Bettina Post, borgerrådgiver i Høje- Taastrup Kommune

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tværgående indsats for unge årige
Advertisements

Projekt: Fælles indsats på psykiatriområdet i Haderslev Kommune og Region Syddanmark.
Helhedsorienteret indsats Møde i økonomiudvalget 8. februar 2016.
Ved overlæge Jes Gerlach
Velfærdseksperimentarium, Odense Samarbejdsforum for frivilligt socialt arbejde Den 14. marts 2013.
Erfaringer med brug af mentorer v. direktør Trine Lindahl, Sherpa.
Informationsmøde om Sundhedscenter Haderslev, den 27. maj 2013 Velkommen.
Patientuddannelse – en medicinsk teknologivurdering Torben Jørgensen Formand for arbejdsgruppen Forskningscenter for Forebyggelse og Sundhed Baggrund og.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Erfaringer med klinisk enhed og visitation til rehabiliteringsteam Tirsdag den 22. oktober 2013.
Workshop 1- hvad gjorde vi? Spor: Livsstilsændringer og sundhed Tema 1: Lyst og energi til at deltage i fællesskabet Tema 2: Fokus på egen sundhed Tema.
Implementering af udrednings- og rehabiliteringsforløb Lars Gregersen 13. november 2015.
Beskæftigelsesregion Midtjylland Sygefravær pga. stress og psykisk lidelse Lars Aakerlund Speciallæge, ph.d. PPclinic.
MARTS 2011 DET FÆLLES ANSVAR II Title slide EVALUERING AF DET FÆLLES ANSVAR II ERFARINGER OG PERSPEKTIVER.
Tværfaglig tænkning i opgaveløsningen Bente Nissen, seniorkonsulent Cabi Korsør d hvordan spiller vi hinanden gode?
Erhvervsstyrelsen lancerede den 10. november 2015 PrivacyKompasset – et on-line værktøj, der skal hjælpe virksomheder til bedre brug af data og håndtering.
Målgrupper for ressourceforløb Beskæftigelsesregion Midtjylland 13. juni 2014.
Oplæg om Arbejdsglad Hvad gør os arbejdsglade?. Introduktion Yngre Læger har sat fokus på, hvad der giver medlemmerne en god arbejdsdag Medlemmerne har.
Ny chance til alle. ”Den gode histories dag” Kort præsentation: Karen Breumsø teamkoordinator i team 4-5 Jobcenter Varde. Team 4-5 består af 8 rådgivere,
Broforløbet-Esbjerg, Varde og Vejen. Projektets formål: At lave en model for opkvalificering af målgruppen, som efterfølgende kan danne skole for, hvorledes.
Psykoedukation skizofreni Session 1. – introduktion til psykoedukationsforløbet Undervisere:
Projektcenter Sønderjylland Jobcentre, virksomheder og a-kassers rolle på sygefraværsområdet Workshop 1: Sygefravær Mandag d. 14. april 2008, Odense Congress.
Undervisningsdag om borgere med svære spiseforstyrrelser Formål Baggrund Program.
Samarbejdet i rehabiliteringsteamet Sundhedskoordinator Afdelingslæge, ph.d. Jens Christian Jensen Klinisk Socialmedicin og Rehabilitering.
Psykisk sårbare og arbejdsmarkedet Vivi Imer Hansen, socialrådgiver/projektleder ”Stress-sygemeldt tilbage til arbejdet”
Beskæftigelsesindsatsen Marie Hansen, direktør i Arbejdsmarkedsstyrelsen.
Dias om psykisk arbejdsmiljø
Forslag fra arbejdsgrupperne
Præsentation af resultaterne fra
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
THY Business Breakfast.
Arbejdsmiljørundering /tjeklister
Vi fletter sammen om hjerterehabilitering
Tværfagligt samarbejde om udsatte unge
En forenklet beskæftigelsesindsats
Skriv ansøgning 10 gode råd.
Hvor meget hjælper familier i dag?
Social ulighed i sundhed i Københavns Kommune
SFI’s forskning i handicap og beskæftigelse
Introduktion til Myndighed Sundhed v. Signe Plats Afdelingsleder
TEMADAGE OM PALLIATION 2018
UDDANNELSE OG JOB 8. klasse
Sammenhængende borgerforløb
Socialpolitisk status 2018 De sociale reformer
Sammenhængende borgerforløb
Hovedtræk i politisk aftale om kontanthjælpsreform Regeringen, Venstre, Konservative, Liberal Alliance, Dansk Folkeparti L223 fremsat 28. maj 2013.
1. dag - Modul 1A Velkomst og præsentation Indflydelse og interessevaretagelse Frokost (kl ) Områdeopdeling kommunal / privat Overraskelse (kl )
En god start på lægelivet
Vision Det skal være let at etablere og udvikle sin virksomhed på HR-området i Mariagerfjord Kommune Det gør vi på følgende måde: Du får hurtig og effektiv.
Akutberedskabet i Region Hovedstaden
Det rette tilbud fra første kontakt.
Sådan bruger du præsentationen
Vi får det vi måler på! Hvad måler vi på? januar 2019.
Unge med angst set fra et vejlederperspektiv
Program Anette Faye Jacobsen Seniorforsker, ph.d.
Danmarks Vejlederforening
Børne- og Familieafdelingen
På tværs af region og kommune – og med borgeren i centrum
Social- og Sundhedsudvalget 1. april 2019
En forenklet beskæftigelsesindsats
Introduktion af CV og ansøgnings kurset
Debatten om den almene struktur Historik, statistik – og et kik i krystalkuglen Bjarne Zetterström.
Sammenhængende digital brugerrejse - med anvendelse af borgerens data
På tværs af region og kommune – og med borgeren i centrum
Forstærket indsats overfor storrygere på Vestegnen og Sydamager
Sammenhængende borgerforløb i Furesø Styring på tværs
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
BRUG FACEBOOK TIL AT SKABE STÆRKE, FRIVILLIGE FÆLLESSKABER
Fra den anden side af skrivebordet
Sundhedsfaglig udredning Funktionsmæssig afklaring Egen læge Diagnose
Ældre Sagens Distriktsdag, den
Præsentationens transcript:

Bettina Post, borgerrådgiver i Høje- Taastrup Kommune Ét menneske, én sag. Hvor svært kan det være? Bettina Post, borgerrådgiver i Høje- Taastrup Kommune

Jeg er nødt til at starte med en indsigelse… ”Der har aldrig før været større interesse for helhedsorienteret sagsbehandling, end der er lige nu.” Bettina Post, borgerrådgiver i Høje- Taastrup Kommune

Bettina Post, borgerrådgiver i Høje- Taastrup Kommune Der var engang… Bettina Post, borgerrådgiver i Høje- Taastrup Kommune

Helhedsorienteret sagsbehandling er et lovkrav Kommunen skal behandle spørgsmål om hjælp i forhold til alle de muligheder, der findes. Hvis en borger har brug for hjælp i længere tid, skal det tidligt i forløbet tilstræbes at hjælpen tilrettelægges ud fra en samlet vurdering af pågældendes situation og behov. (Fra retssikkerhedslovens §§ 5 og 6) Bettina Post, borgerrådgiver i Høje- Taastrup Kommune

Bettina Post, borgerrådgiver i Høje- Taastrup Kommune Hvor blev det af? Andre faggrupper Kommunalreform Finanskrise Bettina Post, borgerrådgiver i Høje- Taastrup Kommune

Bettina Post, borgerrådgiver i Høje- Taastrup Kommune Borgeren i centrum ”Strukturen skal tilpasses borgernes behov – og ikke omvendt. Der skal være mindre bureaukrati. Der skal være færre skranker. Og der skal være færre indgange til det offentlige”. Citat: Lars Løkke Rasmussen, 9. januar 2004 Bettina Post, borgerrådgiver i Høje- Taastrup Kommune

Bettina Post, borgerrådgiver i Høje- Taastrup Kommune Borgeren i centrum ”Strukturen skal tilpasses borgernes behov – og ikke omvendt. Der skal være mindre bureaukrati. Der skal være færre skranker. Og der skal være færre indgange til det offentlige”. Citat: Lars Løkke Rasmussen, 9. januar 2004 SYSTEMET I CENTRUM Bettina Post, borgerrådgiver i Høje- Taastrup Kommune

Borgerrådgiver Bettina Post bettinapo@htk.dk Mød Simon Revalidering? Jobcenter Rengøring, tandpleje, Sundhedscenter Merudgifter - Socialcenter Skoindlæg + specialsko - Sundhedscenter Fodbehandling - egen læge – Ydelsescenter Medicin, briller – Ydelsescenter Boligindretning – Hjælpemiddelcentralen Rengøring - Sundhedscenter Specialtandlæge – Regionen – Ydelsescenter Borgerrådgiver Bettina Post bettinapo@htk.dk

Borgerrådgiver Bettina Post bettinapo@htk.dk Konsekvenser: Mindst 10 forskellige ansøgninger i HTK Mindst fem af dem tilbagevendende Involverer mindst syv forskellige sagsbehandlere I mindst fem forskellige afdelinger Spildt arbejde: To bevillinger blev givet og droppet igen fordi de ramte helt forbi Simon føler sig klientgjort Han orker ikke vores system, nøjes med at få dækket merudgifter Den vej ind, ingen vej ud Borgerrådgiver Bettina Post bettinapo@htk.dk

17 3 Ung, psykisk sårbar, på uddannelseshjælp Ny Jobcentersagsbehandler Social-sagsbehandler Ny social-sagsbehandler VUM – støttebehov - boligindstilling Behandler Jobcentersagsbehandler Sagsbehandler 17 3 Hjemmevejleder Misbrugskonsulent Tilbud (fys + psykolog + mentor) Økonomisagsbehandler Ydelse/sanktion Ny behandler Ung, psykisk sårbar, på uddannelseshjælp Kontrolgruppen Socialt bedrageri? Borgerrådgiveren Ny ny Social-sagsbehandler Boligtilbud Ny ny Jobcentersagsbehandler Ny økonomisagsbehandler Boligindskudslån

Alle er enige om, at det ikke duer ”Der er medarbejdere og borgere, som hver dag oplever den mangel på sammenhæng, der er i vores tilbud, og hvor vi taber for mange borgere.” Bettina Post, borgerrådgiver i Høje- Taastrup Kommune

”Slut med dillerdaller og lirumlarum” Bettina Post, Borgerrådgiver i Høje- Taastrup Kommune

Bettina Post, borgerrådgiver i Høje- Taastrup Kommune Selvskabte plager Bettina Post, borgerrådgiver i Høje- Taastrup Kommune

Bettina Post, borgerrådgiver i Høje- Taastrup Kommune Og så koster det kassen! 1 pct. af borgerne koster hver 800.000 = 31 pct. af udgifterne 3 pct. af borgerne koster hver 450.000 = 51 pct. af udgifterne 5 pct. af borgerne koster hver 330.000 = 64 pct. af udgifterne Bettina Post, borgerrådgiver i Høje- Taastrup Kommune

Høje-Taastrups projektplan Kortlægning af eksisterende indsatser Design af nye indsatser Realisering Bettina Post, borgerrådgiver i Høje- Taastrup Kommune

Bettina Post, borgerrådgiver i Høje- Taastrup Kommune Borgeren i centrum Bettina Post, borgerrådgiver i Høje- Taastrup Kommune

Kollektiv opmærksomhedsforstyrrelse Snitflader Sprog? Økonomi Tidsforbrug Bettina Post, borgerrådgiver i Høje- Taastrup Kommune

Medarbejderinvolvering Bettina Post, borgerrådgiver i Høje- Taastrup Kommune

Bettina Post, borgerrådgiver i Høje- Taastrup Kommune Tre år senere… Forsøg med fælles visitation Sammenlægning af medarbejdere til mentor/hjemmevejleder Én plan for hele familien Bettina Post, borgerrådgiver i Høje- Taastrup Kommune

Men der er også sket noget andet Bettina Post, borgerrådgiver i Høje- Taastrup Kommune

Ledelseskommissionen har fat i noget ”Offentlige ledere skal sikre, at borgerorienteringen er så stærk, at medarbejderne udlever det i deres daglige arbejde” Bettina Post, borgerrådgiver i Høje- Taastrup Kommune

Spørgsmål? Kommentarer?