PUK Et team af pædagogiske udviklingskoordinatorer i VVK C

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
1 Børnehuset Troldehøj Kreativitet i leg og bevægelse som udviklings potentiale. Helle Rømer.
Advertisements

Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Præsentation af materialer på personalemøde
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Frøslev-Padborg skole
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Introduktion til Sprogpakken
Medborgerskab – på sporet
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
LP-MODELLEN LP-modellen Hamar uge Mandag aften
Et systematisk værktøj til Udvikling af Pædagogisk praksis
Styring og dialog Reformgrupper Ledelsesudvikling - Sikre at lederne er rustet til opgaven. Politisk system De overordnede rammesættende beslutninger for.
1 Sundhedsprojektet. 2 Sundhedsprojekt •Projektansøgning 2006 udarbejdet i samarbejde med CVU 2.8mio. fra Familieministeriets pulje til kvalitetsudvikling.
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Inklusion i Børneinstitution Højme
Det autentiske menneske
Den anerkendende tilgang fra ord til handling
Skolebestyrelsesmøde Den nye folkeskolereform
Vejledningsforløb med læringskontrakt
18. April 2012 Fællesskaber for Alle - Dagtilbuddets Fællesskaber Velkommen.
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Kompetencegrupper i Danske Bank’s Koncernkundelinje Kompetenceudvikling i en hektisk hverdag v/Sannie Friis.
- Dagtilbuddets Fællesskaber
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Projekt Læringsmiljøer i Arbejdstilsynet
Præsentation af materialer på personalemøde
Den inkluderende skole
VEJLEDERNES FORHÅBNINGER FRA BRANDMAND TIL ARKITEKT AFKLARING AF EGEN VIDEN: HVAD KAN JEG? AFKLARING OG AFGRÆNSNING AF ROLLEN KONTRAKT : DIALOG OMKRING.
Evaluering af dagtilbud Oplæg til DLO’s konference København 25. april 2007 Anne Kjær Olsen og Pia Vinther Dyrby konsulenter på Danmarks Evalueringsinstitut.
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Hvilke lærere vil jeg have på mit lærerværelse i morgen ?
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder.
Omrejsende ledere - Svendborg Kommunes interne konsulentkorps.
Pædagogik & kompetenceudvikling i SPIDO-forløbene Knud Erik Jensen, konsulent og underviser på SPIDO
Forandringsteori for Lektiehjælpscafeer under Red Barnet Ungdom
Omlægning af arbejdsgange i EASY-A og Elevplan Før: Hvorfor havde vi behov / hvordan så vi behov? Under: Hvordan kom vi i gang? / hvordan var processen.
Målstyret læringsreform
Udeskolekursus Tårnby Kommune, august 2011
Læringspunkter modul 1-5
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Velkommen til 2. undervisningsgang Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
- Værktøjer til strategisk og systematisk kompetenceudvikling
Strategisk og systematisk kompetenceudvikling
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
INDUSTRIENS LEAN-KØREKORT
Drømmeskolen i fremtiden fra et lederperspektiv 10. Juni 2015 Thomas Smidt, skoleleder.
LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER
KVALITET I SAMSPIL OG LÆREPROCESSER I DAGTILBUD Oplæg v/ Maybritt Larsson Institutionsleder Barnets Hus-Amerikavej.
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
Indsæt nyt billede: Format: B25,4 x 19,05 cm Klik på billed-ikonet midt på slidet. Find dit nye billede, højreklik på billedet og placér det bagerst. Hvis.
Kan man evaluere leg? Anne Kjær Olsen Områdechef, EVA Pædagogiske Konsulenters Landskonference 2012 Nyborg, 18. april 2012.
Hvad gør det gode godt? Konference for dag- og fritidsinstitutioner Opsamling – og tilbageblik på dagens udbytte Den 19. november 2007 Kulturhuset i Farum.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Kursus i pædagogfaglig ledelse af social inklusion og facilitering af aktionslæring 25. marts 2015 Afrunding ved Birgit Lindberg, dagtilbudschef.
MUS samtale Kære Du indkaldes til den årlige udviklingssamtale.
PMO manager uddannelsen for IDA medlemmer.
Vidensbaseret praksis i botilbud
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Dialog om opgave- og arbejdstilrettelæggelse for skolepædagoger
RELATIONS KOMPETENCE SOM LEDELSESGREB I BØRNEFORTÆLLINGEN
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
Inspirationsworkshop med fokus på
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

PUK Et team af pædagogiske udviklingskoordinatorer i VVK C En god idé blev en del af klynge C´s kerneopgave.

Baggrund for PUK-teamet Ny klyngestruktur i 2016 Fagligledelse Understøttelse af kerneopgaven Sammenhængskraft i klyngen

Kriterier for en PUK Medarbejdere fra klynge C med pædagogfaglig baggrund Engagement, høj faglighed og positiv gejst Særlige kompetencer Efteruddannelse – Marte meo, diplom mm

PUK vs. RT – Et godt supplement PUK – Bedre kendskab, mere tid og ejerskab PUK og RT fællesuddannelse – tættere sammenhæng mellem forvaltning og klynge Større effekt i kerneopgaven Alle kompetencer kommer meget mere i spil

Detaljeret indhold – PUK uddannelse Maj 2017 December 2017 Teamet & VVK C´s virkelighed – spor 1 MODUL 1 (1 DAG): ORGANISATIONSFORTÆLLINGEN Introduktion til PUK uddannelsen. Introduktion til modul 1. Introduktion til LEGO Serious Play metoden samt opvarmningsøvelser. Gennemgang af VVK C strategi plan. Forståelse af og arbejde med strategiplanen i forholdet til PUK rollen. Næste modul. Afrunding af modul 1. MODUL 2 (1 DAG): PUK – EGEN FORTÆLLING Introduktion til uddannelsen og modul 2, samt repetition. Organisering i VVK C. Den pædagogiske strategi. Analyse af PUK rollen. Identifikation af individuelle og kollektive PUK opgaver. Konkretisering af PUK funktionen PUK roadshow. Næste modul. Afrunding af modul 2. MODUL 3 (1 DAG): PUK – OPGAVELØSNING Introduktion til uddannelsen og modul 3, samt repetition. PUK opgaveløsning og samspil med resten af VVK C. Organisering internt i PUK teamet. Kerneprocesser i PUK teamet internt og eksternt. Spilleregler for PUK teamet. Udforskning af ovenstående temaer gennem scenarier. Næste modul. Afrunding af modul 3. MODUL 4 (1 DAG): PUK - TEAMDELTAGERNE Introduktion til uddannelsen og modul 4, samt repetition. Teori omkring menneskelig forskellighed. Introduktion til og teori omkring MBTI testen. Arbejde med at forstå egen og andres MBTI profiler. Arbejde med den individuelle forskellighed i teamet. Individuelle udviklingsplaner. Næste modul. Afrunding af modul 4. MODUL 5 (2 DAGE): PUK – TEAMET. Introduktion til uddannelsen og modul 5, samt repetition. Relevant teamteori. Introduktion til LEGO Serious Play Real Time processen. Individuel teamidentitet. TPI profil. Team Life – temperaturen i PUK teamet lige nu. Team sammenhænge. Team scenarier og læring. Udviklingsplaner. Næste modul og afrunding. MODUL 6 (1 DAG): PUK - PLANER Introduktion til uddannelsen og modul 6, samt repetition. Identifikation af aktuelle forventninger og behov i forholdet til PUK teamet. Udarbejdelse af PUK handleplan. Udarbejdelse af PUK årshjul. Næste modul. Afrunding af modul 6. Januar 2018 December 2018 Kompetenceudvikling – spor 2 MODUL A (1 DAG): FACILITERING OG LEDELSE Introduktion til uddannelsen og modul A, samt repetition. Teoretisk begrebsramme vedr. facilitering og ledelse. Karakteristika for god facilitering og ledelse. Facilitatoren som forandringsagent Situationsbestemt ledelse. Facilitatorens roller. Coaching. Næste modul. Afrunding af modul A. MODUL B (1,5 DAGE): TEAMS Introduktion til uddannelsen og modul B, samt repetition. Grundlæggende team- og organisationsteori. Samarbejde og ”kontrakter”. Teams og processer. Udvikling af et højt præsterende team fra A – Z. Grundlæggende værktøjer for udvikling af et team. Metoder, værktøjer og praksis. Næste modul. Afrunding af modul B. MODUL C (1,5 DAGE): KOMMUNIKATION Introduktion til uddannelsen og modul C, samt repetition. Teori om kommunikation. Kommunikation som forandringsværktøj. Kommunikation og gennemslagskraft. Konflikter og konflikt-håndtering i teori og praksis. Metoder, værktøjer og træning. Næste modul. Afrunding af modul C. MODUL D (2 DAGE): PROJEKTER OG PROCESSER Introduktion til uddannelsen og modul D, samt repetition. Teori omkring projekter og processer. Planlægning, tilrettelæggelse og gennemførelse af projekter og processer. Ledelse af projekter og processer. Metoder, værktøjer og træning. Næste modul. Afrunding af modul D. MODUL E (2 DAGE): REFLEKSION & SUPERVISION Introduktion til uddannelsen og modul E, samt repetition. Teori omkring refleksion og supervision. Planlægning, tilrettelæggelse og gennemførelse af refleksion og supervision. Facilitering af refleksion og supervision. Metoder, værktøjer og træning. Næste modul. Afrunding af modul E. MODUL F (1 DAG): MØDELEDELSE Introduktion til uddannelsen og modul F, samt repetition. Teori omkring møder og mødetyper. Teori omkring facilitering og ledelse af møder. Planlægning, tilrettelæggelse og gennemførelse af møder. Metoder, værktøjer og træning. Afrunding af modulet. Afrunding af uddannelsen. Faste øvrige aktiviteter: Sparringsmøder med Klyngelederen. Netværksmøder med hinanden (pædagogisk konsulent). Sparring med den daglige pædagogiske leder. Ikke faste øvrige aktiviteter: Individuel forberedelse (læsning af relevant teori mv.). Individuelle hjemmeopgaver. Team hjemmeopgaver. IntHRface ©

PUK´ere i VVK C i 2019 Revideret udgave PUK-teamet fremover PUK´ere i VVK C i 2019 Revideret udgave

Intro til PUK – Kort film Et lille kig ind i en PUK´s praksis pukfilmV6C560NQ.mp4

Pædagogisk udviklingskoordinator I Isbjørnen Samarbejde ledelse & PUK fra et ledelsesperspektiv

Isbjørnen - facts 16 grupper: 8 vuggestuegrupper og 8 børnehavegrupper 2 lederteam 3 matrikler 5 afdelinger Kompleks ledelsesopgave Derfor rigtig god mening med en PUK’er I Isbjørnen pt Luise….

Processen: Luise’s opgaver primært Isbjørnen Formet og tilpasset Luise’s opgaver og tilgang undervejs. Ugentlige møder med ledelse og Luise Sparring i det daglige – begge veje

Hvordan er det nu: Luise har stort kendskab til hele Isbjørnen - Børn, forældre, personale, pædagogik, arbejdsgange (internt og eksternt) Understøtte pædagogiske processer - Børnesager, pædagogiske udviklingstiltag i Isbjørnen, sprogvurderinger, implementering af metoder, beslutninger osv.

Ledelsesansvar ved PUK-opgaver: Prioritering af opgaver på ugentlige møder Lederen formidler Luise’s opgaver til det konkrete personale Personalet ved hvorfor, hvornår og hvad Luise skal, når hun er i et team med en opgave.

Effekten for børnene - Set fra et ledelsesperspektiv

Spørgsmål…

Pædagogisk udviklingskoordinator I Isbjørnen PUK i praksis

Hvorfor valgte jeg at gå ind i dette projekt?

Kompetenceudviklingsforløb Udvikling af PUK-teamet og VVK C Uddannelsesforløb - Modul A: Facilitering og ledelse - Modul B: Teams - Modul C: Kommunikation - Modul D: Projekter og processer - Modul E: Refleksion og supervision - Modul F: Mødeledelse

Supervision og sparring: Klyngeleder Pædagogisk leder Ressourceteam PUK-teamet

Opgaver som PUK - generelt Understøtte pædagogisk planlægning Facilitere implementering af pædagogisk udvikling Understøtte pædagogiske udvalg Sparring med PL og kollegaer Understøtte pædagogisk planlægning på særlige områder/indsatser Understøtte systematisk pædagogisk refleksion Udvikling af pædagogiske metoder Understøtte dokumentation og evidens Beskrive pædagogiske processer og strukturer

Opgaver som PUK – her og nu Mad- og måltidspolitik Støj-projekt – pædagogisk indretning Udviklingsprojekt i udflytterdelen Deltagelse og sparring i børnesager Sparring og opfølgning omkring sprog-vurderinger ”Rummets sprog” ”Social tænkning” Sparring til stuerne på div. udfordringer Supervision-forløb til det pædagogiske personale Udarbejdelse af indkøringsprocedurer i vuggestuen

Samarbejde med pædagogerne Udfordringer Succesoplevelser

Effekten for børnene - Set fra et PUK-perspektiv

Spørgsmål….