Boostcamp for unge med autisme – erfaringer og refleksioner Titel: Power-point skabelon 2017
Præsentation Hvem er vi?
Baggrund – hvorfor en Boostcamp? Stærkt stigende prævalens – i dag på 1 pct. Forskning viser, at autistiske voksne er markant dårligere stillet ift. beskæftigelse, livskvalitet, ensomhed og selvstændig livsførelse – ikke blot ift. den øvrige del af befolkningen, men også ift. mennesker med andre mentale handicap Find henvisninger i vores ansøgning til Novo Nordisk... Den kan I printe og tage med... 3
Baggrund – Hvorfor en Boostcamp? En undersøgelse gennemført i England viste for nyligt at: 16 pct. af autistiske mennesker er i fuldtidsbeskæftigelse 16 pct. af autistiske mennesker er i deltidsbeskæftigelse ... på trods af, at 77 pct. angav et ønske om at arbejde Undersøgelsen viser, at der ikke er sket en positiv udvikling i beskæftigelsesraten de sidste 10 år
Baggrund – Hvorfor en Boostcamp? Et meningsfuldt liv handler ikke kun om deltagelse på arbejdsmarkedet Studier viser, at autistiske mennesker har et ønske om at indgå i relationer med andre, og at ensomhed hos autistiske mennesker fører til højere risiko for angst, depression og nedsat selvværd
Baggrund – Hvorfor en Boostcamp? Et studie viste at: kun 8 pct. af autistiske unge havde mindst én tæt ven 21 pct. havde en relation med en jævnaldrende, som involverede en fælles aktivitet Et andet studie viste at: 55 % af autistiske unge aldrig havde været sammen med en ven 63 % havde i løbet af det seneste år ikke fået ét opkald fra en ven
Boostcamp: Håb, gnist og handlekraft Boostcamp: Intensivt 12-dages forløb Målgruppe: Autistiske unge med normal/høj intelligens på kanten af beskæftigelse Formål: at give de unge et positivt boost Højmotiverende linjefag som positiv løftestang for at lykkes med de andre fag Medborgerskab, robusthed, vejviser, inspirationsoplæg Højskoleånd: Sammenhold og ligeværd
Baggrund – Hvorfor en Boostcamp? Dette peger på behov for nytænkning Ønske om at gå nye veje i forsøget på at støtte unge til beskæftigelse og forebygge social isolation
Højmotiverende linjefag som drivkraft for Boostcamp Særinteresser stor betydning for autistister Den bedste effekt af en læringsproces fås, hvis interessen driver værket Udgangspunkt i hvad de unge allerede er motiverede for fremfor hvordan vi motiverer dem Særinteresser er forbundet med entusiasme, stolthed, glæde og selvtillid
Borgerfortællinger
Hvorfor positive resultater? Interessefællesskaber Relationsopbygning - kursister og personale imellem Fokus på at mødes som ligemænd Rammerne for kurset
Udfordringer – på trods af positive resultater Opfølgning: Hvordan understøtter man en positiv udvikling? Ikke et ‘tryllekursus’ – men et led i en positiv udvikling Kommunalt perspektiv: Hvorfor er rollespil/japansk beskæftigelsesfremmende? Økonomisk pressede kommunale samarbejdspartnere
Hjælp mig med at brainstorme Foreløbige bud: Hvad kunne I tænke jer, at en borger som I samarbejder med, fik ud af en boostcamp? Hvordan kan vi styrke fokusset på borgerens motivation i vores indsatser? Hvordan kan vi gå med borgerens motivation, selvom vi selv kan have svært ved at se at det lykkes?