Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Byggeskadefonden, oprettet ved lov i 1986

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Byggeskadefonden, oprettet ved lov i 1986"— Præsentationens transcript:

1 Byggeskadefonden, oprettet ved lov i 1986
Morten Søegaard-Larsen, driftsdirektør i Byggeskadefonden pr. 1. januar 2019 49 år, uddannet tømrer og bygningsingeniør 20 års erfaring fra drift, byggeri og ledelse i den almene verden Byggeskadefonden, oprettet ved lov i 1986 33 år, 20 ansatte, bestående administrative medarbejdere, jurister, ingeniører, arkitekter og bygningskonstruktører 3 overordnede formål: At forestå og afholde udgifter til eftersyn af støttet boligbyggeri og renoveringer At yde støtte til dækning af byggeskader At bidrage til erfaringer om byggeprocessen og byggeriet til byggeriets parter med henblik på at forebygge byggeskader og fremme kvalitet og effektivitet i byggeriet

2 Granskning, værktøjer og tilgange
v. Morten Søegaard-Larsen, Driftsdirektør i Byggeskadefonden Hvad skal vi tale om? BEK nr 70 af 26/01/2018 Gældende (Driftsbekendtgørelsen) Offentliggørelsesdato: , Transport-, Bygnings- og Boligministeriet Hvad har boligselskaber/administrationsselskaberne allerede har gjort for at imødekomme kravene Projekt - udvikling af værktøjer til granskning m.m.

3 Henlæggelser og vedligeholdelse
Kapitel 14 Henlæggelser og vedligeholdelse § 62. I afdelinger, der ikke er omfattet af Byggeskadefonden, jf. § 151 i lov om almene boliger m.v., skal der én gang årligt foretages en gennemgang af ejendommens vedligeholdelsestilstand. Gennemgangen omfatter ikke de enkelte lejemål indvendigt. På baggrund af gennemgangen udarbejdes en rapport om ejendommens vedligeholdelsestilstand. Stk. 2. I afdelinger, der er omfattet af Byggeskadefonden, jf. § 151 i lov om almene boliger m.v., gælder reglerne i bekendtgørelse om bygningsdrift. § 63. Boligorganisationens afdelinger skal årligt henlægge passende beløb til følgende: 1) Fornyelse af tekniske installationer. 2) Hovedistandsættelse af afdelingernes ejendomme. Stk. 2. Boligorganisationens bestyrelse kan dog uanset stk. 1, beslutte, at en afdeling skal henlægge samlet til planlagt og periodisk vedligeholdelse af bygningsdele og installationer. Stk. 3. Henlæggelsernes størrelse efter stk. 1 og 2 fastsættes på baggrund af en vedligeholdelses- og fornyelsesplan, der pr. 1. januar 2018 omfatter mindst de kommende 15 år, pr. 1. januar 2020 omfatter mindst de kommende 20 år, pr. 1. januar 2022 omfatter mindst de kommende 25 år og pr. 1. januar 2024 omfatter mindst de kommende 30 år. Beløbsstørrelsen fastsættes efter en vurdering af bygningsdelens og installationernes anskaffelsespris på tidspunktet for genanskaffelsen. Stk. 4. Landsbyggefonden kan med Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens godkendelse bestemme, at den vedligeholdelses- og fornyelsesplan, der er nævnt i stk. 3, skal udformes i overensstemmelse med et klassifikationssystem for forvaltning. § 64. Den rapport om ejendommens tilstand, der er nævnt i § 62, stk. 1, og den vedligeholdelses- og fornyelsesplan, der er nævnt i § 63, stk. 3, skal hvert 5. år granskes af en ekstern uvildig byggesagkyndig med henblik på at vurdere, om rapport og plan er retvisende og omfatter de nødvendige aktiviteter. § 65. Boligorganisationens afdelinger skal årligt henlægge passende beløb til følgende: 1) Istandsættelse af lejlighederne ved fraflytning eller betaling af et normalistandsættelsesbeløb, i det omfang udgifterne hertil ikke påhviler fraflyttende lejere i afdelinger med vedligeholdelsesordning efter § 26 i lov om leje af almene boliger. 2) Indvendig vedligeholdelse af lejlighederne i afdelinger med vedligeholdelsesordning efter § 27 i lov om leje af almene boliger. 3) Istandsættelse af lejlighederne ved fraflytning i afdelinger med vedligeholdelsesordning efter § 27 i lov om leje af almene boliger. 4) Tab ved lejeledighed og fraflytninger i det omfang, tabet skal dækkes af afdelingen, jf. § 43, stk. 1, 6. pkt. Stk. 2. Herudover kan boligorganisationens afdelinger henlægge passende beløb til nedsættelse af beboerindskud, jf. § 57. § 66. De afdelinger, som er nævnt i § 24, stk. 4, foretager årligt passende henlæggelser til konsolidering af afdelingens økonomi. § 67. Henlagte midler kan ikke anvendes til andre formål end dem, de er henlagt til, medmindre formålet er bortfaldet. Midlerne kan dog udlånes efter reglerne i § 51. Stk. 2. Der kan ikke henlægges til moderniserings- og forbedringsarbejder. § 68. Bestemmelserne i §§ 62-65 og 67 anvendes tilsvarende på almene ældreboliger og almene ungdomsboliger, som ejes af selvejende institutioner.

4 Kapitel 14 Henlæggelser og vedligeholdelse
Én gang årligt skal der foretages en gennemgang af ejendommens vedligeholdelsestilstand. På baggrund af denne gennemgang skal der udarbejdes en rapport om ejendommens vedligeholdelsestilstand. En vedligeholdelses- og fornyelsesplan skal fastsætte henlæggelsernes størrelse. Hvert 5. år skal rapport og vedligeholdelse- og fornyelsesplan granskes af ekstern uvildig byggesagkyndig med henblik på at vurdere, om rapport og plan er retvisende og omfatter de nødvendige aktiviteter. Pr. 1. januar 2018 skal vedligeholdelse- og fornyelsesplan mindst omfatte de kommende 15 år. Pr. 1. januar 2020 skal vedligeholdelse- og fornyelsesplan mindst omfatte de kommende 20 år. Pr. 1. januar 2022 skal vedligeholdelse- og fornyelsesplan mindst omfatte de kommende 25 år. Pr. 1. januar 2024 skal vedligeholdelse- og fornyelsesplan mindst omfatte de kommende 30 år. 1/

5 Pr. 1 år Pr. 5 år Gennemgang af ejendommens vedligeholdelsestand
Rapport Vedligeholdelses- og fornyelsesplan år Henlæggelser til fornyelse og istandsættelser Pr. 5 år

6 Titel og introduktion Baggrund og ide Formål Projektforløb Mål og resultater Organisation og samarbejde Målgruppe og interessenter Formidling og markedsføring Tidsplan Rapporteringsværktøj for gennemgang af ejendommens vedligeholdelsesstand

7 Boligkontoret Danmark
Titel og introduktion Baggrund og ide Formål Projektforløb Mål og resultater Organisation og samarbejde Målgruppe og interessenter Formidling og markedsføring Tidsplan Boligkontoret Danmark Boligselskabet B45 Slagelse Boligselskab Mange andre

8 B45 Titel og introduktion Baggrund og ide Formål Projektforløb
Mål og resultater Organisation og samarbejde Målgruppe og interessenter Formidling og markedsføring Tidsplan B45

9 B45 Titel og introduktion Baggrund og ide Formål Projektforløb
Mål og resultater Organisation og samarbejde Målgruppe og interessenter Formidling og markedsføring Tidsplan B45

10 B45 Titel og introduktion Baggrund og ide Formål Projektforløb
Mål og resultater Organisation og samarbejde Målgruppe og interessenter Formidling og markedsføring Tidsplan B45

11 B45 Titel og introduktion Baggrund og ide Formål Projektforløb
Mål og resultater Organisation og samarbejde Målgruppe og interessenter Formidling og markedsføring Tidsplan B45

12 Boligkontoret Danmark
Titel og introduktion Baggrund og ide Formål Projektforløb Mål og resultater Organisation og samarbejde Målgruppe og interessenter Formidling og markedsføring Tidsplan Boligkontoret Danmark

13 Boligkontoret Danmark
Titel og introduktion Baggrund og ide Formål Projektforløb Mål og resultater Organisation og samarbejde Målgruppe og interessenter Formidling og markedsføring Tidsplan Boligkontoret Danmark

14 Boligkontoret Danmark
Titel og introduktion Baggrund og ide Formål Projektforløb Mål og resultater Organisation og samarbejde Målgruppe og interessenter Formidling og markedsføring Tidsplan Boligkontoret Danmark

15 Boligkontoret Danmark
Titel og introduktion Baggrund og ide Formål Projektforløb Mål og resultater Organisation og samarbejde Målgruppe og interessenter Formidling og markedsføring Tidsplan Boligkontoret Danmark

16 Boligkontoret Danmark
Titel og introduktion Baggrund og ide Formål Projektforløb Mål og resultater Organisation og samarbejde Målgruppe og interessenter Formidling og markedsføring Tidsplan Boligkontoret Danmark

17 Slagelse Boligselskab/BL
Titel og introduktion Baggrund og ide Formål Projektforløb Mål og resultater Organisation og samarbejde Målgruppe og interessenter Formidling og markedsføring Tidsplan Slagelse Boligselskab/BL

18 Det tekniske område: (35) Indretning (20) Udenomsarealer (10)
Titel og introduktion Baggrund og ide Formål Projektforløb Mål og resultater Organisation og samarbejde Målgruppe og interessenter Formidling og markedsføring Tidsplan Det tekniske område: (35) Indretning (20) Udenomsarealer (10) Tryghed og sikkerhed (10) Fællesfaciliteter (10) Tekniske installationer (10) Klimaskærm og bygningsdele (20) Tilgængelighed (10) Energimærkning af afdelingen (10) Krav fra Byggeskadefonden (?) Slagelse Boligselskab/ BL

19 Uddrag af temaer inden for det tekniske område
Titel og introduktion Baggrund og ide Formål Projektforløb Mål og resultater Organisation og samarbejde Målgruppe og interessenter Formidling og markedsføring Tidsplan Uddrag af temaer inden for det tekniske område 1. Indretning (individuel og fælles vurdering) (20) A. Rumstørrelse og placering (20) B. Altan, udestue og terrasse (20) C. Køkken (25) D. Bad (25) E. Opvask/tørretumbler (10) 2. Udenomsarealer (kun fælles vurdering) (10) Heri indgår vurdering i forhold til: Legepladser, parkeringspladser/garage/carporte, grillpladser og bord +bænksæt, beplantning, belysning. 3. Tryghed og sikkerhed (kun fælles vurdering) (10) Heri indgår vurdering i forhold til: Video, nøglebrik/briksystemer, dørtelefonanlæg, naboovervågning, skiltninger mv. Slagelse Boligselskab/ BL

20 Indretning Vurdering af rumstørrelse/placering er:
Titel og introduktion Baggrund og ide Formål Projektforløb Mål og resultater Organisation og samarbejde Målgruppe og interessenter Formidling og markedsføring Tidsplan Indretning Vurdering af rumstørrelse/placering er: Dårlig: Utidssvarende rumstørrelser og dårligt lysindfald Mindre god: Enkelte tidssvarende rumstørrelser/rum og dårligt lysindfald God: Enkelte tidssvarende rumstørrelser/rum og godt lysindfald Meget god: Tidssvarende rumstørrelser og godt lysindfald Tidssvarende rumstørrelser: Børneværelser (10-12 m2), Soveværelse (12-16 m2), Stue (minimum 20 m2), Bad (minimum 5 m2), Køkken (ingen vurdering). Slagelse Boligselskab/ BL

21 Indretning Vurderingsmodellen for altan/udestue/terrasse er:
Titel og introduktion Baggrund og ide Formål Projektforløb Mål og resultater Organisation og samarbejde Målgruppe og interessenter Formidling og markedsføring Tidsplan Indretning Vurderingsmodellen for altan/udestue/terrasse er: Dårlig: Ingen altan/udestue/terrasse Mindre god: Dårlig størrelse, dårlig placering og dårlig stand God : Enten god størrelse, god placering eller god stand (2 ud af 3 skal være opfyldt) Meget god: God størrelse, placering og stand. Vurderingsmodellen for køkken er: Dårlig: Gammelt (over 25 år) Mindre god: Ældre (mellem 10 – 25 år) God: Nyere køkken (mellem 5 – 10 år) Meget god: Nyt/nyere køkken (max. 5 år) Slagelse Boligselskab/ BL

22 Uddrag af bemærkninger
Titel og introduktion Baggrund og ide Formål Projektforløb Mål og resultater Organisation og samarbejde Målgruppe og interessenter Formidling og markedsføring Tidsplan Uddrag af bemærkninger Slagelse Boligselskab/ BL

23 Visning af afdelinger Slagelse Boligselskab/ BL Titel og introduktion
Baggrund og ide Formål Projektforløb Mål og resultater Organisation og samarbejde Målgruppe og interessenter Formidling og markedsføring Tidsplan Visning af afdelinger Slagelse Boligselskab/ BL

24 Oversigtsdiagram Slagelse Boligselskab/ BL Titel og introduktion
Baggrund og ide Formål Projektforløb Mål og resultater Organisation og samarbejde Målgruppe og interessenter Formidling og markedsføring Tidsplan Oversigtsdiagram Slagelse Boligselskab/ BL

25 Titel og introduktion Baggrund og ide Formål Projektforløb Mål og resultater Organisation og samarbejde Målgruppe og interessenter Formidling og markedsføring Tidsplan

26 Leve op til kapitel 14 i driftsbekendtgørelse
Titel og introduktion Baggrund og ide Formål Projektforløb Mål og resultater Organisation og samarbejde Målgruppe og interessenter Formidling og markedsføring Tidsplan Leve op til kapitel 14 i driftsbekendtgørelse Solide overbevisende rapporter Ensarte værktøjer så benchmarking er mulig Minimere udgifter til ekstern granskning Opgradere drifts-og vedligeholdelsesplaner Efterleve krav fra Byggeskadefonden

27 Fastsættelse af ressourcer og bemanding
Titel og introduktion Baggrund og ide Formål Projektforløb Mål og resultater Organisation og samarbejde Målgruppe og interessenter Formidling og markedsføring Tidsplan Intro i Jylland Fastsættelse af ressourcer og bemanding Fastsættelse af rammer og snitflader Udvikling af værktøj Testperiode med frivillige selskaber Tilretning I luften

28 Titel og introduktion Baggrund og ide Formål Projektforløb Mål og resultater Organisation og samarbejde Målgruppe og interessenter Formidling og markedsføring Tidsplan At skabe et værktøj, tilgængelig for alle boligorganisationer og boligadministrationsselskaber, der kan bidrage til at kravene fra driftsbekendtgørelsen kapitel 14 efterleves og udgifterne dertil minimeres.

29 Seniorkonsulent Klaus Kramshøj Byggeskadefonden BL
Titel og introduktion Baggrund og ide Formål Projektforløb Mål og resultater Organisation og samarbejde Målgruppe og interessenter Formidling og markedsføring Tidsplan Seniorkonsulent Klaus Kramshøj Byggeskadefonden BL Frivillig boligorganisation

30 Alle som skal leve op til driftsbekendtgørelsen
Titel og introduktion Baggrund og ide Formål Projektforløb Mål og resultater Organisation og samarbejde Målgruppe og interessenter Formidling og markedsføring Tidsplan Alle som skal leve op til driftsbekendtgørelsen Kommunerne som tilsynsførende enhed Beboerne ?

31 Hjælp Titel og introduktion Baggrund og ide Formål Projektforløb
Mål og resultater Organisation og samarbejde Målgruppe og interessenter Formidling og markedsføring Tidsplan Hjælp

32 Ressourcer og bemanding Tilretning og markedsføring
Titel og introduktion Baggrund og ide Formål Projektforløb Mål og resultater Organisation og samarbejde Målgruppe og interessenter Formidling og markedsføring Tidsplan Udvikling af værktøj Udvikling, udvikling, udvikling Ressourcer og bemanding Hvem skal være med? Tilretning og markedsføring Testresultater indarbejdes 04 06 02 2019 2020 2021 1. kvartal 2. kvartal 3. kvartal 4. kvartal 1. kvartal 2. kvartal 3. kvartal 4. kvartal 1. kvartal 2. kvartal 3. kvartal 4. kvartal 03 07 05 Rammer og snitflader Kort beskrivelse I drift Projekt færdigt 01 Testperiode Værktøjet testes Intro i Jylland Er det en god ide?

33 Pr. 1 år Gennemgang af ejendommens vedligeholdelsestand Rapport Vedligeholdelses- og fornyelsesplan år Henlæggelser til fornyelse og istandsættelser Udvikle et nyt modul til BL´s afdelingsanalyse Brugervenlig platform, inkl. opload af billeder Relevante bygningsdele med forventet levetid Karakterskala Vægtning til benchmarking Præsentation/ rapportlayout Pr. 5 år TAK FOR ORDET


Download ppt "Byggeskadefonden, oprettet ved lov i 1986"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google