Talentudvikling SOSU elever.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Danehofskolens værdigrundlag
Advertisements

Partnerskabsdag: Skolereform Tirsdag d. 10
Har I verdens bedste uddannelser?
Hvilken forskel skaber mest værdi for brugerne?
Hierarki for styringsredskaber
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
E – styret ( 68 ) ESTJ ( 26 ) ESTP ( 7 ) ENTP( 13 ) ENTJ ( 5 )
Talentdefinition og praksis…
”Find talentet” - introduktion
Talentvejen, hvad? Før start på ungdomsuddannelsen – prioritere brobygning og introforløb endnu højere. Styrket samarbejde med UU og folkeskole. Undervejs.
Talentvejen Selandia CEU, Mercantec, Aalborg Tech i samarbejde med
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Velkommen til Campus Roskilde
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
Feedback Manual.
Talent 2.
 ELEVERNE SKAL UDVIKLE SIG INDEN FOR DE 6 KARAKTERISTIKA – ELLE DE UDVALGTE KARAKTERISTIKA DER ER FOKUS PÅ.
Talentvejen på EUC Vest Marts Deltagende indgange 2 undervisere 6 virksomheder Produktion & udvikling 4 undervisere 2 virksomheder Bygge & Anlæg.
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Projekt have (blivende projekt) Talentelever – Tegningsmateriale – Materiale Beregning – Opmåling/afsætning – Udvælgelse af projekt De andre elever – Tegningsmateriale.
Tillykke, du er et talent!
Talentinternat modul 1.. Talentdefinition og udvikling Vi har som mål, at lave en dynamisk definition af talent, som kan hjælpe både virksomheder og erhvervsskoler.
vi eksperimenterer, afprøver, fejler og triumferer. Undervejs skaber vi traditioner vi løfter i fællesskab og bakker hinanden op. Vi fejrer vores successer.
Kort præsentation af principperne bag SOL (Samarbejde Om Læring)
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Lene Tortzen Bager Ph.d., lektor A A R H U S U N I V E R S I T E T Center for Undervisningsudvikling Det Humanistiske Fakultet og Teologi Studieprocessamtale.
Talent udvikling! SkSke herrens vilje! Christian den 3. Men lad os samarbejde om danske erhvervsuddannelser, der udvikler talenter!
Talentvejen Tietgenskolen. Hvorfor et talentprojekt? Talentudvikling på erhvervsskoler er stadig relativ ny 95% målsætning – nedprioritering af talenter.
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
EUD-reformkonference 17 sep Talentarbejde i Praksis.
Kodeks for offentlig topledelse
Inquiry Based Science Education - IBSE
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Produktudvikling Talentvejen Opgaven skal udfylde følgende karakteristika Social kompetencer ViljeEngagement Nysgerrighed InnovativOverblik.
Vilje, Engagement, Nysgerrighed, Innovativ. Overblik, Social Kompetent Mad til mennesker Talenttræning.
Den lærende organisation
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Selandia CEU, Mercantec, Aalborg Tech i samarbejde med Aalborg Handelsskole, EUC Vest, EUC Syd, IBC, Tietgenskolen, EUC Sjælland, ZBC, Køge Handelsskole,
Velkommen til Campus Roskilde Studieaktiviteter 2010 – 2011.
Inklusion og inkluderende processer
De naturvidenskabelige fag identificerer sig som EKSPERIMENTELLE FAG Eksperimenter.
Kodeord: Praksis - og ’merværdi’ igennem udadvendt anvendelseorientering Nye videnskombinationer = flere fag i spil Dristigt og eksperimenterende arbejde.
Underviserens evaluering af eleven Forståelse af fagligheden: 0____________________________________________________________10 Vilje: 0____________________________________________________________10.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
At gøre virksomhedens ambitioner synlige
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Introduktion til KVIK Selvevaluering fra start til slut 27. september 2007 SCKK temadag.
KVIK erfa-dag 22. Maj 2006 Hvorfor gør det en forskel at blive ved med at selvevaluere?
Praktikvejledertræf d. 28/9, 2015 Ny uddannelsesordning (PAU) Påbegyndelse: Januar 2016.
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
Indsæt hjælpelinjer til placering af objekter 1. Højre klik udenfor slidet og vælg ’Gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis tegne- hjælpelinjer på.
Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Sprogbaseret læring i naturfag Del 2 Astra* v/Anette Vestergaard Nielsen.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
Bedømmelse og karakterer
Almen Didaktik Indhold og form
Tillykke, du er et talent!
Hjælpeskema til bedømmelse i praktikken 2017
Den pædagogiske assistentuddannelse (PAU)
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Dagens indhold Reformens overordnede mål
Ændring i praktikmål 6 for SSH
Sundhed I den pædagogisk praksis
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Faglige forudsætninger – 8. klasse
Præsentationens transcript:

Talentudvikling SOSU elever

Fem opgaver i forhold til talentudvikling Udvikle en fælles forståelse af talent-begrebet. Identificere og udvælge de talentfulde elever. Udvikle relevante læringsaktiviteter. Udvikle lærer- og vejlederrollen. Hvordan evaluere og bedømme talent? Ikke komme ind på de sidste to emner. december 2018

Hvad er et erhvervsfagligt talent på erhvervsuddannelserne? En kompetent adfærd udtrykt ved, at personen mestre sit fag. Personen kan tilegne sig flere faglige kompetencer og samtidig udvikle disse. Fagligt kompetent adfærd understøttes af: En socialt kompetent væremåde Kreativitet Evnen til at reflektere At have overblik Erhvervsfagligt talent er knyttet til praksis – og ikke blot de enkelte fag i (skole-)uddannelsen. december 2018

Karakteristika ved erhvervsfaglige talenter Vilje Engagement Nysgerrighed Social kompetent Innovativ Overblik Rapport: Talentvejen, 2013 Begynder Rutineret Avanceret Ekspert Fokus på personlige kompetencer! = evnen til at agere i og udvikle praksis. december 2018

Ekspert Kan løse komplekse arbejdsopgaver Kan argumentere for valgte løsninger af opståede problemer Kan bruge allerede opnåede kompetencer i en ny kontekst Har overblik Deltager i arbejdspladsens innovative processer Kan målrettet planlægge, tilrettelægge, udføre og evaluere arbejdsprocesserne således, at kvaliteten i processen og resultatet sikres Kan vurdere og begrunde behovet for forbedringer af arbejdsprocesser Kan kommunikere om sin faglighed i alle relevante sammenhænge december 2018

Hvordan spotte talenterne? Ved ansættelsessamtale. Samtale med interesserede elever. Test. Lærere spotter egnede elever. Lærere spotter egnede elever – fra GF til hovedforløb december 2018

Hvordan stimuleres erhvervsfagligt talent? Undervisningen/praktikvejledningen skal være Praksisnær Anvendelsesorienteret Tværfaglig Helhedsorienteret Problemløsende Differentieret Fagligt og socialt fællesskab december 2018

Kreativitet og erhvervsfagligt talent Det kreative element i erhvervsfagligheden bygger på Fordybelse i traditioner og fag. ”Fuskeri” og eksperimenterende læring. Modstand fra det ”materiale”, man arbejder med. Prof. Lene Tanggaard, 2011 december 2018

Talentudvikling - hvad kan vi gøre? Som igangsættende spørgsmål kan man som ’fag’ spørge hinanden om: • Hvad er værdifuld mestring i vores fag? • Hvad trækker vi frem, når vi skal beskrive den rigtig dygtige fagperson? • Hvilke faglige normer og værdier er fremherskende i vores fag og vigtige for dets udøvelse? Både alment for faget og specifikt for praktikstedet. december 2018