Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Om udvalgets arbejde Dansk Forening for Markedsføringsret

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Om udvalgets arbejde Dansk Forening for Markedsføringsret"— Præsentationens transcript:

1 Om udvalgets arbejde Dansk Forening for Markedsføringsret
Niels C. Beier november 2016

2 Agenda Baggrund Udvalget Rammerne for udvalgets arbejde (kommissorium)

3 Markedsføringsloven er fremsat
Markedsføringslovsudvalget afleverede rapport og forslag til lov til ministeren i juni 2016. Loven er fremsat oktober I 2016 Træder i kraft 1. juli næste år

4 Baggrund

5 Der er behov for ny markedsføringslov
Seneste store revision af MFL var i 2005 Herefter ni ændringer for at implementere EU-direktiver, men ikke fokus på integration til eksisterende lov MFL er fragmenteret og nogle regler overlapper EU-Kommissionen har vurderet, at DK ikke har implementeret UCP-direktivet rigtigt og har sendt en åbningsskrivelse i september 2014 og en supplerende året efter Hvis Kommissionen mener, at f.eks. Danmark ikke har implementeret et direktiv korrekt eller på anden måde ikke har overholdt sine forpligtelser i henhold til EU-retten, sender Kommissionen en åbningsskrivelse. Åbningsskrivelsen forklarer, hvorfor Kommissionen mener, at direktivet ikke er implementeret korrekt i Danmark. Åbningsskrivelsen giver den danske regering mulighed for at forklare sig og er samtidig den første advarsel om, at Kommissionen vil anlægge en sag ved Domstolen, hvis ikke Danmark retter sin implementering af direktivet efter Kommissionens anvisninger.

6 Udvalget

7 Et bredt sammensat MFL-udvalg
16 medlemmer 6 repræsentanter fra erhvervsorganisationer 1 repræsentant fra advokaterne 1 repræsentant fra Forbrugerrådet Tænk 3 Eksperter EVM, JM, KUM, KFST (formandskab) Forbrugerombudsmanden Interessenter • En repræsentant fra Advokatrådet og Danske Advokater i fællesskab • To repræsentanter fra Dansk Erhverv, Danske Samvirkende Købmænd (DSK), Kreativitet og Kommunikation, Foreningen for Dansk Internet Handel (FDIH) og IT-Branchen i fællesskab • En repræsentant fra Danske Medier • En repræsentant fra DI, DI ITEK, Teleindustrien i fællesskab • En repræsentant fra Finansrådet, Realkreditrådet og Forsikring og Pension i fællesskab • En repræsentant fra Forbrugerrådet TÆNK • En repræsentant fra Håndværksrådet Eksperter • En forsker/praktiker i markedsføringsret • En forsker/praktiker i EU-ret • En forsker/praktiker i nye medier og markedsføring Myndigheder • En repræsentant fra Erhvervs- og vækstministeriet • En repræsentant fra Forbrugerombudsmanden • En repræsentant fra Justitsministeriet • En repræsentant fra Kulturministeriet

8 MFL-udvalgets arbejde
Udvalget har haft 18 møder – deadline juni 2016 Har bl.a. undersøgt sammenlignelige landes implementering af EU-direktiver – hvor adskiller DK sig? Overvejende bred enighed i udvalget – få mindretalsudtalelser

9 Opgaven

10 Kommissorium ”..behov for et gennemgribende eftersyn af markedsføringsloven” Kommissorium for udvalg om markedsføringsloven Overordnet formål er at sikre, at MFL: Er i overensstemmelse med EU-reglerne på markedsføringsområdet Understøtter gode og ensartede forbrugerforhold i lyset af den teknologiske udvikling inden for kommerciel kommunikation Er enkel og overskuelig og ikke pålægger erhvervslivet unødvendige byrder Understøtter velfungerende markeder og effektiv konkurrence

11 Brev fra erhvervs- og vækstministeren
” I tillæg til kommissoriet bedes udvalget derfor sørge for, at det lovforslag, der udarbejdes, som udgangspunkt ikke indebærer overimplementering af EU- reguleringen på området.....” Brev til udvalg om markedsføringsloven november 2015

12 Tak for nu!


Download ppt "Om udvalgets arbejde Dansk Forening for Markedsføringsret"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google