Velkommen til Metode i DIO.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Videnskabsteori & metode
Advertisements

Metode i AT Religion.
Det Internationale Område Studieområde 3/
Grundlæggende IT, niveau G
Almen studieforberedelse
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
Humaniora.
Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
Peter Nedergaard: Hypotesetest
DEN 3-delte prøve: Den skriftlige synopsis Den mundtlige fremlæggelse
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Videnskabsteori & metode
Videnskabsteori og faglige metoder
Samfundsvidenskabelig metode
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
Almen sTudieforberedelse - AT
AT - Viden i spil.
Vt-9 kursus program 2. møde
Vt-speciale, 1. Møde program
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
Teori, metodologi og metode
Synopsis VIP3/2012.
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab?
Videnskabsteori & metode
AT eksamen 2014 Hvordan kan opgaven løses med de humanistiske fag? HS
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab?
Formalia ved opgaveskrivning
Samfundsfaglig metode – kapitel 25 Samfundsfagsbogen Kureer, 2012
Videnskabsteori & metode
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
Synopsis VIP13 HH3.
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
Videnskabsteori og metode
Videnskabsteori & metode
Synopsis.
SKABELON.
KNÆK KODEN Opgave 1. Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte.
Intern mundtlig prøve Skriveperiode (synopsis) Vejledning Område, opgave, fag Dansk, engelsk, fransk/tysk/spansk Sprog, kommunikation & kultur Samfundsfag,
KNÆK KODEN Selvvalgt problemstilling. Tidsplan TidspunktAktivitet 25. maj (5.-8. lektion) Kursus i synopsis, knæk koden, samt vejledning efter træffetider.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 - Frivillighed.
AT Problemformulering, problemstillinger og innovation.
KNÆK KODEN. Tidsplan TidspunktAktivitet 12. april Information om intern prøve i Studieområdet Del 1 Lodtrækning om område i klasserne 29 april Valg af.
Hvad er samfunds- videnskab?. Samfundsfags discipliner  Eksempel: Finanskrisen…  Kan angribes ud fra økonomi  Kan angribes ud fra politik  Kan angribes.
KNÆK KODEN Samfundsfaglige område Opgaveformulering 4 – Danmark i en globaliseret verden.
Samarbejde mellem matematik og samfundsfag. Disposition Indledning Hvorfor skal vi bruge 2 i samfundsfag? Hvordan kan matematikken bruges? Eksempel. Oplæg.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 3 – Det danske arbejdsmarked.
Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK. Genren kronik  Læs om genren her: Se også.
1 FoU-projekt om studieretningsprojekt i de økonomiske fag 5. september 2007 Vejle Handelsskole.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område
SRO SKRIV!.
Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 – Demografi og velfærd
KNÆK KODEN Samfundsfaglige område
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Beskrivelse af krav og procedure ved mundtlig eksamen
Sso SKRIV!.
KNÆK KODEN.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Skriveperiode (synopsis)
Den naturvidenskabelige metode
Teoretisk pædagogikum
Eksamen på B-niveau Af Signe Elise Bro, formand for Religionslærerforeningen og medlem af ministeriets læreplansudvalg.
Naturvidenskabelig metode
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
SSO og EP Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus
AT1 PROBLEMFORMULERING | problemstillinger FAGLIGE METODER
SRO SKRIV!.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Introduktion til mini-SOP 3. hhx
Præsentationens transcript:

Velkommen til Metode i DIO

Fire dele: Hvad er metode? Metodeafsnittet Den metodiske refleksion Kort om eksamen

1. Hvad er metode? At bruge en metode betyder, at man går systematisk frem. Imens din problemformulering fortæller, hvad du vil finde ud af, skal din metode afgøre, hvordan du vil finde ud af det. Hvis du ikke ved, hvordan du skal svare, kan du ikke svare ordentligt. Spørg dig selv: Hvad vil jeg undersøge? Hvordan kan jeg undersøge det? Hvilke fag kan give mig de redskaber, jeg skal bruge?  

1. Hvad er metode? At arbejde metodisk med at opbygge en opgave betyder at være bevidst om, hvad man gør for at arbejde sig frem til konklusionen på problemformuleringen – og hvorfor den valgte metode er den rigtige. Det første skal I vise i selve synopsen, og det andet skal I vise i den metodiske refleksion. Alle valg er fravalg, og I skal kunne begrunde begge dele

Hvilke begreber skal man have styr på? Metoder til at opbygge en akademisk opgave: Blooms taksonomi Induktion vs. Deduktion Komparativ metode Kildekritik Kausalanalyse Kvantitativ vs. Kvalitativ metode Desuden leverer fagene en række redskaber – f.eks. teorier, modeller og analysemetoder – og det er op til dig at finde ud af og begrunde, hvilke redskaber der skal bruges for at besvare opgaveformuleringen så fyldestgørende som muligt.

Blooms taksonomi Vurdering Analyse Redegørelse

Induktion/Deduktion

Deduktion Logisk slutning fra almen påstand (fra det generelle) til et enkelt eksempel (det specifikke). Vi starter altså med teorien – og finder eksempler, der belyser/bekræfter/afkræfter teorien (A) Fritz er tysker, og alle tyskere taler tysk (B) Derfor taler Fritz tysk. Hvis vi accepterer A, vil B altid være sandt. A skal altså altid være sandt!!

A Deduktion x gælder for mængden A. a tilhører mængden A  x gælder for a a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u A

Deduktion Forklar Fukuyamas argument ud fra deduktion A: Alle mennesker vil gerne leve i liberale demokratier. Liberale demokratier ligger ikke i konflikt med hinanden. B: Konflikter vil derfor med tiden ophøre.

Induktion Slutning fra et eller flere enkelttilfælde til almen teori. Vi ser på eksempler/begivenheder – og prøver at indkredse teorier/modeller, der kan forklare/perspektivere

A Induktion x gælder for a a tilhører mængden A  x gælder for A a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u A

Pas på: Hvad er der galt med disse eksempler på induktiv metode? 20 % af 1000 danskere svarer, at de ville stemme på socialdemokratiet, hvis der var valg nu.Ud fra dette slutter vi, at 20% af alle danskerne ville stemme på socialdemokratiet, hvis der var valg nu. Der er mange engelske udtryk i LOCs rapsange. Ud fra dette slutter vi, at dansk musik er blevet amerikaniseret. Sydafrika oplever økonomisk fremgang. Ud fra dette slutter vi, at det går bedre i Afrika

Komparativ metode En systematisk sammenligning af opgavens empiri. Ligheder eller forskelle. Vær igen opmærksom på, at materialet er repræsentativt og at det skal være en ”fair” sammenligning. To sammenligninger vedr. legalisering af medicinsk cannabis: Er det sagligt at undersøge, om ja-siden eller nej-siden har de bedste argumenter, ved at sammenligne et læserbrev fra Ekstrabladet med en leder fra Berlingske Tidende? Er det sagligt at undersøge, hvordan forskellige medier fremstiller nej-sidens argumenter ved at sammenligne en leder fra Ekstrabladet med en leder fra Berlingske Tidende?

Kildekritik Spørgsmål I skal stille til kilderne . Vi skal være opmærksomme på, om forfatteren til kilden har et bestemt motiv. Hvis det er tilfældet, siger man at kilden er tendentiøs (har en tendens til en bestemt holdning). Hv-spørgsmål.(hvem hvad hvornår, hvor) Er det en første- eller andenhåndskilde? Hvem er modtagerne? Hvad vil forfatteren? Hvad er kildens synsvinkel eller tendens? 15

Kausalanalyse (årsag virkning) Hvorfor vil vi ikke høre alle detaljer om flykaprerne og ofrene for 9.11? Baggrund Begivenhed Konsekvens analyserende Redegørende Analyserende vurderende

Synkron/Diakron Synkron: Samtidig. For eksempel en sammenligning af forskellige landes kultur eller økonomi i samme periode. Diakron: Over tid. For eksempel en undersøgelse af et lands kulturelle eller økonomiske udvikling over tid.

Kvantitativ metode Kvalitativ metode anvendes, når forskningsfeltet kan gøres målbart større mængder af "hårde" data kategoriseres ofte vha. statistiske metoder, og resultaterne præsenteres numerisk Grafer og ligninger Empiri Risiko: Adspurgte til det givne statistiske materiale har talt usandt eller for lille stikprøve ønsker at undersøge en række forhold, som er vanskelige at iagttage og måle fortolkning Risiko: Ofte baseret på noget subjektivt. Dette betyder, at der i materialet kan være tendenser, mens analytikeren ligeledes kan være præget af en tendens

2. Fag, metode og teori Her skal du kort præsentere Hvilke fag du vil benytte dig af, samt hvilke metoder eller teorier som vil indgå i din opgave Hvilket materiale eller empiri din undersøgelse er lavet på baggrund af Strukturen på din synopsis Dvs. afsnittet skal vise sammenhængen i undersøgelsen og dermed synopsen.

3. Den metodiske refleksion Her skal du reflektere over de forskellige metoder og teorier, du har benyttet til at svare på din problemformulering samt over fagenes rolle. Fortæl: Hvordan du har opbygget din opgave. Hvilke teori du har anvendt og HVORFOR. Hvordan din opgave rent metodisk er opbygget. Hvad brugte du de to forskellige fag til. Hvad fik du ud af at bruge de metoder du har brugt Hvis du havde brugt nogle andre metoder, ville du så have fundet ud af noget andet?

4.…og hvad så til eksamen? SKRIFTLIG DEL MUNDTLIG DEL En synopsis skal i kort form præcisere, hvad din undersøgelse går ud på. Din lærer og censor skal bruge den til at orientere sig i dit valg af emne og dets relevans samt din måde at behandle stoffet på Diskussionen eller dialogen med eksaminator og censor om særlige udvalgte temaer

4.…og hvad så til eksamen? Et forslag til strukturen på en fremlæggelse kunne være: Emnet og problemformuleringen – herunder hvorfor problemformuleringen er interessant i forhold til emnet/de problemstillinger, vi oplever i forbindelse med globaliseringen. Problemstillingerne – hvordan svares der på spørgsmålet, hvad er den logiske sammenhæng i strukturen på undersøgelsen og i underspørgsmålene? Fagene – hvilke dele af problemformuleringen/problemstillingerne kan fagene bruges til at udarbejde et svar af? Hvilken del/områder af fagene anvendes? Centrale metoder/teorier/modeller m.m. Empiri. Hovedtræk fra analysen (gerne med eksempler) og altså svare på problemformuleringen. Refleksioner Ny vinkel, interessante perspektiver m.m.

GOD ARBEJDSLYST 