Introduktion til kursus for erfarne sygeplejersker

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
3-timers møder på Regionshospitalet Randers
Advertisements

Susan Munch Simonsen Uddannelsesansvarlig sygeplejerske, MdE
Kompetent til at støtte livet med kræft
Introduktion til opgaveskrivning
BrittL Lind Myrup, UKK, nefrologisk afdeling Sygeplejesymposiet 2010 Nefrologisk efteruddannelse – et regionalt samarbejde Hvordan ser vi et udbytte i.
Velkommen til valgfaget: ”Kliniske retningslinjer – kvalitetsudvikling herunder implementering, sundhedsinformatik og evidens Udarbejdet af Lea D. Nielsen,
Apotek-Højskole projektet, 2. Del 2000 Angina pectoris patienten og sygehusapoteket Information om lægemidler på kardiologiske afdelinger Resultater fra.
SUS Sygehus Lillebælt Helle Adolfsen Strategi for Udvikling af Sygeplejen 2009 – 2012 Sygehus Lillebælt Årsberetning 2012 Øre, næse.
Nordiatrans 42nd Congress Charlotte Nielsen RN, MSc Nefrologisk afdeling Odense Universitetshospital, Danmark Implementering af en patientinddragende indlæggelsessamtale.
Kvantitativt studie ~ PaRIS - spørgeskemaundersøgelsen Spørgeskemaundersøgelse Forår 2009 Mickael Bech, Trine Kjær, Eva Draborg Institut for Sundhedstjenesteforskning,
Læremidler til Madkamp 2015 Kirsten Marie Pedersen Madkundskab UC Lillebælt/Læreruddannelse n på Fyn.
Projekt: Fælles indsats på psykiatriområdet i Haderslev Kommune og Region Syddanmark.
Klinisk forskning - i dag og i morgen Torben V Schroeder Overlæge, Karkirurgisk Klinik, Rigshospitalet og Professor, Institut for Klinisk Medicin, Københavns.
Guidet Egen-Beslutning - metode i rehabilitering Vibeke Zoffmann Sygeplejerske MPH ph.d. Aarhus Universitet & Universitetshospital.
1 Det tværfaglige kliniske studieafsnit Regionshospitalet Holstebro Torben Bæk Hansen Ortopædkirurgisk klinik.
Grundforløbets 2. del SSH-rettet. Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene dansk og naturfag samt valgfag.
Sygehus Sønderjylland, marts 2009 Gennemførelse af detailplaner.
Introduktion til Anæstesiologisk Intensiv afd. V, OUH, Svendborg Sygehus
"Faglig kvalitet i de akutte patientforløb” Akut Afdelingen, Nykøbing Sygehus.
17. Januar 2007 Karine Bech Dialyse ved kronisk nyresvigt Perspektivering Karine Bech Overlæge, dr.med. Hvidovre Hospital Formand for projektgruppen.
Skole- og praktiksamarbejdets betydning for elevens læring - i skolen og i praktikken SUSANNE KAJBERG – TEAMLEDER SOSU FYN REILA FROST – UDDANNELSESKOORDINATOR.
Fastholdelse og rekruttering af medarbejdere V. Oversygeplejerske Lisbeth Kjær Lagoni Onkologisk Afdeling Århus Universitetshospital Århus Sygehus Kræftcenteret.
Forebyggelse og tidlig opsporing af overgreb mod børn og unge i dagtilbud, på skoler og anbringelsessteder NFBO konferencen, Nuuk, august 2014 Merete Bonde.
Plan for den ældre medicinske patient Seminar om fremtidens indsats for ældre medicinske patienter Danske Regioner maj 2009 Pernille Slebsager.
Sundhedsaftalernes betydning for sammen- hængende forløb og sektorovergange Martin Sandberg Buch, senior projektleder, cand. scient. adm. Christina Holm-Petersen,
Vejledningsstrategier Vejledningens strategiske udgangspunkt og vejledningens faser Thomas Kjærgaard
Introduktion til PV kurset 3 september 2012 Lars Peter Jensen og Lone Stub Petersen © SLP-gruppen,
1 INDSATSEN FOR PERSONER MED KRONISK SYGDOM I REGION SYDDANMARK - ET SAMARBEJDE MELLEM REGION SYDDANMARK, REGIONENS KOMMUNER OG ALMEN PRAKSIS Charlotte.
Sygeplejefaglig problemløsningsmodel -samarbejdsmodel
Forslag fra arbejdsgrupperne
Lars Hvilsted Rasmussen
Etniske minoriteter på op gangen, en udfordring?
I hvilken grad vurderer du, at sundhedsdata er med til at understøtte sammenhængende patientforløb på tværs af sektorer (kommuner, regioner)?
Aldring og tværfaglighed DGS 7-8 nov. 2016
Hvornår er en uddannelsesplan god? Bliver den brugt?
Hvad går det hele ud på?.
Gys Gys Gys i Gåsehudsparken.
Interprofessionel Læring og Samarbejde
Fordeling af funktioner blandt de somatiske sygehuse i
Tro på dig selv - det gør vi
En ny Forberedende Grunduddannelse
Klinisk lederskab, sygepleje og kvalitet – 4. semester
Kompetenceprogram for reumatologiske sygeplejersker
Shared Care platformen Allan Nasser, Syddansk Sundhedsinnovation
Rammer for bedre hverdagsrehabilitering
TEMADAGE OM PALLIATION 2018
Styrkede gymnasiale uddannelser
FSAIO ‘s Efterårs Fagdag 6 Oktober 2017
Hvilke punkter vil jeg komme ind på?
Temadag 2018.
Temaeftermiddag onsdag d. 3/1-2018
Den sygeplejefaglige omsorg – og dens aktuelle udfordringer
Undervisningspligten
Nye forstander på efterskoler 2016
Projekt lindrende indsats
(Strategispor og strategiske indsatser)
Informationsmøde 23. april Særlige pladser
Det rette tilbud fra første kontakt.
Skoleudvikling i Praksis 1
Kognitive udfordringer - og de nødvendige forudsætninger
Rammesætning for dagen
At tænke uddannelse som en del af et læringsforløb
Temamøde om behandlingsredskaber og hjælpemidler
Kristina Thybo, sygeplejerske og klinisk vejleder SD ved Øjenklinikken, Sygehus Sønderjylland Sønderborg.
Innovation i humanistiske fag
Diplomuddannelserne og professionshøjskolerne og videregående VEU
Velkommen til Risskov Skole
Fundamentals of care – hvordan kommer man i gang?
Specialuddannelse i borgernær sygepleje - proces og indhold
Velkommen Ny Studieordning fra efteråret 2019 Kort introduktion og oversigt i forhold til studieordning Princip fordeling for kliniske undervisnings.
Præsentationens transcript:

Introduktion til kursus for erfarne sygeplejersker I nyremedicinske afdelinger i Region Syddanmark

Deltagernes forudsætninger Sygeplejersker med 3 års erfaringer eller mere ansat i: Hæmodialyseafsnit Ambulatorium Sengeafsnit Deltagernes forudsætninger

Vejledernes forudsætninger Vejlederne supplerer hinanden med bred nefrologisk uddannelse og erfaring, igangværende masteruddannelse i klinisk sygepleje, pædagogisk og psykologisk uddannelse og erfaring i gruppeprocesser, undervisning, vejledning og coaching. Vejledernes forudsætninger

Tema Patient – og pårørende perspektivet, patientinddragelse og kronisk sygdom. Formål At deltagerne får indsigt i patient- og pårørende perspektivet ved kronisk nyresygdom samt forståelse for, hvordan partnerskab kan tænkes ind i patientforløbet. At deltagerne aktivt tilegner sig information, kundskaber og færdigheder i problemløsning af en selvvalgt problemstilling, med støtte til bearbejdning og udvikling af egne holdninger og forforståelse Tema og formål

Kurset afholdes over 6 dage i et to måneders forløb på henholdsvis: Syd Vestjysk Sygehus Sygehus Lillebælt Odense Universitetshospital (2 dage) Sygehus Sønderjylland Svendborg Sygehus De enkelte sygehuse afholder økonomien på kursusdagen som inkl. kaffe/the, rundstykker formiddag og kaffe/the og kage eftermiddag. De uddannelsessøgende afholder selv frokost – husk kontanter Rammer

Indhold Dagens historie Indlæg fra afdelingerne Studiebesøg Problembaseret læring Indhold

Metoder i Problembaseret læring Grupperne vælger en praksissituation fra cases som ‘Trigger’ Problemløsning med baggrund i evidens baseret praksis (fx: artikler, interview, litteratur) Facilitering af processen ved vejleder Metoder i Problembaseret læring

Uddannelsesforløbet evalueres skriftligt og er delt op i 3 dele: Indlæg fra sygehusene Studiebesøg PBL processen Evaluering

http://www.ouh.dk/wm473875 WEBsiden