Skoleudvikling i Praksis 1 Hovedstaden 12. januar Sjælland 13. januar Nordjylland 14. januar Fyn 15. januar Midtjylland 16. januar Sydjylland 22. januar Afdelingen for Ungdoms- og Voksenuddannelser, Center for de Erhvervsrettede Ungdoms- og Voksenuddannelsers Udvikling og Indhold (CEUV) 27-12-2018
En pædagogisk reform Elevens læring i centrum Tværfaglig og projektorienteret undervisning Krav til minimumstimetal på gf: 25 timer i 2015 og 26 timer fra 2016 Undervisningsdifferentiering, niveaudeling og talentspor Bedre kobling mellem skoleforløb og virksomhedspraktik Styrket anvendelse af it Kompetenceløft af ledere og lærere Pædagogisk ledelse Målene er: Flere skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Flere skal fuldføre en erhvervsuddannelse Erhvervsuddannelserne skal udfordre alle, så de bliver så dygtige, de kan Tilliden til og trivslen på erhvervsskolerne skal styrkes Afdelingen for Ungdoms- og Voksenuddannelser, Center for de Erhvervsrettede Ungdoms- og Voksenuddannelsers Udvikling og Indhold (CEUV) 27-12-2018
Fire dage med fire temaer SIP 1 (januar): Tværfaglig og helhedsorienteret undervisning på grundforløbet SIP 2 (april): Et attraktivt erhvervsrettet læringsmiljø SIP 3 (august): Udvikling af modeller og metoder til differentiering SIP 4 (november): Praksisorienteret undervisning – kobling mellem teori og praksis Afdelingen for Ungdoms- og Voksenuddannelser, Center for de Erhvervsrettede Ungdoms- og Voksenuddannelsers Udvikling og Indhold (CEUV) 27-12-2018
Tankerne bag SIP Understøtte skolernes igangværende arbejde med at realisere reformen Præsentere skolerne for viden om og inspirere til arbejdet med reformen Kompetenceudvikling af ledere og lærere Målet er at styrke kvaliteten i undervisningen og øge elevernes læringsmuligheder Introducere deltagerne til konkrete værktøjer til implementeringsarbejdet Arbejde med konkrete udviklingsopgaver fra jeres egen skole Afdelingen for Ungdoms- og Voksenuddannelser, Center for de Erhvervsrettede Ungdoms- og Voksenuddannelsers Udvikling og Indhold (CEUV) 27-12-2018
SIP 1: Tværfaglig og helhedsorienteret undervisning på grundforløbet Formål Input og sparring til skolernes arbejde med implementering af grundforløbets første og anden del Udgangspunkt i skolens mest centrale udviklingsbehov Temaer Pædagogisk ledelse med fokus på implementering Forandring og forankring Produkt En kvalificeret plan for implementering af et selvvalgt tværfagligt og helhedsorienteret forløb. De tre vigtigste råd til udvikling og implementering af tværfaglige og helhedsorienterede forløb. Afdelingen for Ungdoms- og Voksenuddannelser, Center for de Erhvervsrettede Ungdoms- og Voksenuddannelsers Udvikling og Indhold (CEUV) 27-12-2018
Reformaftalen om pædagogisk ledelse Afsnit 9.6.1. Ledelsesudvikling (s. 40) Behov for en stærk pædagogisk ledelse på skolerne Implementere et fælles didaktisk og pædagogisk grundlag for skolens undervisning Sikre implementeringen af kvalitetsløftet i undervisningen. Hovedbekendtgørelsens § 12, stk. 6: Krav om, at der på hver skole skal være pædagogiske ledelseskompetencer mindst svarende til et modul i diplomuddannelse i pædagogisk ledelse Afdelingen for Ungdoms- og Voksenuddannelser, Center for de Erhvervsrettede Ungdoms- og Voksenuddannelsers Udvikling og Indhold (CEUV) 27-12-2018
Reformaftalen om helhedsorienteret undervisning Afsnit 3.3.1. Grundforløbets 1. del (s. 11) Undervisningen i erhvervsfag vil være bestemt af fagretningen, således at undervisningen giver grundlæggende faglige kompetencer inden for de erhverv, som fagretningen sigter imod. Undervisningen gennemføres helhedsorienteret og projektorganiseret i holdfællesskaber for at sikre sammenhæng, relevans og optimal læring i forløbene. Hovedbekendtgørelsens § 20, stk. 1, og § 25 Afdelingen for Ungdoms- og Voksenuddannelser, Center for de Erhvervsrettede Ungdoms- og Voksenuddannelsers Udvikling og Indhold (CEUV) 27-12-2018
Helhedsorientering og tværfaglighed - velkendte begreber Reformen i 1991: Helhedsorientering og tværfaglighed. Eleverne har fortsat vanskeligt ved at se og forstå sammenhængene i uddannelserne. Udgangspunktet her er jeres udfordringer. Formålet er, at I forandrer ved at blive forstyrret Afdelingen for Ungdoms- og Voksenuddannelser, Center for de Erhvervsrettede Ungdoms- og Voksenuddannelsers Udvikling og Indhold (CEUV) 27-12-2018
Helhedsorienteret undervisning - efter reformen Udfordring 1: Grundforløbets 1. del Undervisningen skal gøre eleverne fagligt nysgerrige og motivere til læring Eleverne skal lære gennem eksperimenterende og reflekterende undervisningspraksis Eleven skal opøve en generel metodisk tilgang til at lære nye arbejdsmetoder, skabe faglig dokumentation, anvende faglig kommunikation og at lære at planlægge en arbejdsproces - kunne vælge det rette materiale, det rigtige udstyr og den bedste metode i en konkret kontekst Fagfagligheden skal findes/skabes inde i almenheden Afdelingen for Ungdoms- og Voksenuddannelser, Center for de Erhvervsrettede Ungdoms- og Voksenuddannelsers Udvikling og Indhold (CEUV) 27-12-2018
Helhedsorienteret undervisning - efter reformen Udfordring 2: Grundforløbets 2. del Helhed og synergi mellem grundfag og den faglige viden - de faglige færdigheder og kompetencer i relation til hovedforløbet (det uddannelsesspecifikke fag) Det faglige i det almene – og det almene i det faglige Teori og problemløsning skal understøtte hinanden Helhedsorienteringen skal bidrage til, at eleverne opfylder overgangskravene Afdelingen for Ungdoms- og Voksenuddannelser, Center for de Erhvervsrettede Ungdoms- og Voksenuddannelsers Udvikling og Indhold (CEUV) 27-12-2018
Formål med helhedsorientering Eleverne skal lære på andre måder = lære bedre, lære mere Den helhedsorienterede undervisning skal skabes af meningsfulde, relevante helheder Både i grundforløb og hovedforløb – og i veksling mellem skoleundervisning og praktikuddannelse. Afdelingen for Ungdoms- og Voksenuddannelser, Center for de Erhvervsrettede Ungdoms- og Voksenuddannelsers Udvikling og Indhold (CEUV) 27-12-2018
Inspirationsmateriale UVM’s notat om definition af pædagogiske begreber (oktober 2014) Ligger på reformhjemmesiden på uvm.dk under reform2015/milepæle i reformarbejdet/vejledninger Afdelingen for Ungdoms- og Voksenuddannelser, Center for de Erhvervsrettede Ungdoms- og Voksenuddannelsers Udvikling og Indhold (CEUV) 27-12-2018
Reformmateriale på uvm.dk Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser: http://www.uvm.dk/Uddannelser/Erhvervsuddannelser/Reform-2015/Reformaftalen-Bedre-og-mere-attraktive-erhvervsuddannelser Lovforslag med bemærkninger (L195 fra 8. maj 2014): https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=162992 Ny lovbekendtgørelse (med reformændringer): https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=166336 Bekendtgørelser og høringer: http://www.uvm.dk/Uddannelser/Erhvervsuddannelser/Reform2015/Milepaele-i-reformarbejdet/Bekendtgoerelser-og-hoeringssvar Afdelingen for Ungdoms- og Voksenuddannelser, Center for de Erhvervsrettede Ungdoms- og Voksenuddannelsers Udvikling og Indhold (CEUV) 27-12-2018
Reformmateriale på uvm.dk Vejledninger og skabeloner: http://www.uvm.dk/Uddannelser/Erhvervsuddannelser/Reform-2015/Milepaele-i-reformarbejdet/Vejledninger Milepæle, tidsplan for reformarbejdet: http://www.uvm.dk/Uddannelser/Erhvervsuddannelser/Reform-2015/Milepaele-i-reformarbejdet Spørgsmål og svar: http://www.uvm.dk/Uddannelser/Erhvervsuddannelser/Reform-2015/Spoergsmaal-og-svar Nyhedsbrev: http://www.uvm.dk/Uddannelser/Erhvervsuddannelser/Reform-2015 Afdelingen for Ungdoms- og Voksenuddannelser, Center for de Erhvervsrettede Ungdoms- og Voksenuddannelsers Udvikling og Indhold (CEUV) 27-12-2018
Se også… SIP-materialer på EMU http://www.emu.dk/modul/skoleudvikling-i-praksis-%E2%80%93-sip-eud Afdelingen for Ungdoms- og Voksenuddannelser, Center for de Erhvervsrettede Ungdoms- og Voksenuddannelsers Udvikling og Indhold (CEUV) 27-12-2018