www.simil.dk Simonsen & Illeris Rådgivende Pædagoger Karaktergivning i ungdomsuddannelserne Foreløbige resultater midtvejs i Forum100%´s karaktergivningsprojekt 17.05.17
Elever i en præstationskultur Karakterer er godt for motivationen Feed- back er godt, men sværere at forstå Karakterer gør bange og stille kontra ”får vi karakter for det” Vil gerne vide hvor man står, men under 7 demotiverer Bluff- kompetence vigtig
Dilemma 1 Eleverne vil gerne have gode karakter, ellers helst ikke Lærerne vil gerne give gode karakterer Dårlige karakterer demotiverer
Lærere i en præstationskultur Umættelige elever Feed-back giver meget stor arbejdsbyrde Inklusion af nye elevgrupper og øget konkurrence på en gang Der knokles med at klargøre kriterier for bedømmelser
Læring i en præstationskultur Beklagelser over, at man må være strategisk Engagement som konkurrenceparameter Store forskelle på elevernes evne til at lægge strategi for både læring og præstation Meget store niveauforskelle i de enkelte klasser tackles af både lærere og elever
Præstationskultur – ja, men hvad skal præsteres Elever, der skriver alt ned, fotograferer tavlen Læreren: ”Censorer elsker vurderinger” Engagement som præstation – kan det læres ”Hvad er et essay”
Fremmer og hæmmer begejstring og glæde Fear of failure hæmmer Strategisk engagement hæmmer Uklare signaler hæmmer (hvad vil de have) Oplevelse af flow fremmer Gode karakterer fremmer Vovemod og risikofri zoner fremmer Gruppearbejde fremmer for nogen
Efter 1. observationsrunde Fremragende og meget struktureret undervisning Energiske lærere og søvnige elever Konkurrencesamfundet kræver gode konkurrencer – klare og retvisende Delt ansvar for læring – forskellige kulturer
Dilemma 2 Karaktergivning som bærende og afgørende autoritetsstruktur Modstand mod dette fra både lærere og elever ”Fraværsregistrering er en parodi” Elever der længes efter flow og fordybelse