Støjs indflydelse på børns indlæringsevne Bachelor opgave i Pædagogisk Audiologi, 2018 Laura-Lena Laskowski
Hvorfor er dette emne interessant?
Teori Hukommelse SNR Efterklang STI
Hukommelsen Langtidshukommelse, korttidshukommelse og arbejdshukommelse Arbejdshukommelse: fastholder perceptuelle informationer Kapaciteten varierer fra person til person Bearbejdningshastighed er begrænset Danner forbindelse imellem langtidshukommelse og korttidshukommelse Umuligt at lære nye ord uden dette bindeled Har en bærende opgave: bearbejder input, daner forbindelse imellem korttidshukommelse og langtidshukommelse Forudsætning for at input kan huskes og bruges senere
Baddeley’s model 1974 udgivelse af første udkast af modellen Revideret flere gange igennem tiden ”Multicomponent Model of Working Memory” 4 delkomponenter, indvirker dynamisk hinanden Fonologisk sløjfe Visuospatiale sketchpad Episodiske buffer Cenral eksekutive
Den fonologiske sløjfe Fonologisk korttidshukommelse Består af en lagringsdel – phonological store, fastholder auditive informationer; og en aktiveringsdel Input kan kun lagres i få sekunder
Det visuospatiale sktechpad Visuelle korttidshukommelse Visuelle, taktile og kinæstetiske sanseinformationer lagres Arbejder sammen med den centrale eksekutive og den episodiske buffer
Den episodiske buffer Bindeled imellem de andre tre komponenter Forbindelse, der gør det muligt at informationer fra det visuospatiale sketchpad og den fonologiske sløjfe kan kombineres med informationer fra langtidshukommelsen Kan fungere som ekstra kapacitet
Den centrale eksekutive Har ingen kapacitet bestemt til lagring af informationer Styre hvilket input der skal tildeles opmærksomhed, hvilke informationer der skal viderledes til langtidshukommelsen Styrer genkaldelse af informationer fra langtidshukommelsen
SNR – Speech Noise Ratio Signal støj forhold: forholdet mellem en primær lydkilde og baggrundsstøj Angives i signalets dB i forhold til støjen
Efterklang Opstår som følge af at en lyd bliver reflekteret fra et rums vægge, inventar og gulv Bestemmes ved den tid det tager for en lyd at falde med 6odB, efter at den oprindelige lydimpuls er stoppet Faktorer: rummets form, møblering, materiale af loft og gulv
STI Speech transmission index Fysisk måling af taleforståelighed Afhænger af et rums SNR, samt efterklangstid Standardiseret af IEC 60268-16 Optimal taleforståelse = 0 Ingen taleforståelse = 1
Metode
Bevidst tilfældig søgning SDU Summon Skabe fornemmelse for tilgængelig litteratur Skabe overblik over relevante emner
Systematisk søgning Pubmed SDU Summon Google Schoolar Dansk Tysk Engelsk
Kædesøgning Udgangspunkt i funde artikler Mest relevante redskab
Analyse
Støj og læring SNR’s indflydelse på arbejdshukommelsen Israel og Hygge, 2013 Undersøgte hvilken indflydelse støj har på arbejdshukommelsen Dårlig SNR = negativ indflydelse på arbejdshukommelsen Taleforståelse blev mindsket lineært, i takt med at støjen blev kraftigere Vanskeligt for børn at udelede informationer fra kontekst, i støj Dårligt hørt input = >svært at blive gentaget i den fonologiske sløjfe => mindsker arbejdsukommelsens tid til bearbejdning af input SNR = indflydelse på børns koncentrationsevne
STI og talestøj Keus van de Poll, Ljung, Odelius og Sörqvist, 2013 Baggrundsstøjs indflydelse på skriveevnen og skrive hastigheden Skriveprocessen og skriveproduktivitet sænket når STI var på 0,30 og 0,40 Støj i form af talestøj, spektralt roteret støj, slet ingen støj Talestøj forstyrrende Talestøj maskerer de frekvenser der er af bærende betydning for sproglige informationer Konflikt imellem semantisk proces (skrivning) og semantisk processering
Efterklangens betydning for læring SNR, STI er tæt tilknyttet efterklangstid Klatte, Hellbrück, Seidel og Leistner, 2010 Feldtstudie; afklare efterklangens indflydelse i klasseværelser på børns ydeevne, trivsel og indlæringsevne Lang efterklangstid har en indflydelse på: taleforståeligheden (STI), den fonologiske korttidshukommelse og processering af semantisk input 487 børn, fra 21 skoler Klasselokaler med efterklangstid varierende fra 0,49sek. til 1,1sek.
Børn fra klasselokaler med lang efterklangstid Mindre tryg Hyppigere misforstået Dårligere forhold til deres lærer og klassekammerater Behandlet uretfærdig Læreren har ’ikke tid’ Lang efterklangstid = indflydelse på børns: Motivation Sociale miljø Tryghedsfornemmelse i undervisningen
Lovgivning Lov om elevers og studerendes undervisningsmiljø Kræver at uddannelsesstedets ledelse sørger for et godt undervisningsmiljø, som fremmer elevernes udvikling og læring BR18 : efterklangstid på 0,6sek Inklusionslov
Konklusion Hvilken indflydelse har støj i klasselokaler på børns indlæringsevne? Støj i klasseværelser har en negativ indflydelse på børns koncentrationsevne, skriveevner, arbejdshukommelse samt de tilknyttede kognitive processer, såsom klassens sociale miljø og eleveres emotionelle oplevelse af denne