Kureer, 2012
Videnskabsteori & metode
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
Nogle videnskabsteoretiske retninger
Om brug af empiri i bachelorprojektet
Det Internationale Område DIO  En samling materialer – udarbejdet individuelt eller i gruppe -, der dokumenterer din læreproces, din faglige udvikling,
Matematikfaglighed i samfundsfag og EU
Den samfundsvidenskabelige undersøgelse
Indhold Præsentation af Karl Popper og baggrund for teoriudvikling
Videnskabsteori og metode
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 Medie- og kommunikations- videnskabelige metoder 27/
Videnskabsteori & metode
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Synopsis.
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
SKABELON.
Virksomhedskontakter, fag og studieretninger - Nogle overvejelser og eksempler.
Teori og metode i AT?. AT – læreplan – faglige mål De faglige mål med almen studieforberedelse er, at eleverne skal kunne: – tilegne sig viden om en sag.
Hvad er samfunds- videnskab?. Samfundsfags discipliner  Eksempel: Finanskrisen…  Kan angribes ud fra økonomi  Kan angribes ud fra politik  Kan angribes.
Fra praktik til universitetsopgave Kapitel 12. Agenda At koble teori og praksis Mål for praktikopgaven Typiske krav til praktikopgaven Hierarkiet for.
 Formål: kendskab til hovedforskellene på de tre fakulteter (i AT1-AT7 udbygges jeres viden)  Fremgangsmåde – tre-trins-læringsraket: 1. Oplæg v. Jan.
Hvad er AT – almen studieforberedelse
Kvalitative og kvantitative undersøgelser
Den naturvidenskabelige metode
Vidensbaseret praksis i botilbud
Eksamen på B-niveau Af Signe Elise Bro, formand for Religionslærerforeningen og medlem af ministeriets læreplansudvalg.
Eksamen i psykologi Camilla McCuiston.
Videregående kvalitative metoder
SSO og EP Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus
Velkommen til fagligt samspil
SRO 2018 hHx.
Synopsen skal indeholde
Skrivedag 6: Metode og videnskabsteori
AT-eksamen 2019.
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Videnskabsteori og fagligt samspil Aarhus, januar 2018 Esben Nedenskov Petersen Filosofi, Syddansk Universitet

Køreplanen: Den Videnskabelig Basismodel 1. Hvilket spørgsmål? 4. Hvad kan gå galt? 2. Hvordan gå til det? 3. Hvorfor gøre det sådan?

1. Hvilket spørgsmål? Giv en formulering af det spørgsmål, som du vil arbejde med Sørg for at formuleringen er: klar og præcis overkommelig eksplicit og udtrykkeligt viser, hvad du har tænkt dig at undersøge gør det klart omtrent hvilke slags besvarelser, der er mulige

2. Hvordan gå til det? Giv en beskrivelse af de metoder du har valgt Eksperiment Empiriske metoder (dvs. fremstilling af egne data) Observation Interview og spørgeskema Konkrete metoder Analyse af tekst, kilder o.l. Indhentning af teoretisk viden Teoretiske metoder (dvs. spekulative overvejelser samt brug af andres data) Vurdering, begrebsanalyse o.l. Udredning af eksempel (deduktion fra teori) Matematisk modellering

3. Hvorfor gøre det sådan? Altså: overordnede overvejelser om metodens anvendelsesområde! Hvad er din metodes anvendelsesområde? Ligger dit spørgsmål inden for metodens anvendelsesområde? Hvilke typer viden har du brug for? Fortolkning af meningssammenhæng (hermeneutiske metoder) Beskrivelser af kendsgerninger (kvalitative og kvantitative data) Forklaringer på kendsgerninger (fx årsagssammenhænge, strukturer) Vurdering (fx af et etisk eller hypotetisk forhold)

4. Hvad kan gå galt? Giv en formulering af de svagheder, der er ved de metoder, som du vil undersøge dit spørgsmål med. Dels overordnede fejlkilder: Dvs. teoriladethed, forforståelse, manglende repræsentativitet, bekræftelsesbias, utilstrækkelig information Dels fejlkilder forbundet specifikt med bestemte metoder, fx: Betydningen af luftmodstand i forhold til bestemmelse af tyngdeaccelerationen Kemiske stoffers manglende renhed Den specifikke retning af en historisk kildes tendentiøsitet Årsager til lav svarprocent i spørgeskemaundersøgelse

Tjekliste til køreplanen Overvejelserne i forbindelse med et projekt skal dække køreplanens punkter: Giv en formulering af det spørgsmål du vil arbejde med Giv en beskrivelse af de metoder du har valgt Giv en forklaring på hvorfor de valgte metoder kan bruges til at besvare dit spørgsmål Giv en formulering af de svagheder der er ved de metoder du har valgt

Køreplanen: Den Videnskabelig Basismodel 1. Hvilket spørgsmål? 4. Hvad kan gå galt? 2. Hvordan gå til det? 3. Hvorfor gøre det sådan?

Køreplanens fordele Giver eleverne en konkret tjekliste Sikrer refleksion undervejs i elevernes arbejdsproces Giver lærer og elev en ramme for vejledningen Giver lærerne en fælles norm for hvad de kan forvente på tværs af fag Hjælper eleverne til at forstå basal videnskabelig tænkning Kan deles op i mindre dele og strækkes over længere forløb Er der noget I savner eller synes vi bør diskutere?

Tak for jeres opmærksomhed! Præsentationen bliver eftersendt. Vores mailadresser: Esben: esben@sdu.dk Caroline: csm@sdu.dk Læs mere her: Petersen & Schaffalitzky (2014): ”Opgaveskrivning og den videnskabelige basismodel”, Videnskabsteori, Gads Forlag Petersen & Schaffalitzky (2014): ”Videnskabsteoretisk refleksion som grundlaget for tværfagligt arbejde i almen studieforberedelse”, Nordidactica, 2014:1, s. 21-40, http://kau.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A736195&dswid=6341 Petersen & Schaffalitzky (2016): ”Tværfaglighed, videnskabsteori og Den Videnskabelige Basismodel”, Gympæd 2.0: 14, s. 3-4 Petersen & Schaffalitzky (2016): ”Projektkøreplan”, HHX-guiden til studieområdet, Systime, https://hhxguiden.systime.dk/