Hvorfor et FUEL projekt? Hvad indeholder det? Hvad er målene? Planen?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
S AMMEN KAN VI MERE – N Y BROBYGNING TIL ERHVERVSUDDANNELSE OG ERHVERVSLIV UU Vestsjælland v. Helle Jacobsen Overordnet fokus: Implementering af brugbare.
Advertisements

Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Anbefalinger fra Vækstforum Hovedstadens task force om erhvervsuddannelser Vækstforum Hovedstadens møde den 21. juni 2012 v/ Klaus Nørskov,
Netværk Nordjylland - erhvervsrettet uddannelse AMU Nordjylland Erhvervsskolerne Aars EUC Nord EUC Nordvest Frederikshavn Handelsskole Handelsskolen Minerva.
Understøtning af jobcentrenes matchning af ledige borgere og virksomheder 1.
Grundforløbets 2. del SSH-rettet. Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene dansk og naturfag samt valgfag.
24. November 2014 Ved Arbejdsmarkedschef Torben Bahn Petersen.
Folkeskolereformen og valg af ungdomsuddannelse Årsmøde for Danske Erhvervsskoler, 24. maj 2016 Trine Ladekarl Nellemann Rektor, Next.
”Nye veje til at motivere og aktivere de unge på arbejds- markedet”
Tilbud til alle på erhvervsuddannelserne – også de stærke. Vicedirektør Mette Selchau Mercantec.
Madkamp - DM i madkundskab OVERSKRIFT MADKULTUREN INTRODUKTION TIL MADKAMP.
HANDLING OG PLAN1 Kvalitetssystem – indsatser og selvevaluering Krav – ideer fra sidst: Kvalitetssystem udvikles i samarbejde mellem skoler og SIIP Systemet.
Beate Laubel Boysen, | ungdomsuddannelserne| marts 2011 Fonden for Entreprenørskab – Young Enterprise.
NETVÆRKSMØDE 19. MAJ 2016 BRITT JENSEN. FÆLLES SAMTALERNE ”3 DELTAGERE OG 3 VINDERE”
Det regionale Beskæftigelsesråd Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Velkommen til netværksmøde om virksomhedsindsatsen.
Talent og kompetencer i verdensklasse Seminar den 23. juni 2011 om vækst og beskæftigelse i Østdanmark v/direktør Joost Nielsen, Regional Udvikling.
FORNYELSESFONDEN - Fond til grøn omstilling og erhvervsmæssig fornyelse Lone Rosen,
Salg og marketing ved iværksætteri AMU-kursus © Undervisningsministeriet. Marts Materialet er udviklet af Efteruddannelsesudvalget for Handel,
EGU på bygge og anlæg Erfaringsseminar Korsør Produktionshøjskole, tirsdag d. 1 november 2011 Selandia EUC Sjælland Korsør ProduktionsHøjskole Byggeriets.
Koncept for åbent værksted, materialebank og kompetence- pakke Tilbud om kursus for ledere i virksomheder om deres rolle i medarbejdernes uddannelse og.
Hvis Fagligt Begrundet Arbejdsdeling er svaret Hvad er så spørgsmålet?
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Brug for alle – elementerne i indsatsen v/ kontorchef Marianne Sumborg.
Virkelighedsnær undervisning på Campus Vejle Sammenhæng mellem pædagogisk didaktisk grundlag og det vi gør. Helhedsorienteret undervisning – fordrer helhedstænkning.
Mål- og resultatstyring i Rigsrevisionen
Høje-Taastrup Kommune er kendt for sine stærke lokalsamfund, hvor det er attraktivt at være frivillig, og hvor borgerne er aktivt engagerede, har indflydelse.
Et fælles grundlag for forældresamarbejde Et godt samspil mellem forældrene og de ansatte i dagtilbud og på skolerne er en styrke i den lokale indsats.
Børne- og Uddannelsesudvalget Assens kommune
Gymnasiernes samarbejde med eksterne læringsmiljøer
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Implementering af LP- og PALS modeller på skoler i Herning kommune.
Uddannelsesplanen.
Læseløft Syd Samarbejde mellem faglærer ved industriel produktion og mekanik og læsevejleder Aktionslæringsforløb KEND DIT VÆRKTØJ.
Hvad er AKADEMIET for Talentfulde Unge?
WORKSHOP 4, Gribskov Kommune, 2017.
Ekspertudvalgets anbefalinger - et forsøg på overblik set med UU øjne
Den pædagogiske assistentuddannelse (PAU)
Målopfølgning – Erhvervs- og Beskæftigelsesudvalget
Handlingsplan for øget gennemførelse
Internationale virksomheder til trekantsområdet
Line Leth Jørgensen Dysleksivejleder og læsekonsulent
Kvalitetsmål i uddannelsessektoren
Perspektiver i ungepakken Per Bredholt Frederiksen
UNI•Cs kampagneaktiviteter med fokus på det opsøgende arbejde
Kvalitet i dagtilbud Pointer fra forskning Juni 2017
Direktør Lars Kunov Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier
Forældremøde.
Hvad er praksisnær undervisning?
Hvordan samarbejder vi med grundskolen om det praksisnære?
Kulturmetropolen Festival & Events 2.0.
Skoleudvikling i Praksis 1
Rum for uformel læring, 28. april 2011
Workshop 1: ”Elevrettet formidling af praktikpladser samt coaching og vejledning om praktikpladssøgning”. Indsatsarbejde på Grundforløb 1.
Praktikpladssøgning Morten Jensen Flemming Trier Andersen.
Styrket sammenhæng mellem teori og praksis
Visionære Regionale Udviklings Planer
Kort oplæg om karrierekompetence i gymnasiet
Velkommen til dialogmøde Region Nord og Region Midtjylland
Visionære Regionale Udviklings Planer
Program: Introduktion til projektet Præsentation af opgaven
Formålet med kommunikationsstrategien
BAI skolekonference 13. november 2018 Titeldias
Ønske om sammenhængende uddannelsespolitik
Udvikling af centralbiblioteket
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
LAG Odder-Hedensted.
Lempelse af fælles mål OPSAMLING PÅ DIALOGMØDER
Sæt skub i EGU Konference den 24. februar 2010 Chefkonsulent Ann B
Præsentation af fælles proces myndighed og Familiehus
Forældremøde 2019/2020 Specialtilbud.
Præsentationens transcript:

Hvorfor et FUEL projekt? Hvad indeholder det? Hvad er målene? Planen? FørUnderEfterLæringsmiljø Et samarbejde mellem Frederikssund Kommune, Frederikssund Erhverv, SOPU, TEC, K-Nord og Esnord Midler søgt i EU Socialfond og Region Hovedstaden Hvorfor et FUEL projekt? Hvad indeholder det? Hvad er målene? Planen?

Hvorfor et FUEL projekt? Den brændende platform Facts: Søgningen til EUD faldende I 2001 = 31,7 % I 2016 = 18,4 % (I RH = 13,7%) Politiske mål: Søgning 2020 = 25 % 2025 = 30 % Fastholdelse 2012 = 52 % 2020 = 60 % 2025 = 67 % Kilde: UVM

Hvorfor et FUEL projekt? Campus Frederikssund udvides Fælles opgave Indsatser og aktiviteter der; understøtter Campus Frederikssund baner vejen for naturligt samarbejde mellem alle aktører

Hvad indeholder FUEL projektet? De opgaver FUEL adresserer Flere søger ind på erhvervsuddannelserne Flere gennemfører en erhvervsuddannelse Praktikpladssituationen er afstemt mellem udbud og efterspørgsel

Hvad indeholder FUEL projektet? Det lokale og det regionale

Hvad indeholder FUEL projektet? Aktiviteter og indhold Kort beskrivelse OBS Karrierelæring for elever i udskolingen Udvikling og gennemførsel af forløb, der styrker elevens valg af karrierevej. Gennemføres på skolerne. Omfatter etablering af inkubatormiljø, hvor iværksætteri og kreativ tænkning udfoldes. Ligeledes inddragelse af EUD-rolle elever. Aktiv deltagelse af grundskoleelever, grundskolelærere, EUD-elever, EUD-lærere, UU, campusambassadører og ungdomsskole. Job og uddannelse + valgfaget arbejdskendskab. Evt. brug af Åben skole Styrket virksomhedssamarbejde Virksomheder inddrages aktivt i udviklingen af forløb, hvor GF elever arbejder med praktikpladssøgning. Herudover udvikling af GF1-projekt, hvor virksomheder indgår aktivt i opgavestilling og evaluering . Desuden 1-2 dages praktik ifbm gf-projekt samt forældredragelse fx gennem fernisering m.m. Afgørende at elever hurtigt kobler EUD til erhvervslivet, og får kendskab til arbejdsmarkedskompetencer, og øger grundlaget for at indgå uddannelsesaftale. Aktiv deltagelse af EUD-elever, EUD-lærere, virksomheder og forældre. Fastholdelse og vejledning tæt på eleverne Workshop for EUD-lærere, med fokus på undervisningsbaseret vejledning. Aktivering af praktikværksted/gode eksempler/springbræt. Fastholdelsescoach med fokus på overgang mellem GF2 og HF og inddragelse af virksomheder. Igangsætning af aktionslæringsforløb efter workshop. Deltagelse af GF2-elever, EUD-lærere, rollemodeller fra praktikværksted og virksomheder.

Hvad indeholder FUEL projektet? Aktiviteter og indhold Kort beskrivelse OBS Talent og innovationsforløb 4 talentforløb med udstedelse af talentbevis. Kritisk tænkning, innovative løsninger, kommunikation og kreativitet. Vinge som omdrejningspunkt. Udvidet detailhandel, innovative klimaløsninger, velfærdsteknologiske seniorboliger. Elevinddragelse, optagelse af udskolingselever, elev-elev læring, konkurrencer. Inddragelse af UU Øget internationalisering Koncept for internationale skole- og virksomhedsforløb. Etablering af internationale netværkspartnere. Virksomheder, EUD-elever og EUD-lærere Virksomhedsforum Etablering af virksomhedsforum, hvor virksomhedernes behov for bl.a. arbejdskraft kortlægges , og andre relevante emner og eller barrierer ifht. rekruttering af lærlinge drøftes med det formål at finde fælles løsninger, og sætte fokus, og skabe interesse hos eleverne. Matchmesser mellem virksomheder og elever Virksomhedsforum med virksomheder som ambassadører. Tæt samarbejde mellem FE, Campus og Frederikssund kommune

Hvad indeholder FUEL projektet? Aktiviteter og indhold Styrket virksomhedssamarbejde Inddragelse af virksomheder i undervisningsforløb Undervisning kobles il erhvervslivet GF forløbsprojekt stillet og evalueret af virksomheder 1-2 dages praktik i virksomheder Karrierelæring for udskolingselever i grundskolen Udvikling af forløb i job og uddannelse + arbejdskendskab Inkubatormiljø, hvor iværksætteri og kreativ tænkning udfoldes. Inddragelse af virksomheder/brug af åben skole og EUD-rolle elever

Hvad indeholder FUEL projektet? Aktiviteter og indhold Fastholdelse og vejledning tæt på eleverne Workshop for lærere med undervisningsbaseret vejledning Forankring af viden om praktikcenter og -værksted Anvendelse af praktikcenterelever som rollemodeller Aktionslæringsforløb Talent og innovationsforløb Talentforløb med innovative og kreative processer. Optagelse af udskolingselever. Vinge som udgangspunkt, fx innovative klimaløsninger, velfærdsteknologiske seniorboliger Udstedelse af talentbevis

Hvad indeholder FUEL projektet? Aktiviteter og indhold Virksomhedsforum Afdækning af behov, temaer, imødegå udfordringer Matchmesse Erhvervsnat Virksomhedsambassadører bidrager aktivt til fokus på EUD Øget internationalisering Udvikling af koncept for internationale skole- og praktikophold Etablering af internationale netværkspartnere

Hvad indeholder FUEL projektet? Aktiviteter og indhold Aktører EUD-elever Grundskoleelever Forældre Ungdomsskole Pædagogiske ledere UU EUD-undervisere Udskolingslærere Erhvervsliv Projektperiode: April 2017 – April 2020

314 elever flere søger 193 flere færdiggør 205 praktikpladser Effekt Hvad er målene? Effekt 314 elever flere søger 193 flere færdiggør 205 praktikpladser 800 EUD-elever har deltaget og mange andre… Et samlet budget på 18.754.226 kr.

Illustration af FUEL.. Erhvervsliv og arbejdsmarked Aktører og aktiviteter Campus i andre kommuner Partnere i FUEL Campus Frederikssund

Tak for ordet 