Erfaringer fra virksomhedsbanken

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvad laver en skolebestyrelse? Skolebestyrelsen har indflydelse på alle områder, der vedrører skolens virksomhed inden for rammerne af folkeskoleloven.
Advertisements

En indsats for indskolingselever 0.-3.kl.? Hvornår sættes der ind? Hvordan sættes der ind? Eksempler på it-støttede indsatser Eksempler på forældresamarbejde.
GoMINIsite – og få en ny og bedre hjemmeside på minutter 0.
Ungdom og efterskole To oplæg fra Cefu Tilde Mette Juul + Niels Ulrik Sørensen ÅRSMØDE EFTERSKOLERNE 2015.
+ Hold af dig selv - en workshop om at finde styrken I sig selv. Marie-Louise Wegener.
Dokumentation med mobilen i dansk - sæt komma med mobilen.
Skaleringer Progressionsmåling og dialogredskab. Skaleringer som dialogværktøj
Hvem -Fagligt dygtige elever, der vælger Gymnasialt -Musikken i centrum, derfor STX -Sociale udfordringer -Personlige udfordringer -Skolens vejledning.
Barnets nej Erik Sigsgaard, Rikke Sværke Madsen og Rie Haslund Professionshøjskolen UCC.
1. klasse skriver fagbøger - eksempel på undervisningsforløb fra Hattingskolen 2007.
Hvordan laver jeg en pude efter mit hoved? Følg denne enkle vejledning, så er du godt på vej.
Projektpræsentation Filmprojekt Stil skarpt – og se dig selv tydeligere Jørgen Dan Pedersen.
Forside uden yderligere tekst. Du kan vælge andre forsider ved at højreklikke på slidet og vælge ”Formatér baggrund”. I boksen, der dukker op, vælger du.
Hvem er jeg? Indlægsholderen præsenterer sig selv og kører bordet rundt.
STX Uddannelse.
Ungdommens Folkemøde
Fordybelse i et projekt
Modul Januar/februar 2017 Kunstprojekt Modul Januar/februar 2017.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
At udfordre eleverne på deres valg, også i forbindelse med uddannelsesmessen Lektor Marianne Tolstrup, UCL
Find trafikpolitikken her: (skriv URL)
Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager
Hvad er Projekt Sund Skole? Projekt Sund Skole er et nyt EU-støttet projekt, som koncentrerer sig om næring til læring i indskolingen. Projektet.
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
Lektion 1A Formålet med denne lektion er at give eleverne et billede af Netwerk for at forberede dem på forløbet og på, hvor lang tid det varer, samt at.
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Præsentation Flakkebjerg Efterskole. Hvad er det for et sted?
Alle rettigheder forbeholdes
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Oplæg d. 8/ Egaa Gymnasium
Værktøj 2: Kan og skal krav - fokus på kerneopgaven
FagLudo Ludo på en helt ny måde.
Det gode møde i folkeskolen
Ung til Ung aftener 2016/17 Margrethe Tovgaard
Og valg i det hele taget... Lær HVAD-modellen at kende.
Skriv ansøgning 10 gode råd.
Du skal elske byggepladsen!? EUC Nord 13/ FBK 2258
FRA DIAGNOSE TIL DØD Tidlig palliation
Robusthed på Lillebæltskolen
ÅRHUS AFDELING.
Historien om Ib Madsen er skrevet af: Mette Eike Neerlin
Digital kultur og trivsel på skolen – mod et fælles værdisæt
Til ambassadører: Hvordan kan Colibo understøtte jeres behov?
Velkommen til brobygningsdage med Hands & Brains aktiviteter
Klasseven for nyankomne elever
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
Dagens program Du skal have kendskab til:
Personlighed og Kompetencer
SUCCES MED SALG 1.
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Find trafikpolitikken her: (skriv url)
Samtale om folkeskolen i
Torsdag den Oplæg ansøgning og cv Start med at lave et cv
International økonomi for matematikere
Sådan bruger du præsentationen
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Trafikpolitik for (skriv skolens navn)
Unge med angst set fra et vejlederperspektiv
Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til synopsis.
Alle rettigheder forbeholdes
Velkommen til brobygningsdage med Hands & Brains aktiviteter
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Alle rettigheder forbeholdes
Alberts historie Af forfatter Signe Rhode og illustrator Anja Løfkvist
CAMILLAS HISTORIE Dilemmaøvelse.
Skal hun sige til Emma, at hun bliver ked af det
Organisatorisk Implementering af Machine Learning
En tryg start i vuggestue – samtaleværktøj til opstartsdialog
Præsentationens transcript:

Erfaringer fra virksomhedsbanken Helene Høj, Dansk Byggeri

Dansk Byggeri Ca. 6.000 medlemsvirksomheder Fra de største til de mindste – 80 procent under 10 ansatte

Et møde med rigtige mennesker Skoleelever, forældre, lærere og vejledere skal opleve en dagligdag i branchen Uddannelsesmuligheder og karriereveje bliver synlige via rigtige mennesker Det er nyt for alle – metoder skal opfindes, afprøves og videreudvikles Vores erfaringer med skolevirksomhedssamarbejde er, at det er menneskerne, der bærer historierne om branchen. Ikke hjemmesider og foldere. Eleverne er nemme at imponere – lærerne kan være sværere at overbevise. De er vigtige at få overbevist! Et samarbejde skal have værdi for både virksomheder og skoler. Det er nyt for alle, så hav tålmodighed og prøv jer frem i samarbejde med lærerne.

Samarbejdsformer Besøg en skoleklasse Byggepladsbesøg Adoptionsordninger 0.-10.klasse Erhvervspraktik Der er mange måder at skoler og virksomheder kan samarbejde. Her er fire metoder som vi har gode erfaringer med. På Dansk Byggeris hjemmeside kan I finde undervisningsmaterialerne. Et mesteroplæg kan gøre eleverne klogere på livet som selvstændig erhvervsdrivende. Hvad betyder det at have et firma, nogle ansatte og måske endda nogle lærlinge. Hvordan ser en arbejdsuge ud, hvordan ser kundegrundlaget ud og hvad er en forretningsplan. Dansk Byggeri har lavet et materiale som mestrene kan støtte sig til og som lever op til de Fælles Mål i folkeskolen. Byggepladsbesøg er normalt lukket land for børn - og det bliver det automatisk lidt federe af. Når børnene trækker vest, hjelm og sikkerhedssko på vokser de med opgaven og bliver en del af byggepladsen. Det er vigtigt at forventningsafstemme med læreren på forhånd og sætte besøget i en ramme – handler det om uddannelsesvalg eller om matematik eller arkitektur. (lin til film om skybrudstema-byggepladsbesøg). Adoption er et langstrakt forløb, hvor virksomheden knytter bånd til en klasse og følger dem i hele skoletiden eller et par klassetrin. Indholdet kan være forskelligt fra gang til gang. Erhvervspraktik er en rigtig god mulighed for eleverne til at få et kig ind i dagligdagen på en virksomhed. Det er utrolig værdifuldt for eleverne at kunne fornemme omgangstonen, lære medarbejderne at kende og opleve hvordan det er at gå på arbejde. Det kan lyde meget banalt, men det er ganske fremmed for mange unge.

Virksomhedsbanken skal… spille bygge- og anlægsbranchen ind i grundskolerne gøre det nemt for skolerne at finde virksomheder klæde virksomhederne på til samarbejde Vi vil gerne være synlige og vise branchen frem for både elever og skolelærere Vi vil gerne gøre det nemt. Det skal ikke være problemer med kontakt der sætter en stopper for samarbejdet Vi vil gerne hjælpe virksomhederne med at åbne op Og det gør vi selvfølgelig fordi vi gerne vil have nogle flere unge til at vælge en fremtid inden for vores branche. Helt nøjagtigt 17.000.

Hvordan? Tilmelding via hjemmeside Profil læses igennem Uploade til hjemmeside Velkomstpakke Afvent… Virksomhederne tilmelder sig på vores hjemmeside Vi spørger dem om kontaktpersoner, og spørger dem hvad de er for en virksomhed og hvad en klasse kan lære hos dem Vi læser deres svar igennem Vi uploader deres profil Vi sender dem en velkomstpakke Og så håber vi på at der sker noget

Kommunekort Oversigt Profil Sådan her ser det ud. Det er ganske simpelt. På hjemmesiden møder man et kommunekort. Når man klikker på en kommune præsenteres en oversigt, hvorfra man kan klikke sig ind på en profil.

Layout: TITEL_helsidefoto-hvid tekst 170 Layout: TITEL_helsidefoto-hvid tekst Nu er vi oppe på 170 virksomheder, og vi tør for alvor aktivt at fortælle om virksomhedsbanken til skoler, UU-centre osv. Vi har valgt, at få fyldt godt op, før vi råber højt. Nu er vi spændt på hvordan det bliver brugt. Bliver de kontaktet?

Erfaringer indtil nu Formidlingsevner - ”Vi laver murerarbejde” Skolefaglige kompetencer Virksomhederne er eksperter på deres eget område. Men de glemmer, at alle ikke ved hvad forskalling og armering betyder. De kan ikke bare skrive ”Vi laver murerarbejde”. Vi skal hjælpe dem på vej. Vi laver små videoer, der viser hvordan andre gør(knap 2.000 gange) , og vi laver undervisningsmaterialer Det er lang tid siden at mester gik i skole. De har glemt hvad det er man skal lære, og de har måske også glemt hvordan man lærer bedst. Virksomhederne har brug for hjælp til at ramme læringsmål. Lærerne skal hjælpe med at få det faglige på plads. Det er de nemlig eksperter på. Vi er overbeviste om, at hvis lærere og virksomheder får mulighed for at forberede sig godt, så kan de i fællesskab levere motiverende undervisning i høj kvalitet. Vi hører fra skolerne, at de oplever, at det er nogle nye børn der blomstrer, når undervisningen er flyttet ud af klasselokalet.

Spørgsmål?