VELKOMMEN til nye lærere på stx/hf

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
1 VELKOMMEN VELKOMMEN til nye lærere på det almengymnasiale område Gymnasieskolernes Lærerforening.
Advertisements

VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier
1 VELKOMMEN til nye lærere på stx/hf. 2  TR varetager og forhandler kollegernes interesser  TR støtter op om det enkelte medlem efter behov  TR er.
1 VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier. 2  TR varetager og forhandler kollegernes interesser  TR støtter op om det enkelte medlem efter behov.
Hvad laver en skolebestyrelse? Skolebestyrelsen har indflydelse på alle områder, der vedrører skolens virksomhed inden for rammerne af folkeskoleloven.
Hold gejsten - det motiverende frivilligmiljø. Hvad skaber motivation for en aktivitet/opgave? En oplevet følelse af;  Kontrol og forudsigelighed  Indflydelse.
Personalejura Førlederkursus Brogaarden, d. 17. april 2012 Specialkonsulent Cand.merc.jur. Christian Petersen
OK-08 Highlights Det kommunale og regionale område.
HK Kommunals OK15-resultat i regionerne. SIDE 2 /TR vilkår og -beskyttelse /Arbejdstid og frokostpause /Seniorbonus TR MØDE REGION Vi undgik forringelser.
Ansættelsesvilkår og TAP- undersøgelsen 2012 Hanne Lautrup Konsulent Tlf oktober 2013Køkkenkursus1.
Stem og bestem!. Hvad skal der ske i dag? Kort præsentation af resultaterne Diskussion Stillingtagen til den videre proces Stillingtagen til resultatet.
Kap. 14 Julie Falk Spenster. SSeptemberforliget i 1899: DA og LO anerkender hinanden og indgår forlig = hovedaftalen (arbejdsmarkedets grundlov): Vigtigste.
Disse slides er beregnet på stx/hf. FINANSLOVSFORSLAGET  2% hvert år  ¼ mia. kr. i 2016 for gymnasieuddannelserne. Stiger med 2 pct. pr. år frem til.
Oplæg om Arbejdsglad Hvad gør os arbejdsglade?. Introduktion Yngre Læger har sat fokus på, hvad der giver medlemmerne en god arbejdsdag Medlemmerne har.
Psykisk arbejdsmiljø – en styrket indsats Indsatsen består af Ekspertrådgivning og inspiration Forskningsprojekt på de regionale arbejdspladser.
Morten Kvist Refskov For en markant lærerstemme i Danmarks Lærerforenings Hovedstyrelse Sammen gør vi en forskel Jeg stemte NEJ til OK15 …fordi overenskomsten.
Landsseminar 2012 Workshop: Selvfinansierende LK’er Landsseminar 2012 Workshop: Selvfinancierende Lokalkomiteer.
FTF er danskere FTF er hovedorganisation for offentligt og privat ansatte. Medlemstallet er steget med i løbet af de sidste ti år.
VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier
VELKOMMEN til nye lærere på stx/hf
Hvor gør du af din bekymring for dit barns skolegang?
Online arbejdsmiljøuddannelse
OK18 nærmer sig Hvad er vigtigst for HK Kommunals medlemmer?
Velfærdskommunen under forandring – kultur, kompetencer og komplekse problemer Kommunens (næst)største arbejdsplads.
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Find trafikpolitikken her: (skriv URL)
Antal besvarelser: 52.
Ny lokalaftale om arbejdstid for lærere og børnehaveklasseledere i BUF
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
DUBU Superbrugerrollen
Arbejdsmiljø og ledelse går hånd i hånd
Frivilligheden i Vordingborg
Lokale strategier i kommuner for borgere, ansatte og beslutningstagere
Den gode læge Yngre Lægers politik
Virksomhedernes erfaringer med nydanske medarbejdere v/ Integrationskonsulent Pernille Kiær -
Budget 2018 Overenskomst 2018 / OK 18
Skriv ansøgning 10 gode råd.
VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier
Hvad betyder en konflikt for mig?
Dit samarbejde med Center for Socialpædagogik og Psykiatri Oplysning om Tæt på Familien i CSP – udarbejdet i samråd med ForældrePanelet i CSP november.
Virksomhedernes erfaringer med nydanske medarbejdere v/ Integrationskonsulent Pernille Kiær -
OK18 Det statslige forlig
TR-kursus I A Arbejdstid lærere ved VUC 13. September 2018.
Jobrettede samtaler På rådgiverniveau
Planens 4 hovedelementer 1. Et godt arbejdsmiljø kan være med til at
OK18 Det statslige forlig
VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier
Hvad betyder det på efterskolerne?
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
VELKOMMEN til nye lærere på stx/hf
Find trafikpolitikken her: (skriv url)
FOAS + A2B Arbejdstid TR-uddannelsen 1 A, Arbejdstid.
Hvilke løn- og ansættelsesvilkår får jeg?
Løn FOAS.
Hvad betyder det på efterskolerne?
Hvem er jeg? Anders Raastrup Kristensen, Ph.d., Post.doc.
Ledelsesevaluering.
Trafikpolitik for (skriv skolens navn)
Afdækning og forhandlinger med BUF og SKK
VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Arbejdstidsopgørelse 2018: Tjek tiden
Arbejdstidsopgørelse 2018: Tjek tiden
arbejdspladsvurdering (apv) februar – 13. marts 2019
VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier
VELKOMMEN til nye lærere på stx/hf
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier
TR – BRUSH-UP God planlægning af ARBEJDSTID 12. Juni 2019
Oplæg om nye ferieregler - Kreds Østjylland august 2019
Præsentationens transcript:

VELKOMMEN til nye lærere på stx/hf

Jeg er din tillidsrepræsentant TR varetager og forhandler kollegernes interesser TR støtter op om det enkelte medlem efter behov TR er GL’s lokale repræsentant Styrken ligger i lærerkollegiet TR har tæt samarbejde med GL’s sekretariat

GL er rammen om det fællesskab, hvor lærerne sammen hjælper hinanden GL arbejder for GL er rammen om det fællesskab, hvor lærerne sammen hjælper hinanden Gymnasieuddannelser af høj kvalitet og med et godt image Medlemmernes arbejdsforhold Dette er en slags oversigt over, hvad GL gør for medlemmerne. Godt undervisnings- og arbejdsmiljø At være gymnasielærernes professionelle sparring

Hvis du oplever …. At arbejdet bliver for uoverskueligt At blive syg i længere tid At ledelsen ikke synes, du passer dit job At en elev klager Samarbejdsvanskeligheder Etc. Kontakt TR eller GL’s sekretariat! Der findes ofte gode løsninger – men det er vigtigt, at du henvender dig hurtigst muligt. MEN du behøver ikke at have problemer for at henvende dig – rådgivning om barselsorlov, pædagogikum osv. er også gode anledninger til at henvende sig. 4

Årlig arbejdstid En gymnasielærer har ligesom alle andre på det danske arbejdsmarked en gennemsnitlig arbejdstid på 37 timer/uge. Arbejdstiden beregnes på årsbasis. 5 ugers ferie afvikles normalt i skolernes sommerferielukning (4 uger i juli og 1. uge i august). 5 særlige feriedage (6. ferieuge) optjenes parallelt med ferie – afvikles efter aftale mellem ledelse/lærer. Arbejdstiden bruges til undervisning, forberedelse, retning af opgaver, eksamen, teamsamarbejde, møder og andre individuelle opgaver. Undervisningsfrie perioder: Typisk resten af sommerferielukningen, uge 42, mellem jul og nytår, uge 7/8, 3 dage op til påske. Her håndterer vi dem ved … Hvis man holder fri i de undervisningsfrie perioder, er arbejdstiden i undervisningsugerne i gennemsnit ca. 43 timer/uge. Gymnasielærere er ikke ansat uden højeste arbejdstid Arbejdstiden skal løbende registreres (hvis der ikke er akkordaftaler)

Arbejdstiden her på skolen På vores skole tilrettelægger vi arbejdet således… Vi registrerer således… Du skal særligt være obs på …

Alt det praktiske Hvordan læser man en lønseddel? Hvor mange timer kan I bruge? Opgørelse over tid Hvordan får man tid og arbejde til at gå op i en højere enhed? – Hvad forventes der egentlig af én? Hvordan gør man med mails, sms mv. fra eleverne – og hvornår? Hvem kan man få hjælp hos? … Andet, der trænger sig på hos jer …

Se også www.GL.org                                                  

Baggrundsmateriale

Ansættelse Gymnasielærere er ansat på overenskomst – dvs. at løn og ansættelsesvilkår er reguleret. GL forhandler centralt overenskomsten med de overordnede rammer for lønnen, arbejdstiden og generelle arbejdsvilkår. GL har gennem en årrække arbejdet for især at forbedre nye læreres vilkår. Det er Moderniseringsstyrelsen i Finansministeriet, der er arbejdsgiverpart, og som GL forhandler med. De aftaler, der ikke bare gælder gymnasielærere, forhandler GL sammen med de andre akademiske organisationer via Akademikerne (AC).

GL GL forhandler overenskomst og dermed de overordnede rammer for lærerens arbejdsvilkår. GL arbejder for, at gymnasieuddannelserne er attraktive arbejdspladser. GL arbejder for, at alle får pædagogikum, og at pædagogikum giver dig et stort udbytte. GL arbejder for, at alle bliver fastansat. GL arbejder for at sikre bedre mulighed for fortsat efter- og videreuddannelse. GL er i fortløbende dialog med ministerier, politikere og andre interessenter om, hvad der skal til for at fremme et godt undervisnings- og arbejdsmiljø. Love, bekendtgørelser mv. er Folketingets ansvar og udarbejdes i ministerierne - men GL arbejder for at påvirke til gavn for sektoren. Du får medlemsbladet ”Gymnasieskolen”. Brug også gl.org, gymnasieskolen.dk og Facebook/gymnasielærer.

Hvad gør GL bl.a. for dig - individuelt Individuel rådgivning og assistance - Brug TR og GL’s sekretariat Støtte til efteruddannelse (vigtigt for vikarer) Psykologhjælp 5.000 kr/md., hvis du som fastansat bliver uforskyldt ledig Karriererådgivning mv. hvis du bliver afskediget – også for vikarer Advokathjælp ifm. studiegæld Socialrådgiver Etc. Øvrige medlemstilbud Attraktive forsikringer Bank med høj rente på lønkontoen, kreditkort mv. Indkøbsforeninger, Arbejdermuseet 13