Reklamer Definition af begrebet 'reklame'

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Advertisements

At analysere noget: “Opløsning af noget i dets bestandele.
Billedanalyse 1.Præsentation af billedet Indhold Materiale og teknik
Markedskommunikation Kapitel 10
 Intro  Historien – starten på det hele  Formålet  Hjernerne bag  Bomben bruges  Verden synker – Internettet stiger  På nettet kan vi alt  Effekter.
Snak med din sidemand om dette et par min.
- et forsøg på en analyse
Bogstaver og tekst i design
Det moderne gennembrud
Pjecefremstilling Hvad er en pjece?
Reklameanalyse.
Skriv tekster, der fænger – 7 tips der toptuner din rapport Rikke Dinnetz
Læring og it Typografiens betydning. læring og it Display-typografi Læse-typografi Konsultativ typografi 3 typer af typografier.
Skriv den gode tekst ”Det er ikke sin mor, man skriver til. Hvis læserens opmærksomhed ikke bliver fanget i de første fem linjer, når han aldrig den sjette.”
KNÆK KODEN Samfundsfaglige område Opgaveformulering 4 – Danmark i en globaliseret verden.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Danmarks økonomi.
Lavet af: Alexander Rasmussen, klasse 1.2.  Lærerne kan ikke nå rundt til alle i timerne.  En anden form for undervisning.  Undervisningen bliver optaget.
Rundt om stress Et dialogværktøj til hospitalspersonale Hvidovre Hospital Ledende lægesekretær Mie Kroll Udviklingskonsulent Pernille Scheuer.
Hvordan laver jeg en pude efter mit hoved? Følg denne enkle vejledning, så er du godt på vej.
Ræsonnement og tankegang DLF-Kursus Ringsted Eva Rønn UCC.
Læring og it Spørgeteknik Pædagogisk IT-kørekort - Mentorforløb 1.
Brug de definerede typografier! ​ Tekst uden punktopstilling Andet niveau Tredje niveau Fjerde niveau Femte niveau Første niveau = Almindelig tekst Andet.
Hvem er jeg? Indlægsholderen præsenterer sig selv og kører bordet rundt.
At føre logbog Ida Marie Rasmussen 2016.
handel, event og mediegrafik
Opgave: Webside analyse
STX Uddannelse.
Vi hører altid “reglerne” fra kvindernes side
Fordybelse i et projekt
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
BOG: DEN LILLE GULE PIGE
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
Afsender Produkt Udgivelsestidspunkt
Shampoo design Frugten signalere frugtduft
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Inspiration spørgsmål og Billeder
Organisering af procesarbejde
Det gode møde i folkeskolen
ÅRHUS AFDELING.
Historien om Ib Madsen er skrevet af: Mette Eike Neerlin
Den gode tone Lse.
Fang publikum og sælg dit budskab v/ Maria Vissing Bachara &
Præsentationsportfolio
Alternativ reklameassistent
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Walt Disneys kreativitetsmodel
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
Erfaringer fra virksomhedsbanken
Placering, orientering og tegngivning
Interaktionsdesign.
Northwind Traders Hvem er vi?
Firmanavn Produkter og serviceydelser
MUNDTLIG FREMSTILLING
Præsentation af mad vafler
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Hvad er meningen med dit liv?
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Introduktion til arbejdet som webmaster
Indhold - Religionssociologisk viden om børnefamilier
- En genre som alle andre
ISO = international service organiser
Kunstbilleder analyse.
Skrivedag 3: Fra skriftlig opgave til mundtligt oplæg
Sex-graviditet-fødsel
Future Vejle inspiration
Danmarkspanel uge
Lektion 1-2 i Blok 8 Teknologiforståelse som fag - Mellemtrin
BRUG FACEBOOK TIL AT SKABE STÆRKE, FRIVILLIGE FÆLLESSKABER
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Reklamer Definition af begrebet 'reklame' Ordet reklame kommer af det latinske 'reclamare'. Det betyder oprindeligt 'at råbe imod', at gøre 'indsigelse', 'at klage'. Reklamer

Præsentation Fakta-oplysninger: Hvad ser vi i reklamen? Hvilket produkt har vi med at gøre? Hvem er annoncøren? Hvilken billedtype er det? Hvad ser vi i reklamen? Hvem er involveret? Hvornår foregår det Hvad foregår der?

Præsentation En beskrivelse skal være helt neutral. Eks. På venstre side af billedet, ser man en kvinde med tatoveringer på begge arme, hun er iført BH og cowboybukser. Man ser hende fra lidt under hoften og op. I højre side ser man en dåse Cult, en tekst: ”Raw Energy”, en hjemmeside adresse og nogle effekter i baggrunden. Kvinden kan meget vel være dansker. Hun har langt rødt hår der blafrer, evt. ved hjælp af en vindmaskine. Hun ser rask ud og ligner en kvinde som kunne være i slutningen af tyverne. Etc.

Afsenderportræt Præsentation Hvad hedder det? Hvem ejer det? Afsender/Modtager Afsenderportræt Hvad hedder det? Hvem ejer det? Er det stort eller lille? Er det dansk eller udenlandsk? Er det et nationalt eller internationalt firma, altså et, som sælger enten til hjemmemarkedet og/eller til udenlandske markeder? Hvilke produkter producerer/hvilke serviceydelser leverer og sælger firmaet? Men hvem henvender CULT sig til?

Farver Farverne har stor betydning for reklamer. Man kan inddele farve spektret i varme og kolde farver. De varme spænder fra rød, orange, gul bevægende sig over til de kolde farver, grøn, blå og violet. Dette betyder nu ikke at man kun bruger kolde farver i reklamer der sælger køleskabe.

Farver Eks. Her bliver gul brugt som en farve, som fra afsenderens side bevidst skal signalere discount. I reklamer kan man tale om farvernes signalværdi. Gul kan derudover symbolisere stimulerende logisk tankegang, glæde og jalousi.

Komposition Kompositionen, er den måde billedet er bygget op på. Der er flere former for komposition. 1. Fladekomposition: Her skal man beskrive, hvordan tingene på billedet er placeret 2. Dybdekomposition: her skal man beskrive om billedet er bygget op så man får en 3. dimension. Kan man se indad i billedet. 3. Layout: Hvordan er det rent visuelle, hvordan er elementerne på billedet placeret i forhold til hinanden.

Komposition Eks. Reklamen er for KitKat, en chokolade. Elementerne i billedet er: en bænk, der er placeret midt for, en fyr der sidder til venstre i billedet. Der er meget dybde i billedet, dette bevirker at man får indtrykket af en fyr der tager en pause fra en travl dag. I forgrunden ser man fyren på bænken, i mellemgrunden er der en vej, muligvis en rundkørsel. Og i baggrunden er der biler. I dette billeder er der ikke et forsvindingspunkt. Der er mange andre ting man kan snakke om, når man analysere kompositionen i et billede. F.eks. om der er bevægelse, kropssprog, lys og skygger og eventuelt den skriftlige tekst der følger med på billedet. Det hele handler blot om at kigge grundigt på billedet, og tænke over alle de små detaljer, der er en grund til dem alle. Kompositionen er rigtig vigtig at have med når man analysere reklamebilleder. Det er fordi at billederne er bygget op for at påvirke modtageren (se afsnittet om afsender/modtager). Når man skal analysere kompositionen, kan man med fordel dele det op i de tre ovenstående kategorier. Her følger nogle hjælpe spørgsmål der kan hjælpe på vej med at analysere: 1. Er elementerne (tingene) placeret oppe, nede, i midten. Hvor står hvad? 2. Er der dybde i billedet? Hvis ja, hvordan virker det på dig? a.     Hvad er der i forgrunden, i mellemgrunden og i baggrunden på billedet? 3. Hvilke Farver er brugt, og hvordan er elementerne placeret i forhold til hinanden. 4. Er der et forsvindingspunkt, altså et punkt hvor alle linjer bliver til ét punkt.

Denotation og konnotation Denotation er reklamens umiddelbare betydning. Konnotation er reklamens medbetydning. I reklamen for T. Hansen autodele lyder sloganet ”Så kører det for dig.” Denotativt betyder det, at har du dæk fra T. Hansen, så kan du helt reelt køre i din bil. Konnotativt betyder det, at deres dæk er de bedste!

Vurdering En vurdering er hvad du selv syntes om billedet, her er der ingen forkerte svar, det er til gengæld kun dig der kan svare. Har afsenderen efter din mening anvendt nogen virkemidler? Og virker de efter din mening? Hvad kommer du til at tænke på når du ser billedet? Tror du at målgruppen for reklamen, kunne finde på at købe produktet der reklameres for, ud fra denne reklame.

Opgave Du skal nu forsøge at lave din egen reklame. Du bestemmer selv hvilket produkt du vil forsøge at få solgt, så længe det kan appellere til en bred gruppe af mennesker. Brug et stykke A-4 papir, og husk følgende: Slogan, afsender (dit firmanavn), billede/motiv, information om dit produkt. Overvej hvilken metode du vil få produktet solgt med (humor, sex m.v.)