Talentudvikling SOSU elever
Fem opgaver i forhold til talentudvikling Udvikle en fælles forståelse af talent-begrebet. Identificere og udvælge de talentfulde elever. Udvikle relevante læringsaktiviteter. Udvikle lærer- og vejlederrollen. Hvordan evaluere og bedømme talent? Ikke komme ind på de sidste to emner. december 2018
Hvad er et erhvervsfagligt talent på erhvervsuddannelserne? En kompetent adfærd udtrykt ved, at personen mestre sit fag. Personen kan tilegne sig flere faglige kompetencer og samtidig udvikle disse. Fagligt kompetent adfærd understøttes af: En socialt kompetent væremåde Kreativitet Evnen til at reflektere At have overblik Erhvervsfagligt talent er knyttet til praksis – og ikke blot de enkelte fag i (skole-)uddannelsen. december 2018
Karakteristika ved erhvervsfaglige talenter Vilje Engagement Nysgerrighed Social kompetent Innovativ Overblik Rapport: Talentvejen, 2013 Begynder Rutineret Avanceret Ekspert Fokus på personlige kompetencer! = evnen til at agere i og udvikle praksis. december 2018
Ekspert Kan løse komplekse arbejdsopgaver Kan argumentere for valgte løsninger af opståede problemer Kan bruge allerede opnåede kompetencer i en ny kontekst Har overblik Deltager i arbejdspladsens innovative processer Kan målrettet planlægge, tilrettelægge, udføre og evaluere arbejdsprocesserne således, at kvaliteten i processen og resultatet sikres Kan vurdere og begrunde behovet for forbedringer af arbejdsprocesser Kan kommunikere om sin faglighed i alle relevante sammenhænge december 2018
Hvordan spotte talenterne? Ved ansættelsessamtale. Samtale med interesserede elever. Test. Lærere spotter egnede elever. Lærere spotter egnede elever – fra GF til hovedforløb december 2018
Hvordan stimuleres erhvervsfagligt talent? Undervisningen/praktikvejledningen skal være Praksisnær Anvendelsesorienteret Tværfaglig Helhedsorienteret Problemløsende Differentieret Fagligt og socialt fællesskab december 2018
Kreativitet og erhvervsfagligt talent Det kreative element i erhvervsfagligheden bygger på Fordybelse i traditioner og fag. ”Fuskeri” og eksperimenterende læring. Modstand fra det ”materiale”, man arbejder med. Prof. Lene Tanggaard, 2011 december 2018
Talentudvikling - hvad kan vi gøre? Som igangsættende spørgsmål kan man som ’fag’ spørge hinanden om: • Hvad er værdifuld mestring i vores fag? • Hvad trækker vi frem, når vi skal beskrive den rigtig dygtige fagperson? • Hvilke faglige normer og værdier er fremherskende i vores fag og vigtige for dets udøvelse? Både alment for faget og specifikt for praktikstedet. december 2018