Bettina Post, borgerrådgiver i Høje- Taastrup Kommune Ét menneske, én sag. Hvor svært kan det være? Bettina Post, borgerrådgiver i Høje- Taastrup Kommune
Jeg er nødt til at starte med en indsigelse… ”Der har aldrig før været større interesse for helhedsorienteret sagsbehandling, end der er lige nu.” Bettina Post, borgerrådgiver i Høje- Taastrup Kommune
Bettina Post, borgerrådgiver i Høje- Taastrup Kommune Der var engang… Bettina Post, borgerrådgiver i Høje- Taastrup Kommune
Helhedsorienteret sagsbehandling er et lovkrav Kommunen skal behandle spørgsmål om hjælp i forhold til alle de muligheder, der findes. Hvis en borger har brug for hjælp i længere tid, skal det tidligt i forløbet tilstræbes at hjælpen tilrettelægges ud fra en samlet vurdering af pågældendes situation og behov. (Fra retssikkerhedslovens §§ 5 og 6) Bettina Post, borgerrådgiver i Høje- Taastrup Kommune
Bettina Post, borgerrådgiver i Høje- Taastrup Kommune Hvor blev det af? Andre faggrupper Kommunalreform Finanskrise Bettina Post, borgerrådgiver i Høje- Taastrup Kommune
Bettina Post, borgerrådgiver i Høje- Taastrup Kommune Borgeren i centrum ”Strukturen skal tilpasses borgernes behov – og ikke omvendt. Der skal være mindre bureaukrati. Der skal være færre skranker. Og der skal være færre indgange til det offentlige”. Citat: Lars Løkke Rasmussen, 9. januar 2004 Bettina Post, borgerrådgiver i Høje- Taastrup Kommune
Bettina Post, borgerrådgiver i Høje- Taastrup Kommune Borgeren i centrum ”Strukturen skal tilpasses borgernes behov – og ikke omvendt. Der skal være mindre bureaukrati. Der skal være færre skranker. Og der skal være færre indgange til det offentlige”. Citat: Lars Løkke Rasmussen, 9. januar 2004 SYSTEMET I CENTRUM Bettina Post, borgerrådgiver i Høje- Taastrup Kommune
Borgerrådgiver Bettina Post bettinapo@htk.dk Mød Simon Revalidering? Jobcenter Rengøring, tandpleje, Sundhedscenter Merudgifter - Socialcenter Skoindlæg + specialsko - Sundhedscenter Fodbehandling - egen læge – Ydelsescenter Medicin, briller – Ydelsescenter Boligindretning – Hjælpemiddelcentralen Rengøring - Sundhedscenter Specialtandlæge – Regionen – Ydelsescenter Borgerrådgiver Bettina Post bettinapo@htk.dk
Borgerrådgiver Bettina Post bettinapo@htk.dk Konsekvenser: Mindst 10 forskellige ansøgninger i HTK Mindst fem af dem tilbagevendende Involverer mindst syv forskellige sagsbehandlere I mindst fem forskellige afdelinger Spildt arbejde: To bevillinger blev givet og droppet igen fordi de ramte helt forbi Simon føler sig klientgjort Han orker ikke vores system, nøjes med at få dækket merudgifter Den vej ind, ingen vej ud Borgerrådgiver Bettina Post bettinapo@htk.dk
17 3 Ung, psykisk sårbar, på uddannelseshjælp Ny Jobcentersagsbehandler Social-sagsbehandler Ny social-sagsbehandler VUM – støttebehov - boligindstilling Behandler Jobcentersagsbehandler Sagsbehandler 17 3 Hjemmevejleder Misbrugskonsulent Tilbud (fys + psykolog + mentor) Økonomisagsbehandler Ydelse/sanktion Ny behandler Ung, psykisk sårbar, på uddannelseshjælp Kontrolgruppen Socialt bedrageri? Borgerrådgiveren Ny ny Social-sagsbehandler Boligtilbud Ny ny Jobcentersagsbehandler Ny økonomisagsbehandler Boligindskudslån
Alle er enige om, at det ikke duer ”Der er medarbejdere og borgere, som hver dag oplever den mangel på sammenhæng, der er i vores tilbud, og hvor vi taber for mange borgere.” Bettina Post, borgerrådgiver i Høje- Taastrup Kommune
”Slut med dillerdaller og lirumlarum” Bettina Post, Borgerrådgiver i Høje- Taastrup Kommune
Bettina Post, borgerrådgiver i Høje- Taastrup Kommune Selvskabte plager Bettina Post, borgerrådgiver i Høje- Taastrup Kommune
Bettina Post, borgerrådgiver i Høje- Taastrup Kommune Og så koster det kassen! 1 pct. af borgerne koster hver 800.000 = 31 pct. af udgifterne 3 pct. af borgerne koster hver 450.000 = 51 pct. af udgifterne 5 pct. af borgerne koster hver 330.000 = 64 pct. af udgifterne Bettina Post, borgerrådgiver i Høje- Taastrup Kommune
Høje-Taastrups projektplan Kortlægning af eksisterende indsatser Design af nye indsatser Realisering Bettina Post, borgerrådgiver i Høje- Taastrup Kommune
Bettina Post, borgerrådgiver i Høje- Taastrup Kommune Borgeren i centrum Bettina Post, borgerrådgiver i Høje- Taastrup Kommune
Kollektiv opmærksomhedsforstyrrelse Snitflader Sprog? Økonomi Tidsforbrug Bettina Post, borgerrådgiver i Høje- Taastrup Kommune
Medarbejderinvolvering Bettina Post, borgerrådgiver i Høje- Taastrup Kommune
Bettina Post, borgerrådgiver i Høje- Taastrup Kommune Tre år senere… Forsøg med fælles visitation Sammenlægning af medarbejdere til mentor/hjemmevejleder Én plan for hele familien Bettina Post, borgerrådgiver i Høje- Taastrup Kommune
Men der er også sket noget andet Bettina Post, borgerrådgiver i Høje- Taastrup Kommune
Ledelseskommissionen har fat i noget ”Offentlige ledere skal sikre, at borgerorienteringen er så stærk, at medarbejderne udlever det i deres daglige arbejde” Bettina Post, borgerrådgiver i Høje- Taastrup Kommune
Spørgsmål? Kommentarer?