Skoleudvikling i Praksis 1

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Bekendtg ø relse om uddannelserne i den erhvervsfaglige f æ llesindgang bil, fly og andre transportmidler I medf ø r af § 4, stk. 1 og 2, i lov om erhvervsuddannelser,
Advertisements

Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Projektkonsulent June Højgaard Simonsen Krop & kompetencer Kommunalt kompetenceløft i idræt og bevægelse.
Hvad betyder erhvervsuddannelsesreformen for voksne?
Tema A – et fagligt løft af folkeskolen. Formål Udarbejde konkrete modeller for hvordan skoledagens rammer bliver for eleverne og medarbejderne efter.
Grundforløbets 2. del SSH-rettet. Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene dansk og naturfag samt valgfag.
Folkeskolereformen og valg af ungdomsuddannelse Årsmøde for Danske Erhvervsskoler, 24. maj 2016 Trine Ladekarl Nellemann Rektor, Next.
Indsæt foto: Klik på det lille fotoikon og vælg det ønskede foto i dialogboksen. Skift eksisterende foto: Klik på foto og brug derefter slettetasten til.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser Mål 1: Flere unge skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Resultatmål.
Morgendagens Børne- og Ungeliv MEDARBEJDERE Resultater af spørgeskemaundersøgelsen 2016 Published by Birgitte Færregaard Larsen April at 12:5 Powered.
Tværfaglig tænkning i opgaveløsningen Bente Nissen, seniorkonsulent Cabi Korsør d hvordan spiller vi hinanden gode?
Skole- og praktiksamarbejdets betydning for elevens læring - i skolen og i praktikken SUSANNE KAJBERG – TEAMLEDER SOSU FYN REILA FROST – UDDANNELSESKOORDINATOR.
Hvad betyder erhvervsuddannelsesreformen for voksne? Vicedirektør Mette Tram Pedersen.
Vejledningsstrategier Vejledningens strategiske udgangspunkt og vejledningens faser Thomas Kjærgaard
KVALITET OG DATA Kvalitet og data De fire klare reformmål 1.Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse direkte fra 9. eller 10. klasse 2.Flere.
Koncept for åbent værksted, materialebank og kompetence- pakke Tilbud om kursus for ledere i virksomheder om deres rolle i medarbejdernes uddannelse og.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
På vej mod synkrone læringsmiljøer - erfaringer, analyser og overvejelser Rene B Christiansen Lektor Education Lab Forskning og Innovation University College.
Nye SOSU – uddannelser Social- og sundhedshjælper Mål for ændringen: SOSU – hjælper: Løse borgernære opgaver indenfor følgende kompetenceområde: Professionel.
Mål- og resultatstyring i Rigsrevisionen
Hvordan ved MUS? Anvend uddybende redskaber i RMUK og e. dok FØR
Afsluttende opgave ”Digitalisering”
Hotel Nyborg Strand 28. oktober 2016
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Landsdækkende virksomhedskampagne
Læseløft Syd Samarbejde mellem faglærer ved Mad til Mennesker og læsevejleder Aktionslæringsforløb Instruktionsvideoen.
Akkreditering i speciallægepraksis
Bilag 2: Oversigt over forløbet
Hvorfor et FUEL projekt? Hvad indeholder det? Hvad er målene? Planen?
Elevernes evaluering af grundforløbet
”Tutor-aktivteter på Sosu-Syd”
Anerkendende pædagogik
Tro på dig selv - det gør vi
Læringskonsulenter Erhvervsuddannelserne
Aula: hvordan vil vi bruge det i forældresamarbejdet?
Den pædagogiske assistentuddannelse (PAU)
FÆLLES målstyring i matematik
Fagmøde Naturfag, fysik og kemi September 2015
Handlingsplan for øget gennemførelse
Kvalitetsvinde Vibe Aarkrog MBU 4. april, 2013 Billeddias
Temadag om grundfag og de pædagogiske intentioner i eud-reformen
Kvalitetsmål i uddannelsessektoren
Temadag Iværksættelse af talentudvikling
Hvilke punkter vil jeg komme ind på?
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Regeringens udspil om reform af de forberedende uddannelser ”Tro på dig selv – det gør vi” 31. maj 2017.
Geografi Geografi omhandler samspillet mellem mennesker og natur og konsekvenserne heraf, som det kommer til udtryk gennem naturgrundlagets udnyttelse,
Ungdommens Uddannelsesvejlednings Årskonference 2012
Læringskonsulenter Erhvervsuddannelserne
Udvikling af modeller og metoder til differentiering
Hvordan samarbejder vi med grundskolen om det praksisnære?
Dagens indhold Reformens overordnede mål
Temadag om grundfag og de pædagogiske intentioner i eud-reformen
Hvad lærte vi af projektet?
Styrket sammenhæng mellem teori og praksis
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. årgang Fællesskolen HMV
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
SIP3: Differentiering Temaer
Program: Introduktion til projektet Præsentation af opgaven
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Velkommen til Risskov Skole
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
4 ÅR EFTER REFORMEN – HAR VI FÅET BEDRE ERHVERVSUDDANNELSER?
Undervisningsplanlægning
Værktøj 7: Det gode personalemøde og arbejdspladskulturen
Præsentationens transcript:

Skoleudvikling i Praksis 1 Hovedstaden 12. januar Sjælland 13. januar Nordjylland 14. januar Fyn 15. januar Midtjylland 16. januar Sydjylland 22. januar Afdelingen for Ungdoms- og Voksenuddannelser, Center for de Erhvervsrettede Ungdoms- og Voksenuddannelsers Udvikling og Indhold (CEUV) 27-12-2018

En pædagogisk reform Elevens læring i centrum Tværfaglig og projektorienteret undervisning Krav til minimumstimetal på gf: 25 timer i 2015 og 26 timer fra 2016 Undervisningsdifferentiering, niveaudeling og talentspor Bedre kobling mellem skoleforløb og virksomhedspraktik Styrket anvendelse af it Kompetenceløft af ledere og lærere Pædagogisk ledelse Målene er: Flere skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Flere skal fuldføre en erhvervsuddannelse Erhvervsuddannelserne skal udfordre alle, så de bliver så dygtige, de kan Tilliden til og trivslen på erhvervsskolerne skal styrkes Afdelingen for Ungdoms- og Voksenuddannelser, Center for de Erhvervsrettede Ungdoms- og Voksenuddannelsers Udvikling og Indhold (CEUV) 27-12-2018

Fire dage med fire temaer SIP 1 (januar): Tværfaglig og helhedsorienteret undervisning på grundforløbet SIP 2 (april): Et attraktivt erhvervsrettet læringsmiljø SIP 3 (august): Udvikling af modeller og metoder til differentiering SIP 4 (november): Praksisorienteret undervisning – kobling mellem teori og praksis Afdelingen for Ungdoms- og Voksenuddannelser, Center for de Erhvervsrettede Ungdoms- og Voksenuddannelsers Udvikling og Indhold (CEUV) 27-12-2018

Tankerne bag SIP Understøtte skolernes igangværende arbejde med at realisere reformen Præsentere skolerne for viden om og inspirere til arbejdet med reformen Kompetenceudvikling af ledere og lærere Målet er at styrke kvaliteten i undervisningen og øge elevernes læringsmuligheder Introducere deltagerne til konkrete værktøjer til implementeringsarbejdet Arbejde med konkrete udviklingsopgaver fra jeres egen skole Afdelingen for Ungdoms- og Voksenuddannelser, Center for de Erhvervsrettede Ungdoms- og Voksenuddannelsers Udvikling og Indhold (CEUV) 27-12-2018

SIP 1: Tværfaglig og helhedsorienteret undervisning på grundforløbet Formål Input og sparring til skolernes arbejde med implementering af grundforløbets første og anden del Udgangspunkt i skolens mest centrale udviklingsbehov Temaer Pædagogisk ledelse med fokus på implementering Forandring og forankring Produkt En kvalificeret plan for implementering af et selvvalgt tværfagligt og helhedsorienteret forløb. De tre vigtigste råd til udvikling og implementering af  tværfaglige og helhedsorienterede forløb. Afdelingen for Ungdoms- og Voksenuddannelser, Center for de Erhvervsrettede Ungdoms- og Voksenuddannelsers Udvikling og Indhold (CEUV) 27-12-2018

Reformaftalen om pædagogisk ledelse Afsnit 9.6.1. Ledelsesudvikling (s. 40) Behov for en stærk pædagogisk ledelse på skolerne Implementere et fælles didaktisk og pædagogisk grundlag for skolens undervisning Sikre implementeringen af kvalitetsløftet i undervisningen. Hovedbekendtgørelsens § 12, stk. 6: Krav om, at der på hver skole skal være pædagogiske ledelseskompetencer mindst svarende til et modul i diplomuddannelse i pædagogisk ledelse Afdelingen for Ungdoms- og Voksenuddannelser, Center for de Erhvervsrettede Ungdoms- og Voksenuddannelsers Udvikling og Indhold (CEUV) 27-12-2018

Reformaftalen om helhedsorienteret undervisning Afsnit 3.3.1. Grundforløbets 1. del (s. 11) Undervisningen i erhvervsfag vil være bestemt af fagretningen, således at undervisningen giver grundlæggende faglige kompetencer inden for de erhverv, som fagretningen sigter imod. Undervisningen gennemføres helhedsorienteret og projektorganiseret i holdfællesskaber for at sikre sammenhæng, relevans og optimal læring i forløbene. Hovedbekendtgørelsens § 20, stk. 1, og § 25 Afdelingen for Ungdoms- og Voksenuddannelser, Center for de Erhvervsrettede Ungdoms- og Voksenuddannelsers Udvikling og Indhold (CEUV) 27-12-2018

Helhedsorientering og tværfaglighed - velkendte begreber Reformen i 1991: Helhedsorientering og tværfaglighed. Eleverne har fortsat vanskeligt ved at se og forstå sammenhængene i uddannelserne. Udgangspunktet her er jeres udfordringer. Formålet er, at I forandrer ved at blive forstyrret Afdelingen for Ungdoms- og Voksenuddannelser, Center for de Erhvervsrettede Ungdoms- og Voksenuddannelsers Udvikling og Indhold (CEUV) 27-12-2018

Helhedsorienteret undervisning - efter reformen Udfordring 1: Grundforløbets 1. del Undervisningen skal gøre eleverne fagligt nysgerrige og motivere til læring Eleverne skal lære gennem eksperimenterende og reflekterende undervisningspraksis Eleven skal opøve en generel metodisk tilgang til at lære nye arbejdsmetoder, skabe faglig dokumentation, anvende faglig kommunikation og at lære at planlægge en arbejdsproces - kunne vælge det rette materiale, det rigtige udstyr og den bedste metode i en konkret kontekst Fagfagligheden skal findes/skabes inde i almenheden   Afdelingen for Ungdoms- og Voksenuddannelser, Center for de Erhvervsrettede Ungdoms- og Voksenuddannelsers Udvikling og Indhold (CEUV) 27-12-2018

Helhedsorienteret undervisning - efter reformen Udfordring 2: Grundforløbets 2. del Helhed og synergi mellem grundfag og den faglige viden - de faglige færdigheder og kompetencer i relation til hovedforløbet (det uddannelsesspecifikke fag) Det faglige i det almene – og det almene i det faglige Teori og problemløsning skal understøtte hinanden Helhedsorienteringen skal bidrage til, at eleverne opfylder overgangskravene Afdelingen for Ungdoms- og Voksenuddannelser, Center for de Erhvervsrettede Ungdoms- og Voksenuddannelsers Udvikling og Indhold (CEUV) 27-12-2018

Formål med helhedsorientering Eleverne skal lære på andre måder = lære bedre, lære mere Den helhedsorienterede undervisning skal skabes af meningsfulde, relevante helheder Både i grundforløb og hovedforløb – og i veksling mellem skoleundervisning og praktikuddannelse. Afdelingen for Ungdoms- og Voksenuddannelser, Center for de Erhvervsrettede Ungdoms- og Voksenuddannelsers Udvikling og Indhold (CEUV) 27-12-2018

Inspirationsmateriale UVM’s notat om definition af pædagogiske begreber (oktober 2014) Ligger på reformhjemmesiden på uvm.dk under reform2015/milepæle i reformarbejdet/vejledninger Afdelingen for Ungdoms- og Voksenuddannelser, Center for de Erhvervsrettede Ungdoms- og Voksenuddannelsers Udvikling og Indhold (CEUV) 27-12-2018

Reformmateriale på uvm.dk Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser: http://www.uvm.dk/Uddannelser/Erhvervsuddannelser/Reform-2015/Reformaftalen-Bedre-og-mere-attraktive-erhvervsuddannelser Lovforslag med bemærkninger (L195 fra 8. maj 2014): https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=162992 Ny lovbekendtgørelse (med reformændringer): https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=166336 Bekendtgørelser og høringer: http://www.uvm.dk/Uddannelser/Erhvervsuddannelser/Reform2015/Milepaele-i-reformarbejdet/Bekendtgoerelser-og-hoeringssvar Afdelingen for Ungdoms- og Voksenuddannelser, Center for de Erhvervsrettede Ungdoms- og Voksenuddannelsers Udvikling og Indhold (CEUV) 27-12-2018

Reformmateriale på uvm.dk Vejledninger og skabeloner: http://www.uvm.dk/Uddannelser/Erhvervsuddannelser/Reform-2015/Milepaele-i-reformarbejdet/Vejledninger Milepæle, tidsplan for reformarbejdet: http://www.uvm.dk/Uddannelser/Erhvervsuddannelser/Reform-2015/Milepaele-i-reformarbejdet Spørgsmål og svar: http://www.uvm.dk/Uddannelser/Erhvervsuddannelser/Reform-2015/Spoergsmaal-og-svar Nyhedsbrev: http://www.uvm.dk/Uddannelser/Erhvervsuddannelser/Reform-2015 Afdelingen for Ungdoms- og Voksenuddannelser, Center for de Erhvervsrettede Ungdoms- og Voksenuddannelsers Udvikling og Indhold (CEUV) 27-12-2018

Se også… SIP-materialer på EMU http://www.emu.dk/modul/skoleudvikling-i-praksis-%E2%80%93-sip-eud Afdelingen for Ungdoms- og Voksenuddannelser, Center for de Erhvervsrettede Ungdoms- og Voksenuddannelsers Udvikling og Indhold (CEUV) 27-12-2018