Børne- og undervisningsudvalget den 15.3.2011 ”Væsentlige temaer og fokusområder i en kommende skolepolitik”
Disposition Udgangspunktet for en ny skolepolitik Formålet med en ny skolepolitik Procesplan for udarbejdelse af en ny skolepolitik En ny skolepolitiks opbygning – et eksempel Skolens udfordringer – eksempler på temaer BUU drøftelse formål og ramme Proces Opsamling
Udgangspunktet for en ny skolepolitik Kommunestrategien Den hidtidige skolepolitik Kvalitetskontrakter og –rapporter Den sammenhængende børnepolitik Den fremtidige skolestruktur
Formålet med en ny skolepolitik En ny skolepolitik skal: Udstikke klare retningslinjer for Byrådets ønsker til folkeskolerne i Gladsaxe Udgøre fundamentet for en visionær skolestrategi ved at angive klare mål og retning for den fremtidige udvikling af skoleområdet i Gladsaxe Tage afsæt i igangværende indsatser og indhøstede erfaringer og resultater Fastholde fokus på styrkelse af elevernes faglige udbytte af undervisningen Fastholde målsætningen for elevernes sociale og personlige kompetencer Fastholde fokus på den løbende evaluering og dokumentation af resultater Bygge på eksisterende viden og erfaring med ”hvad der virker” (Projektbeskrivelse ”Ny skolepolitik 2011 – 2015”)
Politisk procesplan Indeholder 3 faser 15.03.2011: Temadrøftelse i BUU: ”Væsentlige temaer i en kommende skolepolitik” 27.04.2011: Workshop: ”Konkretisering af målsætninger og indholdselementer” 01.08.2011: De politiske partier behandler udkast til høringsmateriale 20.09.2011: BUU-behandling af høringsmateriale Inspiration & udarbejdelse af forslag 21.09.2011: Høringsperiode starter 27.09.2011: Høringsmateriale behandles i Skolerådet XX.10.2011: Borgermøde (inkl. alle skolebestyrelserne) 16.11.2011: Høringsperiode afsluttes Høringsproces 13.12.2011: Justeret forslag og høringssvar behandles i BUU 20.12.2011: Forslag behandles i ØU XX.01.2012: Endelig godkendelse i Byrådet Udarbejdelse af endeligt forslag
En ny skolepolitiks opbygning - et eksempel Forudsætninger – og sammenhæng til Kommunestrategi / Sammenhængende børnepolitik / Hidtidig skolepolitik / Børnesyn / Værdigrundlag Udvalgte temaer / fokusområder For hvert af de udvalgte temaer beskrives Vision Målsætninger & succeskriterier Evaluering & opfølgning
Skolens udfordringer – eksempler på temaer og fokusområder: IT / digitalisering Globalisering Videreudvikling af det faglige niveau Læringsmiljøer – for alle børn og unge Elevernes alsidige, personlige og sociale udvikling Den inkluderende skole Innovation og kreativitet Kvalitet og kvalitetssikring Dokumentation og evaluering Ledelse og styring Klar profil og identitet på skoleområdet 2-sprogede børn Læsning Læring og pædagogik Helhed og sammenhæng i dag-, skole- og fritidstilbud Sundhed og bevægelse Tryghed, trivsel og samarbejde Kompetence-udvikling Klima, miljø og ressourcer Nytænkning af udskolingen Rekruttering og fastholdelse af kvalificerede medarbejdere Skole-hjem-samarbejde …
Drøftelse i BUU Formålet med denne drøftelse er ikke at beslutte eller konkludere – men at inspirere og give input til det kommende arbejde med ”væsentlige temaer og fokusområder i en kommende skolepolitik”
Proces Drøftelse i mindre grupper ”Hvad skal efter din/jeres opfattelse være centrale temaer eller fokusområder i en kommende skolepolitik?” For hvert af de prioriterede temaer noteres på de udleverede ark Tema:……………………………………………………………………………. 1. Dette område er væsentligt, fordi: ….…………………………………………………………………………………. ……………………………………………………………………………………… 2. En særlig indsats på dette område skal medvirke til:
Idéer og ønsker til skolepolitikkens temaer og fokusområder Opsamling: