Fang publikum og sælg dit budskab v/ Maria Vissing Bachara &

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Henriette Lungholt 3. maj 2010 Mundtlig kommunikation.
Advertisements

Årsplan – en kort en lang
PROJEKTARBEJDE OG KOMMUNIKATION 2. undervisningsgang.
Del 2:Rammer for en professionel samtale med en patient ETABLERE EN RELATION, ANERKEND E OG SKABE TRYGHED 2 LEDE OG SKABE STRUKTUR 1 Indlede samtalen,
Doku:SENtorium Torsdag d. 29. oktober Velkommen Programmet for dagen  Refleksionsøvelse  Fortællerrum  Narrativ evaluering Frokost  Sparringsrum.
WORKSHOP 1C, DLF-kursus, Krogerup Højskole, den 19. oktober 2015.
Skriv den gode tekst ”Det er ikke sin mor, man skriver til. Hvis læserens opmærksomhed ikke bliver fanget i de første fem linjer, når han aldrig den sjette.”
WORKSHOP 1C, DLF-kursus, Ringsted, september 2015.
MUNDTLIG FREMLÆGGELSE De fem arbejdsfaser. Forberedelse Hvordan forbereder man en mundtlig fremlæggelse? Når du skal fremlægge et fagligt indhold for.
SRO SKRIV!. OVERORDNET STRUKTUR SRO SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2016 OPGAVENS HOVEDDEL FORSIDE ABSTRACTABSTRACT INDHOLDS- FORTEG- NELSE INDLEDNING.
SOFTWARE EVALUERING. HVORDAN KAN MAN EVALUERE PÅ SIT SPIL? Kvalitative metoder Kvantitative metoder Observation Data opsamling.
Rundt om stress Et dialogværktøj til hospitalspersonale Hvidovre Hospital Ledende lægesekretær Mie Kroll Udviklingskonsulent Pernille Scheuer.
Fag-mål 5 i ”Sundhedspædagogik og kommunikation.
Dagens program Aktiv lytning + øvelse Forumspil om aktuelle situationer.
Ræsonnement og tankegang DLF-Kursus Ringsted Eva Rønn UCC.
Oplæg om indre og ydre motivation Selvreflektionsopgave Torben Keller opgave E-laerning program omhandlende Maslows behovspyramide Foredrag Torben Keller.
Psykoedukation skizofreni Session 1. – introduktion til psykoedukationsforløbet Undervisere:
Argumentationsanalyse Appelformerne: Logos, ethos & pathos Appelformerne: Logos, ethos & pathos.
Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Topskattelettelser
Fordybelse i et projekt
Online arbejdsmiljøuddannelse
”TOPKARAKTERER GIVER IKKE NØDVENDIGVIS DE BEDSTE LÆGER” - Allan Flyvbjerg & Charlotte ringsted på altinget.dk d Ny kvote 2 optagelse på medicin.
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
OSO opgaven på Midtjysk
Praksiseksempel fra Teater GROB
Verbal kommunikation Ord og samtale
Forberedelse til eksamen
Ungdomsbyen i samarbejde med Benedicte Kommunikation
Dagens program Time: Arbejde med ide og pitch Time: Pitche for 2. K.
Inventio At samle stof og finde på argumentation alle vinkler
Og valg i det hele taget... Lær HVAD-modellen at kende.
Skriv ansøgning 10 gode råd.
Bevægelse i skolen Fysisk aktivitet med høj intensitet øger BDNF i hjernen. Læring fremmes bedst, hvis aktiviteten er udfordrende, varieret og indebærer.
Historien om Ib Madsen er skrevet af: Mette Eike Neerlin
Velkommen til brobygningsdage med Hands & Brains aktiviteter
PL møde med praksisfeltet
Lise Lyngbye Torsdag den 13. november 2014 Nyborg Strand
Lise Lyngbye 5. november, 12. november, 19. november
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Stresshåndteringsgruppe
Innovationsforløb Modul 3 ©
øæ Jeg kan det jeg skal Målsætning, evaluering og selvevaluering
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
For eller imod tobak? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Forløb: Unge identitet, socialisering og sociale medier
Reklamer Definition af begrebet 'reklame'
Demokrati og medborgerskab
MUNDTLIG FREMSTILLING
Fællesevaluering for erhvervspraktikanter
Det gode arrangement Forklaringer og baggrunds-viden til konsulenter
Det gode arrangement Forklaringer og baggrunds-viden til konsulenter
MUNDTLIG FREMSTILLING
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Innovation i humanistiske fag
Om feedback til terapeutisk arbejde på SEOP
Kursus for personer med demens og pårørende
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Velkommen til brobygningsdage med Hands & Brains aktiviteter
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
- En genre som alle andre
Skrivedag 3: Fra skriftlig opgave til mundtligt oplæg
Introduktion af CV og ansøgnings kurset
Illeris trekant og andre referencer
Peer to peer - det relationelle møde båret af egne erfaringer.
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Introduktion til Jobsøgning & Kommunikation kurset
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Værktøj 5: Lederens opgaver med stress - stressforebyggende lederstil
Værktøj 8: Supervision og sparring
Præsentationens transcript:

Fang publikum 2.0 - og sælg dit budskab v/ Maria Vissing Bachara & Rebecca Juul Rasmussen

Dagens program 16.00 – 16.30 Introduktion og opsamling 16.30 – 17.10 Ethos 17.10 – 17.45 Øvelse: Sandt/Falsk? 17.45 – 18.00 Fremførelse: Det nonverbale 18.00 – 18.30 Aftensmad 18.30 – 18.45 Fremførelse: Det paraverbale 18.45 – 19.20 Forbered tale 19.20 – 20.00 Showtime

Opsamling Hvad gennemgik vi på forrige workshop? Topik og argumentation Kunsten at vinkle sine argumenter Disposition Indledning, argumenter, eksempler, metakommunikation, gendrivelser, stilfigurer, afslutning Kropssprog Godmorgen-øvelse

Ethos – Kunsten at skabe troværdighed Generelt om ethos: En af de tre appelformer Frembragt af Aristoteles Ethos skabes gennem talerens person Ethos er publikums opfattelse

Dynamisk ethos James McCroskeys tre faser: Indledende (initial) ethos: Afledt (derived) ethos: Mulighed for at ændre/opretholde ethos Påvirkning af terminal ethos Indirekte og direkte ethos-appel Ethosdyderne Indledende (initial) ethos: Publikums forhåndsopfattelse En præsentation kan påvirke Repræsentation af organisation eller lign. Anden oplevelse Afsluttende (terminal) ethos: Talerens endelige ethos Påvirker dine fremtidige taler

Dynamisk ethos James McCroskeys tre faser: Afledt (derived) ethos: Mulighed for ændring/opretholdelse af indledende ethos Påvirkning af terminal ethos Ethosdyderne James McCroskeys tre faser: Indledende (initial) ethos: Publikums forhåndsopfattelse En præsentation kan påvirke Repræsentation af organisation eller lign. Anden oplevelse Afsluttende (terminal) ethos: Talerens endelige ethos Påvirker dine fremtidige taler

Ethosdyderne Appel til karaktertræk, oprindeligt frembragt af Aristoteles Phronesis Praktisk fornuft/klogskab Handler om at fremstå vidende Arete Handler om at fremstå sympatisk Knytter sig til talerens moral Eunoia Velvilje Vil publikum det godt og forstår deres situation Alle tre dyder kan appelleres til både direkte og indirekte

Øvelse: Sandt eller falsk? Deles op i grupper af tre, hvoraf én skal holde en mini-tale. Talen struktureres som en fortælling, hvor der fortælles om en oplevelse, man har haft (sand eller falsk). Brug ethos-dyderne til at underbygge jeres ethos. Talen skal vare 1 min. Talerne fremføres kl. 17.30

Fremførelse: Det nonverbale Den kropslige kommunikation Gestik Brug hænder, hvis det føles naturligt Kan være med til at underbygge talen Mimik Et udtryk for talers oprigtighed Låst ansigt påvirker det paraverbale Øjenkontakt Talers måde at sikre, at publikum er med Kig på ALLE i publikum Blikretning kan genbruges Kropsholdning og -bevægelse Tænk på godmorgen-øvelsen Bevægelse kan være godt – hvis det er behersket

PAUSE

Fremførelse: Det paraverbale Den lydlige kommunikation Stemmen: Volumen Artikulation Styrkes af korrekt kropsholdning Tempo: Start ud i et roligt grundtempo med en god rytme Skal angive, hvornår talen er slut Pauser: Før og efter de vigtigste ord Mellem sætninger og talens dele Betoninger: Centrale ord skal udtales højere og tydeligere

Forbered showtime-tale VIGTIGT! Talen skal omhandle noget, talerne brænder for Talen skal vare 2 min. Byg talen op efter elementerne fra 1. workshop Tænk over at opbygge ethos

Disposition Retorisk, tænker man disposition som en række mobile elementer med forskellige funktioner! Meta-kommunikation Indledning Argument 1 Argument 2 Gendrivelse Afslutning Eksempel

Stilfigurer – Gør talen spændende! Retoriske spørgsmål Metaforer Gentagelser (fx anaforer og epiforer) Tretrinsraketter Rim Antitese

SHOWTIME Efter hver tale bliver der givet 2 min. til, at eleverne kan udfylde et skema til hver taler med ting, de gjorde godt og ting, de måske kan arbejde mere med. Derefter gives der mundtlig feedback af elever (et par stykker) og underviser.

EVALUERING + MULTIPLE CHOICE Hvis der er tid, kan eleverne evaluere mundtligt på undervisningen. Det er dog også her, at de skal huske både at lave multiple choice-testen OG evaluere skriftligt på workshoppen. Ca. 10 min. før vi slutter.