Infomøde om synteseopgaven

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Advertisements

Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Eksamensprojektet 2014 Hf-enkeltfag.
Større Skriftlig Opgave
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
SRP på Faaborg Gymnasium 2013
Det Internationale Område Studieområde 3/
Grundlæggende IT, niveau G
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
Kultur- og branchestudier Opgaveforberedende forløb S3 & LT
UNI-spansk - forårssemestret 2011
Almen sTudieforberedelse - AT
Velkommen til Bacheloropgaven! Dagens korte program: 1.Valg af linjefag og linjefagsvejleder 2.Opgavens rammer og prøveform 3.Temaer v. plenumkonferencer.
3g Studie Retnings Projekt
BA-projekt 2014 Krav før I går i gang Tidsfrister Eksamensbestemmelser
”Ny skriftlighed” Elevernes studieforberedende skrivekompetencer
Synopsis VIP3/2012.
Temadage i kulturområdet Studieområdet del 1: 3 områder: Det samfundsøkonomisk/samfundsfaglige - område Det erhvervsøkonomiske område Sprog- og kulturområdet.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
SRP 2014.
9. klasse Ranum Efterskole Formål med opgaven Du skal arbejde med et tværgående emne med en problemstilling. I får et overordnet emne. Herunder.
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Katastrofen – årsager og konsekvenser
EKSAMEN BUSINESS TO IT ALIGNMENT 2013 Pensum: Curtis R Carlson and William W Wilmot: “Innovation The 5 disciplines for creating what customers want”, Crown.
Eksamen.
Synopsis VIP13 HH3.
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
Det Internationale Område
Eksamensprojektet 2015 Hf-enkeltfag.
Bacheloropgaven i idræt i ny LU
EKSAMEN OG PRØVER.
TIBRGA Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 5 Pensum Pensum uddrages fra lektionsplanen ALT der er angivet med betegnelsen ”Pensum” er pensum.
 Karakterfastsættelsen sker på baggrund af en samlet vurdering af, i hvilken grad præstationen eller standpunktet opfylder de mål, som skal.
Orientering om bachelorprojekt 2015
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Almen Studieforberedelse Orientering mandag den 31. januar 2011.
KNÆK KODEN Opgave 1. Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte.
Intern mundtlig prøve Skriveperiode (synopsis) Vejledning Område, opgave, fag Dansk, engelsk, fransk/tysk/spansk Sprog, kommunikation & kultur Samfundsfag,
KNÆK KODEN Selvvalgt problemstilling. Tidsplan TidspunktAktivitet 25. maj (5.-8. lektion) Kursus i synopsis, knæk koden, samt vejledning efter træffetider.
Præsentation af opgaven Tysk fortsætter A stx Konference om ny digital skriftlig prøve med adgang til internettet Fredericia den Mette Hermann.
Mette Vedelsby & Leif Vejbæk Haslevseminarium 2008 Hvad er et matematikprojekt i.flg. studieordningen I studieordningen for matematik på Haslev Seminarium.
KNÆK KODEN. Tidsplan TidspunktAktivitet 12. april Information om intern prøve i Studieområdet Del 1 Lodtrækning om område i klasserne 29 april Valg af.
INFORMATIONSMØDE OM 4. SEMESTER PÅ SIV Forår
Historieopgaven på FHF Hvad du skal huske på til SSO.
AT-eksamen 2017.
SRP Høje-Taastrup Gymnasium 2017
KNÆK KODEN.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Erfaringer med brug af 7-trins-skalaen, DPU 27. august 2007
KNÆK KODEN.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Skriveperiode (synopsis)
Ny karakterskala – nye mål?
KNÆK KODEN.
SSO - Større skriftlig opgave
Naturfag.
SSO - Større skriftlig opgave
AT-eksamen 2018.
Studieretningsprojektet
KNÆK KODEN.
Faggruppemøde EUC-Lillebælt den 2. februar 2017
AT-eksamen 2019.
Større Skriftlig Opgave
Større Skriftlig Opgave
AT-EKSAMEN 2019 SSM 28. januar kl
Præsentationens transcript:

Infomøde om synteseopgaven It.kom og Org.& ledelse 4.sem. 2016

§ 21 Modulet: ”Tilvalgsintroduktion” Modulet består af arbejde med en skriftlig opgave (synteseopgave) inden for følgende område(r): Et eller flere centrale områder af det valgte tilvalgsfag med relevans for den samlede uddannelse. Mål: Når modulet er afsluttet, skal den studerende kunne demonstrere: Viden om og forståelse af et eller flere centrale områder af tilvalgsfaget. Færdigheder i at behandle, diskutere og analysere tekster om det eller de udvalgte område(r) i en adækvat form og i et passende sprog. Kompetencer til faglig kommunikation og formidling at strukturere egen læring i relation til en given opgave at reflektere over og tilrettelægge eget arbejde med den sproglige fremstilling selvstændigt at udvikle kompetencer inden for tilvalgsfaget.

Synteseopgave i det tilvalgsfag, I har valgt Individuel intern prøve – der er ingen mundtlig eksamen. En bunden skriftlig hjemmeopgave med udgangspunkt i en tekstsamling på max. 100 sider, som sammensættes af eksaminator. Man får stillet et eller flere spørgsmål, som skal besvares ved hjælp af den tekstsamling, som uploades i Moodle. Man må også gerne inddrage yderligere materiale, der er relevant for opgavens besvarelse. Dvs. man skal syntetisere (sammenfatte) indholdet af tekstsamlingen ved behandle, diskutere og analysere indholdet af teksterne med henblik på at besvare spørgsmålene. Opgaven udarbejdes på dansk i tilvalgsfagene it og kommunikation, spansk og tysk. engelsk i tilvalgsfagene engelsk, kinesiske områdestudier samt organisation og ledelse. Besvarelsens omfang skal være på mindst 10 sider og højst 15 sider.

Prøve 15 En intern skriftlig prøve på dansk eller engelsk i: Tilvalgsintroduktion (Introduction to the Elective Subject). Prøven har form af en bunden skriftlig hjemmeopgave med udgangspunkt i en tekstsamling, som sammensættes af eksaminator. Yderligere materiale af relevans for opgavens besvarelse kan også inddrages. Opgaven udarbejdes på dansk i tilvalgsfagene It og kommunikation, Spansk og Tysk og på engelsk i tilvalgsfagene Engelsk, Kinesiske områdestudier og Organisation og ledelse. Besvarelsen skal være på mindst 10 sider og højst 15 sider. Bedømmelsesform: Der gives en karakter efter 7-trinsskalaen. Omfang: 15 ECTS-point. Besvarelsen skal demonstrere de læringsmål, som er angivet i modulbeskrivelsen ovenfor. Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der med henblik på opnåelse af karakteren 12 blive lagt vægt på, at den studerende demonstrerer en udtømmende opfyldelse af fagets mål med ingen eller få uvæsentlige mangler. Omprøve afholdes efter ovenstående retningslinjer med udgangspunkt i den reviderede hjemmeopgave.

Aflevering af besvarelsen: torsdag den 9. juni - kl. 9.00 Vigtige datoer                             Upload af tekstsamlingen (Moodle): mandag den 4. april - kl. 9.00 Aflevering af besvarelsen: torsdag den 9. juni - kl. 9.00 2 eksemplarer i papirform + elektronisk (ingen mundtlig eksamen)

Formål med syntesen : at give jer mulighed for at læse en stor tekstsamling som introduktion indenfor jeres tilvalgsfag, samt at redegøre for de væsentligste elementer i teksterne i en adækvat form og på et terminologisk og grammatisk korrekt sprog – Se evt. studieordningen § 21.

Tidligere stillede spørgsmål: Hvordan skal syntesen præsenteres? I kan evt. følge spørgsmålene (hvis der er flere) Skal der være en introduktion og en konklusion? Det er ikke obligatorisk, men vurder selv. Skal der være en problemformulering? Nej- se ’formål’ Skal der være en teoridel, en empiridel, en analysedel etc. ligesom for projektet?: Nej – med baggrund i de udleverede tekster, skal I svare på det/de spørgsmål der er stillet – I må alligevel gerne være kritiske og vurderende.

Er det som et referat ? Nej Skal vi komme med vores personlig mening ? Nej, men I skal forholde jer til materialet. Kan vi bruge andre kilder? Det er tilladt men vi anbefaler ikke at I inddrager andet materiale. Principielt er tekstsamlingen som eksaminator har udarbejdet den som danner baggrund for spørgsmåls besvarelse.

Når I refererer til teksterne, uanset om det er citater i anførselstegn eller resuméer/inspiration fra forskellige afsnit eller sider, husk kildehenvisninger (Chicago Style- author-date) hver gang. og husk sidetal ! Pas på plagiat !

Antal sider: mindst 10 ns - højst 15 ns Antal sider: mindst 10 ns - højst 15 ns. Overvej om jeres besvarelse er fyldestgørende eller ej. Er der vejledning? Nej – Besvarelsen afleveres i 2 eksemplarer. Besvarelsen er individuel. Der er ingen mundtlig evaluering efter I har afleveret.