På vej mod en ny mARKEDSFØRINGSLOV erhvervslivets vinkel

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Securities Law Legislation EU-Forum den 6. december 2012 Pernille Christiansen.
Advertisements

Diverse spørgsmål vedr. Digital Post
Dialogmøde på skoleområdet – Planche 1 Tidsfrister  Første kvalitetsrapport omfatter skoleåret  Inden den 15. oktober 2007 skal Byrådet drøfte.
Anmelderdatabasen Hvem kan få tilladelse til at tinglyse for andre?
1 3. liberaliseringspakke - Baggrund, indhold og ENTSO 3. liberaliseringspakke Baggrund, indhold og ENTSO Lene Egeberg-Gjelstrup International rådgiver,
Evaluering af kommunalreformen og den nye nationale koordinationsstruktur Oplæg ved Torben Buse, Vicedirektør, Socialstyrelsen 8. Maj 2014.
HACCP Comenius Skoleudviklingsprojekt
UDBUD.
15 Promotion Oversigt Promotionformer (herunder reklame)
Salg - markedsføring Advokat Jakob Kirkegaard Kortbæk
Europa - kort og godt : få vejledning om at bo, arbejde og rejse i EU 27. september 2012 Ulla Willert Bortignon.
Lovgivning og etik i forhold til unge og deres retsstilling
Risikohåndtering af norovirus
Sponsorater/Reklamer
Skolen skal være mere rummelig, både hvad angår de svageste elever og de dygtigste "Regeringen har en klar målsætning om, at den almindelige folkeskole.
Unionsborgerskabet og retten til fri bevægelighed for personer
1 Peter Nedergaard: Erhvervsinteressernes adgang til EU-institutionerne 1)Tidligere undersøgelser af EU-lobbyisme 2)Konceptet for Eisings undersøgelse.
Genbrug af offentlig information i Danmark ePSIplus - Danmark 27. november 2008 Specialkonsulent Frederik Siegumfeldt It-strategisk kontor IT- og Telestyrelsen.
EU direktivet om Europæiske Samarbejdsudvalg (ESU) Vedtaget i 1994 ( ) Revideret i 2008 ( ) Hvad er nyt?
Generelt Hvor i processen er vi med EU Kemikaliepolitikken?
Udbetaling af tilskud. Hvad er proceduren og hvad skal man huske Louise Ilum Sørensen NaturErhvervstyrelsen.
Dansk Forening for Konkurrenceret den 31. oktober 2006 Gentagelsesvirkning og fuldbyrdelse af afgørelser i EU v/Kirsten Levinsen Konkurrencestyrelsen.
Det Sociale Kapitel
VELTEK medlemsmøde 22. januar 2008 DS Certificering A/S VA-godkendelser – nu og i fremtiden.
Ændring af DATO: 1. Vælg ’Vis’ i topmenuen 2. Vælg ’Sidehoved og Sidefod’ 3. Skriv ønsket dato ind i datotekstfeltet med STORE BOGSTAVER 4. Tryk ’anvend.
Notatpligt, vejledningspligt & Partsrepræsentation
Vækstforum Lovgivningsmæssige rammer for den regionale og lokale erhvervsfremme. Vækstforums møde den 25. marts 2008 v/Bent Mikkelsen.
Forholdet til kunderne
Planlovens landzonebestemmelser – konsekvenser for det åbne land.
Ny regering, nye tider – dag 1
REACH-Implementeringsprojektet Status for implementeringen af REACH i Danmark Torben Nørlem, Miljøstyrelsen Kemikalier.
-markedsføring Sofia og Mattias, 2hh11oma. Online-markedsføring.
Titeldias Logo blå Husk at vælge korrekt layout for hvert dias: Klik med højre musetast på dias i ruden til venstre i skærmbilledet og vælg ‘Layout’ –
HANDLING OG PLAN1 Udkast til bekendtgørelse om nedsættelse af midlertidige bestyrelser til forberedelse af erhvervsskolernes overgang til selveje.
SKI – Indkøbs ABC Hvorfor stå alene, når der findes fællesskaber?
Aftale om ansættelsesvilkår Aftale om ansættelsesvilkår for ansatte der overgår til staten mv. i forbindelse med kommunalreformen. Aftalen gælder både.
Kapitel 13 Markedsføringsret Kapitel 13 handler om: Forbrugerombudsmanden God markedsføringsskik Reglerne i markedsføringsloven Markedsføring via sociale.
Kapitel 15 IT jura og e-handel Kapitel 15 handler om: Markedsføring på internettet Aftaler og køb på internettet Ophavsret på internettet.
Kapitel 8 Forbrugeraftaler Kapitel 8 handler om: Forbrugeraftaleloven Forbud mod uanmodet henvendelse Forbud mod negativ aftalebinding Fortrydelsesret.
Arbejdsdirektoratet, Finsensvej 78, 2000 Frederiksberg Tlf: Fax: E-post: Hjemmeside: Projekt sikker Internet.
Kap 21 Lovgivning Kapitel 21. Kap 21 6 vigtige love om aftaler og handel Købeloven (kap. 6) Aftaleloven Dørsalgsloven Markedsføringsloven Lukkeloven Loven.
Tekniske hjælpemidler Bekendtgørelse Anvendelse af tekniske hjælpemidler § 1. Bekendtgørelsen omfatter: anvendelsen af tekniske hjælpemidler ved.
MærkeforeningsmødeKaroline Thomsen 08.mar. 16 Stigende krav til behandling af persondata Forpligtelser i nuværende lovgivning Ny persondataforordning på.
SILVER Supporting Independent LiVing for the Elderly through Robotics Helena Christensen, Syddansk Sundhedsinnovation Martin Nitze, Odense Kommune.
Privates efterforskning Persondatalovens regler V/Jakob Lundsager.
Natur- og Miljøklagenævnet. Nævnet er den centrale klageinstans på hele natur-, plan- og miljøområdet. Vi har til opgave at tage hensyn til borgernes.
PRIMES Mærker i det nye EU udbudsdirektiv Præsenteret af.
Stigende krav til behandling af persondata
Enhedens navn Dansk Forening for Markedsføringsret Medlemsmøde den 17. november 2016 Om harmonisering og inkorporering – EU-rettens indflydelse på dansk.
Forslaget til ny Markedsføringslov
Målrettet annoncering baseret på brugerdata
Forslag til ny markedsføringslov
Lokationsbaseret markedsføring - hvad siger reglerne?
Private opholdssteder Alle typer døgninstitutioner
Om udvalgets arbejde Dansk Forening for Markedsføringsret
Lovgrundlaget for overvågning i VVM
Sikrede døgninstitutioner Særlig sikrede afdelinger
Tirsdag den 18. november 2014 kl. 11:00-12:15
Fællesoffentlig digitaliseringsstrategi
Ligebehandling: principper og begreber
Samarbejdet med erhvervsdrivende Majoriaq, maj 2017
Betænkning nr Offentliggjort den 24. maj 2017
Persondata v/kontorchef Peter Fogh Knudsen
Hvordan imødekommer vi ønsker om friere bytning af frø?
KUNDEFORMIDLING.
Digitalisering i den offentlige sektor
Indkøb PÅ AU.
Ansættelse Overskrifterne: Før ansættelsen Ansættelsesform
FIR morgenmøde 22. november 2018
Stikprøvekontrol af de tekniske emner
Præsentationens transcript:

På vej mod en ny mARKEDSFØRINGSLOV erhvervslivets vinkel Heidi Højmark Helveg

Fra Kommissoriet ”En anden problemstilling består i, at der er forskel på, hvordan de enkelte lande i EU har implementeret de europæiske markedsføringsregler, herunder direktivet om urimelig handelspraksis i den nationale lovgivning. Disse forskelle i markedsføringsreglerne kan gøre det vanskeligt for virksomhederne at navigere, når de markedsfører sig på tværs af landegrænser.” Landeundersøgelse bekræftede store forskelle i markedsføringsreglerne

Fra kommissoriet ”Det overordnede formål med eftersynet er at sikre, at markedsføringsloven: Understøtter gode og ensartede forbrugerforhold i lyset af den teknologiske udvikling inden for kommerciel kommunikation Er enkel og overskuelig og ikke pålægger erhvervslivet unødvendige byrder Understøtter velfungerende markeder og effektiv konkurrence Er i overensstemmelse med EU-reglerne på markedsføringsområdet”

Fra processen Erhvervs- og vækstministeren understregede i processen, at ønsket fra ministeriets side er, at der ikke sker overimplementering EU-implementeringsudvalget og Implementeringsrådet Omfattende diskussioner i markedsføringslovsudvalget herom

Hvad siger erhvervslivet?

Foreslået § 10, Stk. 3 Stk. 3. En erhvervsdrivende kan, uanset stk. 1 og stk. 2 rette henvendelse til en bestemt person hos en anden erhvervsdrivende ved brug af elektronisk post med henblik på direkte markedsføring af egne produkter, når der er et kundeforhold mellem de to erhvervsdrivende. Tilsvarende gælder, når afsenderen har fået modtagerens elektroniske adresse direkte fra modtageren i forbindelse med erhvervsmæssig kontakt mellem de to personer. Der må dog kun sendes markedsføring, som har relevans for den pågældende modtagers arbejdsfunktion, og den erhvervsdrivende skal give modtageren klar og utvetydig mulighed for let og gebyrfrit at frabede sig yderligere elektronisk markedsføring ved hver henvendelse.

Før høringen ”Bestemmelsen vedrører elektronisk post sendt til en personhenførbar elektronisk adresse hos den modtagende erhvervsdrivende, f.eks. hans.hansen@virksomhed.dk, hvorimod generiske virksomhedsadresser, f.eks. info@virksomhed.dk ikke er omfattet. Dette følger af kravet om, at henvendelsen skal være rettet til ”en bestemt person” hos den anden erhvervsdrivende. Der kan både vare tale om en ansat, et ledelsesmedlem, en partner m.v.”

Efter høringen – lovforslag som fremsat ”Bestemmelsen giver mulighed for at sende elektronisk post til en bestemt person hos en anden erhvervsdrivende. Der kan både være tale om en ansat, et ledelsesmedlem, en partner m.v., der arbejder hos den erhvervsdrivende. Den personkreds, der kan sendes markedsføring til, er afgrænset af stk. 3, 3. pkt., således at der kun må sendes markedsføring, som har relevans for den enkelte modtagers arbejdsfunktion. Det vil f.eks. sige, at markedsføring om medarbejderkurser alene må sendes til de personer i en virksomhed, der har en arbejdsfaglig interesse for indkøb af kurser, f.eks. en HR-chef. ”

Konklusion EU-konformitet Lovteknisk korrekt Behov for juridisk bistand en skjult byrde?