Social- og sundhedsassistent uddannelsen Præsentation af 1. skoperiode
SSA - uddannelsen Præsentation af indhold v. lærerne 1. skoleperiode v. Kirsten 2. skoleperiode v. Else Marie 3. skoleperiode v. Kirsten 4. skoleperiode v. Else Marie Naturfag v. Helen Dansk & engelsk v. Helen Læringsaktiviteterne indeholder: Områdefag, naturfag, engelsk, andet end engelsk, dansk, valgfag og valgfri specialefag 16-11-2018
SSA - uddannelsen 16-11-2018
Læringselementer på 1. skoleperiode Varighed 14 uger: Social og sundhedsassistentens rolle indenfor det somatiske arbejdsområde Den somatiske patient. Det sammenhængende patientforløb og mennesket bag patienten. Ændringer i sundhedstilstanden og palliation Projekt 1. Den medicinske patient Læringsaktivitet: Valgfag Projekt 2. Den kirurgiske patient Evaluering og praktikforberedelse Engelsk - Naturfag 16-11-2018
Social og sundhedsassistentens rolle indenfor det somatiske arbejdsområde – 5 dage Intro til skolen, uddannelsen og støttemuligheder samt samarbejdsrelationer. Intro. mål og emner i læringselementet Intro IT (Brug af it, herunder opkobling, Elevplan, IT`s learning, Valgfag, valgfrie specialefag, engelsk/andet end engelsk Intro. bibliotek Intro. Studieteknik Praktiksteder/prioritering Sundhedssystemets opbygning samt sundhed- og socialpolitik Kvalitetssikring, akkreditering og arbejdsmiljøcertificering Refleksion og hvordan man anvender den Fotografering 16-11-2018
Den somatiske patient – 15 dage Intro mål, indhold, metoder, bøger/læseliste, læsevejleder, studieteknik Cellen, anatomi/fysiologi – Helhedsbeskr. - Cancer Hjerte/kredsløb anatomi/fysiologi, – Helhedsbeskr. Mb. Cordis Nervesystemet, anatomi/fysiologi - Helhedsbeskr. Apoplexi/neurologi Luftvejene, anatomi/fysiologi – Helhedsbeskr - KOL Bevægeapparatet anatomi/fysiologi, – Helhedsbeskr. R.A Fordøjelsessystemet/Endokrinologi anatomi/fysiologi, – DM Farmakologi – SSA kompetencer ifm. medicinadm. Sygepleje, Observationer, Su. fremme/Sy. Foreb., Dokumentation, Screening, Mestring/motivation, Rehabilitering Opsamling – repetition Refleksion 16-11-2018
Det sammenhængende patientforløb og mennesket bag patienten – 6 dage Intro. mål, metode Forebyggelse – Rehabilitering (livsformer/livsfaser, sundhedsopfattelser) Aktivitetsanalyse (Motivation, vurd. af funktionsevne, ADL, NUZO, COPM) Sundhedspædagogik Social – og sundhedspolitik (Kvalitetsstandarder, serviceniveau, Kvalitetssikring, opgavefordeling i sundhedssektoren) Dokumentation(Sammenhængende pt. forløb, tværsektorielt og tværprofessionelt sammenhæng og SSA`s rolle ift. den indsats) Patientrettigheder (Service/sundhedsloven, værdier/samarb i su. Sektor, organisationskultur) Opsamling – refleksion 16-11-2018
Ændringer i sundhedstilstanden og palliation – 5 dage Intro mål, metode Komplikationer i sygdomsforløb: (Immobilitet, konfusion, fald, hygiejne, obstipation, fejlmedicinering, diarrè, dehydrering, anæmi, feber, forebyggelse) Helhedsbeskrivelser (Ændringer i sundhedstilstanden er tilføjet de kendte helhedsbeskrivelser) Sygeplejeprocessen og dokumentation Sygeplejeteorier og den professionelle relation Den døende pt. Basal Palliation Sorg og kriser Opsamling og refleksion 16-11-2018
Projekt 1. Den medicinske patient – 6 dage Intro mål og metode Præsentation af ”Vejledning” til projektskrivning 3 Helhedsbeskrivelser: AMI, Apoplexia cerebri, Dehydrering Disposition – Vurdering af tidsramme I dette læringselement skal eleven anvende de emner, der er arbejdet med indtil nu, Den somatiske patient, Det sammenhængende patientforløb, Ændringer i sundhedstilstanden, altså alle relevante emner fra de tidligere læringselementer på 1. skoleperiode Fremlæggelse Refleksion 16-11-2018
Læringsaktivitet: Valgfag Varighed 5 dage: Kommunikation, Samarbejde og konflikthåndtering 2 Emner: Psykosomatiske aspekter v. konflikter Teori om konflikters opståen, udvikling og afslutning Værdier, dilemmaer, i samarbejde Optrappende og afspændende kommunikation Anerkendende kommunikation Konfliktdæmpende adfærd Kommunikation og samarbejde m. borger, pt., pårørende og kolleger At give og modtage feedback og kritik Øvelser 16-11-2018
Projekt 2. Den kirurgiske patient – 6 dage Intro mål og metode Præsentation af ”Vejledning” til projektskrivning Præ og postoperativ sygepleje 3 Helhedsbeskrivelser: Colitis Ulcerosa, Frakturer, Fibroma Uteri Disposition – Vurdering af tidsramme Alle områdefag skal indgå i projektet, undtagen psykiatrisk sygdomslære og farmakologi. Relevante emner fra de tidligere læringselementer på 1. skoleperiode kan inddrages Fremlæggelse Refleksion 16-11-2018
Evaluering og praktikforberedelse – 1 dag Evaluering af skoleperioden Evaluering af egen læring og indsats Forberedelse til somatisk praktik 16-11-2018