StudieRetningsOpgaven

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
StØrre skriftlige opgave hf
Advertisements

Krav til informationsformidling
Progression i de større skriftlige opgaver:
Studieretningsopgaven i 2.g Formål I løbet af 2.g skal i lave en større skriftlig opgave i 2-3 af jeres studieretningsfag. • Opgaven i studieretningsfagene.
Studieretningsopgaven i 2.g Formål I løbet af 2.g skal i lave en større skriftlig opgave i 2-3 af jeres studieretningsfag. • Opgaven i studieretningsfagene.
Studieretningsprojektet
Det Internationale Område Studieområde 3/
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
Studieretningsprojekt
Rasmus Damsø Johansen og Søren Menzer
Studieretningsopgaven i 2.g Formål I løbet af 2.g skal i lave en større skriftlig opgave i 2-3 af jeres studieretningsfag. Opgaven i studieretningsfagene.
3g Studie Retnings Projekt
Synopsis VIP3/2012.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Fællesfaglig og faglig skrivning Ideer til sammenhæng Odense, oktober 2011 Birgitte Darger Det frie Gymnasium (i projekt med Ørestad Gymnasium)
december 2010 Dansk-historie opgave. Store skriftlige opgaver 2.g: dansk-historie opgave (intro) 2.g: SRO (mini SRP) 3.g: SRP/AT.
Skriftlighed i biologi
Synopsis VIP13 HH3.
Skrivning af SRO 3-5.maj 2010.
Skrivning af SRP december Store skriftlige opgaver 2.g: dansk-historie opgave (intro) 2.g: SRO (mini SRP) 3.g: SRP/AT.
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Introduktion til dansk/historie-opgaven
DHO 2016 Formålet med DHO At belyse en faglig problemstilling gennem akademisk skrivning Opgaveskrivningen i gymnasiet er en tretrinsraket med indbygget.
Århus Maskinmesterskole Engelsk/1. Semester Form & skabelon
StudieRetningsOpgaven Munkensdam Gymnasium Vinteren 2016.
STØRRE SKRIFTLIGE OPGAVE HF EFTERÅRET 2015 SS. Formål  SSO giver dig mulighed for:  At arbejde med et selvvalgt emne og med fag, der har din interesse.
DHO 2016 Formålet med DHO At belyse en faglig problemstilling gennem akademisk skrivning Opgaveskrivningen i gymnasiet er en tretrinsraket med indbygget.
SRO SKRIV!. OVERORDNET STRUKTUR SRO SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2016 OPGAVENS HOVEDDEL FORSIDE ABSTRACTABSTRACT INDHOLDS- FORTEG- NELSE INDLEDNING.
Munkensdam Gymnasium efterår Opgaven: 1. trin i en tretrinsraket med indbygget progression  Efterår 2012: En opgave i en faglig problemstilling.
Studieretningsprojekt. SRP Skrives i ét af de studieretningsfag, eleven har på A-niveau, samt et fag på mindst B-niveau Lærerne udleverer en opgaveformulering.
Historieopgaven på FHF Hvad du skal huske på til SSO.
STUDIERETNINGSPROJEKTET 2016 Marselisborg Gymnasium.
Danskopgaven Struktur. Opgavens struktur (Forside(r) Indholdsfortegnelse) Indledning – hoveddel – Konklusion (Fodnoter Litteraturliste evt. bilag) 5-7.
Få mest ud af opgaveskrivningen: For-arbejdet Opgaveformuleringen
SRO SKRIV!.
Studieretningsprojekt
DHO DHO 2017 Formålet med DHO At belyse en faglig problemstilling gennem akademisk skrivning Opgaveskrivningen i gymnasiet er en tretrinsraket.
Stil op klassevist efter fornavn ved bordene med skilte
SRP Høje-Taastrup Gymnasium 2017
Studieretningsprojekt
Sso SKRIV!.
Større skriftlig opgave i 2.hf
StudieretningsOpgaven
Studieretningsopgaven i 2.g 2017
Studieretningsprojektet!
Studieretningsprojekt
Introduktion til dansk/historie-opgaven
SSO - Større skriftlig opgave
Formelle forhold ved arbejdet med SRP
SSO - Større skriftlig opgave
StudieRetningsOpgaven
Vejledning til historieopgaven
Introduktion til dansk/historie-opgaven
Studieretningsopgaven i 2.g 2018
StudieRetningsOpgaven
Krav til informationsformidling
Flerfagligt Forløb 4/SRO
SRO 2018 hHx.
StudieRetningsOpgaven
Formelle forhold ved arbejdet med SRP
DHO DHO 2019 Formålet med DHO At belyse en faglig problemstilling gennem akademisk skrivning med faglige metoder Opgaveskrivningen i gymnasiet.
SRO SKRIV!.
DHO DHO 2019 Formålet med DHO At belyse en faglig problemstilling gennem akademisk skrivning med faglige metoder Opgaveskrivningen i gymnasiet.
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
DHO DHO 2016 Formålet med DHO At belyse en faglig problemstilling gennem akademisk skrivning Opgaveskrivningen i gymnasiet er en tretrinsraket.
DHO DHO 2019 Formålet med DHO At belyse en faglig problemstilling gennem akademisk skrivning med faglige metoder Opgaveskrivningen i gymnasiet.
Formelle forhold ved arbejdet med SSO
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Introduktion til mini-SOP 3. hhx
Præsentationens transcript:

StudieRetningsOpgaven Munkensdam Gymnasium Vinteren 2016

De større skriftlige opgaver Opgaven er 2. trin i en tretrinsraket med indbygget progression. Sommer 2015 DHO En opgave med en faglig problemstilling i dansk, historie eller dansk-historie Vinter 2016 SRP Studieretningsopgaven Efterår 2016 SRP Studieretningsprojektet

Studieretningsopgaven Videre arbejde med erfaringerne fra DHO Generalprøve til studieretningsprojektet (SRP) Til forskel fra SRP er fagene givet på forhånd Skrive i to studieretningsfag Lærerne leverer en opgaveformulering via Lectio

Tidsplan og frister Dato 2015 Indhold 7/1 Introduktion til opgaven 14/1 Opgaveformuleringen kan ses i Lectio Uge 3-7 Vejlednings- og skrivefase. To lektioner med vejledere til at søge materiale gennemføre forsøg modtage vejledning modtage respons på din opgave. 10/2 Skrivedag Uge 8 En skrive og responstime 2/3 Opgaven afleveres elektronisk i Lectio

Dette skal du kunne efter SRO (Kompetencemål) Besvare en opgaveformulering ved hjælp af fagets/fagenes metoder. Disponere en opgave ud fra opgaveformuleringen. Beherske opgavens tredeling (indledning, hoveddel og konklusion). Sørge for der er sammenhæng i opgaven. Arbejde tværfagligt med de to deltagende fag. Arbejde på forskellige taksonomiske niveauer. Finde materiale og vurdere dets brugbarhed. Bruge dokumentation (citater, indsamlede data og andre kildehenvisninger). Skrive et engelsk abstract. Beherske formalia, opgavetekniske krav. Overholde tidsplan og frister i en vejledningsproces. Spille en aktiv rolle i vejledningsprocessen

Taksonomiske niveauer

Solo taksonomi

Opgaveformulering Opgaveformuleringen er tilgængelig som en pdf for den enkelte elev via forsiden på Lectio.

Opgavens opbygning Forside (fag, opgaveformulering, navn, klasse, vejleder/e, årstal) OBS: Genereres automatisk af Lectio! Abstract (et fokuseret resumé af opgavens problemstilling, metoder og konklusioner på engelsk). Indholdsfortegnelse (angiv hoved- og underafsnit samt sidetal for hele opgaven). Indledning (skrives bedst til sidst, skal kunne læses i direkte sammenhæng med konklusionen). Opgavens hovedafsnit. Konklusion (skal kunne læses som svar på indledningens problemstilling). Noter. Litteraturliste. Eventuelle bilag.

Sammenhæng i opgaven Indledning og konklusion er markeret med rødt. De gule afsnit er opgavens hovedafsnit.

Sammenhæng i opgaven Indledning og konklusion er markeret med rødt. De gule afsnit er opgavens hovedafsnit. Indledningens problemstilling skal behandles og kunne aflæses i opgavens hovedafsnit.

Sammenhæng mellem problemformulering og konklusion Indledning og konklusion er markeret med rødt. De gule afsnit er opgavens hovedafsnit. Konklusionen skal kunne læses som et svar på indledningens problemformulering. Indledningen skrives derfor bedst til sidst. Husk den røde tråd hele vejen gennem opgaven.

Opgavens omfang og layout Max. 10 sider. 15 timers elevtid. Skriftstørrelse 12, Times New Roman. 1½ linjeafstand. Margin 2-3 cm. Ikke indeholdt i siderne: Indholdsfortegnelse. Illustrationer. Litteraturliste. Noter. Eventuelle bilag.

Citat indrykket fra begge sider mindre skrifttype mindre linjeafstand

Litteraturliste Forfatterens navn (efternavn, fornavn, mellem- navn). Opstilles alfabetisk efter forfatternes efternavne Forfatterens navn (efternavn, fornavn, mellem- navn). Titel på bog eller artikel Udgave af bog (hvis det ikke er den første). Forlag eller udgivelsessted. Årstal for udgivelse. Internetadresser, forsynet med overskrift og dato for materialehentning. EKSEMPEL Amalienborg Slot: Ruslands skatte – kejserlige gaver . København, 2002. Christiansborg Slot: Kejserinde Dagmar, Maria Fjodorovna. København, 1997. Clausen, H.C.: Kejserinde Dagmar. Poul Kristensens Forlag, 1991. Jensen, Bent: Zarmoder blandt zarmordere. Gyldendal, 1997. Tisdall, E.E.P.: Kejserinde Dagmar. Sesam, 2004. Ulstrup, Preben: Kejserinde Dagmars fangenskab på Krim. Gyldendal, 2005. Kejserinde Dagmars genbegravelse http://www.reburial.um.dk/da/menu/Billedgalleri/ KejserindeDagmar/ (Download d. 1/3 2009)

Dokumentation Ved hjælp af henvisninger og citater skal du undervejs i opgaven orientere læseren om, hvor du har din viden fra. Det gælder alle opgavens niveauer: Resuméer. Redegørelser. Analyser. Perspektiveringer. Det at henvise til sine kilder er et vigtigt element i videnskabelig metode

Kildehenvisninger Gennem opgaven gives ved hjælp af fodnoter henvisninger til den benyttede litteratur, som optræder i litteraturlisten. En fodnotes nummer anbringes efter det relevante afsnit og i fodnoten angives det benyttede værk (i forkortet form) samt sidetal, f.eks. Møller, 1927, 135. Dette gælder også ved citater.

Afsluttende korrektur og revision af opgaven Besvarer jeg opgaveformuleringen? Har jeg anvendt passende faglige analyser og arbejdsmetoder i besvarelsen? Arbejder de to fag sammen? Er fagene vægtet i passende grad? Er alle oplysninger, facts, tal osv. korrekte? Dokumenterer jeg i forhold til opgaveformuleringen? Har jeg en klar og sammenhængende struktur? Er afsnitsinddelingen meningsfuld, og er der sammenhæng mellem mine afsnit? Er indledning, delkonklusioner og endelig konklusion klare? Har jeg husket abstract? Skriver jeg klart og sammenhængende? Er sproget korrekt? (Husk at bruge stavekontrol) Er mine kildehenvisninger i overensstemmelse med de akademiske normer? Er opgavens layout i orden? Stray Jørgensen & Rienecker: Studiehåndbogen (2009) Eva Heltberg: Skriv løs – slet og ret (2009)

HUSK: Det skal være dit eget arbejde

Litteraturliste Heltberg, Eva: Skriv løs – slet og ret. Dansklærerforeningens Forlag, 2009 Jensen, Claus: Studieforberedende skriftlighed, EMU. http://www.emu.dk/gym/fag/al/tilrettelaeg/skriftlighed.html (hentet 16.8.11). Rienecker, Lotte og Stray Jørgensen, Peter: Studiehåndbogen, Samfundslitteratur 2009. Om dokumentation og kildehenvisninger http://stopplagiat.nu/ (hentet 16.8.11).