En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Advertisements

Danehofskolens værdigrundlag
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Inspirationstema: Børns rettigheder
Nye krav og besparelser – hvordan sikrer vi kvaliteten v/ Dorte Bloch
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Skolepolitiske visioner og mål
2 år og 3 måneder i skole. 1 år og 3 måneder i praktik.
SFU’s Skolestartskampagne i et ideologisk perspektiv
Administrative pejlemærker i BUF
Workshop 1 Styrket forældresamarbejde og elevinddragelse.
Visionsproces Fra ord til handling.
Skolebestyrelsen  7 forældrerepræsentanter  2 medarbejderrepræsentanter  Alle skal udfylde en tavshedserklæring  2 elevrepræsentanter  Alle har stemmeret.
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
18. April 2012 Fællesskaber for Alle - Dagtilbuddets Fællesskaber Velkommen.
Udviklingsprojekt om tværprofessionelt samarbejde mellem pædagoger, lærere og socialrådgivere r Vi skal give de studerende bedre tværprofessionelle.
Velkommen til SKJOLDHØJ FORSAMLINGSHUS. Historien om Mahmoud Hvordan var det engang……
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
- Dagtilbuddets Fællesskaber
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Et refleksivt perspektiv på de socialpædagogiske område v. Jan Jaap Rothuizen d
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Kodeks for offentlig topledelse
Den inkluderende skole
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Folkeskolereformens betydning og udfordringer for pædagogfaget og fritidsområdet.
Et fagligt løft af folkeskolen.
Pædagogfagets kernefaglighed
Nye sygeplejeetiske retningslinjer 2014 – hvad er nyt?
Indskrivning for nye bh.klassesbørn Frederiksværk Skole Skoleåret d. 29. oktober 2012.
Pædagogik & kompetenceudvikling i SPIDO-forløbene Knud Erik Jensen, konsulent og underviser på SPIDO
Den nye sundhedsaftale 2015 – 2018
Sundhedspædagogisk tværfagligt samarbejde
Lederkonferencen 9. juni 2010
Dagsorden Alle ”kender” Hattie
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
LEDERFORUM 18. januar december Fokuseringerne i 2009 har vi samlet i 5 punkter :  Service- og kvalitetspolitik anvendes  Effektivisering.
Ledelse over grænser i sundhedsvæsenet Hvordan kan vi lede på nye måder, der går på tværs? Christina Holm-Petersen & Martin Sandberg Buch.
Hvad gør det gode godt? Konference for dag- og fritidsinstitutioner Opsamling – og tilbageblik på dagens udbytte Den 19. november 2007 Kulturhuset i Farum.
Sanne Lorentzen NLS Ledertræf, Island september 2012.
Fælles fremtid – fælles ansvar Ledelsens strategi Hoved-MED 27. februar 2013.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Kerneopgaven i forandring XX arbejdspladse – den xx.xx.201x.
Fællesskabernes Fællesskab Indledning til LØS’s efterårsseminar 2015 af Henrik og Niels.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Lundehusskolens Værdigrundlag. Stærk Faglighed Trivsel for Alle Den Åbne og Mangfoldige Skole Det Forpligtende Fællesskab Anerkendende Børnesyn.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
TVÆRPROFESSIONELLE LÆRINGSFÆLLESSKABER Oktoberkursus
De syv fortællinger - hvad var det, vi ville, og hvad gjorde vi?
Indre By / Østerbro LokalMED
Denne PowerPoint er til inspiration i forbindelse med at I skal planlægge og afvikle et møde, hvor I ønsker at drøfte HMUs forslag til ny strategi. I er.
Den røde tråd i ledelse Kirsten Agerskov Niels Jørgen Rønje
Strategi 2015 Svømmekonference 2012.
VELKOMMEN TIL HALVÅRSMØDET DEN 16. NOVEMBER 2016
Uddannelses- og erhvervsvejledning i lyset af store reformer på folkeskole-, erhvervsuddannelses- og gymnasieområdet Vejledning og overgange, UCC 10.
Vidensbaseret praksis i botilbud
Oplæg om den styrkede pædagogiske læreplan V
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
Ungdomsskolen 2021 MISSION
Implementering af den styrkede pædagogiske læreplan på PAU
Det kompetente Nordjylland
Fra Videoklip med intro til modulet – pædagoguddannelsen
Omsorgskultur i daginstitutioner
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi Plancherne er til inspiration, og det står jer naturligvis frit for at redigere i dem, som I ønsker. De er lavet pba. et ønske fra hovedbestyrelsen om, at nogle af de samme spørgsmål, som hovedbestyrelsen har drøftet, diskuteres på tværs af generalforsamlingerne.

Hvorfor en ny professionsstrategi? Vi vil en endnu stærkere og mere anerkendt pædagogprofession! Udgangspunktet er stærkt: Pædagogprofessionen udgør et stort fagligt fællesskab med Danmarks største uddannelse! Vi skal dyrke fællesskabet, så man som pædagog og leder mærker det i hverdagen – og oplever rygstød til at stå op for sin profession og sige fra styrke fællesskabet ved at debattere faget mere med hinanden og sammen sætte retning for dets udvikling bruge fællesskabet som afsæt for at styrke professionen både internt og i omverdenen

Hvad skal den nye professionsstrategi? Professionsstrategien skal:  Understøtte debat og forandring Sætte strategisk retning for arbejdet med en styrket pædagogprofession – både faget og rammerne for at udøve det Pege mod konkrete handlinger, der styrker professionen Være den samlende overligger for BUPL’s politikker, målsætninger mv., som skal få dem ud at leve …og så skal den sætte retning for BUPL’s arbejde de næste ti år eller mere!

Temaerne i professionsstrategien Pædagoger og ledere udvikler faget og den professionelle dømmekraft Mål: Vi stræber efter intern oprustning! Tema 2: Pædagogprofessionen udvikler konkrete løsninger i fremtidens velfærdssamfund Mål: Vi stræber efter ekstern tydelighed! Tema 3: Pædagogers uddannelse skaber et stærkt fagligt fundament Mål: Vi stræber efter et stærkt fag!   Tema 1: Det skal understøtte vores interne oprustning – at vi bliver stærkere som profession Tema 2: Det skal understøtte vores eksterne tydelighed – at vi blive mere synlige og deltagende i omverdenen (fx i det tværprofessionelle samarbejde og i den offentlige debat Tema 3: Det skal understøtte, at vi hele tiden udvikler vores vidensgrundlag – det er en forudsætning for at lykkes med både den interne oprustning (tema 1) og den eksterne tydelighed (tema 2)

Hvad er drømmen? En vision for pædagogprofessionen i 2030 Alle ved, at pædagoger fremmer social bæredygtighed i samfundet og gør mennesker til deltagere i fællesskabet gennem omsorg, dannelse og udvikling

Hovedpointer i tema 1 Pædagoger og ledere udvikler faget og den professionelle dømmekraft Fokus på at udvikle og styrke: At faget debatteres på arbejdspladserne At pædagogiske valg begrundes etisk og fagligt At pædagoger ledes af pædagogfaglige ledere Det kræver, at BUPL bl.a.: Arbejder for at sikre rammer til refleksion og evaluering, fx gennem overenskomster Arbejder for at udvikle rammerne for, at pædagoger og ledere kan italesætte deres faglighed Arbejder for en øget tildeling af forskningsmidler til det pædagogiske område Begrundelse for punkterne under ‘fokus på at udvikle og styrke’: At faget debatteres mere på arbejdspladserne: FORDI vi skal turde udfordre vores egen og hinandens praksis – derigennem udvikles fagligheden At pædagogiske valg begrundes etisk og fagligt: FORDI vi skal være kritisk-reflekterende over de valg, vi træffer hver dag og have høj selvjustits i vores arbejde – ikke lade praktik, men derimod faglighed styre vores valg. At pædagoger ledes af pædagogfaglige ledere: FORDI pædagogik og etik skal være i centrum frem for teknik og metoder (koncepter). Det sidste sker, når ledere er for langt fra faget.

Hovedpointer i tema 2 Fokus på at udvikle og styrke: Pædagogprofessionen udvikler konkrete løsninger i fremtidens velfærdssamfund Fokus på at udvikle og styrke: At professionens stemme er tydelig i den offentlige debat At pædagoger har en central rolle i det tværprofessionelle samarbejde At pædagogiske perspektiver er tydelige i beslutninger om velfærdssamfundet Det kræver, at BUPL bl.a.: Arbejder for at pædagoger og ledere har rammer og indflydelse til, at kunne sætte deres viden og faglighed i spil Er på forkant med politiske og faglige udspil skabt af professionen selv Sikrer en tydelig kommunikation om, hvad pædagoger står for og hvilken værdi de har for samfundet Begrundelse for punkterne under ‘fokus på at udvikle og styrke’: At professionens stemme er tydelig i den offentlige debat: FORDI pædagogers stemme altid skal høres, når der bliver truffet beslutninger, der vedrører det pædagogiske område - vi skal ikke overlade til at andre at definere det pædagogiske arbejde At pædagoger har en central rolle i det tværprofessionelle samarbejde: FORDI pædagogers viden om - og daglige samarbejde med – både børn/ unge og forældre er afgørende vigtigt i det tværprofessionelle samarbejde – men alt for ofte bliver pædagogerne ikke inddraget, eller inddragelsen sker på socialrådgiveres eller andres præmisser At pædagogiske perspektiver er tydelige i beslutninger om velfærdssamfundet: FORDI pædagogers menneskesyn og fokus på omsorg, dannelse og udvikling er afgørende for, at alle mennesker bliver deltagere i fællesskabet – både ift. at understøtte, at børn og unge udvikler sociale kompetencer, der følger dem gennem livet, og ift. at understøtte fx ældre i at forblive en del af fællesskabet.

Hovedpointer i tema 3 Pædagogers uddannelse skaber et stærkt fagligt fundament Fokus på at udvikle og styrke: At pædagoguddannelsen fortsat skaber en stærk grundfaglighed At pædagoger og ledere efterspørger efter- og videreuddannelse At pædagoguddannelsen har en høj anseelse og derfor også gode rammer Det kræver, at BUPL bl.a.: Arbejder for, at pædagoguddannelsen løbende er til diskussion Arbejder for et bredt udvalg af efter- og videreuddannelsesmuligheder Arbejder for, at pædagoguddannelsen har rammerne til at sikre kvaliteten Begrundelse for punkterne under ‘fokus på at udvikle og styrke’: At pædagoguddannelsen fortsat skaber en stærk grundfaglighed: FORDI grunduddannelsen er fundamentet for en faglig stærk pædagogprofession – derfor skal vi sikre, at den fortsat har en høj kvalitet, og der er udfordringer, der skal adresseres At pædagoger og ledere efterspørger efter- og videreuddannelse: FORDI løbende udvikling af ens eget vidensgrundlag er vigtigt for, at man fortsat kan forholde sig konstruktivt-kritisk til sin egen og andres praksis og til beslutninger ‘ovenfra’ – ligesom det styrker professionens samlede faglighed og vidensgrundlag. At pædagoguddannelsen har en høj anseelse og derfor også gode rammer: FORDI vi skal væk fra retorikken om, at ‘alle kan blive pædagog’ og i stedet få belyst hvor vigtigt en god uddannelse er for de mennesker, pædagoger har med at gøre.

Spørgsmål til drøftelse Hvad skal der til for, at man kommer til at drøfte faget mere ude på arbejdspladserne? Hvis I selv kunne bestemme, hvordan skulle professionen så udvikle sig? Er professionsstrategien svaret på de udfordringer, I oplever? Hvor langt skal professionsstrategien række ift. samfundet – har vi fx også en opgave ift. at sikre en bæredygtig planet eller fornuftig globalisering?