Ringsted Bibliotek & Borgerservice fra

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Projekt: Fælles indsats på psykiatriområdet i Haderslev Kommune og Region Syddanmark.
Advertisements

Fælles Rådhusløsning Funktioner og synergier Vi skaber løsninger sammen.
SERVICE OG SAMARBEJDE I ØJENHØJDE. ”Den, der er nødt til at spørge, har ikke samme magt, som den, der kan selv” Margrethe Vestager Økonomi- og indenrigsminister.
VELFÆRDSTEKNOLOGI & INNOVATION KOMPETENCEMÅL 23: ELEVEN KAN SELVSTÆNDIGT ANVENDE RELEVANT VELFÆRDSTEKNOLOGI SAMT DELTAGE VED IMPLEMENTERING AF VIDEN OG.
ADVISER I SAPA DEN KORTE VERSION (24/ ) 1. Hvorfor bringer vi emnet Adviser op? 1.Vi modtager jævnligt spørgsmål fra kommuner om, hvilke adviser.
Dagsorden for forældremøde og valg i Klynge A5 okt Diana byder velkommen 2. Bestyrelsens beretning. 3. Spørgsmål til bestyrelsens og lederens.
Informationsmøde om Sundhedscenter Haderslev, den 27. maj 2013 Velkommen.
Hvad skal I huske fra i dag! Viden, erfaringer, råd og redskaber.
Workshop 1- hvad gjorde vi? Tryghed og støtte når man bor i egen bolig Hvilke udfordringer er der ved at bo i egen bolig, når man har psykiske problemer?
VELKOMMEN til KLUB ROSKILDE MIDT ARENA. KLUB ROSKILDE NORDKLUB ROSKILDE SYD KLUB ROSKILDE ØST KLUB ROSKILDE VEST KLUBBERNE I ROSKILDE KLUB ROSKILDE MIDT.
Sunde arbejdspladser 14.marts 2016 Una Arnbjørn Projektleder for partnerskabet Projekt: Sammen står vi stærkt – ny model til mere sundhed på arbejdspladsen.
Ny chance til alle. ”Den gode histories dag” Kort præsentation: Karen Breumsø teamkoordinator i team 4-5 Jobcenter Varde. Team 4-5 består af 8 rådgivere,
SAPA Præsentation til chefer og mellemledere i kommunen April 2016.
Forslag fra arbejdsgrupperne
Høje-Taastrup Kommune er kendt for sine stærke lokalsamfund, hvor det er attraktivt at være frivillig, og hvor borgerne er aktivt engagerede, har indflydelse.
Præsentation af resultaterne fra
Hvordan ved MUS? Anvend uddybende redskaber i RMUK og e. dok FØR
Online arbejdsmiljøuddannelse
OK18 nærmer sig Hvad er vigtigst for HK Kommunals medlemmer?
Velfærdskommunen under forandring – kultur, kompetencer og komplekse problemer Kommunens (næst)største arbejdsplads.
En nordjysk investering – Vejle
Antal besvarelser: 52.
Arbejdsmiljø og ledelse går hånd i hånd
Otte forsøgsrammer Infoaften 2017 Flemming Vium Jensen, Politisk chef
Byrådets temamøde 15. januar 2015
Arbejdsmiljørundering /tjeklister
1. Arbejdskraftreserven
VELFÆRDS-TEKNOLOGI-VURDERING [VTV]
Ledelse i fremtiden … Betyder ikke vi skal kaste fortiden over bord
Ønsket fra Byrådet…. Værdierne skal afspejle, hvordan vi gerne vil have, at alle i organisationen skal arbejde/tilgå sine opgaver og mødet med borgerne.
9 gode råd til et styrket samarbejde med pårørende på hjerneskadeområdet
Dit samarbejde med Center for Socialpædagogik og Psykiatri Oplysning om Tæt på Familien i CSP – udarbejdet i samråd med ForældrePanelet i CSP november.
Bevægelse i skolen Fysisk aktivitet med høj intensitet øger BDNF i hjernen. Læring fremmes bedst, hvis aktiviteten er udfordrende, varieret og indebærer.
”Hvordan man kan få glæde af i engelskundervisningen”
Til ambassadører: Hvordan kan Colibo understøtte jeres behov?
UDDANNELSE OG JOB 8. klasse
- Fælles forståelse af kerneopgaven
CURA og FSIII Superbrugermøde
OK18 Det statslige forlig
Bettina Post, borgerrådgiver i Høje- Taastrup Kommune
Erfaringer fra virksomhedsbanken
Et virtuelt community er et socialt fællesskab bestående af:
Præsentation - ny struktur, nye vedtægter
Akutberedskabet i Region Hovedstaden
Lektion 1B Formålet med denne lektion er at gøre eleverne opmærksomme på, at et stærkt fællesskab i klassen/på skolen handler om det gode kollegaskab.
Skolebestyrelsens dialogmøde 2008 Kom og mød din skolebestyrelse
Adviser i SAPA den korte version (24/ )
Ledelsesevaluering.
Det er en politiske bestilling!
Lov og praktiske løsninger Adfærd og ”plejer”… Samarbejde
Alder Bedst Masterplan – opsamling på input.
A-kasser Netværksmøde
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Januar 2010 SØNDAG MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG
Januar 2010 MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG SØNDAG
Netværksgruppen for BIB og BS i hele regionen
Alle rettigheder forbeholdes
Danskernes digitale bibliotek
Alle rettigheder forbeholdes
August 2009 MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG SØNDAG
Sammenhængende digital brugerrejse - med anvendelse af borgerens data
Kompetencespillet Dialog om behovet for udvikling af kompetencer til fremtidens digitale arbejdsliv Velkommen til……. Fortæl hvem der er kommet med ideen.
arbejdspladsvurdering (apv) februar – 13. marts 2019
Kreative Læringsfællesskaber og multifunktionelle m2
Danskernes digitale bibliotek
Sammenhængende borgerforløb i Furesø Styring på tværs
Danskernes digitale bibliotek
Værktøj 10: Forandringer og stress - Individet
Danskernes digitale bibliotek
MIKRO-PROJEKTMODELLEN
Præsentationens transcript:

Ringsted Bibliotek & Borgerservice fra 2014 - 2018 Ringsted Kommune - Midt i Mulighederne Tilblivelsen af en ny enhed … eller Fusion af Bibliotek & Borgerservice … Flytning af Borgerservice på Biblioteket.

Kort om Ringsted Kommune Indbyggere: 34.300 (Heraf 25.000 i Ringsted By + Benløse) Ansatte i kommunen: 3.300 Ej sammenlagt ved Kommunal- reformen i 2007. Største arbejdsplads: Danish Crown Slagteriet Mest kendte attraktion: Sankt Bendts Kirke fra 1170

Ringsted Borgerservice i gammel organisation -> 2013, Nørregade 100 Meget bred vifte af opgaver samlet under 1 tag (ca. 40 medarbejdere): Kassen Kontanthjælp Akutbolig Kontrolgruppe Boligindkudslån Kørekort Boligstøtte (Medbetjening) Daginstitution (Nem-ID) Dagpenge Omstilling Ejendomsskat Opkrævning EU/EØS Sygesikring Pas Familieydelser Pension Folkeregister Skatteservice Helbredstillæg Sygesikring Vielser

Så rammer UDK-bomben i 2012-2013 Udskillelse af opgaver til UdbetalingDanmark (ca. 9 medarbejdere): Kassen Kontanthjælp Akutbolig Kontrolgruppe Boligindkudslån Kørekort (Medbetjening) Daginstitution (Nem-ID) Dagpenge Omstilling Ejendomsskat Opkrævning Pas Folkeregister Skatteservice Helbredstillæg Sygesikring Vielser

Budgetforlig 2014: - Ny organisation i fagcentre Opgaver flyttes/placeres i andre centre: Kassen Boligindkudslån Kørekort (Medbetjening) (Nem-ID) Pas Pension Folkeregister Skatteservice Helbredstillæg Sygesikring Vielser

Ringsted Bibliotek -> 2014 Beliggende Tværallé 1-3 siden 1985. Kun bibliotek i bygningen Ca. 25 medarbejdere (bibliotekarer, biblioteksassistenter, servicemedarbejdere, sekretariat, ledelse og bogopsættere). Ét bibliotek for hele kommunen Nogle af de mange aktiviteter: Bogbus Ringsted Arrest Skolebiblioteker/samarbejde Arrangementer og begivenheder

Baggrund for beslutning om at flytte opgaver til Biblioteket som en del af nyt Erhvervs- Fritids og Kommunikationscenter Politisk mærkesag: Bedre forhold for pendlerne! (åbningstider) ”Nu har Biblioteket jo færre fysiske udlån – så må de kunne huse Borgerservice” ”Når vi flytter Borgerservice-henvendelser, øger vi tilstrømningen af brugere til Bibliotekets tilbud.” Borgerservicechef bliver ny Digitaliseringschef i kommunen. Bibliotekschef går på pension. Ergo: Ny chef for ny enhed Bibliotek & Borgerservice pr. 01-03-14.

Ved sammenflytningen i 2014 blev mange velmenende sejl sat … 1 Fælles hus 1 Fælles indgang Fælles borgervenlige åbningstider (Kl. 10-18 + lørdag 10-14) ”Boxen” 3 ekspeditionspladser (2 x pas/kk + 1 ”social”) Borgerservice Informationsskranke Borgerservice medbetjeningsområde Venteområde i Biblioteket/”Storsalen”. Fokus var på ”vidensdeling”, og ”tilegne sig nye opgaver”, Således ville borgeren opnå en bedre helhedsorienteret service!

Men den barske virkelighed blev: En række negative konsekvenser: Erfarne medarbejdere vælger at gå på pension - de kunne ikke lide forandringerne, de nye opgaver, rammerne og/eller arbejdstiderne. Øget sygefravær (medarbejdere og ledere) Negativ brugeroplevelser for Borgerservice- såvel som Biblioteksbrugere. Øget støj Borgerservicebrugere ”følte sig udstillet”. Mange kræfter forbrugt på ”samarbejdskultur” frem for ”kultur for borgerne”

Konsekvenser gennem 2015-2016 Tvungen ny ombygning Borgerservice-brugere VÆK fra Storsalen (etableres et venteareal til højre for indgangen) Tillægsbevillinger til drift (personale, vikarer). Sag til ØU om nedsat og differentieret åbningstid – vedtaget. Nuværende åbningstider: Mandag og torsdag: 11.00 – 18.00 Tirsdag og onsdag: Bibliotek 10.00 – 17.00 Borgerservice 11.00 – 15.00 Fredag: 11.00 – 15.00 Lørdag: 11.00 – 14.00

2017 -> nu: Midlertidige bevillinger gøres permanente Borgerservice består nu af 10 medarbejdere + 1 leder. Fokus på rammerne: - Ombygning indadtil, så medarbejderne sidder sammen. - Boxen + vagtplan tilpasses, så hvert ekspeditionsbord kan klare ALLE typer borgerhenvendelser. Tidsbestilling til Borgerservice: Sikrer jævnt borgerflow = mindre stress/press Mindre/næsten ingen ventetid for borgerne = bedre service. Borger møder en medarbejder, der kan ekspedere det pågældende emne.

Vi har samtidig etableret en FÆLLES information for Bibliotek & Borgerservice Opgaver fra Bib og BS, der effektivt løses i første møde med borger = hurtigere service for borgeren = borgerne behøver ikke at orientere sig i samme grad. OG: = færre vagter for Borgerservicemedarbejderne = Mere tid til sagsbehandling og fællesskab Vores liste over opgaver, som vi har placeret sammen i Fælles Information, kan fås ved at skrive til sorf@ringsted.dk. Vi etablerede en undervisning – hvor vi gennem 10 små moduler introducerede hinanden til systemer, arbejdsgange og rutiner. De første 2½ måned dobbeltbemandede vi Informationen til sidemandsoplæring.

Tak for ordet – kontakt os gerne for at høre mere om vores rejse Tid til vores subjektive råd og anbefalinger – og spørgsmål? Souschef for Borgerservice Søren Forsmann Mobil: 24 63 20 13 sorf@ringsted.dk