Arbejdsmiljøaftaler.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Talsmandsseminar september 2010
Advertisements

Fortolkning af AMO reformen
Bilag 3 · Bekendtgørelse om fiskeres hviletid Bekendtgørelse om fiskeres hviletid 1) I medfør af § 4, stk. 3, § 57 og § 70 i sømandsloven, jf. lovbekendtgørelse.
Løn •Generelle lønstigninger i 2013: 0,70 % •Generelle lønstigninger i 2014: 1,21 % •Forbedringer af overenskomsterne pr. 1. januar 2014: 0,25 % •Reguleringsordningen.
Bekendtgørelse om samarbejde om sikkerhed og sundhed
Organisering af arbejdsmiljøapparatet
Industrial Emissions Directive – Lovforslag
Arbejdsmiljø mellem sidevogn og mainstream
Sæt stress på dagsordenen i SU - og i hverdagens arbejdsliv
3F vidensdag om ultrafine partikler fra køretøjer og fly i Københavns Lufthavn 8. sept
TRIOENS OPGAVER.
Arbejdsmiljøcertificering
Velkommen til en rejse gennem den nye Arbejdsmiljølov
Ændring af arbejdsmiljøloven
1udbud / februar 2006 Udbud og udlicitering Finansministeriets cirkulære af dec om udbud og udfordring af statslige drifts- og anlægsopgaver:  Ministerierne.
Aftale om trivsel og psykisk arbejdsmiljø (Tillægsaftale til SU-aftalen) Baggrund for aftalen: Arbejdsmiljøloven gav mulighed for, at overenskomstparter.
SAMARBEJDE OG MEDINDFLYDELSE. Overordnede bestemmelser Ledelse og medarbejdere skal i samarbejde føre de af kommunalbestyrelsen fastsatte mål ud i livet.
AMO-reformen og dens ambitioner Anders Kabel SAM’s bestyrelse
Tillid Temadag for AMIR
Arbejdsmarkedsforhold – Hvad der er godt at vide for fiskere om organisationer, beskæftigelse, regler og rettigheder.
Myter? Hvad er skrøner og hvad er facts?
24. januar CFU OK 08 Delforlig - staten Attraktive arbejdspladser Fokus på samarbejde, kompetenceudvikling og arbejdsmiljø.
Organisering af virksomhedernes interne AM-arbejde
TUR’s truckkonference 2012 Indlæg fra Arbejdstilsynet
GENERELT: FOR AT VÆLGE / BYTTE LAYOUT, HØJREKLIK PÅ SIDEN OG VÆLG. FORSIDE GRÅ Overskrift, helst kun én linje tekst Underrubrik, max 4 linjer tekst Navnet.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Samarbejdet i et fremtidsperspektiv Hvolris Jernalderlandsby Den 17. september 2009.
Den statslige tillidsrepræsentantaftale Temamøde den 18/ om tillidsrepræsentanters arbejdsvilkår på KU professor, dr. jur. Jens Kristiansen.
Den Personalepolitiske Messe 12. januar IRAS Gode erfaringer med implementering af retningslinjer mod arbejdsbetinget stress Personalepolitisk Messe.
Ændring af DATO: 1. Vælg ’Vis’ i topmenuen 2. Vælg ’Sidehoved og Sidefod’ 3. Skriv ønsket dato ind i datotekstfeltet med STORE BOGSTAVER 4. Tryk ’anvend.
1 COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 ARBEJDSMILJØLEDELSE OHSAS Seminar 1 Arbejdsmiljøledelse OHSAS
Type af klage1. klageinstans2. klageinstansRegel 1. Klage over undervisningen/ uddannelsen SkolenErhvervsuddannelses-loven § 69 2 Klager over en skoles.
Sikkerhedsrepræsentantens arbejde set med 3Fs øjne
xx RESULTATET OK15. RESULTATET  Lønstigninger, så reallønnen forventes sikret  Signal om at tidsregistreringen skal fungere  Partsprojekt på erhvervsgymnasierne.
Opmærksomhedspunkter til arbejdet med selskabsdannelser Det er vigtigt, at sikre så god tid som muligt til at kvalificere beslutningsgrundlaget for selskabsdannelsen.
TR - Basiskursus Forhandler Foregangs m/k Konfliktløser Bindeled (medlemmer – IMAK) Bindeled (ledelse - medlemmer) Kontrollør Lovfortolker Formidler.
Alkohol- og rusmiddelspolitik for Roskilde Kommune HR & Organisation.
Peter Hasle, 2006 Arbejdsmiljø - parterne og aftalesystemet Peter Hasle Arbejdsmiljøinstituttet.
REACH-Implementeringsprojektet Status for implementeringen af REACH i Danmark Torben Nørlem, Miljøstyrelsen Kemikalier.
Deltidsansatte - HR/psl1 Deltidsansattes adgang til et højere timetal Aftalen er indgået mellem KL og KTO - tiltrådt af Sundhedskartellet. –Delimplementering.
Bjørneklo bekæmpelse EnviNa 20. Februar 2015.
Tillids- og TalsmandskursusSøfartens Ledere Arbejdsret Retskilderne:  Offentligt skabt arbejdsret  Privat skabt arbejdsret.
Seminar 1 Arbejdsmiljøledelse og lovgivningen
Aftale om psykisk arbejdsmiljø FTF’s arbejdsmiljøseminar Den 26. september 2007 Mette Bergmann - viceformand Lisbet Lund – faglig sekretær.
Titeldias Logo blå Husk at vælge korrekt layout for hvert dias: Klik med højre musetast på dias i ruden til venstre i skærmbilledet og vælg ‘Layout’ –
Fastholdelse af sygemeldte medarbejdere Rimelige tilpasninger for at afhjælpe funktionsbegrænsning.
1 OK13 - Det nye ledelsesrum Fra detailstyring til overordnede rammer Kursus for nye forstandere torsdag den 24. oktober 2013.
MED-aftale forhandling Sanne Kjærgaard Nikolajsen FOA 1.
Lederkursus December REGELHIERARKIET I Grundloven Folketingslov Landstingslov, landstingsforordning og Inatsisartutlov Bekendtgørelser Cirkulærer.
Aftale om ansættelsesvilkår Aftale om ansættelsesvilkår for ansatte der overgår til staten mv. i forbindelse med kommunalreformen. Aftalen gælder både.
Landsorganisationen i Danmark Det nye arbejdsmiljøsamarbejde.
Rammeaftale om samarbejde og medindflydelse. Formål: …at styrke medarbejdernes interesse for effektivitet i kommunens forvaltning og i dennes institutioner.
Vidensarbejderens særlige arbejdssituation - forebyggelse af arbejdsrelateret stress Oplæg i IDA, fredag, 27. april 2007 Christine Ipsen, Ph.d.
Natur- og Miljøklagenævnet. Nævnet er den centrale klageinstans på hele natur-, plan- og miljøområdet. Vi har til opgave at tage hensyn til borgernes.
Nye arbejdsmiljøregler - fra sikkerhed til arbejdsmiljø august 2010.
Skal pædagoger være robuste?
Sanne Kjærgaard Nikolajsen FOA
MED- systemet er dit – brug det!
Kort gennemgang af begreberne:
Private opholdssteder Alle typer døgninstitutioner
Overordnede bestemmelser
Betænkning nr Offentliggjort den 24. maj 2017
Medlemsmøde for statsansatte
Rehabilitering og hjemmehjælp
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Centralforeningen for Stampersonel
OK18 Det statslige forlig - Chefer
Dialog om opgave- og arbejdstilrettelæggelse for skolepædagoger
X OK15 resultatet.
Med helbredet på spil som indsats
Præsentationens transcript:

Arbejdsmiljøaftaler

Eksempler på arbejdsmiljøaftaler * AML’s §55 - hviletid og fridøgn * AML’s § 8, 3 - Organisering af SiO * AML’s § 17c - umiddelbar, overhængende fare * AML’s § 72, 2 - mobning og seksuel chikane EU-direktivet om visse aspekter ved arbejdstiden blev implementeret direkte ved aftale, kun ansatte uden overenskomst er dækket af loven

Forudsætninger for en arbejdsmiljø-aftale * indgået mellem to parter med aftalekompetence * løber i en vis periode/kan opsiges * uoverensstemmelser afklares fagretligt (*) * afgrænset dækningsområde * vejlednings- og kontrolfunktion overtaget af aftaleparterne (erstatter Arbejdstilsynet) * regelfastsættelse i visse sammenhænge over- taget af parterne (*) Som udgangspunkt afklares uenigheder ved faglig voldgift og brud på aftalen ved arbejdsret

“Jens Kristiansen”- notatet - aftaletyper To aftalemuligheder: * Partsovertagelse af håndhævelsen (mobning og seksuel chikane) * Partsovertagelse af regelfastsættelse (incl håndh.) (hviletid/fridøgn, organisering af Sio) * “Det subsidiære princip” - loven gælder kun, hvis der ikke er indgået aftale. (umiddelbar og overhængende fare, helbreds- undersøgelse ved natarbejde)

“Jens Kristiansen”- notatet - dobbelthåndhævelse Hvis lønmodtagere, der udfører arbejde udenfor overenskomstens område får fri adgang til at kontakte Arbejdstilsynet, vil arbejdsgivere og medarbejdere komme til at stå i en situation, hvor samme arbejsmiljøsag vil blive forfulgt af både fagforening og Arbejdstilsyn. - Arbejdsgiveren kan både idømmes straf og bod. - Arbejdsgiveren får pligt til både at overholde lovens og aftalens bestemmelser. Konklusion: Urimeligt ift. arbejdsgiveren og hæmmende for udbredelsen af arbejdsmiljøaftaler.

“Jens Kristiansen”- notatet - dobbelthåndhævelse “De begrænsninger, der knytter sig til aftalestruk- turen på det private område, kan i princippet hånd- teres på en af to måder: Den ene mulighed er, at der etableres aftale- mæssige forbindelser mellem navnlig DA på den ene side og FTF og AC på den anden side. Den anden mulighed er, at Arbejdsmiljøloven udstrækker arbejdsmiljøaftaler ( under visse betingelser) til at gælde for andre personalegrupper på en virksomhed end de umiddelbart omfattede.”

“Jens Kristiansen”- notatet - aftalekompetencer Arbejdsgiversiden: Organisationsaftaler - dækker organiserede arbejds- givere b. Udenforstående arbejdsgivere - kan indgå aftaler Arbejdstagersiden: a. Medlemmer af en overenskomstbærende organisation b. Andre lønmodtagere, der er dækket af overenskomst- ens område. (andre organisationer samt uorganise- rede) c. Lønmodtagere, der arbejder uden for OK-området. Det er ikke noget formelt krav,at “b’erne” skal kunne indgå aftaler om arbejdsmiljø.

Den nye arbejdsmiljølov § 72 b. Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om, at Arbejdstilsynet ikke har til opgave at påse overholdelsen af regler, der udstedes i medfør af denne lov, når en tilsvarende forpligtelse er dækket af en kollektiv overenskomst, hvor aftaleparterne er landsdækkende organisationer eller Københavns Kommune, Frederiksberg Kommune eller Hovedstadens Sygehusfællesskab på den ene side og en landsdækkende lønmodtagerorganisation på den anden side. Stk. 2. Arbejdsgiveren skal dokumentere, at en tilsvarende forpligtelse er dækket af en kollektiv overenskomst, jf. stk. 1. Stk. 3. Uanset stk. 1 har Arbejdstilsynet til opgave at påse overholdelsen af reglerne, hvis den faglige aftalepart ikke agter at iværksætte fagretlig behandling for overtrædelse af forpligtelser, som er dækket af en kollektiv overenskomst, jf. stk. 1. Stk. 4. Uanset stk. 1 har Arbejdstilsynet til opgave at påse overholdelsen af reglerne i forhold til ansatte, som ikke er dækket af en kollektiv overenskomst. Stk. 5. Stk. 1-4 gælder ikke for aftaler indgået i henhold til §§ 8, stk. 4, §§ 17 c og §§ 55.««

De nye aftalebestemmelser i praksis De nye bestemmelser giver mulighed for både regelfastsættelse og regelhåndhævelse. Gælder i første omgang for 4 hovedområder: Psykisk arbejdsmiljø, EGA, personlige værne- midler og velfærdsforanstaltninger med visse begrænsninger. Der er tale om prøveområder, hvor forligspartierne vil følge området tæt. Bekendtgørelse nr 1156 af 25/11/2004 om begrænsning af Arbejdstil- synets tilsyn med overholdelsen af visse arbejdsmiljøregler

Fordele ved en arbejdsmiljøaftale:

Fordele ved en arbejdsmiljøaftale: - partene kan selv bestemme - lovens “firkantede” bestemmelser kan tilpasses overenskomstområdets særlige karaktaristika parterne overtager selv kontrollen parterne overtager selv vejledningsrollen - parterne anvender eget problemløsningssystem - aftaleindhold upåvirket af politiske skift

Ulemper ved en arbejdsmiljøaftale:

Ulemper ved en arbejdsmiljøaftale: - myndigheden udelukkes fra aftaleområdet - den enkelte mister rettigheder i forhold til det kollektive - partssystemets afgørelse er inappelabel - der er ingen offentlig (uafhængig) indsigt eller kontrol med aftaleområdet - fagpolitiske strategier kan være styret af andet end arbejdsmiljø- hensyn - Arbejdsret har begrænset arbejdsmiljøfaglig indsigt - Arbejdsmiljølovens objektive ansvar forsvinder i partssystemet (krav om fortsæt/grov uagtsomhed for arbejdsgiver + arbejds- givers førstefortolkningsret) - elastik i begrebet “Tilsvarende forpligtigelse” - varieret lokal implementering af hovedaftale - begrænset arbejdsmiljøfaglig indsigt i lokale forhandlinger ? - begrænset lokal arbejdsmiljøfaglig kompetence ved vejl./kontrol

Arbejdsmiljøaftaler - hvor er vi ? På EU-plan: Aftale om fjernarbejde, aftale om stress stemt igennem, formodentlig aftaleforhandlinger om vold senere i år (art 128-udtalelse) (art 139-aftaler) - Indledende drøftelser om en europæisk arbejdsret FTF’s FU har sagt ja til den europæiske stressaftale og har endvidere besluttet at ændre FTF’s generelle nej til arbejdsmiljøaftaler efter indstilling fra FTF’s arbejdsmiljøudvalg

Arbejdsmiljøaftaler - hvor er vi ? På KTO-planet OK02 Beskæftigelsesministeren har den 28. februar 2002 fremsat et lovforslag om ændring af lov om arbejds- miljø, hvorefter ministeren kan indføre en aftalemodel om mobning, herunder seksuel chikane. Parterne optager drøftelser i overenskomstperioden om even- tuel indgåelse af en rammeaftale om forebyggelse og håndtering af sager om mobning og seksuel chi- kane under forudsætning af vedtagelse af lovforsla- get og indførsel af aftalemodellen. Der blev i 2004 nedsat et fælles forhandlingsudvalg mellem KTO, KL og ARF

Som en del af OK05 er der indgået en stress-aftale Arbejdsmiljøaftaler - hvor er vi ? På KTO-planet OK05 Som en del af OK05 er der indgået en stress-aftale

Arbejdsmiljøaftaler - hvor er vi ? KTO-05 5.2. Implementering af den europæiske aftale om stress og personalepolitisk projekt i regi af Det Personalepolitiske Forum Som et nyt § 8, stk. 3 i Rammeaftale om medindflydelse og medbestemmelse, samt som et nyt § 17, stk. 3 i Aftale om tillidsrepræsentanter, samarbejde og samarbejdsudvalg indsættes: ”Der skal aftales retningslinier for arbejdspladsens sam- lede indsats for at identificere, forebygge og håndtere problemer i tilknytning til arbejdsbetinget stress, jf. vedlagte protokollat om indsats mod arbejdsbetinget stress. I de kommuner og amter, hvor der ikke er indgået en MED-aftale, eller hvor sikkerhedsarbejdet ikke vare-tages af et MED-udvalg, forudsættes indsatsen koordi-neret med sikkerhedsorganisationen.”

Implementering af den europæiske aftale om stress og personalepolitisk projekt i regi af Det Personalepoliti-ske Forum I forlængelse af denne aftale om, at der skal aftales retningslinier for arbejdspladsens samlede indsats for at identificere, forebygge og håndtere problemer i tilknytning til arbejdsbetinget stress, har parterne tilkendegivet, at når kommuner og amter har fastlagt retningslinier, herunder gennemført en APV, viser de vilje og evne til at løse problemerne med stress. Det vil i forhold til den eksisterende praksis betyde, at Arbejdstilsynet forventes at give de lokale parter det nødvendige råderum mv. til selv at finde løsninger på eventuelle stressproblemer.

Arbejdsmiljøaftaler - hvilken vej ?