Social- og sundhedsassistent uddannelsen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Orientering om revisionen af social- og sundhedsuddannelsen
Advertisements

Velkommen til vejledertræf
Ændringer i LUP.
Revideret UDDANNELSE 1. JAN 2013
Begrundelse for ændringer i uddannelsen
LUP. Social og sundhedsassistent uddannelsen
Revision af social- og sundhedsuddannelsen 2012
Det primærkommunale arbejdsområde
Social- og sundhedshjælper
Det psykiatriske arbejdsområde
Social- og Sundhedsskolen i Middelfart
Læringspraktik på SSA Skoleperiode 1 Indhold og opgave
1 Temadag den 25. marts Lokale uddannelsesudvalg Rolle og opgavefordeling mellem Fagligt udvalg Skoler.
Praktikvejleder træf Tirsdag den 28/
Engelsk D-C niveau Frivillig Understøtter læringselementerne på 1. skoleperiode.
2. Skoleperiode Psykiatri.
- Understøtter den øvrige undervisning.
GF 2 - sosu Udkast.
 Engelsk er et valgfag – det strækker sig fortrinsvis over sammenlagt 10 dage fordelt over de første to skoleperioder  Det betyder, at du har mulighed.
Den pædagogiske assistentuddannelse En uddannelse til fremtiden Oplæg v. Vibeke Nielsen Den 23. juni 2009.
Titeldias med kant Indsæt TITEL og EMNE 1. Klik på fanen INDSÆT i topmenuen 2. Klik på Sidehoved og Sidefod 3. Dobbeltklik i feltet med INDSÆT TITEL og.
Grundforløbets 2. del SSH-rettet. Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene dansk og naturfag samt valgfag.
VELFÆRDSTEKNOLOGI & INNOVATION KOMPETENCEMÅL 23: ELEVEN KAN SELVSTÆNDIGT ANVENDE RELEVANT VELFÆRDSTEKNOLOGI SAMT DELTAGE VED IMPLEMENTERING AF VIDEN OG.
Patientuddannelse – en medicinsk teknologivurdering Torben Jørgensen Formand for arbejdsgruppen Forskningscenter for Forebyggelse og Sundhed Baggrund og.
Sundheds- og Forebyggelsesudvalgets høring om sektorovergange og samarbejdet mellem regioner, kommuner og almen praksis Hvordan skaber vi sammenhængende.
Skole- og praktiksamarbejdets betydning for elevens læring - i skolen og i praktikken SUSANNE KAJBERG – TEAMLEDER SOSU FYN REILA FROST – UDDANNELSESKOORDINATOR.
Plan for den ældre medicinske patient Seminar om fremtidens indsats for ældre medicinske patienter Danske Regioner maj 2009 Pernille Slebsager.
Konkrete erfaringer fra KVIS 22. september 2009 Henrik Jørgensen Kliniske Retningslinier.
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel Indhold: Formål Omfang og temaer Opbygning af standarder Sammenhæng til PDSA og processer Lektion 5.
1 INDSATSEN FOR PERSONER MED KRONISK SYGDOM I REGION SYDDANMARK - ET SAMARBEJDE MELLEM REGION SYDDANMARK, REGIONENS KOMMUNER OG ALMEN PRAKSIS Charlotte.
Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene/valgfag I alt 20 uger.
Nye SOSU – uddannelser Social- og sundhedshjælper Mål for ændringen: SOSU – hjælper: Løse borgernære opgaver indenfor følgende kompetenceområde: Professionel.
Sundhedspædagogik og kommunikation. Mestring. Fag mål 3 sundhedspædagogik og kommunikation.  Eleven kan forklare hvordan borgere/patienter og pårørende.
Sygeplejefaglig problemløsningsmodel -samarbejdsmodel
Velkommen til Social – og Sundhedsassistent uddannelsen
Dagens menu: Behandlingspsykiatri At være elev i psykiatrien
Forebyggelse og rehabilitering
Hotel Nyborg Strand 28. oktober 2016
Akutteamets målgruppe
OSO opgaven på Midtjysk
Den ny social- og sundhedsassistentuddannelse
Handleplaner psykiatri
Ass info dec. 2017/avi/rhe.
Oplæg infodag dec 2017 AKN.
Oplæg infodag dec 2017 AKN.
Social ulighed i sundhed i Københavns Kommune
Fra GF 1 til GF 2 til hovedforløb og EUX
Sygeplejerske Kirsten Gotfredsen Masterclass på Demensområdet
KKN - informationsdag 5 og 6 december 2017
Praktik på Ernæring- og sundhedsuddannelserne
TEMADAGE OM PALLIATION 2018

Temaeftermiddag onsdag d. 3/1-2018
Den Danske Kvalitetsmodel
Modul M1 Konflikthåndtering og kommunikation
(Strategispor og strategiske indsatser)
Informationsmøde 23. april Særlige pladser
Rammesætning for dagen
Social- og sundhedsassistent uddannelsen
Teoriforløbet for SSA elever 3. Skoleperiode Juni 2014
Praktikvejledertræf SSA - Hjørring
Børne- og undervisningsudvalget den
PÆDAGOGISK ASSISTENT UDD. 27/
Trin 1 – 2. skoleperiode 14 uger
Skovbyskolen – den nye skole - formandsberetning
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel
Ny lokal uddannelsesplan og nyt idealskema pr
Velkommen Ny Studieordning fra efteråret 2019 Kort introduktion og oversigt i forhold til studieordning Princip fordeling for kliniske undervisnings.
for sociale tilbud på psykiatri- og misbrugsområdet 13. maj 2019
Præsentationens transcript:

Social- og sundhedsassistent uddannelsen Præsentation af 1. skoperiode

SSA - uddannelsen Præsentation af indhold v. lærerne 1. skoleperiode v. Kirsten 2. skoleperiode v. Else Marie 3. skoleperiode v. Kirsten 4. skoleperiode v. Else Marie Naturfag v. Helen Dansk & engelsk v. Helen Læringsaktiviteterne indeholder: Områdefag, naturfag, engelsk, andet end engelsk, dansk, valgfag og valgfri specialefag 16-11-2018

SSA - uddannelsen 16-11-2018

Læringselementer på 1. skoleperiode Varighed 14 uger: Social og sundhedsassistentens rolle indenfor det somatiske arbejdsområde Den somatiske patient. Det sammenhængende patientforløb og mennesket bag patienten. Ændringer i sundhedstilstanden og palliation Projekt 1. Den medicinske patient Læringsaktivitet: Valgfag Projekt 2. Den kirurgiske patient Evaluering og praktikforberedelse Engelsk - Naturfag 16-11-2018

Social og sundhedsassistentens rolle indenfor det somatiske arbejdsområde – 5 dage Intro til skolen, uddannelsen og støttemuligheder samt samarbejdsrelationer. Intro. mål og emner i læringselementet Intro IT (Brug af it, herunder opkobling, Elevplan, IT`s learning, Valgfag, valgfrie specialefag, engelsk/andet end engelsk Intro. bibliotek Intro. Studieteknik Praktiksteder/prioritering Sundhedssystemets opbygning samt sundhed- og socialpolitik Kvalitetssikring, akkreditering og arbejdsmiljøcertificering Refleksion og hvordan man anvender den Fotografering 16-11-2018

Den somatiske patient – 15 dage Intro mål, indhold, metoder, bøger/læseliste, læsevejleder, studieteknik Cellen, anatomi/fysiologi – Helhedsbeskr. - Cancer Hjerte/kredsløb anatomi/fysiologi, – Helhedsbeskr. Mb. Cordis Nervesystemet, anatomi/fysiologi - Helhedsbeskr. Apoplexi/neurologi Luftvejene, anatomi/fysiologi – Helhedsbeskr - KOL Bevægeapparatet anatomi/fysiologi, – Helhedsbeskr. R.A Fordøjelsessystemet/Endokrinologi anatomi/fysiologi, – DM Farmakologi – SSA kompetencer ifm. medicinadm. Sygepleje, Observationer, Su. fremme/Sy. Foreb., Dokumentation, Screening, Mestring/motivation, Rehabilitering Opsamling – repetition Refleksion 16-11-2018

Det sammenhængende patientforløb og mennesket bag patienten – 6 dage Intro. mål, metode Forebyggelse – Rehabilitering (livsformer/livsfaser, sundhedsopfattelser) Aktivitetsanalyse (Motivation, vurd. af funktionsevne, ADL, NUZO, COPM) Sundhedspædagogik Social – og sundhedspolitik (Kvalitetsstandarder, serviceniveau, Kvalitetssikring, opgavefordeling i sundhedssektoren) Dokumentation(Sammenhængende pt. forløb, tværsektorielt og tværprofessionelt sammenhæng og SSA`s rolle ift. den indsats) Patientrettigheder (Service/sundhedsloven, værdier/samarb i su. Sektor, organisationskultur) Opsamling – refleksion 16-11-2018

Ændringer i sundhedstilstanden og palliation – 5 dage Intro mål, metode Komplikationer i sygdomsforløb: (Immobilitet, konfusion, fald, hygiejne, obstipation, fejlmedicinering, diarrè, dehydrering, anæmi, feber, forebyggelse) Helhedsbeskrivelser (Ændringer i sundhedstilstanden er tilføjet de kendte helhedsbeskrivelser) Sygeplejeprocessen og dokumentation Sygeplejeteorier og den professionelle relation Den døende pt. Basal Palliation Sorg og kriser Opsamling og refleksion 16-11-2018

Projekt 1. Den medicinske patient – 6 dage Intro mål og metode Præsentation af ”Vejledning” til projektskrivning 3 Helhedsbeskrivelser: AMI, Apoplexia cerebri, Dehydrering Disposition – Vurdering af tidsramme I dette læringselement skal eleven anvende de emner, der er arbejdet med indtil nu, Den somatiske patient, Det sammenhængende patientforløb, Ændringer i sundhedstilstanden, altså alle relevante emner fra de tidligere læringselementer på 1. skoleperiode Fremlæggelse Refleksion 16-11-2018

Læringsaktivitet: Valgfag Varighed 5 dage: Kommunikation, Samarbejde og konflikthåndtering 2 Emner: Psykosomatiske aspekter v. konflikter Teori om konflikters opståen, udvikling og afslutning Værdier, dilemmaer, i samarbejde Optrappende og afspændende kommunikation Anerkendende kommunikation Konfliktdæmpende adfærd Kommunikation og samarbejde m. borger, pt., pårørende og kolleger At give og modtage feedback og kritik Øvelser 16-11-2018

Projekt 2. Den kirurgiske patient – 6 dage Intro mål og metode Præsentation af ”Vejledning” til projektskrivning Præ og postoperativ sygepleje 3 Helhedsbeskrivelser: Colitis Ulcerosa, Frakturer, Fibroma Uteri Disposition – Vurdering af tidsramme Alle områdefag skal indgå i projektet, undtagen psykiatrisk sygdomslære og farmakologi. Relevante emner fra de tidligere læringselementer på 1. skoleperiode kan inddrages Fremlæggelse Refleksion 16-11-2018

Evaluering og praktikforberedelse – 1 dag Evaluering af skoleperioden Evaluering af egen læring og indsats Forberedelse til somatisk praktik 16-11-2018