Fastholdelse på uddannelserne – Indspark fra elever og bidrag fra LUU

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Løft Sløret - for seksuelle overgreb Center for Voldtægtsofre, Rigshospitalet Karin Sten Madsen Kristina Marie Uddin.
Advertisements

Ungdom og efterskole To oplæg fra Cefu Tilde Mette Juul + Niels Ulrik Sørensen ÅRSMØDE EFTERSKOLERNE 2015.
+ Hold af dig selv - en workshop om at finde styrken I sig selv. Marie-Louise Wegener.
1 Løsningsfokuseret tilgang Fremtidens mål Fortidens successer.
Aulum-foredrag 4. okt. 2015: at være pårørende til psykisk sårbare
Per Hansen Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling Lars KunovDanske Erhvervsskoler Fremtidens institutionslandskab: Skal vi giftes eller bare.
Velkommen til Nordregårdsskolen Informationsmøde for forældre til 5-6 årige børn.
Rundt om stress Et dialogværktøj til hospitalspersonale Hvidovre Hospital Ledende lægesekretær Mie Kroll Udviklingskonsulent Pernille Scheuer.
Inddragelse af børn og unge med særlig fokus på det udviklingsstøttende perspektiv Work shop 2 Socialrådgiver, lektor Birthe Elholm, Institut for Socialt.
Ræsonnement og tankegang DLF-Kursus Ringsted Eva Rønn UCC.
Det gode interview På jagt efter ny viden – altså noget, som du IKKE ved i forvejen…
”Den gode historie” Kvalitetspatruljen Tradium, Auto 24. maj 2011.
STX Uddannelse.
Ungdommens Folkemøde
Fordybelse i et projekt
Når hørenedsættelse begrænser menneskers deltagelse i samfundet
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
At udfordre eleverne på deres valg, også i forbindelse med uddannelsesmessen Lektor Marianne Tolstrup, UCL
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
Relationer på arbejdet.
Dagens program Du skal have kendskab til:
Gymnasiernes samarbejde med eksterne læringsmiljøer
FRONTERNE (Til citatet) Mener du stadig det?.
Uddannelsesplanen.
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Unge på kanten af fællesskabet
Ledelse i fremtiden … Betyder ikke vi skal kaste fortiden over bord
Grundlæggende intensivsygepleje - Den nyansattes udfordring
Det gode møde i folkeskolen
”Tutor-aktivteter på Sosu-Syd”
Social- og sundhedsuddannelserne
Ung til Ung aftener 2016/17 Margrethe Tovgaard
Og valg i det hele taget... Lær HVAD-modellen at kende.
Skriv ansøgning 10 gode råd.
FRA DIAGNOSE TIL DØD Tidlig palliation
Den pædagogiske assistentuddannelse (PAU)
Dit samarbejde med Center for Socialpædagogik og Psykiatri Oplysning om Tæt på Familien i CSP – udarbejdet i samråd med ForældrePanelet i CSP november.
Historien om Ib Madsen er skrevet af: Mette Eike Neerlin
Digital kultur og trivsel på skolen – mod et fælles værdisæt
BADMINTON.
UDDANNELSE OG JOB 8. klasse
Klasseven for nyankomne elever
Køreteknik.
RAR Sydjyllands indsatsområder Status på mangel og fordeling af arbejdskraftreserven Koordinationsforum Sydjylland – august 2018.
Dagens program Du skal have kendskab til:
RAR Fyns indsatsområder Status på mangel og fordeling af arbejdskraftreserven Koordinationsforum Fyn – august 2018.
Erfaringer fra virksomhedsbanken
Elevtrivselsundersøgelsen 2017 For erhvervsuddannelserne
VESTERBRO UNGDOMSGÅRD
Fastholdelse på uddannelserne – Indspark fra elever og bidrag fra LUU
Skolebestyrelsens dialogmøde 2008 Kom og mød din skolebestyrelse
Praktikpladssøgning Morten Jensen Flemming Trier Andersen.
Sådan bruger du præsentationen
Velkommen til dialogmøde Region Syd
Oplæg på augustseminar EPOS/gb
Praksisnær praktikpladsformidling
Velkommen til dialogmøde Region Sjælland og Region Hovedstaden
Velkommen til dialogmøde Region Nord og Region Midtjylland
Få succes med jeres næste projekt Et udviklings-forløb med DGI og DIF
MUNDTLIG FREMSTILLING
Unge med angst set fra et vejlederperspektiv
v. Ursula Dybmose, formand for PASS Dialogmøder 2018
Indhold - Religionssociologisk viden om børnefamilier
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
B-BOX ELEVHÆFTE til udvikling af nye aktivitetskort til B-boxen
Borgermøde.
Indsæt billede af din skole
Spørgsmål til ‘spis og snak’ session
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
Præsentationens transcript:

Fastholdelse på uddannelserne – Indspark fra elever og bidrag fra LUU v/ Ursula Dybmose, formand PASS & PASS-sekretariatet Dialogmøde den 21. juni 2018 Københavns Professionshøjskole

Den fremtidige arbejdsstyrke - Lidt om tendenser Fremskrivning af arbejdsstyrken viser, at der ser ud til at blive mangel på arbejdskraft på velfærdsområdet En årsag er, at de forholdsvis små ungdomsårgange gør, at der er mange aktører der ‘kæmper’ om at rekruttere de unge Det gælder derfor om at fastholde de elever, der går i gang med PAU, SOSU-hjælper eller SOSU-assistent uddannelse jf. eud-reformens klare mål 2: Flere skal gennemføre

Frafald fra hovedforløbet - Tal for 2017, Databanken Frafaldet inden for de første 3 måneder var på: Pædagogisk assistent 4,1 pct. SOSU-hjælper 14,1 pct. SOSU-assistent 14,3 pct. Fordelt på Elevtyper: EUV9+ (unge): SOSU-hjælper på 18,9 pct. SOSU-assistent på 17,9 pct. EUV2 (voksne med merit): SOSU-hjælper på 11,8 pct. SOSU-assistent på 10,8 pct. EUV3 (voksne uden merit): SOSU-hjælper på 11,6 pct. SOSU-assistent på 20,7 pct.

Hvad siger eleverne ? PASS-sekretariatet har talt med 6 elever (2 fra hver uddannelse i et gruppeinterview) Samtalen med eleverne var centreret om, hvad det er der er på ‘spil’, når man er i tvivl, om man skal fortsætte på en uddannelse – og hvad der gør, at man fortsætter Overordnet koncentrerede elevernes snak sig om: Betydningen af relationer At blive klædt på til forventningsafstemning At blive hørt og mødt

Betydningen af relationer Relationen til de andre elever Lydklip med SOSU-assistentelev Relationen til lærer og vejleder Jeg ved, at jeg har min vejleder bag mig… (SOSU-hjælperelev) Lydklip med PAU-elever

At blive klædt på til forventningsafstemning Det kan godt være sindssygt intimiderende at sidde som 19-årig foran Susanne og Lone, der har været SOSU-assistenter i henholdsvis 25 og 40 år. De ved alting og du sidder der og tænker; hmm, ja hvad fanden er det egentlig jeg skal lave… (SOSU-assistentelev) Lydklip med SOSU-hjælperelev Altså det der med at man sådan fra start af ligesom får helt ro, altså ro i kroppen til at gå ind og turde stille de her krav. Der er jo alle muligheder for at gøre det. Jeg tror bare, at der er mange, der ikke tør. (SOSU-assistentelev)

At blive hørt og mødt Det har betydning at blive set og hørt og blive respekteret som elev. At man også har haft noget at sige, selv om man bare er elev. (PAU-elev) Lydklip med SOSU-hjælperelev

Kan I genkende elevernes udsagn?

Kan I genkende elevernes udsagn Kan I genkende elevernes udsagn? Når I sammenholder jeres fælles liste over fastholdelsesinitiativer, er der så et match?

Workshop Når det handler om at fastholde de elever, der har en uddannelsesaftale, hvilke initiativer har så størst betydning? Opgaven: Udvælg de idéer fra jeres fælles idékatalog, som I tænker har betydning for fastholdelsen af elever på uddannelserne Drøft og vurder om en given idé ‘matcher’ det, I netop har hørt eleverne fortælle Få gerne idéer, som ikke er nævnt i opsamlingen af jeres bidrag Overvej hvordan initiativet opleves af eleven