Faggruppemøde EUC-Lillebælt den 2. februar 2017

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Advertisements

Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Progression i samfundsfag
Grundlæggende IT, niveau G
Caseeksamen – ny grundfagsbekendtgørelse PowerPoint til elever Casevirksomhed HTH
Prøveformer og evaluering af kompetencer i biologi
Almen studieforberedelse
Studieretningsprojektet Styringsgruppen september 2007.
HISTORIE Den mundtlige prøve
Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
Studiekompetencegivende eksamen
Eksamen og eksamensbilag :
Kulturforståelse niveau C
Eksamen i KS -praktiske og gode råd samt eksempler på eksamensbilag
Caseeksamen – ny grundfagsbekendtgørelse PowerPoint til elever Casevirksomhed DT Group
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Praktikvejleder træf Tirsdag den 28/
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Eksamen.
PÆDAGOGIKUM-KONFERENCE MARTS 2010
SKOLERNES IDRÆTSUDVALG
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
Elevplankonference september
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Erhvervsuddannelser.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Konference for det administrative personale Trin 1 afstignigsprøven - Rutebilchauffør 17. december 2007 Esbjerg Højskole.
Matematik A på hhx v/fagkonsulent Marit Hvalsøe Schou.
 Karakterfastsættelsen sker på baggrund af en samlet vurdering af, i hvilken grad præstationen eller standpunktet opfylder de mål, som skal.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Status på implementeringen af vejledningsreformen
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Faglært.
Eksamensorientering S16 Marselisborg Gymnasium Else Marie Gejl Hans Christian Hulvej.
UPV – uddannelsesparathedsvurdering Elever skal parathedsvurderes ud fra følgende tre forudsætninger. Lærere og vejledere skal vurdere elevernes uddannelsesvalg.
Studieretningsprojektet Anette Lind. Hhx-bekendtgørelsen § 22 Studieretningsprojektet skrives i 2 eller 3 fag med udgangspunkt i et studieretningsfag,
Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene/valgfag I alt 20 uger.
INFORMATIONSMØDE OM 4. SEMESTER PÅ SIV Forår
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
Jan Christiansen Nyborg Gymnasium
SRP Høje-Taastrup Gymnasium 2017
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
Udkast til justering af KS
Grundfaget teknologi i EUD
Bedømmelse og karakterer
Merkantil EUX Muligheder og udfordringer for det studiekompetencegivende forløb Titeldias EUX merkantil.
Teoretisk pædagogikum
Indhold Forberedende grunduddannelse (FGU)
Forældremøde UU Faaborg-Midtfyn.
Naturfag.
Oplæg fagmøde naturfag, fysik og kemi 2017
Grundfag og prøver – 2017 Oplæg om prøver
Grundfag og prøver – EUC Lillebælt 2. februar 2017
Perspektiver i ungepakken Per Bredholt Frederiksen
Ungdommens Uddannelsesvejledning Ungecenter Mariagerfjord
Grundfagsseminar 9. september 2015 Erhvervsøkonomi og afsætning.
Studieretningsprojektet
Mundtlig prøve og mindstekrav på matematik B
Caseseminar Kolding 14. marts 2017
Dagens indhold Reformens overordnede mål
Infomøde om synteseopgaven
Informationsmøde om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i tekniske eux-forløb Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen Styrelsen.
Caseseminar Kolding 14. marts 2017
Caseseminar Kolding 14. marts 2017
Om prøveformen Filosofi C.
AT-EKSAMEN 2019 SSM 28. januar kl
Præsentationens transcript:

Faggruppemøde EUC-Lillebælt den 2. februar 2017 Samfundsfag Faggruppemøde EUC-Lillebælt den 2. februar 2017 Titeldias Fagkonsulent Anne Hammer Thamdrup 12-01-2019

Program Tilføjelser til fagbilaget – Grundfagsbekendtgørelsen juni 2016. Lokal tilrettelæggelse af faget Dokumentation i faget Prøveform a eller prøveform b Bedømmelsen gennemført/bestået Opmærksomhedspunkter i Eux-forløb Fagkonsulent Anne Hammer Thamdrup 12-01-2019

Tilføjelse til fagbilaget Mulighed for valg mellem to prøveformer: (a) caseeksamen (b) projekteksamen Dokumentationen afhænger af prøveformen. Dokumentation ved prøveform a: Dokumentation af arbejdet med faget ud fra en kendt case. Dokumentation ved prøveform b: Dokumentation i form af et projekt. Fagkonsulent Anne Hammer Thamdrup 12-01-2019

Skolens tilrettelæggelse Inden undervisningen påbegyndes skal skolen træffe afgørelsen om, hvilken prøveform eleven skal afslutte faget med. Skolen vælger mellem: Prøveform a – caseeksamen Prøveform b – projekteksamen Ved prøveform a skal skolen udarbejde et opgavesæt ud fra en kendt casevirksomhed. På emu.dk findes inspirationsmateriale og info om casevirksomheden Ved prøveform b skal skolen i den lokale undervisningsplan redegøre for form og varighed af samfundsfagsprojektet. Fagkonsulent Anne Hammer Thamdrup 12-01-2019

Prøveform (a) Elevens dokumentation inddrager elementer fra tre af hovedområderne i faget (politik, økonomi og sociologi). Dokumentationen bør indgå i mindst én af de ukendte opgaver i opgavesættet. Eleverne kan koble dokumentationen til den afsluttende case-eksamen på følgende måde: Eleven vejledes til at udforme dokumentationen som inddrager elementer fra case-virksomheden Mindst én af delopgaverne i opgavesættet, skal give eleven mulighed for at demonstrere sin samfundsfaglige viden og sine samfundsfaglige færdigheder og kompetencer, ved at inddrage sin dokumentation i løsningen af opgaven eller opgaverne. Fagkonsulent Anne Hammer Thamdrup 12-01-2019

Prøveform (b) Eleverne udarbejde en projektrapport som en del af fagets dokumentation, og projektrapporten indgår som grundlag for elevens standpunktskarakter. Projektrapporten skal godkendes og underviseren skal sikre, at eleven har mulighed for at blive afprøvet bredt i fagets mål. Skolen fastsætter i den lokale undervisningsplan rammerne for projektets varighed og omfang. Ved prøven fremlægger eleven sin dokumentation for eksaminator og censor. Fremlæggelsen må maksimalt fylde 1/3 af den afsatte tid til eksaminationen. Den resterende tid anvendes til dialog omkring dokumentationen, samt afprøvning af elevens viden om samfundsfaglige spørgsmål. Fagkonsulent Anne Hammer Thamdrup 12-01-2019

Gennemført / bestået Hvis et fag skal gennemføres betyder det, at eleven har deltaget i undervisningen. Ikke krav om bestået standpunktsbedømmelse i faget (02). Hvis faget udtrækkes til prøve og eleven ikke består prøven, skal eleven til omprøve jf. eksamensbekendtgørelsen, men hvis eleven ikke består omprøven kan eleven uændret fortsætte på hovedforløbet. Hvis der er krav om, at et fag skal bestås betyder det, at eleven mindst har opnået karakteren 02 ved standpunkt eller prøve. Ved ikke bestået standpunkt – må eleven supplerer undervisningen på fx VUC for at kunne fortsætte på hovedforløbet. Ved dumpet prøve skal eleven tilbydes omprøve jf. eksamensbekendtgørelsen. Hvis eleven ikke består omprøven, kan eleven ikke fortsætte på hovedforløbet. OSB. Ejnar omkring forskel i om et fag standpunkt vurderes eller om faget udtrækkes til prøve. Kan eleven fortsætte på HF med ej bestået standpunkt? Men ikke fortsætte med ej bestået prøve? Fagkonsulent Anne Hammer Thamdrup 12-01-2019

Opmærksomhedspunkter i eux-forløb Der er afsat 3 uger til opnåelse af et C niveau, med mindre faget er yderligere afkortet i uddannelsesbekendtgørelsen. Der er tre hovedområder på C niveau (Politik, økonomi og sociologi), som eleven afprøves i. Faget omfatter arbejdsmarkedsforhold på niveau F og E. For at sikre progression i faget bør undervisningen mod niveau C også omfatte arbejdsmarkedsforhold, selv om dette område ikke indgår i afprøvningen på niveau C. Fagkonsulent Anne Hammer Thamdrup 12-01-2019

Nyttige links Fagbilag til samfundsfag: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=181856#id839e26be-1b8c-461c-b622-b577b8628c0a Vejledning til faget og prøven: http://uvm.dk/Uddannelser/Erhvervsuddannelser/Undervisning-og-laeringsmiljoe/Grundfag/Samfundsfag Inspiration til delopgaver ved caseeksamen: http://www.emu.dk/modul/samfundsfag-og-den-merkantile-caseeksamen-2 Inspiration til undervisningen i faget: http://www.emu.dk/modul/samfundsfag-faglig-inspiration-til-erhvervsuddannelserne Fagkonsulent Anne Hammer Thamdrup 12-01-2019

Kontaktoplysninger Anne Hammer Thamdrup Mail. antha1@stukuvm.dk Tlf. 2226 6494 Fagkonsulent Anne Hammer Thamdrup 12-01-2019