Forenklede Fælles Mål og læringsmålstyret undervisning

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Andreas Nielsen – Kalbyrisskolen  Matematiklærerens tænkebobler illustrerer, at matematikundervisning ikke udelukkende handler om opgaver, men.
Advertisements

Matematik årsplan for 3.x
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
Læring i bevægelse - hvorfor?
Velkommen til workshoppen
Progression i samfundsfag
Matematik er det nye sort!
Dansk og historie i Studieretningsprojektet
Aftalen om et fagligt løft af folkeskolen
Censorformandskabets møde 25. oktober 2012
Lærerprofessionen.
Den nationale faggruppe
Er ændringer forbedringer?
Kladde til informationsdias
5. dec. 2006Lis Lundby1 Bundet prøvefag 9. klasse – altså obligatorisk: Prøven i matematik består af to selvstændige dele med selvstændige karakterer •Matematiske.
Tværfagligt undervisningsforløb
Fagets formål, fokus og fagmål
Lærerprofessionen - en definition.
Den nationale faggruppe Fagmoduler Matematik, 4. – 10. klassetrin.
Bundet prøvefag 9. klasse – altså obligatorisk:
5. dec. 2006Lis Lundby1 Bundet prøvefag 9. klasse – altså obligatorisk: Prøven i matematik består af to selvstændige dele med selvstændige karakterer Matematiske.
Uddannelsesparathed - hvad er det
Matematik. Matematik er et grundfag på 75 lektioner. Det er bestemt af de faglige udvalg indenfor de enkelte håndværksfag hvilke grundfag eleverne skal.

IT i undervisningen.
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
CAS i matematikundervisningen Middelfart
Overskrift Max 1 linje v/Petrea Busck og Gitte Aagaard Hvad betyder skolereformen for færdselsundervisningen?
Fælles Mål Styrket faglighed Steen Harbild Undervisningskonsulent, UVM August 2006.
Forenklede Fælles mål Dansma København okt 2014 Bent Lindhardt.
Den nationale faggruppe Fagmoduler til yngste. Faggruppens overvejelser og principper Arbejdet blev som sagt skudt i gang ultimo november 14. december.
Fælles mål 2009 Isboden.
Årsplan – en kort en lang
FFM og årsplaner Vemmedrup
Matematik A på hhx v/fagkonsulent Marit Hvalsøe Schou.
Målstyret undervisning
Højere kvalitet gennem forøget brug af læringsmål?
Forenklede fælles mål - historie
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Tasks.
Historie i udskolingen Gyldendal 8. april 2015 FFM – historie – historie.gyldendal.dk v/Jens Aage Poulsen
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
Matematiske kompetencer - hvad og hvorfor? DLF-Kursus Frederikshavn Eva Rønn UCC.
Madkamp og madkundskab Kursus Madkamp – DM i madkundskab september 2014 Kirsten Marie Pedersen UC Lillebælt/ Læreruddannelsen på Fyn.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Modellering og digitale værktøjer i matematik oktober 2015Niels Jacob Hansen - UCSJ1.
Krogerup Højskole, 19. oktober,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
WORKSHOP 2A, DLF-kursus, Krogerup Højskole, 20. oktober 2015.
WORKSHOP 1C, DLF-kursus, Brandbjerg Højskole, den 25. november 2015.
ANDENGRADSLIGNINGS LØSER Excel Simpel Programmering 9-10 klassetrin.
Samarbejde mellem matematik og samfundsfag. Disposition Indledning Hvorfor skal vi bruge 2 i samfundsfag? Hvordan kan matematikken bruges? Eksempel. Oplæg.
Ræsonnement og tankegang DLF-Kursus Frederikshavn Eva Rønn UCC.
Program for dagen Intro ved Eva og Mette 5 min Den didaktisk ramme og erfaring fra Canada Nikolaj Schnurre. 15 min Den didaktiske model og rundtur på EMU.
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
Kort om de gymanisale ungdomsuddannelser Ligheder og særlige karakteristika Mette Brinch Thomsen Oplæg på mentorkurset for SubUniversity 16. august 2016.
Evaluering.
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
Almen didaktik Niels Grønbæk Nielsen.
Matematikvejlederens virke Matematikvejlederuddannelsen ved UCSYD Modulet: ”Elever med særlige behov”
It i folkeskolens matematikundervisning
Naturfag.
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
(og lidt om Arbejdskendskab)
Forenklede Fælles Mål Matematik
Bænkebidere Et forløb for 2. klasse.
Digital dannelse i gymnasiet
Velkommen til fagligt samspil
Prøven i Natur/teknologi
Innovation i Naturfaglige fag
Forenklede Fælles Mål og læringsmålstyret undervisning
Præsentationens transcript:

Forenklede Fælles Mål og læringsmålstyret undervisning Roskilde 2018 Bent Lindhardt

EVA – rapport 2012 Undersøgelse af læreres brug af Fælles Mål i dansk og mat 4. og 7. klasse: ”Lærerne er ikke målstyrede i den måde, de planlægger og tilrettelægger deres undervisning på. Lærernes planlægning og tilrettelæggelse af undervisningen tager derimod afsæt i emner og aktiviteter.” Man skelner mellem langsigtede og kortsigtede læringsmål og udelader undervisningsmål. Bent Lindhardt

EVA-rapport 2012 - fortsat ”Indtrykket fra de fem skoler er i stedet, at mange lærere finder deres egen vej i den måde, de arbejder med læringsmål og gør brug af Fælles Mål på, enten ud fra, hvad de hver især finder gavnligt, eller ud fra, hvad de mere eller mindre formelt vurderer, at der er forventet af dem.” Bent Lindhardt

En fascination – Ontario Fælles mål 2009 kende til de rationale tal Ontario By the end of Grade 4, students will: read, represent, compare, and order whole numbers to 10 000, decimal numbers to tenths, and simple fractions, and represent money amounts to $100; demonstrate an understanding of magnitude by counting forward and backwards by 0.1 and by fractional amounts; Bent Lindhardt UCSJ

Rammer for Fælles mål Kompetencer, viden og færdigheder (OECD). Fire kompetenceområder for hvert fag Målpar som færdighed og viden i nævnte rækkefølge fx Udgangspunkt ”normalmål” for årgange som dog blev ændret til faser inden for 3 alderstrin 1. – 3. kl., 4. – 6. kl. og 7 . – 9. kl. Eleven kan anvende flercifrede naturlige tal til at beskrive antal og rækkefølge Eleven har viden om naturlige tals opbygning i titalssystemet Bent Lindhardt

Fælles Mål for folkeskolen Rammen for forenklede Fælles Mål er Den danske Kvalifikationsramme for Livslang Læring. Kvalifikationsrammen skelner mellem viden, færdigheder og kompetencer: Viden omfatter faktuel viden, teoretisk og begrebslig viden, procedure- eller principviden og praksisviden Færdigheder omfatter brug af tilegnet viden og knowhow til udførelse af opgaver og opgaveløsning Kompetencer omfatter brug af viden og færdigheder (personligt, socialt og metodisk), herunder kompetencen til at kunne reflektere over viden og færdigheder

Fagformål - Lov 1958 (Den blå betænkning) (1. – 7. klasse) Formålet med regne og matematikundervisningen er: At bibringe eleverne kundskaber og færdigheder At opøve og anvende de færdigheder i regning som eleverne får brug for uden for skolen, i familie, samfund og erhverv. At give eleverne fortrolighed med geometriens og aritmetikkens enkleste grundbegreber og metoder

Fagformål - Lov 1958 (Den blå betænkning) Realafdelingen (matematik) Formålet med matematikundervisningen er at give en logisk begrundelse for de regler der bruges ved forskellige former for beregning at give indblik i matematikkens arbejdsmetoder hvor man ud fra givne forudsætninger ad deduktiv vej afleder resultater der kan anvendes ved løsning af praktiske problemer. at udvikle elevernes evne til kritisk at bedømme et ræsonnements holdbarhed at opøve elevernes evne til at give en tankegang et præcist sprogligt udtryk.

Fagformål - Lov af 1995 Formålet med undervisningen i matematik er, at eleverne bliver i stand til at forstå og anvende matematik i sammenhænge, der vedrører dagligliv, samfundsliv og naturforhold. Analyse og argumentation skal indgå i arbejdet med emner og problemstillinger. Stk. 2. Undervisningen tilrettelægges, så eleverne opbygger matematisk viden og kunnen ud fra egne forudsætninger. Selvstændigt og i fællesskab skal eleverne erfare, at matematik både er et redskab til problemløsning og et kreativt fag. Undervisningen skal give eleverne mulighed for indlevelse og fremme deres fantasi og nysgerrighed. Stk. 3. Undervisningen skal medvirke til, at eleverne oplever og erkender matematikkens rolle i en kulturel og samfundsmæssig sammenhæng. Med henblik på at kunne tage ansvar og øve indflydelse i et demokratisk fællesskab skal eleverne kunne forholde sig vurderende til matematikkens anvendelse

Fagformål – Lov af 2014 (nuværende) Stk 1. Eleverne skal i faget matematik udvikle matematiske kompetencer og opnå færdigheder og viden, således at de kan begå sig hensigtsmæssigt i matematikrelaterede situationer i deres aktuelle og fremtidige daglig-, fritids-, uddannelses-, arbejds- og samfundsliv. Stk. 2. Elevernes læring skal baseres på, at de selvstændigt og gennem dialog og samarbejde med andre kan erfare, at matematik fordrer og fremmer kreativ virksomhed, og at matematik rummer redskaber til problemløsning, argumentation og kommunikation. Stk. 3. Faget matematik skal medvirke til, at eleverne oplever og erkender matematikkens rolle i en historisk, kulturel og samfundsmæssig sammenhæng, og at eleverne kan forholde sig vurderende til matematikkens anvendelse med henblik på at tage ansvar og øve indflydelse i et demokratisk fællesskab.

Målopbygningen Kompetencemål flerårige mål Færdigheds- og vidensmål etårige mål Læringsmål for et undervisningsforløb Bent Lindhardt

”Kompetence”mål Kompetencemål flerårige mål Færdigheds- og vidensmål etårige mål Læringsmål for et undervisningsforløb Bent Lindhardt

Kompetencemål 3. klassetrin 6. klassetrin 9. klassetrin Kompetenceområde 3. klassetrin 6. klassetrin 9. klassetrin Matematiske kompetencer Eleven kan handle hensigtsmæssigt i situationer med matematik Eleven kan handle med overblik i sammensatte situationer med matematik Eleven kan handle med dømmekraft i komplekse situationer med matematik Tal og algebra Eleven kan udvikle metoder til beregninger med naturlige tal Eleven kan anvende rationale tal og variable i beskrivelser og beregninger Eleven kan anvende reelle tal og algebraiske udtryk i matematiske undersøgelser Geometri og måling Eleven kan anvende geometriske begreber og måle Eleven kan anvende geometriske metoder og beregne enkle mål Eleven kan forklare geometriske sammenhænge og beregne mål Statistik og sandsynlighed Eleven kan udføre enkle statistiske undersøgelser og udtrykke intuitive chancestørrelser Eleven kan udføre egne statistiske undersøgelser og bestemme statistiske sandsynligheder Eleven kan vurdere statistiske undersøgelser og anvende sandsynlighed Bent Lindhardt

Færdigheds- og vidensmål Kompetencemål flerårige mål Færdigheds- og vidensmål etårige mål Læringsmål for et undervisningsforløb Bent Lindhardt

Bent Lindhardt

Bent Lindhardt

Bent Lindhardt

Bent Lindhardt

Bent Lindhardt

Bent Lindhardt

Bent Lindhardt

Bent Lindhardt

Bent Lindhardt

2-dimensionel planlægningsredskab Kompetenceområder Problembehandling Modellering Ræsonnement og tankegang Repræsentation og symbolbehandling Kommunikation Hjælpemidler Tal og algebra Geometri og måling Statistik og sandsynlighed Bent Lindhardt

Læringsmål for et undervisningsforløb Kompetencemål flerårige mål Færdigheds- og vidensmål etårige mål Læringsmål for et undervisningsforløb Bent Lindhardt

Læringsmålstyret undervisning Bent Lindhardt

Der er ændringer på vej … Færdigheds- og vidensmålene er blevet vejledende for kommunen som kan give større frihedsgrader ”lokalt”. Den læringsmålsstyrede undervisning har været under hård kritik for at være for at bevirke en for instrumentel og ”for simpel” udgave af mål for undervisningen. Den deduktive lineære tænkning (diamantmodellen) fra færdighedsmål til aktivitet skal erstattes af mere nuancerede modeller for undervisning. Der er lagt mere vægt på en bedre forbindelse mellem formål - fagformål og kompetencemål. Minde top down – ønske om at styrke den professionelle dømmekraft Bent Lindhardt

Pointestyret undervisning? Phd Arne Mogensen VIA

Faglige pointe? Omsat som indgangsbøn til en målsætning: En faglig pointe er et matematisk sagsforhold (resultat, udsagn, metode, ..), som læreren har bedømt særlig vigtigt for eleverne(s indsigt, forståelse, anvendelse, ..) Mogensen Bent Lindhardt

1) Vurder sammenhængskræften mellem færdigheds – og vidensmålene for folkeskolens ældste trin og mål for ungdomsuddannelserne. 2) Undersøg muligheden for at kombinere minimum et målpar inden for stofområdet funktioner fx lineære funktioner og de matematiske kompetencer for folkeskolen og lignende mål fra ungdomsuddannelsen. 3) Udform i gruppen en række faglige pointer som kan danne basis for et forløb på begge uddannelsestrin. Bent Lindhardt