Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Fra den anden side af skrivebordet

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Fra den anden side af skrivebordet"— Præsentationens transcript:

1 Fra den anden side af skrivebordet
- Sagsbehandlernes samarbejde med borgere og bisiddere

2 Mie Vode Moll Socialrådgiver siden 2004
Myndighedssocialrådgiver for socialt udsatte borgere i Svendborg Kommune siden 2005 Korteste sagsforløb 1 dag Længste sagsforløb 10 år Har indkaldt til uendeligt mange samtaler med vejledning om mulighed for bisidder Fagpolitisk aktiv i Dansk Socialrådgiverforening siden 2007

3 Borgerens retsstilling
Forvaltningslovens § 8: ”Den, der er part i en sag, kan på ethvert tidspunkt af sagens behandling lade sig repræsentere eller bistå af andre. Myndigheden kan dog kræve, at parten medvirker personligt, når det er af betydning for sagens afgørelse”. Ankestyrelsens principafgørelse 65-15: En borger skal deltage personligt ved sagens behandling i rehabiliteringsteamet, medmindre det er åbenbart formålsløst at udvikle arbejdsevnen. I den konkrete sag havde kommunen givet afslag på at lade borgerens moster repræsentere ham på mødet. Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg var enig med kommunen i, at borgeren skulle deltage personligt på mødet i rehabiliteringsteamet.

4 Bisidder eller partsrepræsentant
Bisidder eller partsrepræsentant? - et spørgsmål med stor betydning for sagsforløbet Opgaver Bisidder Partsrepræsentant Deltage i møder Ja - men borgeren skal være til stede Ja - også uden deltagelse af borgeren Føre ordet for borgeren Ja - men kun i det omfang det er aftalt med borgeren Ja - partsrepræsentanten kan udtale sig på vegne af borgeren Få møde udsat pga. sygdom Ja - et møde vil normalt kunne blive udsat, hvis bisidderen er syg - men det er op til myndigheden at bestemme Ja - når partsrepræsentanten er syg, skal et aftalt møde udsættes Få forlænget partshøringsfrist ved anmodning Nej - normalt vil en kommune ikke forlænge partshøringsfristen for at give borgeren tid til at drøfte sagen med en bisidder Ja - kommunen bør forlænge partshøringsfristen, så pågældende og borgeren kan få drøftet sagen igennem Fremsende breve m.v. til kommunen, komme med skriftlige bemærkninger til breve m.v. Ja - en bisidder kan godt efter aftale med borgeren fremsende breve med kommentarer m.v. til kommunen Ja - en partsrepræsentant kan på lige fod med borgeren fremsende breve m.v. til kommunen Modtage breve fra kommunen Nej - normalt skal borgeren selv sende kopi af brev til bisidderen Ja - kommunen skal sende brev f.eks. med afgørelse til partsrepræsentanten og evt. til borgeren også Træffe beslutning om at klage og indsende klage Nej - kun i fællesskab med borgeren Ja - normalt i samarbejde Ophør Borgeren kan til enhver tid bringe samarbejdet med en bisidder til ophør Borgeren kan til enhver tid bringe et samarbejde med en partsrepræsentant til ophør. Myndighederne skal orienteres om, at samarbejdet er ophørt

5 Hvorfor får borgeren en negativ oplevelse af kontakten med sagsbehandleren?
Kommunikationen? Lovgivningen? Sagsbehandlingen? De fysiske rammer? Indsatserne? Livssituationen? Tidligere erfaringer?

6 Faldgrupperne – manglende kvalitet og viden hos bisidder eller partsrepræsentant
Ole Olsen har været bisidder i omkring 100 førtidspensionssager. I en 8 minutter lang Youtube video fra i sommers kalder han flere navngivne medarbejdere for ”tåber”, ”simple skvat”, ”åndsboller” m.m. Han siger ordret; ”Jeg har ikke mødt nogen endnu i Jobcenter Kolding, der ikke er fuld af løgn”. Trods politianmeldelsen fortryder Ole Olsen ikke sin video; ”Nej, på ingen måde. Jeg kommer jo nok for en dommer, som siger "puha Ole, det var grimt gjort", og jeg skal måske også slette videoen på et tidspunkt. Men der går lang tid, når først retssystemet er inde i det”.

7 Faldgrupperne - lovgivningen
4 årlige jobrettede samtaler med jobrådgivere for aktivitetsparate borgere CV Kontanthjælpsloft 225 timers reglen Dokumentationskrav ved ansøgninger om enkeltydelser Motivation og evne til at kunne indgå i forløb med målrettet socialpædagogisk støtte Modsatrettede krav fra forskellige forvaltninger Etc.

8 Faldgrupperne – arbejdsmiljø- og vilkår for sagsbehandlerne

9 Potentialerne – Én plan, én koordinerende sagsbehandler
Peter med de mange planer Peter med én plan

10 Potentialerne – Investeringer i udsatte
DS´ 51 anbefalinger i.f.t. investeringer på det sociale område Den sociale investeringsfond vedtaget i Folketinget SØM er sat i drift Privat og samfundsmæssig interesse i at investere i sociale indsatser ex. den sociale kapitalfond og Skandia-modellen

11 Potentialerne – styrket inddragelse af borgere, netværk og frivillige
Borgeren er ekspert i eget liv – derfor skal vi sikre at de er kompetente og trygge ved kontakten til det offentlige! Mulige initiativer: Bisiddelse bliver anerkendt som kerneopgave for fagprofessionelle omkring den udsatte borgere Borgerens og netværkets oplysninger anerkendes ved synlige handlinger ex. VUM Synlighed og kvalitet i bisidderordninger for udsatte borgere Samarbejde mellem brugerorganisationer, frivillige, det offentlige, faggrupper m.fl. i udviklingen af sagsforløb der sikrer størst mulig inddragelse

12 Hvilken fremtid går vi i møde?
Drøm Mareridt Øget fattigdom og dermed mere pressede udsatte borgere Lovgivning som gør flere til udsatte Øgede krav til udsatte Øgede krav til medarbejdere Digitaliseringsklar lovgivning på udsatteområdet Investering i socialt arbejde Én plan Øget inddragelse af borger, netværk og samfund i sagsbehandling og indsatser Bedre arbejdsmiljø- og vilkår for de medarbejdere, som skal hjælpe udsatte borgere

13 Sammen er vi stærkere – tak for ordet


Download ppt "Fra den anden side af skrivebordet"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google