Støjs indflydelse på børns indlæringsevne

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den gode Klasse Forældresamarbejde 1. Møde i klassen.
Advertisements

Psykisk arbejdsmiljø.
Set i forældreperspektiv
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Læringsreformen En stor forandringsproces er i gang i folkeskolen. Det handler ikke blot om implementering af en ny lov. Det handler om omstilling og udvikling.
Læring i bevægelse - hvorfor?
Fortolkning af testresultaterne
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Undervisningsmiljø undersøgelse fase 2
Oplæg for Sprog-Koordinator-gruppen d
G OOGLE DOKUMENTER i undervisningen. I NTRO Hvad er Google dokumenterGoogle dokumenter  Netbaseret skriveværktøj  Giver mulighed for eleverne at skrive.
Undervisningsplanlægning
Almen studieforberedelse
Et systematisk værktøj til Udvikling af Pædagogisk praksis
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Tips & tricks Lærings-stile og it – den helt rigtige kobling Ny PIXI
En kompleks opgave for dansklæreren
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
BA-projekt 2014 Krav før I går i gang Tidsfrister Eksamensbestemmelser
Temaeftermiddag om design af sociale læringsmiljøer.
Projekt ”Læsevejlederen som kamæleon” 2014
Hukommelsesleg Et program til træning af arbejdshukommelsen for
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Læring og inklusion i skolen
Virkelighedsnært Undervisning USA USA Bål Undervisning Fed fredag Klatring Aktivtur Dit eget projekt Kreativ Bål Selvtillid Maddag Teambuilding IT-baseret.
Hvad vej skal vi?. Unge Med Anden Etnisk Baggrund End Dansk UMAEBED.
VISL – begrænsninger og styrker
Augustseminar 2014 Nyborg d. 14. august.
Medborger- skab og uformel læring Overgang og samarbejde mellem skole og klub Inklusion og rummelighed i klubberne Opsøgende og forebyggende arbejde Samarbejde.
Trivsel og værdier - i skoletasken
Dialogisk læsning Fokuseret indsats.
- et bedre sted at lære ”EUD-banditten… …..en kommende studerende”
1 Afsætningsfaglig metode
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
Hukommelsesleg Et program til træning af arbejdshukommelsen for
Helhedsorienteret undervisning SIP Torsdag d. 15. januar, 2015.
Carl Winsløv ”Didaktiske elementer”
Usability ITU, Forår 2009 Usability ITU Forår 2009 ’Teori 1’ 2. kursusgang, 12. februar.
Computerens anatomi Dette er interaktivt så brug musen.
INTERPERSONEL KOMMUNIKATION MODEL 1
Symposium, Ministeriet for Børn og Undervisning, 5. november 2012
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 1’ 2. kursusgang, 7. februar 2008.
Alle elever i den danske folkeskole, skal blive så dygtige, som de kan En længere skoledag Flere timer i dansk og matematik Tidligere fremmedsprog Lektiehjælp.
Vision mission værdier handleplaner
Sproglig opmærksomhed & sproglig bevidsthed. Forudsætninger for at lære sprog Input - en forudsætning for at kunne finde mønstre og for at have noget.
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
Kompetenceudvikling for pædagogmedhjælpere FØR. Indledende samtaleguide - kursisten Indledende samtaleguide - lederen UNDER. Kursistportfolio og underviserportfolio.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Undervisningsmiljø -og de nedprioriterede toiletter Ved Fiona Rubens DCUM Undervisningsmiljø Toiletproblematik igennem tiden Kompleksitet Hvad kan vi gøre.
Dagens program Hvem er jeg Formålet med workshoppen Forskning omkring fysisk aktivitet i undervisningen Formål med fysisk aktivitet i undervisning Hvordan.
FØR LÆSNINGEN 1. 3 faser - fagets tekster  Før læsningen  Under læsningen  Efter læsningen 2.
Traumer og PTSD II Program Kom til stede Siden sidst – navne til kursusbevis, litteratur Rammesætning Et trygt sted Traumer – årsager, reaktionsmønstre.
Sammenhængen mellem fysisk aktivitet og læring. Konsensus – verificering og enighed. __________________________________________ Den endelige konklusion.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Program for dagen Intro ved Eva og Mette 5 min Den didaktisk ramme og erfaring fra Canada Nikolaj Schnurre. 15 min Den didaktiske model og rundtur på EMU.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
SRO SKRIV!.
Små glade ben i tal.
Trekantsmodellen (Side 5-10 i artiklen: 1. IT-systemers betydning for og påvirkning af menneskelig aktivitet)
Effekten af støj på børns lytteindsats og trivsel i skolen
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Bevægelse, læring og trivsel - TLY
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Skolepraktikinformation
Strategier og værktøjer i sprogundervisningen
Elevtrivselsundersøgelsen 2018 For gymnasiale uddannelser
Elevtrivselsundersøgelsen 2018 For gymnasiale uddannelser
Læringsmål og niveaubeskrivelser
Præsentationens transcript:

Støjs indflydelse på børns indlæringsevne Bachelor opgave i Pædagogisk Audiologi, 2018 Laura-Lena Laskowski

Hvorfor er dette emne interessant?

Teori Hukommelse SNR Efterklang STI

Hukommelsen Langtidshukommelse, korttidshukommelse og arbejdshukommelse Arbejdshukommelse: fastholder perceptuelle informationer Kapaciteten varierer fra person til person Bearbejdningshastighed er begrænset Danner forbindelse imellem langtidshukommelse og korttidshukommelse Umuligt at lære nye ord uden dette bindeled Har en bærende opgave: bearbejder input, daner forbindelse imellem korttidshukommelse og langtidshukommelse Forudsætning for at input kan huskes og bruges senere

Baddeley’s model 1974 udgivelse af første udkast af modellen Revideret flere gange igennem tiden ”Multicomponent Model of Working Memory” 4 delkomponenter, indvirker dynamisk hinanden Fonologisk sløjfe Visuospatiale sketchpad Episodiske buffer Cenral eksekutive

Den fonologiske sløjfe Fonologisk korttidshukommelse Består af en lagringsdel – phonological store, fastholder auditive informationer; og en aktiveringsdel Input kan kun lagres i få sekunder

Det visuospatiale sktechpad Visuelle korttidshukommelse Visuelle, taktile og kinæstetiske sanseinformationer lagres Arbejder sammen med den centrale eksekutive og den episodiske buffer

Den episodiske buffer Bindeled imellem de andre tre komponenter Forbindelse, der gør det muligt at informationer fra det visuospatiale sketchpad og den fonologiske sløjfe kan kombineres med informationer fra langtidshukommelsen Kan fungere som ekstra kapacitet

Den centrale eksekutive Har ingen kapacitet bestemt til lagring af informationer Styre hvilket input der skal tildeles opmærksomhed, hvilke informationer der skal viderledes til langtidshukommelsen Styrer genkaldelse af informationer fra langtidshukommelsen

SNR – Speech Noise Ratio Signal støj forhold: forholdet mellem en primær lydkilde og baggrundsstøj Angives i signalets dB i forhold til støjen

Efterklang Opstår som følge af at en lyd bliver reflekteret fra et rums vægge, inventar og gulv Bestemmes ved den tid det tager for en lyd at falde med 6odB, efter at den oprindelige lydimpuls er stoppet Faktorer: rummets form, møblering, materiale af loft og gulv

STI Speech transmission index Fysisk måling af taleforståelighed Afhænger af et rums SNR, samt efterklangstid Standardiseret af IEC 60268-16 Optimal taleforståelse = 0 Ingen taleforståelse = 1

Metode

Bevidst tilfældig søgning SDU Summon Skabe fornemmelse for tilgængelig litteratur Skabe overblik over relevante emner

Systematisk søgning Pubmed SDU Summon Google Schoolar Dansk Tysk Engelsk

Kædesøgning Udgangspunkt i funde artikler Mest relevante redskab

Analyse

Støj og læring SNR’s indflydelse på arbejdshukommelsen Israel og Hygge, 2013 Undersøgte hvilken indflydelse støj har på arbejdshukommelsen Dårlig SNR = negativ indflydelse på arbejdshukommelsen Taleforståelse blev mindsket lineært, i takt med at støjen blev kraftigere Vanskeligt for børn at udelede informationer fra kontekst, i støj Dårligt hørt input = >svært at blive gentaget i den fonologiske sløjfe => mindsker arbejdsukommelsens tid til bearbejdning af input SNR = indflydelse på børns koncentrationsevne

STI og talestøj Keus van de Poll, Ljung, Odelius og Sörqvist, 2013 Baggrundsstøjs indflydelse på skriveevnen og skrive hastigheden Skriveprocessen og skriveproduktivitet sænket når STI var på 0,30 og 0,40 Støj i form af talestøj, spektralt roteret støj, slet ingen støj Talestøj forstyrrende Talestøj maskerer de frekvenser der er af bærende betydning for sproglige informationer Konflikt imellem semantisk proces (skrivning) og semantisk processering

Efterklangens betydning for læring SNR, STI er tæt tilknyttet efterklangstid Klatte, Hellbrück, Seidel og Leistner, 2010 Feldtstudie; afklare efterklangens indflydelse i klasseværelser på børns ydeevne, trivsel og indlæringsevne Lang efterklangstid har en indflydelse på: taleforståeligheden (STI), den fonologiske korttidshukommelse og processering af semantisk input 487 børn, fra 21 skoler Klasselokaler med efterklangstid varierende fra 0,49sek. til 1,1sek.

Børn fra klasselokaler med lang efterklangstid Mindre tryg Hyppigere misforstået Dårligere forhold til deres lærer og klassekammerater Behandlet uretfærdig Læreren har ’ikke tid’ Lang efterklangstid = indflydelse på børns: Motivation Sociale miljø Tryghedsfornemmelse i undervisningen

Lovgivning Lov om elevers og studerendes undervisningsmiljø Kræver at uddannelsesstedets ledelse sørger for et godt undervisningsmiljø, som fremmer elevernes udvikling og læring BR18 : efterklangstid på 0,6sek Inklusionslov

Konklusion Hvilken indflydelse har støj i klasselokaler på børns indlæringsevne? Støj i klasseværelser har en negativ indflydelse på børns koncentrationsevne, skriveevner, arbejdshukommelse samt de tilknyttede kognitive processer, såsom klassens sociale miljø og eleveres emotionelle oplevelse af denne