Vejledertyper Indhold Form Problem Fag Proces Produkt Kontrol Laissez-Faire Vejledere
Vejledningens indhold - 1 Problemorienteret vejledning hjælper gruppen med: At skelne mellem emne, problemstilling og perspektiv At fastholde det metodiske perspektiv At arbejde refleksivt Vejledere
Vejledningens indhold - 2 Fagorienteret vejledning hjælper gruppen med: At forbinde undren/problemstilling med videnskabelig viden At finde sammenhængen mellem empiri/data og teori Kendskab til central litteratur Vejledere
Saglig faglig vejledning Problemorienteret vejledning + Fagorienteret vejledning At se forskellen og sammenhængen imellem baggrund, problem, analyse, konklusion og perspektiv. Gruppen konfronteres med verdenshistorien og dens metode. Undren forbindes med videnskabelig kundskab, teori og arbejdsteknikker. At fastholde det metodiske perspektiv fra problemformulering til design og analysen. At formulere teoretiske og empiriske perspektiver og problemstillinger. At arbejde refleksivt, dvs. jævnligt at genvurdere sit arbejde med henblik på at justere, udvikle og afgrænse sit undersøgelsesdesign. At vise hvorledes delspørgsmål kan belyses. Vejledere
Vejledningens form - 1 Procesvejledning Ser projektarbejde som erkendelsesproces Vejledning i gruppesamarbejde Igangsættelse af refleksive processer Stille spørgsmål i stedet for at angive løsninger Vejledere
Vejledningens form - 2 Produktvejledning Fokuserer på faglig viden Sammenhængende projektrapport Løsningsorienteret Produktorienteret (Færdig konstruktion - færdig rapport) Vejledere
Vejledningens form - 3 Kontrolvejledning Gruppen sættes på prøve Tænker på bedømmelsen Én lang eksamen Interesse for hvad den enkelte studerende kan Vejledere
Vejledningens form - 4 Laissez-faire vejledning Gruppen får lov at passe sig selv Manglende engagement Overordnede og tilfældige kommentarer Minimalt tidsforbrug Vejledere
Hvilken type vejledning passer til de enkelte faser i erkendelsesprocessen ? Vejledere
Problemorienteret vejledning Fagorienteret vejledning Indhold Form Problemorienteret vejledning Fagorienteret vejledning Produktvejledning Resultatorienteret Stimulerer analysen og konklusi-onerne. Giver forslag til problem-formulering, analyse og kon-klusion. Ser efter den røde tråd. Vil lede projektet i retning af bestemte faglige spørgsmål. Giver forslag til tolkning og valg af teori og metode. Procesvejledning Forløbsorienteret Vil stimulere selvstændig, selv-valgt analyse. Stiller spørgsmål til problemstilling og problemfelt. Vil stimulere kritisk selvvalgt brug af teori og metode. Kan være diciplin- eller genstandsorienteret. Laissez-faire vejledning Konfliktsky eller uengageret Alt tillades blot gruppen arbejder med projektet. Den konfliktsky vejleder accepterer alle papirer, mens den uengagerede måske blot udebliver fra møder eller vender tommelfingeren nedad. Alt tillades, blot gruppen læser nogle bøger. Vejledningen vil typisk bestå i bogtitler. Vejlederen er tilfreds, hvis gruppen læser og refererer. Dårlig kvalitet slipper igennem. Kontrolvejledning Eksamensrettet Sætter deadlines og kontrollerer jævnligt, at arbejdet med problemstillingen skrider frem. Meget aktiv i slutningen af projektarbejdet Diciplin/studieordningsbaseret rådgivning. Sikrer sig at gruppen har forstået teorien til bunds. Meget aktiv i slutningen af projektarbejdet. Tjekker kapacitet Vejlederen deltager i arbejdet og konfronterer gruppen med de op-gaver, de har stillet op. Medlæsende og medansvarlig vejledning. Udspørger gruppen om teorierne. Gymnasiemodellen. Vejledere
Studerendes mening om GOD vejledning Overblik i kaos Skærer igennem i kritiske situationer Præsenterer ikke løsninger Stiller faciliterende spørgsmål Gruppen styrer selv projektet Vejlederen er vel forberedt og godt informeret Vejledere
Studerendes mening om DÅRLIG vejledning Vejlederen udtaler sig ikke om gruppens konflikter/interne problemer Vejlederen giver ikke konstruktiv feedback Viser ingen interesse for projektet og/eller de studerende Er dårligt informeret om gruppens arbejde og arbejdsproces Vejlederen ”tager magten” over projektet og de studerendes læreproces Vejledere
Hvad kan gå galt i samarbejdet ? Vejledere
Forskellige forventninger Studerendes forventninger Studiets mål Vejledernes Projektets form og indhold Vejledere
Undersøgelsens konklusion Undersøgelsen efterlader et indtryk af at studerende og vejledere i nogle tilfælde "går fejl" af hinanden, måske fordi kommunikationen mellem dem ikke fungerer. Det kan have en selvforstærkende effekt hvis en gruppe føler at deres vejleder ikke er interesseret eller kvalificeret og derfor ikke tager kontakt til ham/hende. Det opfatter vejlederen som gruppen ikke vil vejledes hvorefter de får lov at passe sig selv hvilket igen fører til at gruppen for bekræftet deres indtryk af vejlederen. En dårlig cirkel er startet og det kan være svært at komme ud af den. Vejledere
Diskussionsoplæg til vejlederne Hvilken type vejledning (form og indhold) vil du mene er hensigtsmæssigt i projektets forskellige faser ? Hvad tror du de studerende forventer af dig ? Hvilke forventninger har du til de studerende i forbindelse med jeres samarbejde ? Hvordan vil du medvirke til at de studerende udvikler en eksperimenterende praksis i forhold til deres – og jeres – samarbejde ? Vejledere
Typisk vejledningsforløb Proces Produkt Kontrol Vejledere
Vejlederfunktioner Faglig konsulent Proces konsulent Gruppemedlem Konfliktløsning/forebyggelse Motivere og skabe engagement Bøddel Vejlederen har det faglige og processuelle overblik. ”Han har været der før” – Der hvor de studerende skal hen. Gruppemedlem der f.eks. Deltager i et møde hvor projektet struktureres. Spørg til humørbarometeret i gruppen – Spørg hvordan de har organiseret sig osv ? Hvad synes de om det ? Hvis de ikke har gjort noget så inspirer – giv ideer. Fortæl hist om ham der tog alt arbejdet og intet lavede. Diskuter motivation og engagement med de studerende. Gør dit til at de er motiverede. Bøddel – mellem tillid og kammerateri. Vejledere