Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Effekten af støj på børns lytteindsats og trivsel i skolen

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Effekten af støj på børns lytteindsats og trivsel i skolen"— Præsentationens transcript:

1 Effekten af støj på børns lytteindsats og trivsel i skolen
Af Sarah El Khatib og Asmaa Ismail Abukar Hassan

2 Intro Teori (akustik, efterklangstid, signal-støj-forhold)
Tidligere undersøgelser (Klatte) Metoder og materialer Resultater Diskussion Høreapparatbrugere Fejlkilder og fremtidig undersøgelse

3 Hvad er akustik? Rumakustik omhandler, hvorledes lyden bevæger sig i et rum, hvor lyden reflekteres fra samt hvordan rummets overflader absorberer lyden. Lydforhold i et rum er en lyd der forplantes og tilbagekastes God akustik= et godt indeklima Med god akustik; kan lyde som tale og musik høres og opfattes præcist og uforvansket. Dårlig akustik danner alvorlige barrierer for indlæring, ved at udsættelse underviser og elever for yderligere anstrengelser Lavere udbytte af undervisning og skaber problemer med disciplin i klassen

4 Efterklangstid Den tid, det tager i sekunder fra en lydkilde afbrydes, til at lydtrykniveauet aftager med 60dB, kaldes for efterklangstiden (reverberation time, T_60 ). Rummets volumen og det samlede effektive absorptionsareal. Trafik/byggestyrelsens standardkrav for efterklangstider i klasselokaler anbefales en tid under 0,6 sekunder i et lokale med et rumfang på 250m^3. WHO Dårlig akustik → efterklangstid længere i bassen

5 Audiotools App Store Ekstern mikrofon
Efterklangstid kan måles på forskellige måder. Moduler: IR → Impulslyd optages SPL Graph → måling af lydniveau og måling af baggrundsstøj

6 Signal-støj-forhold Signal-støj-forhold er forholdet mellem det totale talesignal Fx lærerens tale på et givent sted og baggrundsstøjen samme sted Signal-støj-forholdet bruges ofte som markør for de akustiske forhold i lytte-situationerne Lydstyrken falder, jo længere afstanden er fra underviseren til eleverne. Når afstanden fordobles, halveres lydstyrken. Lydstyrken aftager med 6 dB.

7 Tidligere undersøgelser
Undersøgelse i Tyskland, 2010 Undersøgte, hvilken effekt klasselokalets akustik har på elevernes præstation og trivsel. Undersøgt ved at udfører målinger og opgaveøvelser for eleverne Klattes undersøgelse resulterede i, at utilfredsstillende akustik i klasselokalerne havde en betydelig stor og negativ effekt på både lærer og eleverne der deltog i undersøgelsen-Både fysisk og psykisk effekt.

8 Metoder og Materialer-
4 alm. folkeskoler og en privatskole i Fyn (7 1. klasser) 138 elever deltog i studiet (58 drenge og 80 piger) Setup

9 Sprogtestene Fonologisk processering test
Opgave med to billeder ved siden af hinanden (I alt 28 billeder) Ét af ordene blev afspillet Sæt ring om korrekte billede der blev afspillet Signalniveau 65-70dB

10 Sprogtestene Ordforrådstest 8 ord læst op af en voksen
4 billeder der kan minde om hinanden Sæt ring om det korrekte billede, der oplæses

11 Resultater

12

13 Interviews Alle elever fra de forskellige klasser er enige om at der kan opstå larm i klassen, drengene er altid drilske og det larmer mest når der er vikar på. De er alle sammen glade for at gå i skolen og lærerne. Forskellige svar fra lærerne fra de forskellige klasser Alle lærer er glade fra deres elever, dog kan det være lidt svært at få ro efter middagstiden. De fleste lærer bruger nedtællings og klappe metoden for at få ro. klasserne med mange elever med anden etnisk baggrund havde store udfordringer med at få ro i klasserne.

14 Diskussion Målingsresultaterne
Bedste EK=0,545s (RGS2), dårligste EK=1,104s (RS) Bedste ordforrådstest=92% (PR), dårligste scoring 60% (RS) Bedste fonologi test= 88% (RGS1), dårligste scoring 61%(RS)

15 Diskussion Baggrundsstøj
Mere udendørs- og indendørsstøj i klasser med længere efterklangstid. Laveste baggrundsstøj → 34,8dB (HM2) Højeste baggrundsstøj → 45,8 dB (AG) Tekniske installationer → projekter, PC’er, ventilation og køleskabe. Skolernes beliggenhed

16 Diskussion Mindre og kompakte klasser
Tosproget elever → processeringsfærdigheder og opmærksomhed, Privatskole vs. folkeskole Forbedring af akustik → loft, møbler, undervisning Fonologisk opmærksomhed → kål og bål, hat og kat Ordforråd → årstider

17 Høreapparatsbrugere Børn med HA møder mange udfordringer med læring og trivsel i skolen SNR for børn med HA skal være på minimum +15dB, samt EK på max 0,4sek Vigtigt at have kontakt til PPR, gøre brug af udstyr i klassen (FM system, sound field) Sivantos EchoShield/rumklang program til HA. Formål: give HA-brugeren god oplevelse af lyd når de befinder sig i et lokale med lang efterklangstid *PPR=pædagogisk psykologisk rådgivning.

18 Fejlkilder og fremtidige undersøgelser
Fejl og mangler Længere tid og større population af elever og lærere Planglægning Målinger Sprogtest


Download ppt "Effekten af støj på børns lytteindsats og trivsel i skolen"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google