KLF - konference om chancelighed

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Folkeskolereformen i København
Advertisements

Folkeskolereformen - fokus på faglighed
Set i forældreperspektiv
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 22. maj 2014.
Folkeskolereform 2014 En gennemgang af hvor vi på TDS er nu i forhold til forliget om ny folkeskolereform.
Alle børn skal være del af fællesskabet
Informationsmøde - Gug Skole 2014/15
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
1 Folkeskolereformen -hvilke perspektiver giver den i forhold til dagens overskrift set fra en politisk synsvinkel Søren Kristensen.
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
- Fælles børn - Fælles mål - Forskellige opgaver og kompetencer
Et væksthus for børn og voksne
Dialogmøde 16. maj 2013 Skolebestyrelser og Familie- og Kulturudvalget.
Folkeskole-reformen August 2014.
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
Reformmesse på Sofiendalskolen
Skolereform august 2014………………
Realisering af skolereformen i Gladsaxe
Folkeskolereform på Mølleskolen 2014
Folkeskolereform i København
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Folkeskolereformen - generel information
Informationsaften om folkeskolereform og skolebestyrelsesvalg Allingåbro Børneby.
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Folkeskolereform på Ørum Skole 2014
Aftale om et fagligt løft af folkeskolereformen
Folkeskolereform Version 1.0
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Inspiration til reformarbejdet
- Hvad kan I forvente som forældre?
Målepunkter for den inkluderende skole?
Oplæg for DH-Vallensbæk d. 25. februar Inklusion i grundskolen
Udfordringen - faglighed - fællesskab i en ikke ekskluderende folkeskole Århus d. 23. maj 2011 Flemming Olsen.
Alle børn er alles ansvar
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Folkeskolereform på Vestre Skole 2014
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Den inkluderende skole
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 12. juni 2014.
Nr.Vium-Troldhede Skole Folkeskolereformen Danmark nu blunder… Danmark, nu blunder den lyse nat bag ved din seng, når du sover. Gøgen kukker i skov.
Hvad fuck kan vi bruge det til ?` Af Bo Goed Watson
Et fagligt løft af folkeskolen.
Det politiske arbejde med udvikling af folkeskolen i Esbjerg kommune
Målet er … En længere skoledag med mere tid til undervisning Nye og mere varierede undervisningsformer Mere fokus på faglighed Mere fokus på trivsel Og.
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Den Sammenhængende Skoledag På Holluf Pile Skole Odense.
Implementering af FSR Inddragelse af skolebestyrelsen
Indsatser i København ifm. Inklusion/specialreformen,
Dialogmøde – VIA University College - den 16. juni.
”Inklusion er en vedvarende proces, der handler om at skabe åbne og udviklingsorienterede miljøer, hvor alle børn og unge oplever sig som aktive deltagere.
1 Hvem deltager i Program for læringsledelse ?. 2 Deltagende kommuner med dagtilbud Billund Fredericia Hedensted Kolding Nordfyn Svendborg.
Inklusion i efterskolen Fokus på tosprogede elever.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Den 29. september 2009 FURESØ SÆTTER LYS PÅ BØRN OG UNGE VELKOMMEN TIL KONFERENCE OG UDSTILLING De gode overgange – det vi vil.
Folkeskolereform på Tagensbo Skole Hvordan ser folkeskolereform ud på Tagensbo Skole.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Nationale strategier | Folkeskolen | Vingsted 15. marts 2015
AP-Møller projekt: Øget læring og inklusion gennem synlige mål og kvalificering af praksis i skolen – Læring, der ses Pia Gelardi og Julie Aarø-Hansen.
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
Udkast til principper for forældresamarbejde Et stærkt samarbejde mellem forældre og personale skal styrke vores fælles indsats for børn og unges trivsel.
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
Inspirationsworkshop med fokus på
Rammesætning Aftaler om indhold Jeg taler ud fra en faglig position
Præsentationens transcript:

KLF - konference om chancelighed 01-01-2019 KLF - konference om chancelighed Camilla Niebuhr, direktør // Børne- og Ungdomsforvaltningen, København 30. november 2015

Hvad er status anno 2015? Det går fremad med de faglige resultater – både for de fagligt dygtige og svageste elever. Vi fastholder trivslen Vi fastholder det nationale mål om en inklusionsprocent på 96 % Der er fortsat udfordringer med elevernes faglige resultater

Gennemsnit i bundne prøver for de 20 % fagligt svageste elever 01-01-2019 Chancelighed Gennemsnit i bundne prøver for de 20 % fagligt svageste elever Gennemsnit i bundne prøver fordelt på et/tosprogede og køn

Forskning: Forskelle opstår meget tidligt i livet Relative risici: Børn af forældre uden erhvervskompetencegivende uddannelse vs. akademisk uddannelse

01-01-2019 01-01-2019 Folkeskolereformen Folkeskolens elever skal blive så dygtige, som de kan og trives – uanset social baggrund Folkeskolereformen som en del af svaret på udfordringerne Kompetente og engagerede lærere Lærere med blik for fællesskabet som rammen for elevernes udvikling den enkelte elevs behov

Indsatser i perioden 2009 - 2015 som fremmer chancelighed Marts 2014 Fagligt Implementeringsteam 2011 Tidlig indsats og Inklusionspakken September 2014 Sprog og Integrationspakken 2014 August 2012 Ressourcecentre Juni 2014 Faglige Fyrtårne 2009 Læsepolitik og handleplan for 0-18 år Maj 2015 Ny skoleledelsesprofil Okt. 2012 Pejlemærker for skoleområdet Februar 2012 Den tværfaglige supportfunktion knyttes tættere til praksis Okt. 2013 Kvalitets- og supportsamtaler Jan. 2015 Ny organisering af BUF August 2012 fagdidaktisk kompetence- udvikling 2010 Integrationspakken Juni 2014 Folkeskolereform og Københavns fire fokusområder for implemen-tering

Lad os fortsætte samtalen om inklusion! 01-01-2019 Lad os fortsætte samtalen om inklusion! Inklusion er en vedvarende proces, der handler om at skabe åbne og udviklingsorienterede miljøer, hvor alle børn og unge oplever sig som aktive deltagere i fællesskabet. Målet er, at alle børn og unge skal ses, anerkendes og værdsættes, som de unikke personer de er, og dermed sikres faglige, personlig og sociale udvikling (Inklusionspolitikken, BUU 2009)

Investeringsstrategi 2011-2015 Inklusionsparate skoler - Ressourcecentre på skoler - Inklusionspædagoger - Udlægning af midler fra enkeltintegration og gruppeordninger - Fysisk indretning - Forældreinddragelse Fleksible tilbud Aftaleforum Åben skole Skoleledelsesprofil Fra 2011 og frem til 2015 har der været store investeringer i tidlig indsat og inklusion på almenområdet. Tilbudsviften er fortsat under udvikling Kompetenceudvikling - Kompetenceudvikling til lærere og pædagoger - Flere kompetencecentre til dagtilbud og skoler Fritids- og klubtilbud Udvidelse af støtterammen på fritidshjems- og klubtilbud - Forsøg med klubtilbud for +18-årige Tidlig indsats (0-5 år) - Flere småbørnspsykologer - Sociale normeringer - Familiepladser (varig normering) - Procedurer for vidensoverdragelse - Opsporingsmodel i dagtilbud - Ressourceteams i dagtilbud

Hvad ved vi virker? Hvad ved vi virker? Hvad gør vi i KK? Synlig læring Målstyret undervisning – individuelle læringsmål og den enkelte elevs progression Feedback kultur Faglig implementeringsteam Kompetenceudvikling Udviklingsprogram om Fælles mål Læring der ses på mellemtrin Klasserumsledelse og organisering af læringsmiljøet Evnen til at tilrettelægge undervisningen differentieret med afsæt i elevers forforståelse Årlige midler til kompetenceudvikling Faglige fyrtårne og implementeringsteam Skoledag m. bevægelse, faglig fordybelse og Åben skole Stærk, faglig og elevcentreret ledelse Skoleledelsesprofil m. fokus på elevcentreret og faglig ledelse Co-teaching En almenlærer og en lærer med specialpædagogisk viden underviser i en klasse sammen Inklusionsmidler via. finansloven til Partnerskaber ml. almenskole og dagbehandling Ressourcecentre og kompetencecentre Et velfungerende forældresamarbejde Forældre bakker op om inklusionsarbejdet og forældre skaber fællesskab Forældresamarbejde Forældrenetværk og dialogfora

Hvad gør vi fremadrettet? Kvalificeret implementering af allerede igangsatte generelle indsatser – Samarbejde med SOF Investerer i tidlig indsats 0-6 år, inklusion og udskoling - Samarbejde med SOF Udpeger nye generelle indsatser, som skal løfte niveauet på alle skoler Støtter skoler med behov for særlig opmærksomhed, ift. at lykkes med inkluderende læringsmiljøer