KLF - konference om chancelighed 01-01-2019 KLF - konference om chancelighed Camilla Niebuhr, direktør // Børne- og Ungdomsforvaltningen, København 30. november 2015
Hvad er status anno 2015? Det går fremad med de faglige resultater – både for de fagligt dygtige og svageste elever. Vi fastholder trivslen Vi fastholder det nationale mål om en inklusionsprocent på 96 % Der er fortsat udfordringer med elevernes faglige resultater
Gennemsnit i bundne prøver for de 20 % fagligt svageste elever 01-01-2019 Chancelighed Gennemsnit i bundne prøver for de 20 % fagligt svageste elever Gennemsnit i bundne prøver fordelt på et/tosprogede og køn
Forskning: Forskelle opstår meget tidligt i livet Relative risici: Børn af forældre uden erhvervskompetencegivende uddannelse vs. akademisk uddannelse
01-01-2019 01-01-2019 Folkeskolereformen Folkeskolens elever skal blive så dygtige, som de kan og trives – uanset social baggrund Folkeskolereformen som en del af svaret på udfordringerne Kompetente og engagerede lærere Lærere med blik for fællesskabet som rammen for elevernes udvikling den enkelte elevs behov
Indsatser i perioden 2009 - 2015 som fremmer chancelighed Marts 2014 Fagligt Implementeringsteam 2011 Tidlig indsats og Inklusionspakken September 2014 Sprog og Integrationspakken 2014 August 2012 Ressourcecentre Juni 2014 Faglige Fyrtårne 2009 Læsepolitik og handleplan for 0-18 år Maj 2015 Ny skoleledelsesprofil Okt. 2012 Pejlemærker for skoleområdet Februar 2012 Den tværfaglige supportfunktion knyttes tættere til praksis Okt. 2013 Kvalitets- og supportsamtaler Jan. 2015 Ny organisering af BUF August 2012 fagdidaktisk kompetence- udvikling 2010 Integrationspakken Juni 2014 Folkeskolereform og Københavns fire fokusområder for implemen-tering
Lad os fortsætte samtalen om inklusion! 01-01-2019 Lad os fortsætte samtalen om inklusion! Inklusion er en vedvarende proces, der handler om at skabe åbne og udviklingsorienterede miljøer, hvor alle børn og unge oplever sig som aktive deltagere i fællesskabet. Målet er, at alle børn og unge skal ses, anerkendes og værdsættes, som de unikke personer de er, og dermed sikres faglige, personlig og sociale udvikling (Inklusionspolitikken, BUU 2009)
Investeringsstrategi 2011-2015 Inklusionsparate skoler - Ressourcecentre på skoler - Inklusionspædagoger - Udlægning af midler fra enkeltintegration og gruppeordninger - Fysisk indretning - Forældreinddragelse Fleksible tilbud Aftaleforum Åben skole Skoleledelsesprofil Fra 2011 og frem til 2015 har der været store investeringer i tidlig indsat og inklusion på almenområdet. Tilbudsviften er fortsat under udvikling Kompetenceudvikling - Kompetenceudvikling til lærere og pædagoger - Flere kompetencecentre til dagtilbud og skoler Fritids- og klubtilbud Udvidelse af støtterammen på fritidshjems- og klubtilbud - Forsøg med klubtilbud for +18-årige Tidlig indsats (0-5 år) - Flere småbørnspsykologer - Sociale normeringer - Familiepladser (varig normering) - Procedurer for vidensoverdragelse - Opsporingsmodel i dagtilbud - Ressourceteams i dagtilbud
Hvad ved vi virker? Hvad ved vi virker? Hvad gør vi i KK? Synlig læring Målstyret undervisning – individuelle læringsmål og den enkelte elevs progression Feedback kultur Faglig implementeringsteam Kompetenceudvikling Udviklingsprogram om Fælles mål Læring der ses på mellemtrin Klasserumsledelse og organisering af læringsmiljøet Evnen til at tilrettelægge undervisningen differentieret med afsæt i elevers forforståelse Årlige midler til kompetenceudvikling Faglige fyrtårne og implementeringsteam Skoledag m. bevægelse, faglig fordybelse og Åben skole Stærk, faglig og elevcentreret ledelse Skoleledelsesprofil m. fokus på elevcentreret og faglig ledelse Co-teaching En almenlærer og en lærer med specialpædagogisk viden underviser i en klasse sammen Inklusionsmidler via. finansloven til Partnerskaber ml. almenskole og dagbehandling Ressourcecentre og kompetencecentre Et velfungerende forældresamarbejde Forældre bakker op om inklusionsarbejdet og forældre skaber fællesskab Forældresamarbejde Forældrenetværk og dialogfora
Hvad gør vi fremadrettet? Kvalificeret implementering af allerede igangsatte generelle indsatser – Samarbejde med SOF Investerer i tidlig indsats 0-6 år, inklusion og udskoling - Samarbejde med SOF Udpeger nye generelle indsatser, som skal løfte niveauet på alle skoler Støtter skoler med behov for særlig opmærksomhed, ift. at lykkes med inkluderende læringsmiljøer