Sikkerhedskonference 2008 Infrastruktur – krav til ansøgningen og forløb af godkendelsesproces
Intention med workshoppen Introducere vejledninger og oplysningsskemaer Modtage feedback fra deltagerne
Baggrund for ny vejledning Usikkerhed hos ansøgere om hvad kræves? Håb om mere gnidningsløs godkendelsesproces for ansøgere og myndighed
Vejledninger, der er planlagt Sikring og togkontrol (er i udkast) Spor (er i udkast) Rullende materiel (er i udkast) Uddybende vejledning (på vej) Uddybning af hjemmel er planlagt Bekendtgørelse
Hvad er nyt i vejledningerne? TSI NoBo Oplysningsskema Væsentlighedskriteriet Forenklet proces
Hvilke tekniske systemer skal myndighedsgodkendes? Ny teknik og ændringer Ændringer bredt: Ændringer i eksisterende teknik Indførelse af ny teknik Nedtagning af forældet teknik
Proces for godkendelse Ved væsentlig ændring Trin 1 Forbered aftale med Trafikstyrelsen Trin 2 Indgå en aftale med Trafikstyrelsen Trin 3 Gennemfør ændringen i henhold til sikkerhedsplanen
Væsentlig ændring Væsentlighedskriteriet opfyldt: Konsekvens af menneskelig fejl eller af at produktet går i stykker => En eller flere personer kommer alvorligt til skade
Trin 1 Forbered en aftale med Trafikstyrelsen Udarbejd systemdefinition Udarbejd foreløbig risikovurdering Hvis væsentlig ændring: Udarbejd sikkerhedsplan Udfyld oplysningsskema
Trin 2 Indgå en aftale med Trafikstyrelsen Indsend dokumenter fra trin 1 Trafikstyrelsen vurderer materialet Forenklet eller normal proces
Trafikstyrelsen vurderer: Normal Proces Trafikstyrelsen vurderer: Er alle krav i systemdefinition? Er foreløbige risikovurdering ok? Er sikkerhedsplan ok? Er materialet kvalitetssikret? Trafikstyrelsen accepterer de 3 dokumenter
Trafikstyrelsen: Ok med forenklet proces? Ansøger fremsender Oplysningsskema Systemdefinition Foreløbig risikovurdering Trafikstyrelsen: Ok med forenklet proces? Trafikstyrelsen meddeler ibrugtagnings-tilladelse. Betingelse: Ansøger ændrer ikke i projektet
Trin 3 Gennemfør ændringen iht. sikkerhedsplan Følg sikkerhedsplanen (herunder udarbejd safety case)
Faktorer med indflydelse på godkendelsesprocessen Udarbejdelse af systemdefinition Ja TSI krav? Nej Godkendelsesproces for interoperable systemer (NoBo) Risiko vurderes væsentlig? Nej Ja Simpel Erstatningskomponent eller Simpelt specifikt anlæg baseret på en type inden for gældende sikkerhedsregler uden dispensationer? Nej Ja Normal Godkendelsesproces (beskrevet i sikkerhedsplan) Forenklet Godkendelsesproces (Betinget Ibrugtagningstilladelse) Gennemfør ændringen inkl. Godkendelsesprocessen som ender med at TS udsteder Ibrugtagningstilladelse Gennemfør ændringen (hold øje med at forudsætningerne holder)
Midlertidig ibrugtagningstilladelse til erfa-drift Godkendelse Midlertidig ibrugtagningstilladelse til erfa-drift Husk godkendte forskrifter for vedligehold Endelig ibrugtagningstilladelse efter indhentning af driftserfaring fra brugere Evt. typegodkendelse
Assessor Trafikstyrelsen kan forlange assessering Ansøger skal overveje ifbm. ansøgningen: Godkendelse m/u uafhængig assessor Assessor vælges og betales af ansøger Trafikstyrelsen skal godkende assessor Trafikstyrelsen skal godkende assessors kommissorium
Godkendelse opnået Vedligehold af anlæg med endelig ibrugtagningstilladelse
Principskitse: fasebetegnelser fra EN 50126 Koncept Systemdefinition og anvendelses-betingelser 3. Risikoanalyse 4. Systemkrav Fordeling af systemkrav Design, konstruktion, projektering og implementering 7. Produktion 8. Installation Systemvalidering (inklusive sikkerhedsaccept og ibrugtagning) 10. Systemaccept Drift og vedligeholdelse Godkendelsesproces Sikkerhedsplan Foreløbig risikovurdering Systemdefinition Oplysningsskema Evt. brug af assessor Godkendelsesforløb aftales Myndigheden accepterer: Systemdefinition Foreløbig risikovurdering Sikkerhedsplan (inklusive godkendelsesforløb) Myndigheden udsteder: godkendelse eller ibrugtagningstilladelse