Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afHans Fischer Redigeret for ca. et år siden
1
1 VELKOMMEN VELKOMMEN til nye lærere på det almengymnasiale område Gymnasieskolernes Lærerforening
2
2 Tillidsrepræsentantens rolle Kollegernes talsmand og interessevaretager over for ledelsen – TR taler din (og de andre læreres) sag GL’s lokale repræsentant Lokal overenskomstpart og forhandler Kontaktled og informationsformidler mellem medlemmerne og GL’s øvrige organisation
3
3 Gymnasieskolernes Lærerforening Vesterbrogade 16 GL har 14.000 medlemmer – Stort set alle stx/hf-lærere er medlemmer plus lærere fra hhx/htx GL’s formål: • at virke til gavn for gymnasiale uddannelser • at varetage medlemmernes økonomiske, tjenstlige og faglige interesser En høj organisationsprocent giver gymnasielærernes synspunkter en stærkere stemme over for arbejdsgivere og politikere
4
4 Hvis du oplever …. At arbejdet bliver for uoverskueligt At blive syg i længere tid At ledelsen ikke synes, du passer dit job At en elev klager Samarbejdsvanskeligheder Etc. Kontakt TR eller GL’s sekretariat! Der findes ofte gode løsninger – men det er vigtigt, at du henvender dig hurtigst muligt. MEN du behøver ikke at have problemer for at henvende dig – rådgivning om barselsorlov, pædagogikum osv. er også gode anledninger til at henvende sig.
5
5 Årlig arbejdstid En gymnasielærer har ligesom alle andre på det danske arbejdsmarked en årlig arbejdstid på 1924 timer inkl. ferie. Det svarer til gennemsnitligt 37 timer/uge. Arbejdstiden beregnes på årsbasis. 5 ugers ferie afvikles normalt i skolernes sommerferielukning (4 uger i juli og 1. uge i august). (Løntræk første år) 5 særlige feriedage (6. ferieuge) optjenes parallelt med ferie – afvikles efter aftale mellem ledelse/lærer. Ca. 1680 timer til undervisning, forberedelse, retning af opgaver, eksamen, teamsamarbejde, møder og andre individuelle opgaver. Undervisningsfrie perioder: Typisk resten af sommerferielukningen, uge 42, mellem jul og nytår, uge 7/8, 3 dage op til påske. Her håndterer vi dem ved … Hvis man holder fri i de undervisningsfrie perioder, er arbejdsbelastningen i undervisningsugerne i gennemsnit ca. 43 timer/uge. Gymnasielærere er ikke ansat uden højeste arbejdstid Arbejdstiden skal løbende registreres Den daglige arbejdstid på arbejdspladsen skal foregå i sammenhæng
6
6 Arbejdstiden her på skolen På vores skole tilrettelægger vi arbejdet således… Vi registrerer således… Du skal særligt være obs på …
7
7 Løn Pr. 1. august 2013 Hertil lokalt aftalte tillæg Centralt fastsat løn på stx/hf Cand.mag /scient. Trin lønU-tillæg *) PensionI alt kr. pr. måned 1.+2. år 24.080 3.208 4.584 31.872 3. år 24.080 4.221 4.755 33.056 4.+5. år 27.660 4.221 5.356 37.237 6. år 29.342 4.221 5.639 39.202 7. år + 29.342 6.120 5.958 41.420 *) Tillæg er afhængigt af erfaring på gymnasialt eller højere niveau. Lønforløbet skal ses for den nye lærer, der begynder at undervise efter kandidateksamen. En nyansat, der har 3 års akademisk - ikke undervisningserfaring - vil få grundløn i forhold til ancienniteten, men tillæg ift. at være uerfaren underviser.
8
8 Alt det praktiske Hvordan læser man en lønseddel? Hvor mange timer er der givet til hvad? Opgørelse over tid Hvordan får man den tid og arbejde til at gå op i en højere enhed? – Hvad forventes der egentlig af én? Hvordan gør man med mails, sms mv. fra eleverne – og hvornår? Hvem kan man få hjælp hos? … Andet, der trænger sig på hos jer …
9
9 Se også www.GL.org
10
10 Baggrundsmateriale
11
11 Ansættelse Gymnasielærere er ansat på overenskomst – dvs. at løn og ansættelsesvilkår er reguleret. GL forhandler centralt overenskomsten med de overordnede rammer for lønnen, arbejdstiden og generelle arbejdsvilkår. GL har gennem en årrække arbejdet for især at forbedre nye læreres vilkår. Det er Moderniseringsstyrelsen i Finansministeriet, der er arbejdsgiverpart, og som GL forhandler med. De aftaler, der ikke bare gælder gymnasielærere, forhandler GL sammen med de andre akademiske organisationer via Akademikernes Centralorganisation (AC).
12
12 Det gør GL – bl.a. GL forhandler overenskomst og dermed rammerne for lærerens løn- og ansættelsesvilkår. GL arbejder for, at gymnasieuddannelserne er attraktive arbejdspladser. GL arbejder for, at alle får pædagogikum, og at pædagogikum giver dig et stort udbytte. GL arbejder for, at alle bliver fastansat. GL gennemfører analyser og undersøgelser for at skabe viden om lærernes vilkår. GL arbejder for at sikre bedre mulighed for fortsat efter- og videreuddannelse. GL er i fortløbende dialog med ministerier, politikere og andre interessenter om hvad der skal til for at fremme et godt undervisnings- og arbejdsmiljø. Love, bekendtgørelser mv. er Folketingets ansvar og udarbejdes i ministerierne - men GL kan påvirke, og det gør vi. GL sender dig medlemsbladet ”Gymnasieskolen”.
13
13 Hvad gør GL bl.a. for dig - individuelt Individuel rådgivning og assistance - Brug TR og GL’s sekretariat Psykologhjælp 5.000 kr/md, hvis du som fastansat bliver uforskyldt ledig Advokathjælp ifm. studiegæld Socialrådgiver Etc. Øvrige medlemstilbud Attraktive forsikringer Bank med høj rente på lønkontoen, kreditkort mv. Indkøbsforeninger
14
14 GL’s grundholdninger Udgangspunkt De gymnasiale uddannelser løser en vigtig samfundsopgave GL’s hovedbudskab/strategi GL ønsker kvalitet i de gymnasiale uddannelser, så man kan uddanne dygtige studenter Det forudsætter et ordentligt arbejdsmiljø – og dermed ordentlige arbejdsforhold. (Gode løn- og ansættelsesvilkår, respekt på lærernes arbejde samt et fysisk og psykisk arbejdsmiljø, der er i orden etc.)
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.