Fra ejendomskontor til servicecenter Bedre service til færre penge – hvordan gør vi det? Beboerrepræsentantskabsmødet 2017.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Udkast til rammeaftale på det specialiserede socialområde for Specialkonsulent, Hilde E. Thun Holst Politiske visioner Faglig udviklingsstrategi.
Advertisements

Egedals byudviklingsområder skal være eftertragtede for deres fokus på klima, energi og sundhed – kombineret med spændende arkitektur, inviterende byrum.
Samspil med den offentlige sektor er afgørende
Nye samarbejdspartnere – nye udfordringer
Nye krav og besparelser – hvordan sikrer vi kvaliteten v/ Dorte Bloch
Velfærdsteknologi 3 eksempler på resultater og erfaringer fra Danmark
Informationsmøde for koordinatorer i de faglige netværk – rammeaftalen for det specialiserede socialområde Konsulent Ann Kühnel Liljenberg, Sekretariat.
Strategi for brug af digitale medier i undervisningen
AlmenBolig+ God plads til en rimelig leje
Vi gennemførte en række interview ifm
Forpligtende samarbejde om kvalitet og fællesskab
DUA seminar den 5. oktober 2010
14. maj 2013 Projektet - Imageskabende Udearealer Hvorfor er projektet relevant i AlmenNet regi? Hvad er status på projektet? Hvordan ser outputtet ud.
Velkommen til workshoppen Blindgyde eller karrierevej - kundecentret som en integreret del af koncernen Drivsel – drift og trivsel i call centre konference.
1 Administrativt samarbejde – hvordan kan det lykkes? Hvilke overvejelser skal der gøres i såvel det politiske som i det administrative felt? Hvilke strategier.
1 Sideaktiviteter Nye regler fra ??? 1.Må boligorganisationen påtage sig administrationen af 8 rækkehuse ejet af den lokale bank? 2.Må ejendomsfunktionærerne.
AlmenNet onsdag den 23. oktober 2013
Jesper Loose Smith Direktør i Arbejdernes Boligselskab i Gladsaxe – ca boliger Direktør fagforeningsejet ejendoms- og administrationsselskab i.
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
EN INNOVATIV VEJ TIL EFFEKTIV DRIFT
Styringsdialog og almenreform Oplæg ved BL kredskonference den 20. marts 2010.
Debatten om den almene struktur Historik, statistik – og et kik i krystalkuglen Bjarne Zetterström.
Fælles EPJ til hospitalerne i Region Midtjylland
Status for regionsdannelsen - hvor er vi i Region Syddanmark Dansk Selskab for Medicinsk Prioritering, den 6. april 2006 I ndlæg v/sundhedsdirektør Jens.
Styringsdialog og dokumentationspakke Agenda Styringsdialog og beboerdemokrati Udvalgte redskaber (værktøjer) Strategier og målsætninger Dokumentationspakken.
Velkommen til Grundkursus Tema 1
KAB’s erfaringer med boligløse unge Konference på Kofoeds Skole den 3. november 2009 Jesper Nygård Administrerende direktør KAB.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Udvidet åbningstid i Københavns Hovedbibliotek 20. februar 2012.
Virksomhedspræsentation
Vordingborg Idrætsråd
Effektiviseringer af driften i almene boligafdelinger
Workshop 1 Integrering af et sundhedshensyn i udarbejdelsen af projekter og planer på det tekniske område.
Thomas B. Randrup Forretningsudvikler, HedeDanmark Professor, Sveriges Lantbruksuniversitet Drift af ejendomme.
Rekruttering til organisationsbestyrelsen Weekendkonference for 6. og 10. kreds Lørdag den 28. september 2013 v/Dorte Hjerrild, BL – Danmarks Almene Boliger.
Logo Overordnede betragtninger om OPP -Og konkrete projekter i København v/Karen Mosbech ”OPP i virkeligheden” DFM Konference KØBENHAVNS KOMMUNE.
Borgermøde i distrikt Engskov Mandag d. 23. marts 2015 kl
Produkt præsentation Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
SAB’s nye hjemmeside. Målgrupper Hjemmesiden skal først og fremmest kommunikere til: Afdelingsbestyrelser Beboere Men hjemmesiden skal også kunne bruges.
Vision og Strategi for Forslag Vision og Strategi for Vision og indsatser i strategi.
Hvilken adfærd koster penge – eksempler Hej Dennis Lene har spurgt til hvor store udgifter I har til hærværk i Skyttevænget. Kan du give et kvalificeret.
GYMNASIEFÆLLESSKABET Byggeprojekter GYMNASIEFÆLLESSKABET Gymnasiefællesskabet – historik og formål Historik GF er et barn af kommunalreformen.
Manglen på billige boliger - Den almene boligsektors rolle og ansvar.
SKI – Indkøbs ABC Hvorfor stå alene, når der findes fællesskaber?
. AlmenBolig+ Beboermøde II Tømmergården. Program for beboermøde d. 13. juni 2016 ​ 1. Velkomst ​ 2. Status på byggeriet ​ 3. Hvad skal og må jeg gøre.
Boligplacering og integration af flygtninge BL’s anbefalinger til boligafdelinger og organisationer.
Maj 2008 Den optimale centralisering Case: Dagtilbud.
Workshop om effektiv drift For medarbejdere. WORKSHOP Dagsorden Introduktion til det overordnede projekt og til forsøget Kort om forundersøgelse I fortæller.
Signalement af Lejerbo Ca boliger Organiseret i 53 selvstændige organisationer Fordelt på godt 680 afdelinger Hjulpet på vej af 755 ansatte Lejerbo.
Kompetenceudvikling Kjeld Bo spurgte i efteråret 2012 Claus om der blandt medarbejderne var interesse for noget dansk undervisning. Hvorfor kom spørgsmålet,
Brædstrup Disposition Samfundets udfordringer – er vores udfordringer. Hvad gør vi i Lejerbo. Hvad sker der i regionerne.
TR møde 27. august 15 Arbejdspladser, At indsats og Københavns Kommunes Budget 2016.
KAB’s målsætningsprogram 2015 – en støtte til jeres lokale arbejde.
Effektivisering Kredsmøde BL’s 4. kreds 8. marts 2017.
Arbejdspladsen i fokus/arbejdsfællesskaber
Indsæt billede. Klik i det store felt og indsæt billede via Vælg billeder- eller Rediger-knapperne. Fjern derefter denne boks PAS PÅ HUSLEJEN.
”Effektiv drift” Afdelingsmøder i HAB foråret 2015
Hvorfor det? Dejlig bekvemt!
Effektiv & Systematisk
SAB 2017 – Ændrede rammebetingelser
Repræsentantskabsmøde BS’61
Formandsmøde 12. september 2017
KONCERNSERVICE STRATEGI 2020
Del 2 - Synliggørelse af hvordan vi hver især bidrager til løsningen af kerneopgaven. Til proceslederen: Inden du gennemfører processen med medarbejderne,
Øbro 95-resultater og de ”afgrænsede driftsudgifter”
Øget professionalisme som resultat af fokuseret uddannelse v
Afdelingsmøde den Der kan ikke træffes beslutninger under eventuelt! 1
Nyhedsbrev Ladegårdsparken Nr
Ghettoaftale Fysisk nedrivning og omdannelse af udsatte boligområder
Byggeskadefonden, oprettet ved lov i 1986
Præsentationens transcript:

Fra ejendomskontor til servicecenter Bedre service til færre penge – hvordan gør vi det? Beboerrepræsentantskabsmødet 2017

Fremtidens beboerservice Boligorganisationen beslutter hvordan servicen skal leveres Afdelingerne beslutter det lokale serviceniveau Vi viser et par cases Vi skal diskutere hvad vil beboerne efterspørge i fremtiden? hvordan leverer vi service til en god pris?

Hvad tror vi er god service for beboeren? Det døgnåbne servicecenter En effektiv og imødekommende betjening Et kendt ansigt ”En hjælpende hånd” til fx praktiske og sociale opgaver

Hvad er afdelingsbestyrelsens behov? Nemt at komme i kontakt med servicecenteret God kontakt til driftslederen En effektiv og imødekommende betjening Mulighed for differentieret service mellem afdelinger i samme servicecenter

Kerneopgaver for fremtidens servicecenter Kerneopgaverne vil fortsat være: Drift og vedligehold af bygninger Drift og vedligehold af udearealer Serviceopgaver i boligerne Beboerhenvendelser Samarbejde med bestyrelser Indkøb Pasning af maskiner Skal en ny kerneopgave være hjælp og rådgivning til beboeren?

Kompetencer Hvad stiller opgaverne af krav til kompetencer i et servicecenter? Ledelse Administrativ hjælp Servicemedarbejdere med forskellige færdigheder (fx håndværkerfærdigheder) Synsansvarlig Indkøbsansvarlig Boligsocial vicevært De nuværende små ejendomskontorer kan ikke rumme ovenstående – der er for få medarbejdere

Størrelse på et servicecenter Svaret kunne være større serviceenheder, som betjener minimum 600 boliger – eller flere? Hvordan harmonerer det med beboernes ønske om et kendt ansigt og tilgængelighed? Beboeren kan kontakte servicecenteret via mail, app, sms eller telefon Oplevelsen af service – din servicemedarbejder kommer til dig Afstanden til servicecenteret bliver mindre vigtig.

Medarbejderne Hvad er vigtigt for medarbejderne? Levere god og effektiv service At være kendt af beboerne God ledelse Mulighed for specialisering og efteruddannelse Gode kollegaer Kunne holde ferie og vide at opgaverne bliver passet Et godt fysisk arbejdsmiljø Fremtidens servicecenter skal kunne understøtte medarbejderne

De fysiske rammer Nogle kontorer er ikke tidssvarende. Forandringer giver mulighed for at tænke nye funktioner Mulighed for at bruge lokaler og PC 24/7? Fælles kontor og mødefaciliteter med beboervalgte? En PC-arbejdsstation for beboerne?

Pas på huslejen Hvordan harmonerer et servicecenter med, at passe på huslejen? Vores omverden ændrer sig, og funktioner bliver automatiseret Hækklipning, græsslåning og meget mere bliver automatiseret Opgaver, der er mindre beboernære, kan måske indkøbes bedre og billigere Vi sparer på maskinpark og lokaler Vi sparer på vikar Indkøb Kan nogle beboere klare mere selv?

Muligheder for at samle 1 Fiktiv case I Boligområde med 8 afdelinger og 3 ejendomskontorer. Afdelingerne er opført i samme tidsperiode og ligger i en radius af 1 km. En afdeling har ingen bestyrelse. En afdeling er meget lille Bemanding: 3 driftsledere, 3 driftslederassistenter og 6 servicemedarbejdere Muligheder Afdelingerne sammenlægges til 4, der etableres et ejendomskontor og fælles maskinpark og værktøj Bemanding: 1 driftsleder, 1 driftslederassistent 1 sekretær og 8 servicemedarbejdere

Resultat Kvalitet og effektivitet Besparelser - Et fælles årshjul med driftsplan for service og de grønne områder - Spidskompetencer på legepladser, varmecentraler, beboerservice (VVS og tømrer), affaldssystemer, skimmelsager, syn, beboersager (råderet), kloarker og grønt arbejde Besparelser 4 x grundadministrationsbidrag Løn, herunder udgifter til afløsning Husleje – 2 ejendomskontorer omdannes til erhverv eller boliger. Bestyrelseslokaler nedlægges Reducerede håndværkerudgifter Udgifter - 1 servicecenter – eksisterende ejendomskontor udvides

Muligheder for at samle 2 Ikke helt så fiktiv case: II Boligselskab med 3.000 lejemål fordelt på 20 afdelinger og 11 ejendomskontorer. Afdelingerne der er opført i forskellige perioder og har forskellige vedligeholdelsesstand ligger indenfor en radius på 2 km med max afstand på 4 km. Bemanding: 3 ejendomsledere, 13 driftsledere/ejendomsmestre, 19 servicemedarbejdere + det løse. Muligheder Der etableres et samlet drift- og servicecenter som tilrettelægger og forestår beboerservice & afdelingsdrift. Personale og maskinpark anvendes på tværs af afdelingerne.

Resultat Kvalitet og effektivitet Besparelser Samlet overblik over opgaverne med mulighed for behovsbestemt allokering/disponering af personale. Ensartet kvalitet i opgaveløsningen. Besparelser Fra 11 ejendomskontorer til ét service- og driftscenter; Tidligere ejendomskontorer omdannes til erhverv eller boliger. Mere rationel udnyttelse af mandskab og maskiner. Udgifter Etablering af service- og driftscenter ombygning af eksisterende ejendomskontorer

Hvad er god service i fremtiden? Hvad vil beboerne efterspørge i fremtiden? Hvordan leverer vi god service til en fornuftig pris?

Proces i SAB 1. markvandring efteråret 2016 – ministeriets besparelseskrav præsenteret 2. budgetlægning foråret 2017 – umiddelbare besparelsesmuligheder indarbejdet. Dialog med bestyrelser om budget. 3. SAB købt 360 grader til alle afdelinger samt område analyser Fordi meget af potentialet ligger i mere lokalt samarbejde.

Fællesdialog 4. Afdelingsanalyse præsenteres for afdelingen af driftschefen - dialog og mulige tiltag 5 Områdedialogmøder – afdelingsbestyrelser – hvor er samarbejds- og besparelsesmulighederne Husum Vanløse Amager