MUNDTLIG FREMSTILLING

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Advertisements

Kundebetjening Opgave med salgstrappen.
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
Læringsstile og lektier
Metode i AT Religion.
I dag er temaet Visualisering
Det Internationale Område Studieområde 3/
Udarbejdelse af poster
Arbejdspladsudvikling
De sidste undervisningstimer
E-case eksamen En unik eksamensform Du laver et PowerPointshow
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
Danskforløb i 10. klasse Gentofte Ungdomsskole
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Hjælpemiddel under forløbet. •Kendt fra kunstnere, som en samlingsmappe over deres værker. •Vi bruger det her, som en samling over hvad du har lavet mens.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 4. undervisningsgang
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
DEN 3-delte prøve: Den skriftlige synopsis Den mundtlige fremlæggelse
MUNDTLIG FREMSTILLING
Poster præsentation I modsætning til Power Point præsentationer er en poster et enkelt Billede, der skal fange med det samme. (Ligesom en annonce VS en.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Karl Henrik Flyums model
Synopsis VIP3/2012.
Mundtlig fremlæggelse
CAS i matematikundervisningen Middelfart
Fællesfaglig og faglig skrivning Ideer til sammenhæng Odense, oktober 2011 Birgitte Darger Det frie Gymnasium (i projekt med Ørestad Gymnasium)
En kogebog Synopseprøven i dansk.
Den gode synopse oplæg i demokratiugen 2013
Præsentationer og pitches How to do når man har 10 min.
Vejlederens kommunikation
Henriette Lungholt Formidling og metode – uge 47, efterår 08 Mundtlig kommunikation.
Lederen som kommunikator i organisatoriske forandringsprojekter
Case-opgave på HG2 uge 41,  I skal lave en slags avis til nettet – ikke nødvendigvis en avis som BT eller Politiken … det kan godt være en slags.
Synopsis VIP13 HH3.
Projektleder Gert Melchiorsen, medlem af "Troikaen" Ambassadøruddannelsen Funktionsnedsættelser: Funktionsnedsættelser: –Uoplagthed –Søvnløshed –Døsighed.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Vejen Kommune Det er besluttet, at alle skoler i Vejen Kommune arbejder med Vurdering for Læring. Alle skoler arbejder efter en fælles procesplan. Arbejdsgrupper.
Pjecefremstilling Hvad er en pjece?
SKABELON.
At du kan forklare og anvende sundhedsfaglig dokumentation, formidle observationer samt anvende fagsprog i skrift og tale.
MUNDTLIG FREMLÆGGELSE De fem arbejdsfaser. Forberedelse Hvordan forbereder man en mundtlig fremlæggelse? Når du skal fremlægge et fagligt indhold for.
Planlæg din kommunikation. Dette værktøj er til dig, som Står over for en kommunikationsindsats Vil sikre, at dine budskaber kommer frem Vil kommunikere.
Tips & tricks til eksamen Kim Pedersen. Program Inden eksamen Forberedelse til mundtlig eksamen Dit oplæg Eksamenssituationen Nervøsitet…
C PRØVEN I FYSIK/KEMI 2016 Prøveform A. Formalia om prøven Eleverne kan gå op enkeltvis eller i grupper på 2-3 elever (2 er mest hensigtsmæssigt) Inden.
Skab kraft i fortællingen Dette er et værktøj for dig, som vil Brænde igennem med dine budskaber på små som store møder Gøre dine ord og billeder til.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 3 – Det danske arbejdsmarked.
Aristoteles’ fem faser
Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK. Genren kronik  Læs om genren her: Se også.
Præsentationsteknik Hvorfor skal I lære præsentationsteknik? Hvad kan I bruge det til i hverdagen? Det med præsentationer, er det ikke bare noget man kan.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område
KNÆK KODEN Samfundsfaglige område
AMiR 3 – 2015 Onsdag d. 21. september 2016
Beskrivelse af krav og procedure ved mundtlig eksamen
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
TEMA 6 Præsentation: Sælg idéen
Verbal kommunikation Ord og samtale
Digital præsentation som grundlag for den faglige samtale om projektarbejdet ved eksamen i dramatik.
Company programme - Veda
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
ERHVERVSCASE Generelt
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
MUNDTLIG FREMSTILLING
Karrierelæring i dansk på HF
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
- og hvordan du undgår dem…
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Introduktion til mini-SOP 3. hhx
Præsentationens transcript:

MUNDTLIG FREMSTILLING Teknikker og krav til mundtlig fremstilling

Tjeklisten (til inden du starter) Tales der højt og tydeligt nok? Er tempoet passende? Øjenkontakt med klassen og læreren? Understøtter kropssproget budskabet? Er der hensigtsmæssig anvendelse af hjælpemidler (tavle, power point, etc)? Er der ordentlig sammenhæng i fremlæggelsen? (husk at det er en god ide, hvis du bruger PowerPoint, at have et indledende dias, med en disposition over din fremlæggelse). Er argumentation og dokumentation i orden? Er konklusionen og pointerne tydelige nok?

Den informerende del Start med at informer: giv indsigt i emnet, uden at spilde tiden Sørg for at du gør emnet forståeligt, det kræver dog at du først skal gøre dig nogle overvejelser omkring dette: - hvad er svært og kræver særlig forklaring? - hvor vil det være godt med eksempler osv. osv. Kort sagt, du skal før et oplæg overveje nøje, hvordan du formidler dit indhold, således at tilhørerne kan forstå og bruge den viden, du giver dem.

Skab troværdighed omkring det du siger, det kan bl. a Skab troværdighed omkring det du siger, det kan bl.a. ske ved at du bruger dokumentation. Du skal beskrive og vurdere det arbejde, du har lavet. Dine tilhørere forstår nemlig slet ikke din vurdering, hvis de ikke har fået indsigt i det, du har lavet. Og de får slet ikke noget ud af din fremlæggelse, hvis de ikke hører din vurdering af det, du har lavet. Beskriv din fremgangsmåde, fortæl om både målet med fremlæggelsen og metoden du har valgt. Det behøver ikke at tage lang tid at beskrive, hvordan du har arbejdet. Tilhørerne skal jo ikke kende alle detaljer, men blot have et indtryk af forløbet.

Den vurderende og analyserende del Sørg for at være vurderende og analyserende – det handler ikke om bare at kunne genfortælle. I din fremstilling skal tilhørerne kunne se at du går ind og tager stilling til emnet, at du behandler det. Husk at redegøre for hvorfor du netop tror, tænker, mener og siger, som du gør… Hav din argumentation i orden!

Afrunding Sammenfat hvad du nåede frem til: - Hvilke konklusioner har du draget? Og ikke mindst hvilke nye spørgsmål rejser det? - Sætter din nye viden tingene i et andet perspektiv?